Ile kosztuje reklama na Youtube?

Platforma Youtube skupia wokół siebie miliardy użytkowników z całego świata. Codziennie na platformie pojawiają się setki tysięcy nowych filmików, co daje ogromny potencjał reklamowy i to nie tylko dla dużych marek o wielkim budżecie. Reklama na Youtube może być z powodzeniem realizowana również przez małe firmy, którym zależy na budowaniu wizerunku i docieraniu do konkretnego grona odbiorców. 

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Rodzaje reklam na Youtube

Rodzaje Reklam Na Youtube

Google Ads zapewnia możliwość publikacji reklam na Youtube w dwóch formach. Pierwsza z nich to reklamy graficzne w formie kart sponsorowanych, nakładek in-video oraz kampanii banerowych. Drugi format stanowią reklamy wideo w przeróżnych formach, między innymi są to reklamy TrueView In-Stream, TrueView Discovery czy reklamy Out-Stream. Poniżej przedstawiamy poszczególne rodzaje reklam na Youtube wraz z możliwością ich wykorzystywania. 

Graficzne formaty reklam Youtube

Serwis Youtube oferuje możliwość zamieszczania reklam w formie graficznej. Tego typu forma reklamy pozwala precyzyjnie dopasować treść kampanii do tematyki filmu uzyskując tym samym dostęp do odpowiedniej grupy docelowej. 

Karty Sponsorowane Reklama Na Youtube

Karty sponsorowane

Karty sponsorowane stanowią reklamę wyświetlaną przez kilka sekund w trakcie trwania konkretnego filmu. Najczęściej prezentują treści związane z nagraniem, na przykład produkty, o których mowa w filmie. Ten typ reklamy jest przeznaczony dla użytkowników pragnących zareklamować konkretne produkty na swoim kanale. Ze strony odbiorcy wygląda to tak, że po wyświetleniu reklamy może on kliknąć w ikonkę lub w kartę sponsorowaną i przejrzeć ofertę.

Nakladki Reklamowe Reklama Na Youtube 1

Nakładki reklamowe in-video

Nakładki reklamowe in-video to jeden z typów banerów, który wyświetlany jest w dolnej części odtwarzania. Zajmuje on około 20% powierzchni nagrania i zwykle jest przezroczysty. Baner może posiadać formę prostej grafiki lub wyłącznie tekstową. Zamknięcie reklamy na Youtube jest możliwe w każdej chwili po kliknięciu w krzyżyk. 

Reklama Displayowa Reklama Na Youtube

Kampanie displayowe

Kampania display to obecnie najbardziej popularna forma reklamy, która polega na wyświetlaniu banerów reklamowych. Banery zlokalizowane są po prawej stronie wideo, po obejrzeniu wideo lub nad listą proponowanych filmów. Warto zaznaczyć, że kampanie displayowe wyświetlane są tylko na urządzeniach stacjonarnych. 

Reklamy wideo na Youtube

Reklama wideo w Google Ads występuje w kilku różnych formach. Format kampanii wideo na Youtube powinien być dostosowany tak, aby trafiał do odpowiedniej grupy docelowej i był przystosowany do urządzenia, na jakim ma być wyświetlana reklama. Ponadto ważny jest również wygląd samego komunikatu, która ma przekonać danego odbiorcę. 

Trueview In Strem Reklama Na Youtube

Bumpery reklamowe

Bumper Ads to krótkie formy reklamowe, których użytkownik nie może pominąć. Trwają one maksymalnie 6 sekund i są odtwarzane zwykle na początku filmu, ale są również wstawiane w trakcie czy po zakończeniu filmu na Youtube. Ponadto mogą być wyświetlane w witrynie oraz aplikacjach w sieci Google. Ten typ reklamy stanowi idealny sposób na budowanie zasięgu firmy i zwiększaniu świadomości marki wśród odbiorców. 

Trueview Discovery Reklama Na Youtube

Reklama TrueView Discovery

Reklama TrueView Discovery składa się tak naprawdę z połączenia dwóch rodzajów reklamy, czyli reklamy wideoreklamy display. Użytkownik zainteresowany reklamą typu Discovery musi kliknąć w krótką zajawkę w formie miniaturki kadru z filmu oraz tekstu. Po wykonaniu ruchu przez odbiorcę wyświetlany jest film zawierający reklamę. Reklama TrueView Discovery wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania Youtube, na stronie głównej na urządzeniach mobilnych oraz przy powiązanych filmach. 

Bumper Ads Reklama Na Youtube

Reklama TrueView In-Stream

Ten typ reklamy to obecnie najbardziej popularny format dostępny w Google Ads. Zwykle użytkownik może pominąć reklamę po 5 sekundach, ale może być ona wyświetlana również w formie bez pomijania, nie powinna być jednak wtedy dłuższa niż 15 sekund. Kampania In-Stream wyświetlana jest przed filmem lub w trakcie oglądania filmu, jeżeli jest on dłuższy niż 15 minut. 

Baner Masthead Reklama Na Youtube

Reklama w banerze masthead

Reklama w banerze masthead wyświetlana i odtwarzana jest na stronie głównej Youtube oraz w aplikacji przez maksymalnie 30 sekund. Reklama odtwarza się bez dźwięku w formie miniatury i dopiero w momencie, gdy użytkownik w nią kliknie pojawia się strona odtwarzania. Taką formę reklamy trzeba zarezerwować u przedstawiciela handlowego Google. Jej dużym atutem jest fakt, że może być wyświetlana na urządzeniach mobilnych, komputerach stacjonarnych oraz telewizorach. 

Jak reklamować się na Youtube? 

Można wyróżnić trzy rodzaje działalności na Youtube:

  • twórca treści – tworzenie nowych reklam wideo,
  • współpraca z influencerami – korzystanie z pomocy innych twórców i umieszczanie reklam na ich kanałach,
  • reklamodawca – tworzenie reklam w systemie Google Ads i umieszczanie ich przed filmami twórców.

Prowadzenie konta na Youtube

Tworzenie treści na Youtube może przynieść wiele korzyści, ale wymaga dużego nakładu pracy i inwestycji. Prowadzenie konta z reklamami wideo nie przyciągnie użytkowników platformy, dlatego Twój kanał musi zawierać użyteczne i przyjazne odbiorcom treści. Na kanale możesz zamieszczać filmiki z instruktażem, poradniki, szkolenia, inspiracje i tym podobne. Dzięki tworzeniu własnego contentu zbudujesz wokół swojej firmy zaufaną społeczność. 

Prowadzenie firmowego konta na Youtube wymaga zaangażowania i cierpliwości, ponieważ efekty czasem widać dopiero po kilku miesiącach. Ponadto trzeba poświęcić czas i wygenerować pomysły na wideo, które przyciągną odbiorców. Poza walorami merytorycznymi liczą się również aspekty wizualne, dlatego warto zadbać o dobry sprzęt do nagrywania i poprawną realizację techniczną. 

Firmowy Kanal Na Youtube

Chcąc dodać reklamę do filmu na swoim kanale należy:

  • zalogować się w Youtube,
  • otworzyć Youtube Studio,
  • wybrać zakładkę “Treści” z menu po lewej stronie,
  • zaznaczyć film, w którym ma być umieszczona reklama,
  • wybrać zakładkę “Zarabianie” z menu po lewej stronie,
  • wybrać typ reklamy,
  • kliknąć “Zapisz”. 

Reklamy w formie Youtube Shorts

Youtube Shorts to stosunkowo nowa forma zamieszczania treści na platformie polegająca na nagrywaniu krótkich, sześćdziesięcio sekundowych filmów w aplikacji Youtube. Stanowi całkowicie odmienną i darmową formę reklamy, której głównym celem jest budowanie świadomości marki, zainteresowanie potencjalnego klienta produktem czy usługą oraz zachęcenie do interakcji. Krótkie treści wideo są dostępne również na innych platformach, takich jak Instagram oraz TikTok, gdzie zyskały ogromną popularność. 

Współpraca z influencerami na Youtube 

Influencer Na Youtube

Jeżeli nie chcesz tworzyć swojego firmowego kanału, dobrą alternatywę stanowi współpraca z kimś, kto już ten kanał posiada. Influencerzy Youtube często chętnie zgadzają się na reklamowanie produktów w swoich filmach. Warto wybrać treści, które pokrywają się z Twoimi produktami czy usługami, ponieważ zyskujesz wtedy pewność, że reklama trafi do odpowiedniej grupy docelowej. Współpraca z influencerem na Youtube może być bardzo korzystna dla obu stron, ale niesie ze sobą pewne ryzyko. Po pierwsze, nie masz do końca kontroli nad tym, jak dana osoba zareklamuje Twoją firmę, a po drugie, trudno o wiarygodność reklamy w takiej formie. 

Kampanie Google Ads na Youtube

System reklamowy Google Ads umożliwia bycie niezależnym reklamodawcą na Youtube. Stosując to rozwiązanie możesz zamieszczać filmy wideo oraz reklamy graficzne na wybranych kanałach i filmach. Ponadto zyskujesz możliwość skierowania kampanii do określonej grupy odbiorców. 

Google Ads

Dodawanie reklamy na Youtube za pośrednictwem Google Ads odbywa się w następujący sposób: 

  • tworzenie nowej kampanii Youtube w panelu Google Ads, 
  • konfiguracja kampanii (budżet, grupy docelowe lub miejsca docelowe, wykluczenia, grupy wiekowe,zainteresowanie),
  • zatwierdzenie i publikacja reklamy, 
  • obserwacja skuteczności i ewentualna optymalizacja polegająca na wprowadzaniu zmian w targetowaniu.  

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Kryteria targetowania reklamy na Youtube

Każdy reklamodawca chce dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, dlatego bardzo ważne jest skierowanie reklamy na YT do odpowiedniego grona użytkowników, a zatem osób potencjalnie zainteresowanych danym produktem czy usługą. Dzięki funkcji targetowania na Youtube możesz kierować reklamy precyzyjnie do potencjalnych zainteresowanych. Pod uwagę brane są takie kryteria jak: 

  • demografia – kryterium demograficzne pozwala zawęzić grono odbiorców do osób w konkretnym przedziale wiekowym (18-24,
    25-34, 35-44, 45-54, 55-64, 65+) lub w przedziale zwanym “nieznani” gdzie klasyfikuje się pozostałe osoby nienależące do żadnej
    z wymienionych kategorii wiekowych. Ponadto istnieje możliwość wyselekcjonowania osób o konkretnej płci, statusie rodzicielskim
    czy wyznaczonych dochodach gospodarstwa domowego. 
Reklama Na Youtube
  • geotargetowanie – kryterium to jest bardzo ważne zwłaszcza dla małych firm pragnących dotrzeć do klientów lokalnych. Dzięki mapom Google możesz skierować swoje reklamy do użytkowników platformy Youtube znajdujących się na danym obszarze lub w konkretnej odległości od punktu na mapie. Geotargetowanie umożliwia również wykluczenie określonego terenu, dzięki czemu zyskujesz możliwość bardzo precyzyjnego kierowania reklam Youtube.
  • zainteresowania użytkowników – dzięki informacjom uzyskiwanym przez Google możliwe jest stworzenie profilu osób potencjalnie zainteresowanych danym tematem. Aspekty brane pod uwagę to częstotliwość i intensywność interakcji z daną tematyką. Analizując zainteresowania użytkowników można zawęzić grupę odbiorców, na przykład do osób, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy wzięły ślub czy zakończyły studia. 
  • słowa kluczowe – ciekawym sposobem na pozyskanie szerszego grona odbiorców zainteresowanych danym tematem jest umieszczanie reklamy wideo na Youtube w filmach lub przy filmach, które w tytule posiadają konkretne słowa kluczowe istotne dla Twojej oferty. 
  • remarketing – stanowi formę promocji polegającą na kierowaniu reklam wideo na Youtube do użytkowników, którzy już wyrazili
    zainteresowanie daną ofertą, na przykład odwiedzając stronę internetową firmy. Integracja danych z Google umożliwia dotarcie do 
    osób, które obejrzały dany filmik czy subskrybują konkretny kanał. 
  • tematyka reklamy wideo – filmu publikowane na Youtubie podzielone są na kategorie określające tematykę wideo. Dzięki
    przypisaniu filmu do odpowiedniej kategorii zyskujesz możliwość dotarcia do użytkowników zainteresowanych danych tematem
    bez względu na 
    pozostałe kryteria. 

Kto powinien reklamować się na Youtubie? 

Reklamowanie na Youtube jest właściwie dla każdego, kto chce pozyskać większe grono klientów. Wielorakość form reklamy wideo na Youtube i różne możliwości docierania do potencjalnych klientów sprawiają, że zarówno mała jak i duża firma jest w stanie dopasować reklamę do swoich potrzeb. Precyzyjne targetowanie pozwoli Ci zrealizować swój cel przy jednoczesnym zmniejszaniu kosztów kampani reklamowej. Docieranie do dużego grona odbiorców również jest możliwe, ponieważ z platformy korzysta ponad 90% polskich internautów. 

Reklama Na Youtube Dla Kogo

Reklama na Youtubie jest idealnym rozwiązaniem dla nowo powstałych firm, którym zależy na rozpoznawalności i budowaniu zaufania klientów. Ukazywania działalności firmy w postaci nagrania wideo świetnie sprawdza się w branży innowacji oraz biznesowej, ale nie tylko. Na początek możesz poszukać darmowego programu do tworzenia reklam wideo, a z czasem ze wzrostem działalności warto stawiać na nowsze i lepsze rozwiązania. 

Od czego zależy koszt reklamy na Youtube?

Wyliczenie kosztów reklamy na Youtubie jest równie trudne , co określenie ile będzie kosztowała nas reklama na Facebooku, ponieważ na cene wpływ ma wiele czynników. W przypadku Youtube jednak bardzo duże znaczenie ma sposób rozliczania kampanii. Opłata może być naliczana za samo obejrzenie reklamy, za konkretną liczbę wyświetleń reklamy, czy za konwersję na stronie. Ostateczna cena reklamy na YT zależy od kilku czynników: 

Koszt Reklamy Na Youtube

  • kraju, w którym chcesz się reklamować – rynki rozwijające się oferują dużo lepsze ceny niż kraje zachodnie, dlatego koszt reklamy na YT różni się w zależności od kraju, w którym chcesz ją opublikować, 
  • wielkości grupy docelowej – wąskie grupy odbiorców mogą być warunkowane wyższymi stawkami,
  • konkurencji – ceny będą wyższe jeżeli działasz w bardzo konkurencyjnej branży,
  • rodzaju kampanii – różne rodzaje kampanii gwarantują reklamy w zróżnicowanej ofercie cenowej,
  • jakości reklamy – dobrze przygotowana reklama przyciągająca uwagę odbiorcy nie będzie wymagała tak dużych nakładów finansowych. 

Ile kosztuje reklama wideo na Youtube?

Koszt reklamy na Youtube zależny jest w dużej mierze od rodzaju kampanii i jej celu, którym może być budowanie świadomości marki, skierowanie reklamy do wąskiej grupy odbiorców, zwiększenie sprzedaży oraz zwiększenie zasięgów. Chcąc odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje reklama na YT należy wziąć pod uwagę poszczególne rodzaje reklam, ich możliwości i przeznaczenie. 

Koszt reklamy TrueView In-Stream 

Ile Kosztuje Reklama Na Youtube

Tego typu reklamy najczęściej rozliczane są za obejrzenie reklamy, czyli w systemie Cost Per View. Koszt jednego, pełnego wyświetlenia reklamy wynosi od kilku do kilkunastu groszy. Reklamodawca określa ile jest w stanie zapłacić za każde obejrzenie reklamy. Ustawienie zbyt niskiej stawki może spowodować nieuruchomienie kampanii, dlatego warto przyjrzeć się przybliżonym stawkom w Google Ads. Średnio na kampanię reklamową In-Stream minimalny budżet wynosi około 30.00 zł/dzień. 

Koszt reklamy TrueView Discovery 

Jeżeli posiadasz swój kanał na Youtube i zależy Ci na zwiększeniu liczby zasięgów zamieszczanych filmów warto zainwestować w reklamę TrueView Discovery. Jest ona rozliczana w systemie Cost Per Click, czyli opłata naliczana jest za kliknięcie w reklamę. Koszt takiej reklamy waha się średnio w granicach 0.10 – 0.30 zł. Warto mieć jednak na uwadze, że tutaj płacisz za kliknięcie w miniaturkę filmu, a nie za obejrzenie całej reklamy. 

Targetowanie Na Youtube

Koszt reklamy Bumper Ads 

Reklamy w przerywniku trwające 6 sekund są niemożliwe do pominięcia, więc gwarantują, że użytkownik Youtube się z nimi zapozna. Rozliczane są w systemie Cost Per Mille, czyli kosztu za 1000 wyświetleń. Ze względu na duży zasięg reklam, ich koszt waha się w granicach od 4 do 5 złotych przy szerokim targetowaniu oraz 15 złotych przy wąskim zakresie odbiorców. 

Koszt reklamy w banerze masthead 

Reklamy masthead  można kupować w systemie Google Ads lub na zasadzie rezerwacji na Youtube. Podobnie jak Bumper Ads, rozliczane są na zasadzie Cost Per Mille, czyli za 1000 wyświetleń. Możesz również zarezerwować masthead na stronie głównej Youtube w systemie Cost Per Day, czyli koszt za dzień. Takie rozwiązanie gwarantuje zwiększone zasięgi, ale wiąże się z dużą inwestycją wynoszącą nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. 

Zalety reklamy na Youtube

Skuteczna reklama na Youtubie nie musi być droga, więc nawet małe i średnie firmy mogą pozwolić sobie na taką formę promocji. Stworzenie krótkiego filmu czy dynamicznej animacji a tym bardziej reklamy graficznej na Youtube nie jest skomplikowanym wyzwaniem. Jeżeli jednak chcesz mieć profesjonalną reklamę z dodatkowymi efektami warto zaufać profesjonalistom, a nawet wtedy koszty kampanii nie będą przytłaczające. 

Reklama Na Youtubie Zalety

Prowadząc kampanię reklamową na Youtube dajesz swoim klientom dostęp do informacji na temat działalności Twojej firmy oraz oferowanych dóbr i usług. Reklama na Youtubie jest więc dodatkowym punktem styku z klientem. Zaawansowane metody targetowania reklam umożliwiają wyświetlanie reklam na Youtube osobom, które wyszukiwały danych informacji w przeglądarce Google. 

Dodatkowym atutem, nie bez znaczenia, jest fakt iż w przypadku niektórych rodzajów reklam płacisz dopiero za wyświetlenie całej reklamy, tak jak w przypadku reklam In-Stream. Dzięki temu niektóre wideo wyświetlane są za darmo, a zamieszczając najważniejsze informacje na początku spotu zyskujesz szansę na zainteresowanie użytkownika. 

Reklamy w formie wideo są niezwykle atrakcyjne dla odbiorców i bazują na przykuwaniu uwagi. Nawet w ciągu 6-sekundowej reklamy możesz w efektowny sposób zaprezentować swój najnowszy produkt. Do nagrania krótkiej reklamy wystarczy telefon z dobrym aparatem i dobrze przygotowana scenka. Youtube to w świadomości internautów główny kanał oferujący treści wideo, dlatego warto zainwestować w reklamę na tej platformie. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania 

Od czego zależy cena reklamy na Youtube?

Kluczowym aspektem w kwestii ustalania ceny za reklamę na Youtube jest rodzaj kampanii i sposób jej rozliczania. Opłata może być naliczana za obejrzenie części lub całego filmu, liczbę kliknięć w dany film, czy za 1000 wyświetleń. Ważnymi czynnikami wpływającymi na cenę reklamy Youtube są również: kraj publikacji, wielkość grupy docelowej, poziom konkurencji oraz jakość publikowanego materiału.

Ile kosztuje reklama na Youtube?

Całkowity koszt reklamy na YT zależny jest od rodzaju reklamy, która powinna być dopasowana do celu kampanii. Można wyróżnić cztery odstawowe formy reklam, takie jak TrueView In-Stream, TrueView Discovery, Bumper Ads, baner masthead. Każdy z poszczególnych typów reklam realizuje inne cele i posiada odmienny sposób rozliczania kosztów. Przed dokonaniem próby wyliczenia nakładów finansowych na reklamę Youtube, warto więc najpierw ustalić cel i sposób reklamowania.

Czy warto reklamować się na Youtube?

Platforma Youtube jest najbardziej popularnym serwisem oferującym pliki wideo, w związku z tym korzysta z niej około 90% polskich internautów. To daje duże możliwości docierania do określonych grup i poszerzania grona klientów, a także budowania świadomości marki.Określone kryteria targetowania umożliwiają kierowanie reklam zarówno do szerszego grona odbiorców, jak i do bardzo zawężonych grup o danej specyfice.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
Grzegorz Wysocki CEO, e-business expert Internet publiczny w Polsce został udostępniony od 1997 roku. Ja walczę z nim od 2000 r. Mam bardzo długą historię uzależnienia od internetu, który oprócz tego że jest moją pracą to także pasją i nałogiem z którym walczę. Zaczynając od robienia stron internetowych, po studia informatyczne, marketingowe, bycie freelancerem, pracowanie dla małych lokalnych firm, aż po bycie kierownikiem działu internetowego w dużej międzynarodowej korporacji i swoje spółki generujące kilkumilionowe przychody. Znam od podszewki świat internetu i najlepsze drogi jak się w nim odnaleźć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*

Rozwiń z nami swój biznes on-line