Google Discovery Ads – czy to sposób na efektywną reklamę?

Google Ads z każdą wprowadzoną zmianą nieustannie dąży do jak najefektywniejszego wykorzystywania możliwości reklamowych. Dzięki odpowiednio opracowanym algorytmom reklamy trafiają bezpośrednio do wybranych grup odbiorców i wyświetlają się w takich miejscach, gdzie mogą je zobaczyć osoby zainteresowane daną tematyką. Wśród wielu dostępnych formatów reklam znajduje się jedna z nowszych, a jednocześnie coraz bardziej popularna reklama typu discovery. Czym charakteryzuje się ten rodzaj reklam, jak je stworzyć i jaki potencjał w sobie kryją? O tym w poniższym artykule.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Reklama Discovery Ads – czym jest? 

Reklama Discovery Ads Co To

Kampanie typu discovery działają w oparciu o pokaźną bazę odbiorców zgromadzoną przez Google. Składa się ona z około 3 miliardów użytkowników, których zachowanie badają i śledzą wszystkie systemy Google, takie jak wyszukiwarka, poczta, Youtube, i inne. Google zbiera niezliczone ilości danych i informacji o użytkownikach, dzięki czemu dopasowuje reklamy do osób potencjalnie zainteresowanych danym tematem. Discovery pozwala relatywnie łatwo stworzyć skuteczną reklamę i promocję docierającą do odpowiedniego grona klientów za pośrednictwem jednej kampanii, dlatego jest to świetny sposób na pozyskiwanie nowych klientów oraz zwiększenie sprzedaży.

Gdzie wyświetlane są reklamy Discovery Ads? 

Reklamy Discovery Ads są wyświetlane użytkownikom w miejscach, takich jak:

  • strona główna Youtube,
  • strona “Co jeszcze warto obejrzeć” na Youtube,
  • karty “Oferty” oraz “Społeczności” w Gmailu,
  • karty Discover.
Google Ads 1
Logo Youtube 1
Logo Gmail

Jak można zauważyć, reklamy w ramach kampanii Discovery docierają do użytkowników poprzez trzy główne kanały, takie jak Youtube, Gmail oraz Google Discovery. Google discovery ads stanowiące formę nowych reklam na Youtube i innych kanałach w bardzo szybkim tempie podbijają rynek marketingu internetowego. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem odnośnie możliwości reklam na Youtube i kosztów ich realizacji. 

Rodzaje reklam w kampaniach typu discovery

kampaniach typu Discovery wyróżnia się dwa główne rodzaje reklam, w zależności od ilości zamieszczonych obrazów. Zaawansowane systemy Google umożliwiają załączenie obrazów z kilku miejsc, takich jak strony www, dysk komputera, media społecznościowe oraz bezpłatna baza grafik.

Reklamy discovery

Reklamy discovery to rodzaj reklam, w którym możliwe jest dołączenie pojedynczego obrazu. Wśród wymaganych zasobów reklamy discovery znajdują się:

  • Nagłówki (maks. 5) – stanowią pierwszy wiersz reklamy, powinny być dopasowane zarówno do wszystkich tekstów reklamy i obrazów, ale także do strony docelowej. 
  • Tekst reklamowy (maks.5) – to uzupełnienie nagłówka, którego celem jest zachęcenie odbiorcy do działania. 
  • Obrazy – powinny współgrać z logo oraz pasować do nagłówków, tekstów i strony docelowej. Obsługiwane typy plików to PNG, JPG oraz statyczny GIF. Po wybraniu odpowiedniego obrazu istnieje możliwość przycięcia grafiki do wymaganej proporcji. Zaleca się dodawanie obrazu poziomego 1200 x 628 px lub obrazu kwadratowego 1200 x 1200 px. 
  • Nazwa firmy (maks. 25 znaków) – jedna kampania reklamowa może zawierać jedną nazwę firmy.
  • Logo – jest bardzo ważnym elementem wizualnym każdej działalności. Po dodaniu logo można je zaokrąglić w podglądzie reklamy oraz na żywo w niektórych usługach. W tym przypadku dozwolone są wszytskie popularne formaty grafik, z wyłączeniem GIF. Zaleca się dodawanie logo w formacie 1:1 o wymiarach 1200 x 1200 px. 
  • Końcowy adres URL – stanowi domyślną stronę docelową, na którą przekierowywani są użytkownicy po kliknięciu w reklamę.
  • Tekst wezwania do działania – do wyboru 10 gotowych CTA, po zastosowaniu ustawienia “Automatyczne” Google Ads sam wygeneruje skuteczny tekst wzywający do działania. 

Reklama Discovery Na Youtube 1
Widok reklamy discovery na Youtube
Reklama Discovery Na Gmail 4
Widok reklamy Discovery na Gmail
Reklama Discovery W Kartach Discover 1
Widok reklamy Discovery w kartach Discover

Rodzaje i wymiary obrazów w reklamie discovery:

  • obraz poziomy – wyświetlany tylko w trybie wyszukiwania grafiki, dodawany w formacie 1.91:1, minimalne wymiary obrazu poziomego to 600 x 314 px. Rekomendowane wymiary to 1200 x 628 px. Maksymalny rozmiar pliku wynosi 5 MB.
  • obraz pionowy – dodawane w formacie o proporcjach 4:5 o wymiarach minimalnych 480 x 600 px. Rekomendowany rozmiar grafiki pionowej wynosi 960 x 1200 px. Należy pamiętać, że obrazy pionowe nie będą się wyświetlały w Youtube. 
  • obraz kwadratowy – dodawany w proporcjach 1:1 o wymiarach minimalnych 300 x 300 px. Obrazy o innym współczynniku proporcji mogą zostać przycięte automatycznie. Rekomendowany rozmiar obrazu kwadratowego wynosi 1200 x 1200 px.  
  • logo kwadratowe – logo powinno być dodane w formacie kwadratowym 1:1 o minimalnych wymiarach 128 x 128 px. Maksymalny rozmiar pliku wynosi 5 MB. Zaleca się dodanie logo o wymiarach 1200 x 1200 px zawierające przezroczyste tło.

Reklamy karuzelowe

Reklamy karuzelowe Discovery wyróżniają się tym, że przy ich tworzeniu można dodać do 10 kart z obrazami. Wśród wymaganych zasobów reklamy karuzelowej znajdują się:

  • Nagłówki – stanowią pierwszy wiersz reklamy, kreacja może zawierać tylko jeden nagłówek.
  • Tekst reklamowy (maks. 90 znaków) – to uzupełnienie nagłówka, którego celem jest zachęcenie odbiorcy do działania. Nie można dodać tutaj dodać różnych tekstów dla poszczególnych obrazków. Należy stworzyć tekst pasujący do wszystkich nagłówków, obrazów i strony docelowej. 
  • Obrazy kart (min. 2, maks. 10) – reklamy będzie można zapisać dopiero w momencie, gdy wszystkie karty beda zawierac grafiki o tym samym współczynniku proporcji. Kreacja ukazuje karty w kolejności ich utworzenia. 
  • Nazwa firmy (maks. 25 znaków) – jedna kreacja może zawierać jedną nazwę firmy.
  • Logo – jest bardzo ważnym elementem wizualnym każdej działalności. Po dodaniu logo można je zaokrąglić w podglądzie reklamy oraz na żywo w niektórych usługach. W tym przypadku dozwolone są wszytskie popularne formaty grafik, z wyłączeniem GIF. Zaleca się dodawanie logo w formacie kwadratu 1:1 o wymiarach 1200 x 1200 px. 
  • Końcowy adres URL – stanowi domyślną stronę docelową, na którą przekierowywani są użytkownicy po kliknięciu reklamy. Można podać stronę docelową dla każdego obrazu. 
  • Tekst wezwania do działania – do wyboru 10 gotowych CTA, wybierz ustawienia “Automatyczne” a Google Ads sam wygeneruje tekst wzywający do działania, który pozwoli uzyskać jak największą skuteczność reklamy. 

Reklama Discovery Ads Karuzelowa
Reklama Karuzelowa Discovery

Rodzaje i wymiary obrazów w reklamie karuzelowej discovery:

  • obrazy kart – dodawany w formacie 1.91:1 o wymiarach minimalnych 600 x 314 px lub 1:1 o wymiarach minimalnych 128 x 128 px. Rekomendowane wymiary obrazów kart to 1200 x 628 px lub 1200 x 1200 px. Maksymalny rozmiar pliku wynosi 5 MB. Wszystkie grafiki muszą mieć ten sam współczynnik proporcji. 
  • obrazy logo – powinny być dodane w formacie kwadratowym 1:1 o minimalnych wymiarach 128 x 128 px. Zaleca się dodanie logo o wymiarach 1200 x 1200 px z przezroczystym tłem. Maksymalny rozmiar pliku wynosi 5 MB.

Wymagania dotyczące reklam typu discovery 

Wyświetlanie reklam Discovery Ads jest możliwe po spełnieniu określonych wymagań, wśród których wyróżnić można:

Reklamy Discovery Ads Wymagania
  • stworzenie minimum jednej konwersji na koncie – spowodowanie co najmniej jednej interakcji pomiędzy użytkownikiem, a produktem czy usługą, którą może być dokonanie transakcji, wypełnienie formularza kontaktowego czy kontakt telefoniczny potencjalnego klienta. 
  • dbałość o jakość obrazu – nie powinno się zamieszczać zamazanych, niewyraźnych oraz niepoprawnie wyświetlanych zdjęć. W praktyce oznacza to konieczność dbania o jakość obrazu i zwrócenie uwagi, czy nie wyświetla się on na przykład bokiem lub do góry nogami. 
  • brak elementów CTA w obrazach – należy pamiętać, aby nie dodawać do obrazów mylących elementów wzywających do działania, takich jak przyciski czy klikalny tekst.
  • zakaz publikacji treści wprowadzających w błąd – skuteczna reklama ma z założenia nawiązywać do produktów lub usług oferowanych przez daną firmę. Istnieje zakaz stosowania reklam wprowadzających użytkownika w błąd lub nieuczciwie nakłaniających odbiorcę do kliknięcia w reklamę. Należy pilnować zatem, czy dana reklama dotyczy prawdziwego produktu i czy nie zawiera kłamstw.  
  • zakaz stosowania obraźliwego języka i nieodpowiednich treści – nie wolno publikować zasobów zawierających obraźliwy lub nieprzyzwoity język. Należy pamiętać również o zakazie publikacji reklam, w których pojawiają się nieodpowiednie treści, takie jak chociażby niepotrzebnie wyeksponowane części ciała. 

Proces tworzenia reklam discovery

Proces tworzenia reklam tego typu jest szybki, intuicyjny i prosty. Przed rozpoczęciem tworzenia reklamy Discovery przygotuj konieczne zasoby: nagłówki, tekst reklamowy, obrazy i logo firmy. Warto zadbać o treści atrakcyjne wizualnie, które skutecznie przyciągną odbiorcę. Przy planowaniu treści może Ci pomóc opracowany przez nasz Kalendarz marketera 2022

Po przygotowaniu materiałów, wejdź w zakładkę “Kampanie”, kliknij ikonę “plusa” i wybierz opcję “Nową kampania”. Następnym krokiem jest wybranie celu kampanii lub opcji stworzenia kampanii bez określonego celu. Wśród dostępnych rodzajów celów znajdują się: sprzedaż potencjalni klienci, ruch w witrynie. Po określeniu celu reklamy należy wybrać typ kampanii: “Discovery”, który przekieruje nas bezpośrednio do panelu tworzenia reklamy. Pierwsza część kreowania kampanii Discovery skupiona jest wokół konfiguracji ustawień kampanii. 

Tworząc reklamę Discovery masz możliwość skonfigurowania:

Mozliwosci Discovery Ads
  • nazwy kampanii,
  • lokalizacji,
  • języka,
  • strategii ustalania stawek,
  • budżetu,
  • harmonogramu reklamy,
  • okresu trwania kampanii,
  • grupy docelowych odbiorców reklamy,
  • rodzaju reklamy (reklama Discovery lub reklama karuzelowa Discovery).

Druga część polega na zatwierdzaniu wybranych ustawień i uruchomieniu reklamy. W kampaniach Discovery możesz liczyć na zautomatyzowane ustawienia ustalania stawek i kierowania reklam. Dzięki takiemu rozwiązaniu oszczędzasz czas, a ponadto zyskujesz odpowiednie skierowaną i skutecznie zoptymalizowaną kampanię. Ten typ kampanii nie obsługuje jednak niektórych ustawień, takich jak:

Brak Ustawien W Discovery Ads
  • strategii samodzielnego ustalania stawek,
  • kierowania na urządzenia,
  • kierowania na miejsca docelowe,
  • rotacji reklam,
  • kierowania kontekstowego,
  • metody wyświetlania,
  • kierowanie reklam na słowa kluczowe,
  • ograniczenia liczby wyświetleń. 

Rozszerzenie formularza kontaktowego w Discovery Ads

Warto mieć na uwadze, że kampania Discovery zapewnia dodatkową możliwość polegającą na stosowaniu rozszerzeń formularza kontaktowego. Pomagają one w pozyskiwaniu potencjalnych klientów umożliwiając użytkownikom pozostawienie swoich danych w formularzy wyświetlanym bezpośrednio w reklamie. 

Formularz Kontaktowy Discovery Ads

Dzięki takiemu rozwiązaniu masz możliwość skierowania potencjalnych klientów na ścieżkę marketingową zwiększając liczbę konwersji. Dodając formularz kontaktowy zaangażujesz użytkowników zainteresowanych produktami czy usługami. 

Aby móc korzystać z rozszerzeń formularza kontaktowego należy posiadać

  • dobrą historię przestrzegania zasad, 
  • konto Google Ads z wybraną branżą lub podbranżą,
  • opracowaną politykę prywatności firmy. 

Ponadto warto upewnić się, czy rozszerzenie formularza kontaktowego jest zgodne z zasadami reklamowymi, na przykład czy w danym kraju można w ogóle wyświetlać formularze kontaktowe w kampaniach reklamowych. Pamiętaj, że do każdej kampanii można dodać tylko jedno rozszerzenie formularza. 

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Targetowanie reklam Discovery Ads

Reklamodawcy mogą skorzystać z opcji kierowania reklam Discovery do określonych grup odbiorców, dzięki czemu kampanie osiągają większą skuteczność. Wybór grupy docelowej może opierać się na zdarzeniach z życia użytkowników, ich niestandardowych rozmiarach i zachowaniach, lokalizacji, zainteresowaniach oraz informacji na temat podobnych odbiorców. Targetowanie Discovery Ads na określoną grupę docelową jest jedną z czynności wykonywaną podczas konfigurowania kampanii. 

Kierowanie Reklam Discovery Ads

Kierowanie reklamy na konkurencję

Kierowanie reklam Discovery Ads na konkurencję jest bardzo skutecznym zabiegiem pozwalającym dotrzeć do osób, które wykazały zainteresowanie daną tematyką. Targetowanie w tym przypadku opiera się na danych o użytkownikach przeglądających strony i aplikacje o podobnej tematyce. Stosując taki typ targetowania reklam masz szansę przedstawić swoją ofertę i zainteresować nią osoby korzystające z ofert konkurencji. 

Kierowanie reklam na konkretny grupy odbiorców

Kierowanie reklam na konkretne grupy odbiorców polega na skonfigurowaniu opcji wyświetlania reklam, tak aby docierały one do osób potencjalnie zainteresowanych danym produktem czy usługą. Dokonując wyboru grupy docelowej masz możliwość określenia zainteresowań użytkowników, zamiarów zakupowych, zachowań itp. Ponadto jest możliwość dotarcia do osób, które szukały konkretnych haseł w wyszukiwarce Google, co świadczy o ich zainteresowaniu produktem czy usługą.

Targetowanie Reklam Discovery Ads

Kierowanie reklam na użytkowników danej witryny

Pośród opcji targetowania reklam Discovery znajduje się określenie witryny lub kilku witryn (miejsc docelowych), z których korzystają odbiorcy potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą. Dla przykładu, jeżeli zajmujesz się sprzedażą aut, warto targetować reklamy na użytkowników witryn związanych z motoryzacją. Dzięki temu zyskujesz pewność, że kampania dotrze do osób zainteresowanych określoną tematyką. 

Wykluczanie reklam

Wykluczanie reklam w Discovery Ads polega na zawężaniu liczby odbiorców poprzez wyłączanie określonej grupy z grona osób, do których kierowane są reklamy. Wykluczenie stosuje się w celu ograniczania niepotrzebnej ilości wyświetleń przez osoby, które z pewnością nie będą zainteresowane daną ofertą. Czynnikami, które warunkują wykluczenie mogą być na przykład wydarzenia z życia, stan cywilny, zainteresowanie daną tematyką itp. 

Wyobraź sobie, że stworzyłeś reklamę przedstawiającą kwiatową aranżację ślubów i wesel. W takim przypadku wykluczyć można osoby, które w ostatnim czasie wzięły ślub, ponieważ nie będą one zainteresowane organizowaniem wesela w najbliższym czasie. Ponadto jeżeli Twoja firma działa na terenie całej Polski z wyłączeniem jednego województwa, możesz bez problemu wykluczyć je z targetowanie. Co więcej stała optymalizacja reklam pozwala na bieżąco wykluczać nietrafione grupy docelowe. 

Model rozliczeń w kampaniach discovery 

Istnieją dwie główne strategie rozliczania kampanii Discovery Ads: docelowy CPA oraz maksymalizacja liczby konwersji. 

Docelowy CPA

Model Rozliczeniowy Discovery Ads

Celem docelowego CPA jest wypracowanie jak największej liczby konwersji przy ustalonym koszcie działania. Ten typ strategii sprawdza się w sytuacji, gdy reklamodawca dysponuje budżetem co najmniej dziesięciokrotnie wyższym niż docelowy CPA. 

Maksymalizacja liczby konwersji

Drugi sposób ustalania stawek to maksymalizacja liczby konwersji, której celem jest osiągnięcie jak największej ilości konwersji w ramach budżetu przeznaczonego na kampanię. Ten typ strategii jest szczególnie polecany reklamodawcom, którzy nie są w stanie określić docelowego CPA. 

Discovery Ads – korzyści dla reklamodawców 

Nowy format kampanii Google Ads ma przede wszystkim pomóc w wygenerowaniu dużego zasięgu i przedstawiania oferty większej grupie odbiorców. Atrakcyjne wizualnie reklamy i trafne treści zachęcają użytkownika do interakcji i zwiększają poziom jego zaangażowania. Ponadto reklamy discovery wyświetlają się dopiero wtedy, gdy algorytm uzna, że odbiorca może być zainteresowany daną tematyką. 

Wsród głównych korzyści realizowania kampani Discovery Ads wyróżnić można: 

Google Discovery Ads Korzysci
  • elastyczność – Google na bieżąco analizuje zachowania użytkowników wykorzystując systemy uczące się
  • trafność – dzięki pozyskanym informacjom Google potrafi dopasować reklamy do odpowiedniej grupy odbiorców,
  • niestandardowe umiejscowienie – reklamy discovery wyświetlają się w nietypowych dla reklam graficznych miejscach, takich jak zakładka Discover na urządzeniach mobilnych czy zakładki w Gmailu,
  • wykorzystywanie nowego formatu – reklamodawcy mogą wykorzystywać zarówno reklamy discovery jak i nowy format reklamy karuzelowej discovery; treści są ukazywane w sposób innych niż dotychczas, przez co wzbudzają zainteresowanie odbiorców,
  • zwiększona responsywność reklam – reklamodawcy mogą promować w atrakcyjny wizualnie sposób produkty, usługi, popularne kategorie i tym podobne, a reklamy zostaną dopasowane do odpowiednich formatów w zależności od urządzenia, na którym się wyświetlają. 
  • multimedialność reklam – do tworzenia reklam Discovery wykorzystywany jest nie tylko przekaz tekstowy ale również obrazy i filmy, co więcej możliwe jest
  • umieszczenie kilku grafik w postaci karuzelowej.
  • efektywne dysponowanie budżetem – dzięki skutecznej optymalizacji, budżet przeznaczony na reklamę jest odpowiednio wykorzystany. Ponadto reklamodawcy niekiedy mają możliwość skorzystania z oferty promocyjnej Google, takiej jak Kupon Google Ads na kwotę 1 200 zł.

Warto pamiętać o możliwości sprawdzenie efektywności każdej pojedynczej kampanii, poprzez Google Ads Statystyki. Gromadzenie raportów z przeprowadzanych kampanii Discovery Ads pozwala wyciągnąć wnioski, co do skuteczności całej kampanii i poszczególnych jej elementów. Dzięki analizom i spostrzeżeniom łatwiej dopasować przekaz do potencjalnie najlepszego grona odbiorców. 

Reklamy Discovery – dla kogo?

Innowacyjny format reklam od Google przeznaczony jest głównie dla reklamodawców, którym zależy na:

Reklama Discovery Dla Kogo

  • realizowaniu kampanii relatywnie prostych pod kątem ustawień, dzięki czemu mogą je z powodzeniem tworzyć również osoby z mniejszym doświadczeniem,
  • wygenerowaniu dużej ilości konwersji, 
  • promowaniu marki i wizerunku firmy,
  • docieraniu do określonego grona odbiorców i pozyskiwaniu nowych klientów,
  • nawiązaniu ponownego kontaktu z najważniejszymi klientami. 

Reklamy discovery pozwalają zarówno dotrzeć do nowych klientów poprzez niestandardowe kanały jak i przypomnieć obecnym klientom o ofercie i nowościach w atrakcyjnej i przyjaznej formie wizualnej. Jeżeli zależy Ci na realizacji celów sprzedażowych, budowaniu zasięgu i rozpoznawalności marki oraz automatyzacji reklam, to Discovery Ads są stworzone dla Ciebie. Należy jednak mieć na uwadze, że to stosunkowo nowy typ reklam Google Ads, dlatego wielu specjalistów z branży uważa, że kilka kwestii należałoby dopracować, aby maksymalnie wykorzystywać potencjał Discovery. Zalecają oni zwiększenie cyklicznych optymalizacji kampanii oraz kontrolowanie budżetów, ponieważ mimo relatywnie niskich stawek, ostateczny koszt makrokonwersji bez odpowiedniej optymalizacji może okazać się bardzo wysoki.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Co to jest Discovery Ads?

Discovery Ads to całkiem nowy format reklamowy, dzięki któremu możliwe jest docieranie do szerokiego grona odbiorców korzystających z różnych platform. Reklamy tego typu bazują głównie na systemach uczących się, które analizują zachowania odbiorców i kierują reklamy do tych użytkownik, którzy mogą być zainteresowani daną tematyką.

Gdzie emitowane są reklamy Discovery Ads?

Kampania Discovery obejmuje trzy główne kanały: Youtube, Gmail oraz karty Discover. Platforma Youtube wyświetla reklamy discovery na stronie głównej lub w sekcji “Warte obejrzenia”. W Gmailu discovery ads zastąpiły tradycyjne reklamy wyświetlane w zakładce “Oferty” oraz “Społeczności”. Karty Discover zaś stanowią zakładki w przeglądarce, gdzie wyświetlane są treści spersonalizowane na podstawie poprzedniej aktywności w internecie.

Jak rozliczane są kampanie Google Discovery Ads?

Można wyróżnić dwa główne modele rozliczania kampanii Google Discovery Ads: docelowy CPA oraz Maksymalizacja liczby konwersji. Pierwszy model zakłada wypracowanie jak największej liczby konwersji przy ustalonym koszcie działania. Model maksymalizujący liczbę konwersji zakłada osiągnięcie jak największej ilości konwersji w ramach budżetu przeznaczonego na kampanię.

Jakie korzyści wynikają z kreowania reklam discovery?

Lista korzyści i zalet reklam discovery jest naprawdę długa. Poczynając od elastycznej formy, która pozwala optymalizować nieustannie reklamy. Wielkim atutem reklam discovery jest ich multimedialność objawiająca się tym, że oprócz materiałów tekstowych jest możliwość umieszczania grafik, które przyciągają uwagę. Duża zaletą jest również fakt, że reklamy są wyświetlane w dosyć niestandardowych miejscach, takich jak Gmail czy zakładka Discover na urządzeniach mobilnych.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*

Rozwiń z nami swój biznes on-line