E-commerce na platformie typu SaaS – wady i zalety tego rozwiązania

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce ma bardzo duże znaczenie w kontekście późniejszego funkcjonowania sklepu internetowego i jego rozwoju. Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest wykupienie abonamentu na profesjonalne oprogramowanie SaaS, które zyskuje na popularności w zawrotnym tempie, zarówno wśród mniejszych jak i dużych sklepów internetowych. W tym artykule skupimy się na specyfice platform typu Saas, ich możliwościach i ograniczeniach, a dodatkowo dokonamy porównania z innymi rozwiązaniami dostępnymi na rynku. 

Czego się dowiesz z tego artykułu?

    Czym jest Saas? 

    Skrót SaaS rozwija się jako Software as a Service, co w przetłumaczeniu oznacza oprogramowanie jako usługa. Ogólnie mówiąc jest to model udostępniania oprogramowania przez sprzedawcę poprzez chmurę. W praktyce oznacza to, że klient w zamian za opłatę abonamentową zyskuje własny sklep internetowy, z tym, że zarządzanie oprogramowaniem i zabezpieczeniami pozostają w gestii sprzedawcy. W tym przypadku nie ma konieczności instalowania żadnych programów na komputerach firmowych, ponieważ dostęp do sklepu internetowego SaaS uzyskuje się online. 

    Oprogramowanie SaaS

    Budowa sklepu internetowego w modelu SaaS to bardzo szybki i prosty proces polegający na spersonalizowaniu wyglądu sklepu za pomocą dostępnych szablonów, wprowadzeniu produktów do sklepu oraz określeniu zasad regulaminu. Dzięki temu osoby, które nie posiadają fachowej wiedzy z zakresu tworzenia stron internetowych oraz budowania sklepów e-commerce zyskują swój dedykowany e-sklep do prowadzenia działalności w Internecie. 

    Dla kogo dedykowany jest sklep internetowy w modelu SaaS? 

    Platforma Software As A Service

    Platformy w modelu SaaS są intuicyjne w obsłudze, a przede wszystkim tanie ze względu na brak konieczności edycji kodu źródłowego czy aktualizowania strony ze względu na nowe regulacje prawne. Jest to więc idealne rozwiązanie dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność w e-commerce i pragną sprawdzić, czy ich produkt lub usługa znajdzie zainteresowanie oraz dla małych przedsiębiorstw, które nie dysponują dużym budżetem na prowadzenie sprzedaży w Internecie. 

    Rozwiązanie SaaS sprawdzi się również w przypadku start-upów, którym wystarczy podstawowa platforma do realizowania sprzedaży online. Oprogramowanie Saas jest także często wybierane przez średnie i duże firmy, które pragną stosunkowo niewielkim kosztem zaistnieć na rynku e-commerce lub przetestować, czy ich nowe produkty znajdą szersze grono odbiorców na kanale internetowym. 

    Skąd taka duża popularność rozwiązania Saas?

    System SaaS rozwinął się w rekordowym tempie, głównie dlatego, że obecnie wszyscy możemy mieć dostęp do wystarczająco szybkiego Internetu, aby obsłużyć nawet najbardziej zaawansowane programy. Ponadto dużą rolę w rozwoju oprogramowania SaaS mają małe i średnie przedsiębiorstwa, które postawiły na to rozwiązanie, zamiast kupować oprogramowania na własność. Niskie koszty realizowania sprzedaży w Internecie skutecznie zachęciły wielu Klientów poszukujących możliwości rozwoju dla swojej firmy. 

    Ile kosztuje sklep internetowy w modelu Saas? 

    Opłata abonamentowa to tak naprawdę miesięczna cena za dostęp do oprogramowania, która zależy od wielu czynników, w tym głównie od funkcjonalności usługi. Kwota opłaty abonamentowej za gotową platformę sprzedażową wynosi od 50 zł do 300 zł miesięcznie. Im większy abonament tym więcej funkcjonalności dla Klienta, co więcej, w systemie Saas zyskujesz dostęp do programów, których nie da się wykupić na stałe. Abonament wpływa również na ulepszanie programów, gdyż dostawca dzięki stałemu dochodowi może inwestować w nowe rozwiązania umożliwiające zwiększenie konkurencyjności sklepów internetowych w modelu Saas, co zwykle nie ma miejsca w przypadku zakupienia systemu na stałe. 

    Wady i zalety rozwiązania Saas dla e-commerce 

    Gotowa platforma sprzedażowa za pośrednictwem chmury

    Platformy Software as a Service zapewniają mnóstwo skutecznych rozwiązań dla efektywnego funkcjonowania sklepu internetowego. Wśród wielu cech systemu SaaS, wyróżnić można kilka najbardziej znaczących, w tym:

    • dostęp do zintegrowanych procesów biznesowych,
    • dostępność funkcji analitycznych,
    • bardzo szybki przesył danych,
    • zabezpieczenia o najwyższym standardzie, 
    • szybkie i intuicyjne wdrożenie sklepu internetowego, 
    • niskie koszty w porównaniu z innymi rozwiązaniami,
    • bezproblemowa personalizacja i konfiguracja sklepu internetowego. 

    To wszystko sprawia, że model Saas to idealne rozwiązanie dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę w świecie e-commerce. Jednakże SaaS, jak każde inne rozwiązanie, posiada swoje wady i zalety, które postaramy się zidentyfikować. 

    Zalety sklepu internetowego w modelu Saas

    Platformy typu SaaS umożliwiają stworzenie sklepu internetowego, który pełni dwie role, po pierwsze jest to witryna do sprzedaży produktów online, a po drugie system do zarządzania sklepem, w tym na przykład realizacją zamówień. Wśród jego licznych zalet warto podkreślić niski koszt posiadania witryny e-commerce, ponieważ funkcjonalny sklep, który efektywnie realizuje sprzedaż możesz mieć już za kilkaset złotych miesięcznie. Co więcej abonament nie wiąże się z dodatkowymi kosztami za hosting czy pracę deweloperów. 

    Nie bez znaczenia jest również łatwość wdrożenia sklepu, który będzie dostępny niemalże od ręki. Co więcej, nie musisz posiadać specjalnych umiejętności technicznych, aby samodzielnie skonfigurować platformę do sprzedaży. Poważniejsze kwestie techniczne pozostają w geście usługodawcy, którego obowiązkiem jest zapewnienie wymaganej kondycji systemów. 

    W ramach abonamentu usługobiorca otrzymuje wszelkie rozszerzenia, z których może dowolnie korzystać, a aktualizacja sklepu odbywa się automatycznie za sprawą Dostawcy platformy. Sklep internetowy typu SaaS poza możliwością rozpoczęcia działalności w sieci pozwala także rozwijać biznes na różnych etapach. Wystarczy dobrać odpowiedni abonament, który zwiększy możliwości skalowania sprzedaży. 

    SaaS oferuje również stałe wsparcie techniczne w przypadku problemów z platformą, a dzięki gotowym rozwiązaniom możesz rozpocząć sprzedaż w błyskawicznym tempie, nawet w przypadku braku doświadczenia w tej materii. Jeżeli dopiero testujesz swoje produkty czy usługi, to oprogramowanie SaaS jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ niektóre abonamenty oferują wersję próbną, dzięki czemu możesz za darmo sprawdzić funkcjonalność danej platformy i jej możliwości. 

    Wady sklepu internetowego w modelu SaaS

    Wśród głównych wad modelu SaaS, Klienci wskazują na małą elastyczność oprogramowania, uzależnienie od dostawcy oraz trudności w procesie rozwoju sklepu internetowego SaaS. Mała elastyczność objawia się brakiem możliwości decydowania o kierunku rozwoju strony, ponieważ sklep zbudowany jest na gotowym szablonie. To jednak w wielu przypadkach nie zniechęca Klientów, którym zależy na szybkim rozpoczęciu działalności w sieci, a gotowy projekt im to umożliwia. 

    Wizualizacja sklepu internetowego na platformie SaaS

    Uzależnienie od usługodawcy, może być odczuwalne dla Klienta w przypadku wystąpienia awarii u Dostawcy, którą odczuwają również właściciele sklepów SaaS. Takie sytuacje mogą być naprawdę problematyczne, jednak należy pamiętać, że zdarzają się bardzo rzadko, gdyż Dostawcy działają dosyć stabilnie. 

    Platformy oferujące model SaaS mogą stawiać przed właścicielem sklepu pewne ograniczenia, głównie w obszarze rozwoju funkcjonalności. Problem ten dotyczy głównie dużych platform sprzedażowych, ponieważ w ich przypadku ograniczenia powodują brak możliwości polepszania wyników sprzedażowych oraz doświadczeń użytkowników sklepu. W efekcie może się okazać, że po jakimś czasie funkcjonowania w modelu SaaS będziesz musiał dokonać migracji sklepu na dedykowany system. 

    Należy jednak wziąć pod uwagę, że gdy zaczynasz swoją przygodę ze sprzedażą w sieci warto ograniczać ryzyko strat. Rozwijanie sklepu internetowego zajmie trochę czasu, który Ty możesz wykorzystać na testowanie rozwiązań, opracowywanie strategii marketingowej i przygotowywanie nowych ofert. W przypadku, gdy osiągniesz sukces, a platforma w modelu SaaS przestanie być wystarczająco funkcjonalna, możesz przejść na system dedykowany lub Open Source. 

    Najważniejsze platformy SaaS na polskim rynku

    Jednym z elementów decydujących, czy realizowanie sprzedaży online odniesie sukces jest wybrana platforma e-commerce. Istnieje wiele systemów o różnym poziomie zaawansowania w zróżnicowanych ofertach abonamentowych. Stąd też przyszli właściciele sklepów internetowych często stają przed dylematem, którą platformę wybrać. Nie da się wskazać jednej najlepszej platformy, ponieważ każda z nich ma swoje zalety, ale i ograniczenia, które będą istotne lub nie, w zależności od danej sytuacji. Poniżej prezentujemy najbardziej znane i najchętniej wybierane platformy e-commerce w Polsce. 

    Shoper

    Shoper to obecnie jeden z najbardziej popularnych systemów do obsługi sklepu internetowego. Umożliwia on proste i szybkie stworzenie sklepu e-commerce dzięki gotowym szablonom, modułom i wbudowanym funkcjonalnościom. Jednak warto pamiętać, że właściciele sklepów internetowych nie posiadają możliwości edycji kodu źródłowego, a co za tym idzie dokonywania większych zmian na platformie, ale oprogramowanie Shoper jest kompletne i ma bardzo dużo rozwiązań umożliwiających efektywną sprzedaż w Internecie. Co więcej w przypadku budowania większych sklepów e-commerce istnieje możliwość wykupienia pakietu Shoper Premium, który zapewnia dostęp do większej ilości zasobów. 

    Licencję na oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego Shoper można zakupić na oficjalnej stronie lub za pośrednictwem Shoper Resellera. Współpraca z resellerem zwykle daje więcej korzyści, ponieważ sklepy tworzone są z pomocą profesjonalistów zajmujących się maksymalizacją sprzedaży, pozycjonowaniem SEO oraz marketingiem. Ponadto, wbrew panującemu przeświadczeniu, że u pośrednika usługa kosztuje więcej, Reseller Shopera często oferuje abonamenty w dużo niższych cenach. 

    Oficjalne logo Shoper

    Shoper – zalety 

    • intuicyjny panel dostępny w polskim języku, 
    • duża ilość wbudowanych funkcjonalności,
    • wbudowany moduł płatności,
    • szeroki wybór gotowych szablonów,
    • możliwość customizacji szablonu sklepu,
    • dostęp do dodatkowych modułów dostępnych w App Store,
    • możliwość integracji z Facebook Market, Ceneo i Allegro, 
    • bezproblemowa konfiguracja,
    • duże możliwości modyfikacji kodu sklepu i wdrażania nowych funkcji,
    • zapewniona pomoc techniczna,
    • łatwość obsługi. 

    Shoper – wady 

    • w przypadku większych sklepów konieczne może być wykupienie Shoper Premium,
    • ograniczenia w kwestii wprowadzania niektórych zmian,
    • wzrost cen przy przedłużaniu abonamentu po pierwszym roku użytkowania. 

    Idosell 

    Idosell, a wcześniej IaI Shop to kolejna bardzo popularna platforma do budowania sklepów internetowych. W zeszłym roku odnotowano 4% udział tej platformy w rynku polskim. Korzystają z niej małe, średnie i duże sklepy. Mnogość funkcji niweluje problem braku dostępu do kodu źródłowego sklepu, a system działa na zadowalającym poziomie. W przeciwieństwie do Shopera jest jednak troszkę mniej intuicyjny, zwłaszcza dla tych, którzy nie znają podstaw programowania. 

    Idosell – zalety

    Oficjalne logo Idosell
    • mnóstwo dostępnych integracji,
    • szeroki wybór szablonów do sklepu e-commerce,
    • obsługa w polskim języku,
    • dobrze działający support techniczny,
    • pakiety abonamentowe dostosowane do skali biznesu,
    • funkcje dedykowane dla sklepów B2B.

    Idosell – wady

    • ograniczenia w przypadku chęci wdrażania niektórych zmian,
    • zmiany wdrażane na życzenie są dodatkowo płatne,
    • mniej intuicyjny panel zarządzania,
    • ograniczone możliwości konfigurowania elementów pod pozycjonowanie SEO

    Usługa Saas, a alternatywne rozwiązania dla e-commerce

    Przed podjęciem decyzji jakie oprogramowanie do sklepu internetowego chcesz wykorzystać, warto znać wszystkie możliwości. Sklep internetowy może być zbudowany również na własnym serwerze w modelu Open Source, na platformie dedykowanej lub platformie licencyjnej. 

    Open Source 

    Sklep e-commerce stworzony w modelu Open Source to główna konkurencja dla modelu SaaS. Open Source jest platformą darmową, o ile posiadasz wystarczające umiejętności techniczne do zbudowania swojego sklepu internetowego. W przeciwnym razie konieczne będzie zainwestowanie w grono informatyków czy też zlecenie tego zadania firmie zewnętrznej. Zaletą sklepu w modelu Open Source jest dostęp do kodu źródłowego strony, który umożliwia wprowadzanie dowolnych zmian w sklepie. 

    Realizowanie zakupów online na platformie SaaS.

    Platformy dedykowane

    Platformy dedykowane zwykle wybierane są przez właścicieli większych sklepów, które wymagają specjalistycznej konfiguracji. System dedykowany dopasowuje się do potrzeb i wymagań sklepu, a ponadto pomaga w optymalizacji procesów sprzedażowych. Dość dużą wadą tego rozwiązania jest jednak bardzo wysoki koszt i długi proces wdrażania platformy, na co wielu właścicieli sklepów internetowych nie może sobie pozwolić. 

    Platformy licencyjne 

    Platformy licencyjne są dedykowane głównie dużym sklepom wymagającym rozbudowanego oprogramowania i bardzo rozwiniętych narzędzi do sprzedaży. Wśród największych zalet platform licencyjnych warto podkreślić możliwości promocyjne oraz wysoki poziom zabezpieczenia danych. Ważna jest również możliwość obsługi procesów omnichanelowych. Jednak im bardziej rozwinięte udogodnienia tym wyższa cena, dlatego taka licencja może kosztować nawet kilkanaście tysięcy. 

    Dlaczego warto stawiać na Saas w e-commerce? 

    Każda z opisanych wyżej platform daje niesamowite możliwości. W przypadku bardzo rozwiniętych sklepów, które potrzebują ściśle specjalistycznego oprogramowania i wielu dedykowanych narzędzi najlepszym rozwiązaniem będą platformy dedykowane oraz licencyjne. W przypadku mniejszych firm, czy tych dysponujących mniejszym budżetem bez wątpienia zdecydowanym zwycięzcą jest model SaaS. Ale dlaczego? 

    Można by przecież dojść do wniosku, że najtańszym sposobem jest budowa sklepu w modelu Open Source, który jest darmowy, a Ty możesz funkcjonować niezależnie od Dostawcy. W tym przypadku jednak niezależność nie musi oznaczać sukcesu, bowiem postawienie sklepu tym sposobem będzie Cię kosztowało zarówno pieniądze jak i czas. Aby móc opracować dobrze funkcjonujący system potrzeba specjalistycznej wiedzy i ciągłego śledzenia trendów sprzedażowych. 

    Korzystając z oprogramowania SaaS dostajesz gotowy produkt, wszelkie potrzebne aktualizacje oraz nieocenione wsparcie techniczne i to za stosunkowo niewielką kwotę. Jeżeli potrzebujesz wielu rozwiniętych integracji, postaw na Shoper w wersji Premium lub Idosell, które dzięki funkcjonalnościom i aktualizacjom niekiedy dają lepsze efekty sprzedażowe niż Open Source.

    Rozwiń z nami swój biznes on-line

    Autor:
    COO, Project Manager, Wiceprezes

    Project manager, specjalista w dziedzinie UX/UI oraz e-commerce. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów oraz rozwoju aplikacji webowych i mobilnych zorientowanych na użytkownika. Absolwent Marketingu Internetowego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Imię*
    E-mail*
    Treść komentarza*