25 sposobów jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym – poradnik

Prowadzisz swój sklep internetowy i idzie Ci nieźle, ale czujesz, że potencjał jest większy? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę w e-commerce i chcesz osiągnąć sukces? Jeśli na któreś z powyższych pytań Twoja odpowiedź brzmi tak – zapraszamy do przeczytania naszego poradnika o tym, co zrobić by Twój sklep internetowy sprzedawał więcej! Zapraszamy do lektury.

Prowadzenie sklepu internetowego choć z pozoru może wydawać się banalnie proste, to dość skomplikowana układanka, składająca się z wielu elementów. Wśród nich wymienić można choćby: nowoczesną architekturę sklepu, skuteczne działania reklamowe, dbałość o konwersję, wysoki poziom obsługi, funkcjonalność czy atrakcyjną ofertę. Dopiero, gdy wszystkie puzzle znajdą się na właściwych miejscach – masz szansę wypracować wysoki poziom sprzedaży w Twojej branży. Jak to zrobić? Już podpowiadamy!

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Zadbaj o wysoką jakość ruchu na stronie Twojego sklepu internetowego

Pamiętaj, że samo odwiedzanie Twojego sklepu przez internautów nie wystarczy. Bardzo istotne jest, aby odwiedzały go osoby realnie zainteresowane produktami, które oferujesz. Jakość ruchu na swojej stronie możesz sprawdzić, wykorzystując dane dostępne w Google Analytics. Analizując je możesz sprawdzić ilość konwersji, którą wygenerowało dla Ciebie każde źródło. Porównując współczynniki konwersji, będziesz mógł realnie ocenić sprzedaż w Twoim sklepie internetowym.

Spróbuj poddać analizie też niektóre dane jakościowe. W przypadku wyszukiwarek internetowych jakość ruchu możesz ocenić patrząc na słowa kluczowe, które sprowadzają internautów do Twojego sklepu. Im bardziej są one dopasowane do Twojej oferty, tym lepiej. Pamiętaj, że duży poziom ogólności słów kluczowych, sprawia, że trudniej sprzedawać.

Inne sposoby oceny jakości ruchu na stronie:

Dokonując oceny jakości ruchu na swojej stronie musisz jednak pamiętać, że stosunkowo rzadko zdarzają się sytuacje, w których klienci finalizują zakupy podczas pierwszej wizyty w sklepie internetowym. Często potrzebują więcej czasu na zastanowienie, rozeznanie rynku i cen u konkurencji. Postaraj się traktować każdego klienta tak, jakby był na innym etapie procesu decyzyjnego. Ty z kolei wykorzystaj ten czas niepewności i przypominaj klientom o sobie w różnych miejscach w sieci. Niech zobaczą Twój sklep w Google czy na portalach społecznościowych. To świetny sposób na budowanie świadomości Twojej marki.

Nie czekaj na przypadek – zainwestuj w reklamę w Google

Musisz zdawać sobie sprawę, że zanim klient kupi Twój produkt, musi jeszcze trafić do Twojego sklepu. A w obecnej sytuacji, gdy sklepy internetowe mnożą się, nie możesz liczyć, że konsument znajdzie Twój sklep przez przypadek. Musisz zaistnieć w świadomości potencjalnego klienta. Jak? Wybierając mądre działania reklamowe.

W myśl zasady, że najprostsze rozwiązania są najlepsze jest jasne, że Twoja oferta powinna pojawić się tam, gdzie miliony Polaków codziennie poszukują potrzebnych im produktów – w wyszukiwarce Google.  Do wyboru masz następujące możliwości:

  • Google Shopping (Google Zakupy) – jest to kampania reklamowa, która umożliwia wyświetlenie w wyszukiwarce zdjęcia produktu wraz z jego ceną.
  • Reklama tekstowa – stanowi dobre uzupełnienie dla reklamy w Google Zakupy. Dzięki niej możesz uzyskać przekierowanie na stronę swojego sklepu internetowego, ale pamiętaj, że cechuje ją nieco niższy współczynnik konwersji. Masz szansę na zwiększanie sprzedaży w swoim e-sklepie, ale często kosztem niższej rentowności. Jej dużą zaletą jest jednak elastyczność i wymierność – wiesz dokładnie, jakie frazy kluczowe generują ruch w Twoim sklepie, a także co konkretnie jest jego celem – strona produktu, kategorii czy producenta.
  • Sieć reklamowa Google – to narzędzie, dzięki któremu masz możliwość dotrzeć ze swoją ofertą do milionów odbiorców, którzy każdego dnia odwiedzają tysiące stron internetowych. Graficzna reklama Twoich produktów może pojawić się zarówno na najbardziej znanych portalach, jak i niszowych serwisach, gwarantując precyzyjne dotarcie do Twojej grupy docelowej. Musisz mieć jednak świadomość, że ta forma promocji zapewni Ci przede wszystkich budowanie zasięgu i świadomości Twojej marki. Niekoniecznie od razu jej efekty przełożą się na istotny wzrost sprzedaży. Niemniej jednak jest to krok, który naszym zdaniem warto poczynić, aby pozyskiwać nowych klientów i rozwijać swój biznes. 

Rekomendujemy, aby oswoić sobie wyszukiwarkę Google i korzystać z możliwości jakie daje. Dzięki narzędziom, które udostępnia będziesz w stanie przekonać się czy Twoja oferta jest atrakcyjna dla potencjalnych klientów, którzy odwiedzą Twój sklep internetowy.

Najważniejsze zalety reklamy w wyszukiwarce:

  • pozwala szybko wygenerować duży ruch na stronie,
  • daje Ci pełną kontrolę nad budżetem reklamowym,
  • jesteś w stanie sprawnie dokonywać potrzebnych zmian, aby podnosić skuteczność kampanii.

Zadbaj o pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego

W dłuższej perspektywie dobre pozycjonowanie stron sprowadzi do Twojego sklepu dużych ruch o wysokiej jakości. Istnieją specjalne narzędzia, które przeliczają wartość tzw. ruchu organicznego, pokazujące jakie koszty trzeba by ponieść, aby uzyskać podobną ilość odwiedzin komercyjnie. Często okazuje się, że byłaby to inwestycja nawet setek tysięcy złotych.  

Musisz jednak wiedzieć, że pozycjonowanie nie przynosi tak szybkich rezultatów, jak działania płatne. Uzbrój się więc w cierpliwość i jednocześnie bądź gotowy na wprowadzanie potrzebnych zmian na stronie Twojego sklepu. Przy pozycjonowaniu dla Google nie jest istotna zasobność Twojego portfela, ale jakość treści, które oferujesz. To wymaga długofalowej pracy. Oznacza też, że tę usługę powinny wybierać przede wszystkim sklepy internetowe, które posiadają odpowiednie środki, by zapewnić ciągłość jej stosowania przez minimum kilka miesięcy.

Czasem słyszy się głosy, że pozycjonowanie stron internetowych powoli odchodzi do lamusa. Biorąc jednak pod uwagę natłok płatnych treści, które każdego dnia zalewają użytkowników sieci oraz rosnącą popularność programów, służących blokowaniu reklam – warto dbać, aby znaleźć się możliwie wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Pominięcie tej aktywności, szczególnie na początku działania sklepu, może okazać się kosztownym błędem.

Co wpływa na wysokie pozycjonowanie?

  • szybkość ładowania strony;
  • responsywność strony;
  • czytelny układ kategorii;
  • wartościowe, unikatowe treści na podstronach: kategorii i produktów;
  • prowadzenie bloga;
  • linkowanie wewnętrzne pomiędzy swoimi podstronami.

Wymieniliśmy najważniejsze elementy, które są istotne z punktu widzenia pozycjonowania. Od razu przyznajemy, że to wierzchołek góry lodowej! Musisz mieć świadomość, że w międzyczasie konieczne będzie systematyczne wprowadzanie poprawek i udoskonaleń, które utworzą drogę do sukcesu.

Zalety pozycjonowania sklepu internetowego:

  • bardzo duży wolumen ruchu;
  • wysoka jakość sprzedażowa generowanego ruchu;
  • trwały efekt;
  • reklama sklepu internetowego w formie graficznej.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Reklamuj się w mediach społecznościowych

Pół żartem pół serio mówi się, że jeśli nie ma Cię w mediach społecznościowych to nie istniejesz. Jest w tym trochę prawdy. Obecność marki w serwisach społecznościowych to świetny sposób na zwiększanie świadomości i budowanie wizerunku marki. Social media idealnie wspierają sprzedaż, pomagają generować ruch, informować o promocjach. Wykorzystaj ich potencjał!

Reklama na Facebooku czy Instagramie pomoże Ci dotrzeć do potencjalnych klientów w oparciu o kryteria geograficzne, demograficzne czy zainteresowania. Ciekawą kreacją reklamową masz szansę zainteresować internautów swoim sklepem internetowym lub konkretnymi produktami z Twojej oferty.

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania i potrzeby reklamodawców Facebook oferuje specjalne narzędzia, które pomagają zwiększać Twój potencjał sprzedażowy. Warto z nich korzystać! Jak? Już podpowiadamy. 

Na stronie swojego sklepu internetowego zainstaluj tzw. Pixel Facebooka, który pozwala na „śledzenie” użytkowników, którzy byli na Twojej stronie. Następnie przygotuj swoją reklamę w formacie „lookalike”. Dzięki temu Facebook przyjrzy się Twoim klientom i korzystając ze swoich algorytmów, przedstawi Twoją ofertę podobnym osobom, które potencjalnie mogą zostać Twoimi nowymi klientami. Nasze doświadczenie pokazuje, że Facebook całkiem skutecznie i trafnie dobiera osoby, do których kieruje reklamy.

Pamiętaj o reklamach w Youtube

Planując kampanię reklamową pamiętaj o możliwościach, jakie daje Ci Youtube. Dawniej, kojarzony głównie z zabawnymi filmikami, aktualnie bardziej spoważniał i pełni także funkcje poradnikowe. Użytkownicy niemal tak samo często jak w Google szukają na Youtube wskazówek i odpowiedzi na swoje wątpliwości. Warto więc wykorzystać jego potencjał, by dotrzeć do swoich klientów.  

Co możesz zrobić na Youtube?

  • zamieścić krótkie spoty reklamowe, które pojawią się internautom przed lub w trakcie filmów, związanych z branżą, w której działasz,
  • nagrać i reklamować swoje autorskie poradniki w formie wideo, które będą się wyświetlać na samej górze wyników wyszukiwania. Takie filmiki promocyjne można umieścić również w sekcji „Proponowane filmy”.

Nie daj o sobie zapomnieć – remarketing dla sklepu internetowego

Kolejnym, ważnym narzędziem, które warto zastosować jest remarketing Google Ads. Działanie to polega na śledzeniu osób, które odwiedziły Twój sklep i wyświetlaniu im reklam Twoich produktów. Działania remarketingowe można prowadzić w wyszukiwarce, w sieci reklamowej Google Ads, na Facebooku czy na Youtube.

Przykładowe formy remarketingu:

  • wyświetlanie reklam np. z ofertą promocyjną lub kodem rabatowym osobom, które w ciągu ostatnich kilku dni zapełniły koszyk, ale nie dokonały transakcji,
  • wyświetlanie reklam osobom, które w kilku ostatnich dniach obejrzały określoną liczbę  produktów z Twojej oferty, ale nie dodały nic do koszyka,
  • wyświetlanie reklam, informujących o promocjach, nowościach, wyprzedażach wszystkim osobom, które w ciągu określonego czasu zrobiły zakupy w Twoim sklepie internetowym.

Remarketing ma tę dużą zaletę, że można z nim eksperymentować i w miarę dowolnie go modyfikować. To Ty ustalasz komu mają wyświetlać się reklamy Twojego sklepu. Bardzo istotne jest, aby remarketing był dynamiczny. Oznacza to, że Twoja kreacja reklamowa nie musi być bardzo skomplikowana, a może mieć po prostu formę banneru za zdjęciami produktów, oglądanych wcześniej przez klienta. Remarketing jest bardzo dobrym sposobem na przypomnienie Twojej oferty osobom, które wykazały realne zainteresowanie Twoją ofertą. Dzięki temu masz szansę realnie wpływać na wzrost sprzedaży.

Zalety remarketingu:

  • zapewnia dotarcie do osób, które wykazały zainteresowanie Twoimi produktami/usługami,
  • jego efekty widoczne są niemal natychmiast,
  • jest elastyczny – możesz dowolnie zmieniać strategię reklamową i komunikacyjną.

Ratuj porzucone koszyki – badania pokazują, że klienci nie finalizują aż 66% transakcji. Dodają produkty do koszyka, po czym opuszczają stronę. Próba zmobilizowania ich do dokonania zakupu może być realizowana, np. poprzez opisywane wyżej działania remarketingowe, wysyłkę newslettera czy pop-upy, przypominające o dokonaniu zakupu w sytuacji, gdy ktoś długo nie finalizuje transakcji lub próbuje opuścić Twój sklep internetowy.

Zadbaj o estetykę swojego sklepu internetowego – UX

Najważniejsze jest pierwsze wrażenie. To stare powiedzenie można śmiało przełożyć również na rzeczywistość e-commerce. W świecie, którym rządzą przede wszystkim obrazy, a ich mnogość zalewa użytkowników sieci z każdej strony, koniecznie trzeba się wyróżnić. Ludzie lubią oglądać to, co ładne i estetyczne. Nie inaczej jest, jeśli chodzi o sklepy internetowe. Zapewne wiesz jak to jest, gdy trafisz na stronę, która odpycha. Uciekasz z niej jak najprędzej. Twoja w tym głowa, aby klienci chcieli zostać w Twoim sklepie i zrobić w nim zakupy.

Postaw na minimalizm

Aktualne trendy w projektowaniu sklepów internetowych, odpowiadając na oczekiwania klientów, stawiają przede wszystkim na prostotę i minimalizm. Witryna sklepu powinna być w miarę neutralna, tak, aby nie zdominować oferowanych w nim usług czy produktów. Czasy, w których rządziły krzykliwe kolory, a znalezienie produktu przypominało wycieczkę do sklepu wielkopowierzchniowego, na szczęście odeszły w niepamięć. Dla klienta ważny jest czas – potrzebny produkt powinien móc znaleźć szybko i łatwo. A grafiki nie mogą go przytłoczyć.

Dobra strona sklepu internetowego bardzo często ma:

  • białe tło,
  • czytelne menu w postaci poziomej belki,
  • widoczną i dobrze działającą wewnętrzną wyszukiwarkę,
  • atrakcyjne grafiki na stronie głównej,
  • dodatkowe sekcje, np. nowości lub bestsellery.

Taki, wydawać by się mogło, oszczędny design zapewnia przejrzystość i jest łatwy w obsłudze dla klientów. Ma jeszcze jedną ogromną zaletę – pomaga zaprojektować stronę, która będzie lekka. Pamiętaj, że Twój klient nie spędzi zbyt dużo czasu na stronie głównej, analizując wszystkie kategorie. Jego celem będzie szybkie odnalezienie konkretnego produktu lub usługi, którą zainteresowanie sprowadziło go do Twojego sklepu internetowego. Twoja strona musi mu w tym pomagać. Badania pokazują, że większość klientów trafia od razu na podstronę z produktem, kategorią czy na wpis blogowy. To właśnie tam przekierowują reklamy internetowe w wynikach wyszukiwania.  Szczególną uwagę poświęć temu, aby te miejsca zrobiły dobre pierwsze wrażenie. Niech będą przejrzyste i czytelne.

Dobra nawigacja do podstawa

Dopracuj nawigację w Twoim sklepie internetowym. Aby dobrze eksponować produkty stwórz menu, które będzie zawierało najważniejsze kategorie produktowe. Zadbaj, by nawigacja była czytelna i logiczna dla użytkownika. Coraz więcej sklepów „przykleja” główne menu do górnej krawędzi ekranu. Dzięki temu podczas przewijania strony, użytkownik ma je cały czas na wyciagnięcie ręki.

To, jak będzie działało u Ciebie linkowanie wewnętrzne ma również duże znaczenie dla pozycjonowania Twojego sklepu w wyszukiwarce. Jeśli będzie kierowało do najważniejszych kategorii, możesz liczyć na wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.

Rozważ zastosowanie okruszków (breadcrumbs)

Nawigacja okruszkowa (breadcrumbs) wskazuje klientowi jego aktualną lokalizację sklepie internetowym. Najczęściej jest ona przedstawiana w formie odnośników, które są ułożone zgodnie z hierarchią podstron. Użytkownik oglądając produkt może swobodnie wrócić do nadrzędnej kategorii lub subkategorii, w której jest on zawarty. Struktura „okruszków” powinna prowadzić klienta zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu” – od najbardziej ogólnych podstron do szczegółowych informacji na dany temat.

Jeśli oferujesz klientom bogaty asortyment, a co za tym idzie – na stronie Twojego sklepu jest wiele kategorii, może się okazać, że okruszki są właśnie dla Ciebie.  Aby sprawdzić czy rzeczywiście odniesiesz korzyści z ich stosowania, przygotuj mapę witryny lub graficzny diagram obrazujący strukturę Twojej strony. Jeżeli uznasz, że nawigacja okruszkowa pomoże użytkownikom w poruszaniu się po sklepie – warto rozważyć jej wdrożenie. Dodatkowo pamiętaj, że okruszki poprawiają linkowanie wewnętrzne, co może przełożyć się na lepszą pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania.

Daj klientom dobrą wyszukiwarkę

Jeśli Twój sklep internetowy zawiera wiele produktów, Twoja w tym głowa, aby klienci łatwo mogli je odnaleźć. Nie ma nic bardziej irytującego niż trudności w znalezieniu produktu, spełniającego oczekiwania. Dobra wyszukiwarka produktów to taka, która ma zaawansowane filtrowanie i pozwala odszukać produkty, stosując różne kryteria. 

Najpopularniejsze to: cena, rozmiary, popularność, warianty, kolory, wymiary itd. Pamiętaj, że dobra wyszukiwarka to korzyści również dla Ciebie – poznasz konkretne potrzeby swoich klientów.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Postaw na wartościowe treści – content marketing

Wartościowe, unikalne treści istotnie przyczyniają się do wzrostu sprzedaży. Brak contentu lub teksty skopiowane z innych miejsc mogą być jednym z powodów niskiego współczynnika konwersji, czyli mówiąc wprost – słabej sprzedaży. Zdecydowanie warto dbać o treści, dostarczane użytkownikom w swoim sklepie internetowym.

Opisy produktów

Dobre opisy produktów sprzedają! Powinny być skonstruowane tak, by budzić emocje, przemawiać do wyobraźni, aż w końcu – wywołać w kliencie chęć posiadania. Zadbaj, by szczegółowo opisywały cechy produktu, wskazywały jego zalety i zastosowanie, rozwiewały wątpliwości i pomagały podjąć decyzję o zakupie. Pamiętaj, że ciekawe i unikalne opisy produktów wpływają na lepsze pozycje sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.

Blog

Dobrym pomysłem może okazać się prowadzenie bloga, podpiętego pod Twój sklep internetowy. Zapewnisz sobie nie tylko większy ruch na stronie. Będziesz także budować pozytywny wizerunek w oczach klientów. Na blogu możesz opisywać przykłady zastosowania swoich produktów, pokazywać z czym je łączyć, jak o nie dbać, itp. Pokażesz w ten sposób swoją troskę o klienta. Podtrzymasz też kontakt z Twoją marką, skąd już tylko krok do kolejnych zakupów.

Obrazy rządzą siecią. Zrób dobre zdjęcia i materiały video

Zdjęcia przyciągają wzrok – co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Jesteśmy wzrokowcami i na początku zwracamy uwagę właśnie na grafikę. To, co przedstawia zdjęcie i w jaki sposób to robi, może mieć ogromny wpływ na decyzję o zakupie. Postaraj się, aby zdjęcia pokazywały produkty z każdej perspektywy. Dobrym pomysłem jest również zobrazowanie klientowi sposobów wykorzystania produktu. W przypadku sukienki – mogą być to na przykład propozycje stylizacji. To dobry sposób, aby zadziałać na emocje i wyobraźnię klienta i wzbudzić nim chęć posiadania Twojego produktu.

Do rozważenia jest również umieszczenie w sklepie internetowym prezentacji produktów w formie filmów. Możesz połączyć w nich elementy graficzne z tekstowymi. Pokazanie w korzystnym świetle produktu, a w tle opisywanie jego korzyści może istotnie pomóc podwyższyć sprzedaż. Wadą tego pomysłu są wysokie koszty tworzenia nagrań video. Do rozważenia jest zastosowanie tego rozwiązania przy prezentacji kilku kluczowych produktów.

Szybkość ładowania jaką ma Twój sklep internetowy

Szybkość ładowania strony to absolutnie podstawowy element, które stale trzeba udoskonalać. Każda sekunda oczekiwania na załadowanie strony może zniechęcać, a co za tym idzie – przyczynić się do utraty klienta. Algorytmy Google, decydując o wyświetlaniu użytkownikom stron w wynikach wyszukiwania, ogromną wagę przykładają do szybkości ładowania stron. Te, które ładują się dłużej – lądują niżej.

Istnieją narzędzia, dzięki którym możesz sprawdzić czas ładowania strony. Jednym z nich jest Page Speed Insight od Google. Warto z niego korzystać, jeżeli chcemy by nasz sklep internetowy miał szanse zdobyć lepsze pozycje. A w przypadku niesatysfakcjonujących wyników – zastanowić się, co warto poprawić.

Często występujące spowalniacze ładowania strony to:

  • rozbudowane slidery na stronie głównej z kilkunastoma grafikami,
  • duża ilość wtyczek i dodatków, zainstalowanych na stronie,
  • zdjęcia produktowe w nadmiernie wysokiej rozdzielczości – jeśli ruch w Twoim sklepie jest generowany głównie na urządzeniach mobilnych – zbędne są zdjęcia w jakości, nadającej się do druku billboardów.

To tylko przykładowe drobiazgi, które mogą wpływać na działanie Twojej strony. Rozważ, czy są niezbędne w Twoim sklepie.

Zadbaj mobilną wersję sklepu internetowego

Większość społeczeństwa niemal nie rozstaje się już ze smartfonami. I to najczęściej właśnie na nich dokonuje zakupów w sklepach internetowych. Podążając za panującymi trendami, musisz zadbać, aby Twoja strona działała dobrze właśnie na telefonach. Algorytmy Google przykładają do tego wielką wagę. Dysponują narzędziem o nazwie Mobile First Index, z pomocą którego oceniają strony internetowe pod kątem czytelności i dostępności właśnie ze smartfonów.

Dlatego raz na jakiś czas dobrze jest zrobić zakupy w swoim sklepie internetowym, korzystając z telefonu i sprawdzić jak przebiega ten proces. To najlepszy sposób na wyłapanie błędów i niedociągnięć, na które napotykają Twoi klienci.

Przykłady częstych błędów, które powodują nieprawidłowe wyświetlanie na smartfonie:

  • zgodnie z zaleceniami SEO opisy kategorii produktów powinny liczyć ponad 1000 znaków, aby wspierały pozycjonowanie. Patrząc jednak na wygodę użytkowników urządzeń mobilnych – scrollowanie do pierwszego produktu nie jest wymarzonym scenariuszem dla klienta,
  • pluginy, które odsyłają do profilu Facebookowego na monitorze wyglądają dobrze. Na telefonie potrafią często zasłaniać ikonkę poziomych kresek, z pomocą której korzysta się z menu,
  • zbyt szerokie pop-upy zapraszające do newslettera, które trudno zamknąć, bo krzyżyk wylądował poza ekranem telefonu.

Dlatego raz na jakiś czas zamień się w swojego klienta i na własnej skórze przetestuj jak działa Twój sklep. Wtedy będziesz wiedział, które elementy wymagają modyfikacji.

Intuicyjność to podstawa

Najprostsze rozwiązania są najlepsze! Zadbaj, aby klient, który jest zainteresowany Twoim produktem i trafi na Twój sklep internetowy, mógł łatwo go kupić. Wygląd Twojej strony i rozplanowanie poszczególnych kroków, zmierzających do finalizacji transakcji, powinny być proste i intuicyjne. Klienci są bowiem przyzwyczajeni do robienia zakupów według pewnych schematów. Wyszukują produkt w odpowiedniej kategorii, widzą jego zdjęcie, cenę, płacą kartą lub szybkim przelewem. Im mniej skomplikowany proces zakupowy, tym lepiej. Użytkownik ma skupić się na finalizacji zakupów, a zbędne elementy nie mogą rozpraszać jego uwagi.

Zadbaj o ofertę

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego musisz podjąć decyzję o tym, co będziesz sprzedawać. A potem stale dbać, aby Twoja oferta produktowa była interesująca dla Twoich klientów. Musisz też obserwować rynek i konkurencję, aby w Twojej ofercie nie zabrakło nowości. 

Z punktu widzenia klienta niezwykle istotne są:

  • Bogata oferta – innymi słowy szeroki asortyment. Jeśli w swoim sklepie nie sprzedajesz produktów, które sam wytwarzasz, postaraj się zebrać w nim produkty, odpowiadające jak największemu gronu odbiorców.
  • Cena – niezmiennie aspekt finansowy jest szalenie ważny. Szczególnie na początku działalności ceny końcowe produktów oferowanych w Twoim sklepie nie mogą być wyższe niż u konkurencji. Z czasem, kiedy Twój sklep przebije się do świadomości klientów, wyścig cenowy będzie odbywał się bez Twojego udziału. Na początku atrakcyjna cena może się okazać dla klientów najlepszym magnesem.  

Troszcz się o klienta – zadbaj o poziom obsługi klienta

Chyba największą zaletą jaką mają sklepy internetowe, jest możliwość dokonywania zakupów o dowolnej porze, z dowolnego miejsca. Klient może kupować w czasie, kiedy jest to wygodne dla niego, a nie w tym, w którym Ty pracujesz. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy klient potrzebuje kontaktu ze sprzedawcą: bo chce dopytać o status realizacji zamówienia, poprosić o rekomendacje produktu, dowiedzieć się jaki jest numer jego paczki lub poznać szczegóły procedury zwrotu. I wtedy Ty musisz na te pytania odpowiedzieć. Tylko w ten sposób zbudujesz pozytywny wizerunek w oczach swoich klientów i zachęcisz ich do powtórnych zakupów.

Nawet jeśli Twój sklep internetowy jest Twoim dodatkowym źródłem utrzymania lub powstał z pasji – jeśli wychodzisz do klienta z ofertą, musisz być gotów na to, by być dla tego niego dostępnym. Jeśli podajesz nr telefonu – odbieraj go. Jeśli preferujesz kontakt przez Messengera – odpisuj. Pozwól, by Twój klient czuł się dobrze obsłużony i zaopiekowany. A wtedy z pewnością do Ciebie wróci!

A może czat?

Czat to bardzo wygodne rozwiązanie z punktu widzenia klienta. Daje mu możliwość szybkiego kontaktu ze sklepem i zdobycia potrzebnych informacji. To zdecydowanie bardziej preferowana przez  forma kontaktu niż korespondencja mailowa. Jeśli zdecydujesz się na wprowadzenie czatu – musisz mieć świadomość, że odpowiedzi na zapytania klientów powinny być udzielane szybko. Zwlekanie może doprowadzić do porzucenia koszyka.

Przygotuj sekcję FAQ

Zbierz pytania, które najczęściej są zadawane przez Twoich klientów i przygotuj na nie odpowiedzi. Stwórz dział FAQ – potrzebne informacje będą łatwo dostępne dla klienta, a Ty pokażesz, że dbasz o wysoki poziom obsług w swoim sklepie internetowymi.

Wprowadzaj promocje i oferty specjalne

Spora część użytkowników sieci to łowcy okazji i promocji. Świadczy o tym choćby ich aktywność w wyszukiwarkach – wielu potencjalnych klientów różnych branż często wpisuje frazy kluczowe, które kończą się słowami „promocja” lub „wyprzedaż”. Warto więc odpowiadać na potrzeby klientów. Już samo obniżenie ceny o kilka procent i przekreślenie starej, może wywołać większe zainteresowanie produktem. Dobrym motywatorem do finalizacji transakcji może być też zastosowanie licznika odliczającego czas do końca promocji, co możemy zobaczyć odwiedzając rozliczne sklepy internetowe.

Rozważ przyznawanie rabatów w koszyku. Dość często zdarza się, że zakupy przerywane są, by sprawdzić czy inny sklep nie jest w stanie zaoferować lepszej ceny danego produktu. Niespodzianka w postaci nawet symbolicznego rabatu może w takich sytuacjach bardzo pomóc i uratować koszyk przed porzuceniem.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Odpowiadaj na oczekiwania klientów

Rozwój branży e-commerce doprowadził do tego, że klienci mają określone oczekiwania co do działalności sklepów internetowych. Dotyczą one nie tylko oferowanych produktów, ale również przebiegu samego procesu zakupowego. To, co jest dla nich szczególnie ważne to:

Darmowa wysyłka i zwrot

Oferując klientowi taką możliwość, pozwalasz mu przetestować produkt, a także budujesz w nim podświadome przekonanie, że nie ma on żadnych wad. Użytkownicy zdecydowanie chętniej wybierają sklepy, które dają im taką możliwość.

Informacja o tym, że zapewniasz darmową dostawę jest niezwykle ważna! Postaraj się ją odpowiednio wyeksponować, aby nie umknęła uwadze klientów. Na początku możesz rozważyć jej wprowadzenie przy zamówieniach o większej wartości.

Wybór formy płatności

Różni klienci preferują odmienne systemy płatności: szybkie przelewy internetowe, transakcje kartą, przelewy tradycyjne, płatność za pobraniem. Im więcej możliwości wyboru im dasz, tym lepiej. Wyeliminujesz w ten sposób ryzyko, że klienci opuszczą Twój sklep internetowy z powodu braku preferowanej przez nich formy opłacenia zamówienia.

Publikuj opinie i społeczne dowody słuszności

Przed zakupem wielu internautów poszukuje opinii o produkcie, którym się interesują. Ułatw im zadanie – zbieraj opinie od klientów, którzy już dokonali zakupów i  prezentuj je w widocznym miejscu. To dobre źródło informacji dla Ciebie, ale także dobry motywator dla potencjalnych klientów. Większość z nas ufa pozytywnym opiniom innych konsumentów.

Z opiniami o produkcie wiąże się jeszcze społeczny dowód słuszności – jedna z technik wywierania wpływu, którą warto wykorzystać w sklepie internetowym.

Główne założenia tej zasady mówią, że gdy nie jesteśmy przekonani, czy decyzja, którą chcemy podjąć jest słuszna, sugerujemy się:

  • tym, jak działa większość (chętniej pójdziesz do restauracji, w której jest dużo wolnych stolików czy tam, gdzie jest więcej ludzi?),
  • decyzjami osób, które postrzegamy jako podobne do nas samych lub które znamy (ufam wyborom mojej przyjaciółki/mojego przyjaciela),
  • wyborem eksperta, autorytetu, a w świecie online – często influencera,
  • danymi liczbowymi (tysiące zadowolonych klientów muszą mieć rację).

Przykłady społecznego dowodu słuszności w sklepie internetowym:

  • ostatniej rezerwacji dokonano 3 godziny temu,
  • 10 osób ogląda w tej chwili ten produkt,
  • 5 osób kupiło ten produkt w ciągu ostatniej godziny.

Naprawdę warto umieszczać takie informacje blisko przycisku dodania do koszyka, bo jest duże prawdopodobieństwo, że wpłyną one pozytywnie na sprzedaż.

Wykaż inicjatywę – proponuj klientom inne produkty

Na wzrost sprzedaży w Twoim sklepie mogą też wpłynąć rekomendacje innych produktów. Techniki marketingowe, których zadaniem jest podwyższanie wartości zakupów to:

  • cross-selling – oznacza on próbę namówienia klienta na inny, często tańszy produkt, który łączy się z tym wybranym przez klienta;
  • up-selling – polega ona na oferowaniu klientowi droższego produktu, podczas przeglądania oferty.

Bardzo istotne jest jednak, aby polecenia, które będą podsuwane klientowi w Twoim sklepie były trafione i przemyślane.

Niech Twój sklep internetowy budzi zaufanie

Aby zdobywać klientów, Twój sklep musi budzić zaufanie. Zwróć uwagę na następujące elementy:

  • pokaż pełne dane firmy – niech klienci dokładnie wiedzą, kto jest właścicielem,
  • napisz nieskomplikowany regulamin zakupów i politykę prywatności,
  • zabezpiecz stronę protokołem HTTPS. Zielona kłódka w pasku adresu da klientom do zrozumienia, że dbasz o bezpieczeństwo i ich dane,
  • rozważ dołączenie do programów gwarancyjnych, np. Trusted Shops. Dla klienta to znak, że Twój sklep jest wiarygodny i nie muszą obawiać się utraty pieniędzy lub kłopotów z zamówieniem.

Usprawnij proces sprzedaży

Pomóż klientowi kupić Twój produkt. Im prostszy i łatwiejszy proces zakupowy, tym lepiej. Pamiętaj, że klienci dbają o swój czas. Jeśli finalizacja transakcji przeciąga się i jest zbyt skomplikowana – mogą porzucić koszyk i zrobić zakupy w innym sklepie internetowym.

Zwróć uwagę na:

  • maksymalnie intuicyjne działanie koszyka,
  • pokazywanie klientowi statusu działań w każdym kroku,
  • brak obowiązku wypełniania obszernych formularzy i zakładania konta przy składaniu zamówienia – klienci za tym nie przepadają,
  •  jak najszybsze doprowadzenie klienta do płatności.

Pamiętaj o wezwaniu do działania

Twój sklep żeby zarabiać, musi sprzedawać i zachęcać klientów do zakupu. Zadbaj o to, by przyciski finalizacji sprzedaży czy dodania do koszyka były dobrze widoczne i zachęcały do podjęcia konkretnego działania.

Nie pozwól sobie na wpadki techniczne

Piszemy o tym po raz kolejny, ale to szalenie ważne. Co jakiś czas – sam odwiedź swój sklep internetowy i zrób w nim zakupy. Tylko wtedy będziesz w stanie wyłapać ewentualne problemy techniczne. Nie ma nic gorszego niż błędy wyskakujące klientom tuż przed finalizacją zamówienia. W takiej sytuacji niech nie dziwi Cię fakt, że użytkownik rezygnuje z tych, i z dużym prawdopodobieństwem, z kolejnych zakupów.

Zachęcaj klientów do ponownych zakupów

Musisz zdawać sobie sprawę, że pozyskanie nowego klienta jest droższe niż utrzymanie istniejącego. Szalenie ważne jest więc przekonywanie użytkowników, którzy zrobili już u Ciebie zakupy, aby zrobili to ponownie. Jak można to osiągnąć?

Wprowadź programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe mogą sprawić, że klienci będą chętnie wracać na zakupy w Twoim sklepie internetowym. Pisaliśmy już o tym wcześniej – promocje czynią cuda. Oferuj specjalne zniżki dla stałych klientów. Informuj ich jako pierwszych o ofertach specjalnych czy wyprzedażach. Niech poczują, że są dla Ciebie wyjątkowi.

Bądź z nimi w kontakcie – newsletter

Zbieraj adresy mailowe od osób, które dokonały zakupów i twórz z nich bazę. W miarę możliwości utrzymuj kontakt ze swoimi klientami. Dostarczaj im ciekawe treści w newsletterach, aby wiadomości od Ciebie nie zasilały folderu ze spamem. Przy okazji przemycaj informacje o ofercie i promocjach. Mailing to, wbrew pozorom, bardzo skuteczna forma sprzedaży. Zapewnia Ci dotarcie do bazy klientów, którzy znają Twój sklep internetowy i Twoją ofertę. Dodatkowo, daje Ci możliwość łatwego komunikowania klientom promocji czy zmian w ofercie, a Ty możesz spodziewać się szybkich efektów.

Dodawaj gratisy do zakupów

Rozdawanie próbek produktu przed zakupem jest niemożliwe, ale bardzo dobrze zostanie odebrane jeśli dodasz coś ekstra do zamówienia. Nie musi być to rzecz o duże wartości, wystarczy drobiazg. Tu bardziej liczy się gest. Opcji gratisów jest kilka. Możesz dołożyć klientowi prezent-niespodziankę, lub pozwolić, aby klient sam wybrał sobie konkretną rzecz e sklepu.

Stale analizuj zachowania Twoich klientów

Kolejnym krokiem do zwiększenia sprzedaży może być analiza zachowań Twoich klientów. Jednym ze sposobów realizacji tego celu jest eye-tracking czyli badanie, które pokazuje jak w Twoim sklepie podąża wzrok klientów. Innym sposobem jest tzw. click-tracking, który realizuje m.in. popularne narzędzie HotJar. Na podstawie danych, które trafią w Twoje ręce będzie można przeanalizować jak zachowują się klienci w Twoim sklepie internetowym, na co zwracają uwagę, które obszary strony najczęściej analizują i w którym momencie rezygnują z procesu zakupowego.

Warto regularnie analizować wyniki po to, aby namierzyć te obszary, które wymagają poprawy. Pamiętaj, że gdy już wyciągniesz wnioski co warto zmienić, nie musisz robić tego od razu. Warto zacząć od testów i pokazywać klientom alternatywne wersje strony: tę poprzednią i nową, uwzględniającą zmiany. Po pewnym czasie sprawdzisz, która wersja jest dla Ciebie bardziej efektywna.

Trzymamy kciuki za rozwój Twojego sklepu internetowego!

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

FAQ

Co to jest społeczny dowód słuszności?

Social proof, czyli społeczny dowód słuszności to potwierdzenie przez społeczeństwo, że dany produkt lub usługa cechują się naprawdę wysoką jakością i są godne polecenia.

Społeczny dowód słuszności pomaga budować wiarygodność marki. Dla nowych klientów jest to potwierdzenie, że wielu innych użytkowników korzysta z Twoich produktów lub usług i jest z nich zadowolona. To niezwykle ważne w kontekście podnoszenia poziomu sprzedaży. Klient, który dopiero poznaje Twój sklep potrzebuje bodźców, które przekonają go do podjęcia decyzji o zakupie. Świetną okazją do tego są właśnie społeczne dowody słuszności. Przykładami social proof, które możesz wykorzystać w swoim sklepie są: opinie, rekomendacje wpływowych osób, wzmianki w innych mediach, recenzje produktów, nagrody i wyróżnienia.

Jakie są zalety działań remarketingowych dla sklepu internetowego?

Remarketing to narzędzie dzięki któremu przekaz reklamowy jest pokazywany użytkownikowi, który był już w Twoim sklepie internetowym, ale nie sfinalizował transakcji. Jego skuteczność bazuje na tym, że wyświetlasz reklamę swojej oferty osobom, które już w jakiś sposób już znają Twój sklep internetowy. Ta forma reklamy świetnie sprawdza się w ratowaniu porzuconych koszyków. Ponadto pomaga zwiększać świadomość marki i budować jej rozpoznawalność. Jest to niezwykle istotne, gdyż jak wiadomo – sprzedaż opiera się na tworzeniu relacji i więzi.

Co to jest cross-selling i up-selling?

Cross-selling i up-selling to techniki marketingowe, których celem jest maksymalizowanie zysków z jednej transakcji, zwiększanie zależności i zaufania klienta do firmy oraz obniżanie ryzyka przejścia klienta do konkurencji. Cross-selling to inaczej sprzedaż krzyżowa. Dotyczy ona produktów (lub usług) komplementarnych (uzupełniających). W praktyce wygląda ona tak, że podczas oglądania produktów i dokonywania zakupu przez klienta w sklepie internetowym, obok oglądanego produktu (np. telefonu komórkowego) automatycznie pojawia się informacja o produktach uzupełniających, np. etui lub ładowarce.

Jej celem jest przypomnienie klientowi o produktach, które być mu potrzebne, ale o nich zapomniał. Dzięki temu klient zakupi je w Twoim sklepie, zamiast u konkurencji. W ten sposób wartość zamówienia wzrasta.

Up-selling, czyli sprzedaż dodatkowa, to oferowanie klientowi produktów lub usług o wyższej cenie, lepszym standardzie, większej ilości funkcji. Przykładem może być wyświetlenie klientowi oglądającemu buty sportowe za 200 zł, innego obuwia o lepszych parametrach i wyższej cenie, np. za 300 zł. Czasem klient nie zdaje sobie sprawy, że dostępna jest lepsza wersja szukanego produktu lub usługi i chętnie by ją rozważył.

Jakie są cechy dobrego opisu produktu?

Dobre opisy produktów, dostępnych w Twoim sklepie mogą mieć istotny wpływ na ich sprzedaż. Dołóż wszelkich starań, aby działały one na wyobraźnie, budziły pozytywne emocje i zachęcały do zakupu. Opis produktu powinien:

• być czytelny i przejrzysty, podzielony na akapity
• wskazywać najważniejsze cechy produktu.
• mieć wyróżnione najważniejsze zalety (np. przez pogrubienie)
• być napisany językiem korzyści
• informować o tym, jeśli wymaga uzupełnienia (np. dokupienia baterii)
• pokazywać klientowi możliwe zastosowania produktu.
• odwoływać się do zmysłów: dotyku, wzroku, zapachu czy słuchu.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
Konrad Grzegorczyk Content Marketing Specialist Człowiek o nieograniczonej wyobraźni i zamiłowaniu do twórczego działania, który we wszystkim, co go otacza, odnajduje inspirację. Dzięki temu połączeniu zasilił nasz zespół jako specjalista ds. content marketingu. Do swojej pracy podchodzi z pasją i zaangażowaniem, co sprawia, że nasi partnerzy biznesowi zawsze otrzymują treści spełniające w pełni ich oczekiwania. W swoim portfolio ma już kilkaset tekstów o różnorakiej tematyce, jak chociażby: motoryzacja, gastronomia, turystyka, rolnictwo, nowoczesne technologie, branża deweloperska.

Jedna odpowiedź do “25 sposobów jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym – poradnik”

  1. Dzień dobry,

    serdecznie dziękuję za świetny artykuł Panie Konradzie. Miłego dnia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*

10 Elementów Skutecznego E Marketingu Emedia.pl