Jak sprawdzić pozycję strony internetowej w Google?

Dobra widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google to jeden z najważniejszych kroków, które trzeba podjąć, aby Twoja firma odniosła sukces w Internecie. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest pozycjonowanie strony i jak sprawdzić pozycję swojej firmy w wyszukiwarce Google. Poznasz także wartościowe narzędzia, które znacznie ułatwią Ci pracę nad wypracowaniem dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania przeglądarki Twojej strony lub sklepu internetowego. Zapraszam do lektury.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Jak funkcjonuje wyszukiwarka Google?

Wyszukiwarka Google od kilku lat pozostaje w Polsce na pierwszym miejscu w rankingu najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych. Korzysta z niej ponad 90% Polaków, zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych (dane z gs.statcounter.com – styczeń 2021). Jak zatem działa wyszukiwarka internetowa Google?

Po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującego nas zapytania, wyświetla się nam strona z wynikami. Taka strona określana jest jako SERP (Search Engine Results Page) – strona przedstawiająca wyniki wyszukiwania. Zazwyczaj po wpisaniu danego zapytania wyświetla się około 10 wyników, choć liczba ta może się zmieniać. Oprócz standardowych wyników, Google może wyświetlać również np. reklamy, oferty, mapy albo wiadomości. Poniżej wstawiam przykład dla wyszukiwania frazy kluczowej „Narzędzia elektryczne”. 

Wyniki Wyszukiwania w wyszukiwarce Google
Wyniki wyszukiwania w Google | emedia sp. z o.o.

Pierwsze cztery wyniki (otoczone niebieską ramką), są to reklamy, a więc płatne linki pochodzące z Google Ads. Wyniki organiczne (obramowane na zielono) są darmowe, a ich kolejność zależy między innymi od tego, w jakim stopniu odpowiadają na wpisaną przez użytkownika frazę, czyli inaczej słowa kluczowe. Do pozostałych czynników mających także znaczny wpływ na kolejność wyświetlania stron internetowych w wyszukiwarce, należą:

  • szybkość wyświetlania się strony
  • właściwa optymalizacja treści i grafiki pod kątem wyświetlania ich na stronie internetowej
  • jakość napisanego kodu źródłowego strony internetowej oraz jego odpowiedni stosunek do ilości wartościowych treści wyświetlanych w witrynie
  • brak “dokładania” treści i elementów na stronie po jej załadowaniu (jest to nowa, wprowadzona w 2021 roku metryka CLS, która mierzy niestabilność treści poprzez sumowanie tych zmian w szablonie strony, które nie pojawiają się w pół sekundy od podjęcia akcji przez użytkownika). Chodzi tutaj o sytuację, w której podczas czytania artykułu przez użytkownika, jego treść przeskakuje w inne miejsce na stronie i trzeba od nowa szukać miejsca, w którym się skończyło.

Powyższe aspekty można sprawdzić wykonując audyt techniczny SEO, który można go zlecić agencji interaktywnej lub wykonać go samodzielnie. Warto wiedzieć, że dzięki odpowiedniemu pozycjonowaniu strony, jesteśmy w stanie wpłynąć na miejsce swojej strony w Internecie właśnie wśród wyników organicznych. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję Twojej strony w Internecie są frazy (słowa) kluczowe, które w dużej mierze wpływają na to, które miejsce w rankingu zajmuje dana strona internetowa.

Czym są frazy kluczowe i dlaczego są dla Ciebie ważne?

Frazy kluczowe to nic innego, jak słowa lub wyrażenia wpisywane w wyszukiwarkę przez jej użytkowników, w celu znalezienia interesującego ich przedmiotu, usługi lub informacji. Możemy wyróżnić kilka najważniejszych rodzajów fraz:

  1. Ogólne słowa kluczowe – składają się najczęściej z 1 lub 2 słów. Są to bardzo ogólne wyrażenia, które nie dostarczają informacji o konkretnych oczekiwaniach osoby, która wpisuje dane zapytanie. Załóżmy, że użytkownik wpisuje słowo „kurtka”. Nie wiemy jednak, czy ma na myśli kurtkę damską, męską, zimową czy może lekką kurtkę na lato. Skupianie się wyłącznie na tego rodzaju frazach w próbie dobrego wypozycjonowania swojej strony może nie być jednak najlepszym pomysłem, z powodu konkurencji, która w takich słowach kluczowych jest ogromna. Najczęściej są to znane, duże marki, które przeznaczają ogromne kwoty ze swoich budżetów, w celu pokazania ich stron jako pierwszych wyników na wpisane przez użytkownika ogólne słowa kluczowe.
Jak wyglądają wyniki wyszukiwania Google
  1. Frazy brandowe – są to słowa, które użytkownik wpisuje, gdy nie zna dokładnego adresu strony internetowej danej firmy. Najczęściej jest to po prostu nazwa firmy lub część jej adresu strony internetowej. Może to być również nazwa marki. Najczęściej użytkownik wpisze w wyszukiwarkę frazę, np. “kurtka damska reebok”. W przypadku unikalnej nazwy firmy oraz gdy nazwa domeny strony internetowej jest taka sama jak nazwa firmy, szukana przez użytkownika strona pojawi się na pierwszym miejscu. 
Jak sprawdzić pozycję strony internetowej na słowa kluczowe
  1. Frazy kluczowe „long tail” – jest to fraza składająca się więcej niż z 2 słów, w której użytkownik precyzyjniej określa czego szuka. W przykładzie frazy ogólnej, użytkownik wpisał „kurtka”, tutaj wpisałby „czarna męska kurtka sportowa na zimę”. Takie frazy znacznie ułatwiają pozycjonowanie strony pod konkretnych klientów.
  1. Frazy kluczowe odpowiadające na konkretne pytania klientów – najczęściej są to pytania o opinię na temat jakiegoś sklepu, produktu lub usługi. Mogą to być również konkretne problemy, np. „czarny ekran telewizor LG” albo “pęknięty wyświetlacz w smartphonie”.
  1. Frazy kluczowe zawierające dane osobiste – wiele osób chcąc skorzystać z usług np. lekarza, prawnika czy po prostu jakiejś firmy, wpisuje imię i nazwisko danej osoby, przykładowo szefa firmy z dopiskiem „opinie”. Pozyskane w ten sposób informacje najczęściej decydują o tym, czy dana osoba zdecyduje się skorzystać z usług danej firmy lub osoby, więc zawsze warto sprawdzić, jakie dokładnie informacje wyświetlają się potencjalnym klientom po wpisaniu w wyszukiwarkę danego nazwiska lub nazwy firmy.

Aby zwiększyć liczbę fraz kluczowych, na które wyświetla się nasza strona internetowa warto zadbać by znajdowały się na niej treści, które są unikalne. Dlatego ważne, aby w przypadku sklepu internetowego produkty, kategorie miały były opisane, a znajdujący się na stronie blog lub poradnik był na bieżąco aktualizowany. Jest to czasochłonna praca, którą można zlecić doświadczonej agencji SEO zajmującej się również copywritingiem. W ostatecznych rozrachunku zapełnienie strony treściami, przynosi efekty, ponieważ nasza strona internetowa wyświetla się na wiele więcej fraz w wyszukiwarce.

Dlaczego więc odpowiedni wybór fraz kluczowych jest dla Ciebie tak ważny?

Dzięki monitorowaniu pozycji i zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę, możesz dowiedzieć się czego dokładnie potrzebują Twoi potencjalni klienci. Tyczy się to nie tylko firm prowadzących sprzedaż, ale także innych, świadczących różnorodne usługi. W dzisiejszych czasach Internet jest źródłem ogromnej wiedzy i to właśnie do niego skieruje się w pierwszej kolejności większość użytkowników poszukujących danego produktu, usługi, informacji czy po prostu rozrywki. Nie należy więc marginalizować jego znaczenia i postarać się jak najlepiej pozycjonować stronę lub sklep internetowy. Dobrze dobrane słowa kluczowe, umieszczone na Twojej stronie na pewno pomogą w poprawie pozycji strony w wyszukiwarce.

Ponadto, wysoka pozycja w wyszukiwarce Google powoduje, że klienci sami znajdują Twoją firmę! Załóżmy, że prowadzisz firmę remontową w Lublinie. Wydajesz pieniądze na reklamę, np. umieszczasz swoją firmę na billboardzie i czekasz, aż zobaczy go ktoś, kto potrzebuje remontu swojego mieszkania. Natomiast, dzięki internetowi, dana osoba, która chce zrobić remont swojego mieszkania, wpisze w Google “usługi remontowe Lublin”. Jeśli zobaczy link do Twojej firmy na pierwszej stronie wyszukiwarki istnieje duża szansa, że skorzysta z Twoich usług. Dlatego też właśnie odpowiedni dobór fraz kluczowych sprawi, że na Twoją stronę trafi duża liczba zainteresowanych Twoimi usługami, potencjalnych klientów. Co ważniejsze, dobrze wykonana analiza oraz wybór odpowiednich fraz kluczowych pozwoli Ci zaoszczędzić, ponieważ wyniki organiczne w przeciwieństwie do reklam Google Ads są bezpłatne.

Czym jest pozycjonowanie strony i co możesz zyskać dzięki wysokiej pozycji w rankingu Google?

Pozycjonowanie stron i sklepów internetowych (inaczej SEO, czyli Search Engine Optimization), to grupa różnych działań, które wpływają korzystnie na wyświetlanie się strony internetowej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google wśród wyników organicznych, a więc poniżej linków sponsorowanych – Google Ads. Skuteczne pozycjonowanie jest w stanie znacznie zwiększyć pozycję Twojej firmy w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, pozyskać większą liczbę klientów i zwiększyć zyski.

Jak sprawdzić miejsce swojej strony w wyszukiwarce Google?

Wiedząc już, jak ważną rolę pełnią słowa kluczowe w pozycjonowaniu Twojej strony www w wyszukiwarce, możemy przejść do dalszej części, mianowicie, w jaki sposób dowiedzieć się, gdzie dokładnie znajduje się Twoja strona w rankingu Google. Istnieje kilka możliwości, z których możesz skorzystać, by to sprawdzić. Po pierwsze, możesz wykorzystać darmowe lub płatne programy, które pozwalają w szybki sposób ocenić miejsce Twojej strony internetowej. Jeśli jednak nie chcesz korzystać z tego typu narzędzi, możesz także zrobić to sam, poprzez ręczne wpisywanie haseł w wyszukiwarkę. Kolejną opcją jest skorzystanie z pomocy specjalistów, którzy przeanalizują Twoją stronę pod kątem SEO i pomogą usprawnić działalność marketingową Twojej strony internetowej.

Ręczne sprawdzanie pozycji

Jeśli chcesz sam sprawdzić pozycję swojej strony w Google, możesz zacząć od wpisania nazwy Twojej firmy i sprawdzenia, na którym miejscu znajdziesz swoją stronę. Zanim tego dokonasz, musisz jednak wiedzieć, że wyświetlanie wyników wyszukiwania jest zależne od wielu czynników. Dwie osoby, które wpisują w Google takie same słowa kluczowe na swoich urządzeniach, mogą mieć zupełnie różne wyniki! Dzieje się tak, ponieważ Google bierze pod uwagę m.in. lokalizację, historię przeglądania, odwiedzanych stron oraz informacji zapisanych w plikach cookies i na Twoim koncie Google, aby pokazać Ci wyniki, jak najlepiej odpowiadające Twoim intencjom.

Dlatego, aby samodzielnie sprawdzić pozycję swojej strony w Google najlepiej zacząć od wejścia w przeglądarkę w trybie Incognito. Aby zoptymalizować wyniki i dostarczyć sobie jak najbardziej wiarygodnego źródła wiedzy, powinieneś także wyczyścić historię przeglądania oraz pliki cookies. Pomocne może okazać się także wylogowanie z kont Google. 

Warto również zastanowić się nad tym, czy pozycja Twojej strony bardziej interesuje Cię w aspekcie lokalnym czy krajowym. Jeżeli chcesz sprawdzić pozycję strony w rankingu krajowym należy zmienić lokalizację na całą Polskę. Jeśli jednak Twoja firma działa bardziej lokalnie, możesz ustawić lokalizację na konkretne miasto. Następnie wystarczy już tylko wpisać w Google frazy kluczowe, na które twoja strona była pozycjonowana. Samodzielne sprawdzanie pozycji swojej strony w rankingu Google ma jednak sens tylko wtedy, gdy masz do sprawdzenia tylko kilka słów kluczowych. W przeciwnym razie będzie wymagało to ogromnego nakładu czasu i pracy.

Narzędzia pomocne w monitorowaniu pozycji

Kolejną opcją są darmowe programy, pozwalające sprawdzić miejsce Twojej strony internetowej w rankingu wyszukiwarki Google. Obecnie największą popularnością cieszy się Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie, pozwalające na sprawdzenie informacji o stanie witryny, jej widoczności w internecie oraz obecności w indeksie Google. Przy pomocy Google Search Console w dość łatwy i szybki sposób sprawdzisz ruch organiczny na swojej stronie lub sklepie internetowym, czyli na jakie słowa (frazy) kluczowe, wyświetla się Twoja strona lub sklep internetowy. 

Dzięki Google Search Console możesz dowiedzieć się, czy po wpisaniu danej frazy, użytkownik zobaczył właśnie Twój sklep czy stronę internetową, a w przypadku, gdy zobaczył w wynikach wyszukiwania link do Twojej strony, uzyskasz informację, czy w niego kliknął. Ponadto, Google Search Console pozwala nam sprawdzić także, jakie dokładnie podstrony kliknął dany użytkownik, co jest bardzo przydatną informacją, gdyż dzięki temu wiemy, które podstrony bardziej przyciągają uwagę użytkowników, a które mniej. Mając informacje ze statystyk i raportów stron internetowych możemy poprawić wydajność naszej strony.

Google Search Console

Jak zacząć pracę z GSC (Google Search Console)?

Podstawową rzeczą, umożliwiającą rozpoczęcie pracy z Google Search Console jest posiadanie własnego konta założonego na platformie Google. Umożliwia ono korzystanie również ze wszystkich innych narzędzi jak np. Gmail czy YouTube. Po założeniu konta wchodzimy na poniższy link:

https://search.google.com/search-console/welcome?utm_source=about-page

Wyświetli się nam strona, na której należy wybrać sposób w jaki nasza domena będzie sprawdzana przez roboty Google:

Konfiguracja Google Search Console
Konfiguracja Google Search Console

Weryfikacja własności konta

W przypadku wyboru pierwszej opcji, czyli „domeny“ należy zastosować odpowiednie ustawienia dla DNS. Robi się to po stronie ustawień domeny w panelu, na którym została ona zakupiona. Aby weryfikacja przebiegła pomyślnie, musimy dodać rekord TXT do konfiguracji DNS danej domeny. Dzięki takiej autoryzacji będziemy w stanie sprawdzić nie tylko naszą główną domenę, ale także jej subdomeny oraz wersje na obu protokołach HTTP i HTTPS.

Drugi sposób, a więc „Prefiks adresu URL“ posiada możliwość sprawdzenia jedynie konkretnej domeny na konkretnym protokole. Na potrzeby tego artykułu skorzystamy z opcji drugiej, ze względu na to, że jest on dużo bardziej przejrzysty i łatwiejszy do implementacji. Aby przejść autoryzację  tym sposobem, możemy skorzystać z jednej z możliwości :

  • przesłanie pliku weryfikacyjnego na serwer FTP
  • wstawienie tagu HTML do sekcji <head> na stronie internetowej
  • skorzystać z zaimplementowanego już na stronie kodu managera tagów lub kodu śledzenia Google Analytics
Jak zweryfikować konto Google Search Console

Panel Google Search Console

W momencie, gdy weryfikacja przebiegnie pomyślnie, będziemy mogli przejść do głównego panelu kontroli w Google Search Console. W bocznym menu widnieje wiele opcji zarządzania kontem. Zanim zaczniesz analizować przedstawione przez narzędzie dane, upewnij się, że wybrałeś interesujący cię okres czasu, np. ostatni tydzień, miesiąc, kwartał czy rok. Możesz także wybrać inne, niestandardowe ustawienia. Do najważniejszych elementów, które należy przeanalizować, jeśli chcesz poprawić pozycję swojej strony lub sklepu internetowego w wyszukiwarce internetowej Google, należą opcje, które można wybrać w menu, a zatem:

  • skuteczność,
  • stan,
  • mapy witryny

Skuteczność

Szczegółowo przedstawione wyniki działań użytkowników, którzy mieli jakikolwiek kontakt z naszą domeną znajdują się w zakładce skuteczność. GSC może pokazać nam dla jakich zapytań (słów kluczowych) nasza domena wyświetliła się najwięcej razy. Ponadto, może rozdzielić pozyskane dane na bardzo szczegółowe filtry np. utworzyć grupy odwiedzających bazując na kraju, z którego witryna jest oglądana lub która podstrona została jedynie wyświetlona, a która kliknięta. Są to bardzo przydatne informacje, pomocne w rozwijaniu naszej strony lub sklepu internetowego. Ważną informacją, którą także możemy podejrzeć w tej zakładce,  jest także to, na jakim urządzeniu strona została wyświetlona (komputer, tablet, telefon).

Analiza Skuteczności Google Search Console

Sprawdzenie z jakiego urządzenia korzysta odwiedzający, z którego kraju pochodzi lub na jakie strony najczęściej wchodzi daje nam możliwość odpowiedniego zareagowania. Takie dane dają nam ogromny zasób wiedzy,w jaki sposób możemy polepszyć jakość naszej strony lub sklepu internetowego, aby przyciągnąć na naszą stronę jeszcze większe zainteresowanie użytkowników wyszukiwarki Google. Przykładowo, informacja, z jakich krajów jest wyświetlana nasza strona czy sklep internetowy, pozwala nam określić, czy warto wprowadzić na stronie dodatkowe tłumaczenia na obce języki. 

Bardzo ważną informacją, jest dla nas także to, z jakich urządzeń korzystają użytkownicy wchodzący na naszą stronę lub korzystający z naszego sklepu internetowego. Jeżeli większość wyświetleń pochodzi z urządzeń mobilnych, jest to dla nas sygnał, aby zoptymalizować witrynę pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jest to bardzo ważne, ponieważ optymalizacja wersji mobilnej jest jednym z czynników bardzo istotnych dla wyszukiwarki Google przy pozycjonowaniu.  Podobnie jest z informacją o najczęściej odwiedzanych podstronach – niska liczba wyświetleń innych podstron, może być dla nas znakiem, że należy zaktualizować lub udoskonalić treści na najrzadziej odwiedzanych podstronach. Warto skupić się tutaj także na tym, aby szczególną uwagę zwrócić na konkretne strony URL, w które kliknęli użytkownicy przeglądarki. 

 Google Search Console zbiera dane również o tym, ilu użytkowników weszło na Twoją witrynę (są one oznaczone jako “kliknięcia”). Natomiast liczby pod słowem “wyświetlenia” mówią nam o tym, ile osób zobaczyło link do Twojej strony lub sklepu po wpisaniu danego zapytania w przeglądarkę.

Wyniki zapytań wyników organicznych w Google Search Console

Stan domeny

W tym miejscu można podejrzeć czy nasza strona internetowa została prawidłowo zaindeksowana przez roboty Google. Indeksowanie oznacza zbieranie informacji o treści, frazach kluczowych, linkach i obrazach znajdujących się na stronie i zapisywanie ich w bazie danych wyszukiwarki. Dzięki temu narzędziu, możemy w prosty sposób dowiedzieć się, które konkretnie podstrony przeszły zabieg indeksacji pozytywnie, a które posiadają błędy. Google Search Console dodatkowo wskaże nam konkretną przyczynę błędu indeksacji, a także zaproponuje rozwiązanie, które pomoże nam zniwelować błąd związany z indeksowaniem naszej strony. 

Stan Domeny Google Search Console

Mapa witryny

Ostatnia z wyżej wymienionych pozycji, czyli mapa witryny, to najważniejsza rzecz w GSC – to dzięki niej roboty wysyłane przez Google wiedzą po jakich podstronach domeny się poruszać. Tworząc mapę witryny możemy także zdecydować które miejsca chcielibyśmy wyłączyć z indeksacji w Internecie. Bez odpowiednich ustawień, wyszukiwarka Google może błędnie pokazywać wyniki dla naszej domeny lub w najgorszym wypadku –  nawet całkowicie je pominąć.

Jak dodać nową Mapę Witryny Xml Goole Search Console

Dzięki danym zawartym w narzędziu Google Search Console możesz w stosunkowo łatwy, a co najważniejsze darmowy sposób, zoptymalizować swoją stronę lub sklep internetowy pod kątem pozycjonowania w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej Google.

Google Analytics

Konfiguracja konta Google Analytics

Kolejnym narzędziem pozwalającym na sprawdzenie pozycji naszej witryny w Internecie jest narzędzie Google Analytics. Główną zaletą tego narzędzia jest to, że jest ono bardzo rozbudowane, a przy tym darmowe. 

Podobnie jak przy narzędziu Google Search Console, aby podpiąć swoją stronę internetową do Google Analytics, należy posiadać konto Google. Aby dodać naszą stronę do panelu Google Analytics, należy wejść na stronę:

 www.google.com/analytics/

Następnie wybieramy kolejno zakładkę “Administracja” i opcję “Nowe konto”. Po wpisaniu nazwy konta oraz podaniu adresu naszej domeny, dostaniemy specjalny kod. Powinien on być umieszczony zarówno na stronie głównej, jak i na każdej z podstron naszej domeny, które chcemy analizować. Jeżeli nie jesteśmy pewni, jak prawidłowo zainstalować kod, najlepiej zlecić to programiście, który obsługuje naszą stronę lub sklep internetowy.

Narzędzie Google Analytics pozwala na sprawdzenie wielu przydatnych informacji, m.in generuje statystki, dzięki którym możemy przeanalizować ruch na naszej stronie. Dodatkowym atutem jest to, że oprócz raportów statystyk przygotowywanych przez Google Analytics, możemy także kreować swoje własne raporty, co jest bardzo przydatne, zwłaszcza przy bardzo rozbudowanych stronach. Google Analytics funkcjonuje poprzez zbieranie różnego rodzaju informacji o użytkownikach korzystających z Internetu. Co więcej, od niedawna narzędzie Google Analytics monitoruje dane pochodzące nie tylko ze stron internetowych, ale także te pochodzące z różnych aplikacji. Przykładowe dane, które zbiera Google Analytics:

  • w jaki sposób użytkownik trafił na naszą stronę ( np. czy wpisał dane słowa kluczowe w wyszukiwarkę, czy może kliknął w link odsyłający na naszą stronę, itp.),
  • lokalizacja użytkownika (państwo lub miasto, w którym przebywa)
  • rodzaj urządzenia,  z którego korzysta użytkownik (komputer, smartphone, tablet lub inne urządzenie),
  • system operacyjny oraz przeglądarka, z jakiej użytkownik wszedł na naszą stronę,
  • czas przebywania na danej stronie,
  • ilość podstron, które odwiedził użytkownik.

Przegląd funkcjonalności

Na poniższym zrzucie ekranu Google Analytics pokazuje, skąd pochodzi ruch użytkowników na naszej witrynie:

Źródła ruchu Google Analytics

Powyższe wyniki są pokazywane w tygodniowym ujęciu. Możemy na nich wyróżnić kilka podstawowych źródeł, z których strona lub sklep internetowy pozyskała ruch: 

  • “Paid Search” – są to wyniki pochodzące z płatnego źródła reklam Google Ads lub innych,
  • “Organic Search” – są to wyniki organiczne, czyli takie, które interesują nas najbardziej, ponieważ to właśnie na nie chcemy w największym stopniu wpłynąć za pomocą pozycjonowania poprzez frazy kluczowe,
  • “Display” – źródłem tego ruchu użytkowników jest przejście na naszą stronę poprzez kliknięcie reklamy graficznej, zamieszczonej na innej stronie,
  • “Direct” – ruch użytkowników, którzy weszli na naszą stronę wpisując bezpośrednio jej adres URL (lub posiadają naszą stronę w pasku zakładek),
  • “Inne” – ruch nie mający sprecyzowanego źródła, z którego pochodzi

Google Analytics zawiera mnóstwo innych ciekawych danych. Bezproblemowo dowiemy się także tego, w jakich godzinach użytkownicy najczęściej odwiedzają naszą witrynę, z jakich krajów generowany jest ruch lub jakie urządzenia były wykorzystywane do przeglądania naszej strony.

Monitoring Pozycji Google Analytics - kiedy użytkownicy wchodzą na naszą stronę internetową

Dzięki narzędziu Google Analytics możemy sprawdzić ilu użytkowników klika w naszą witrynę z wyników wyszukiwania, które ukażą się im po wpisaniu danych słów kluczowych w wyszukiwarkę. Sama informacja o liczbie takich osób ma charakter raczej czysto informacyjny. Jednak narzędzie GA pozwala nam także zobaczyć, na które z naszych podstron najczęściej wchodzą użytkownicy, którzy trafiają do nas właśnie ze stron wyników wyszukiwania. Dzięki takim informacjom, możemy dowiedzieć się, które z naszych podstron są najlepiej  zoptymalizowane pod względem SEO, czyli m. in. zawierają najwięcej trafnych słów kluczowych, a także możemy sprawdzić jakich treści, które posiadamy na swojej stronie internetowej, czy produktów z naszego sklepu internetowego najczęściej szukają użytkownicy przeglądarek internetowych. 

Jedną z ważniejszych informacji, jakich dostarcza nam narzędzie Google Analytics są również informacje ukazujące się po kliknięciu w zakładkę “cały ruch”, a następnie kliknięcie w pozycję “google/organic”. Należy na bieżąco sprawdzać te dane, gdyż jeśli zaobserwujemy nagły spadek ruchu organicznego, który pochodzi z Google, oznacza to, że ze stroną dzieje się coś niedobrego, np. może oznaczać, że dana strona dostała karę od Google lub została zainfekowana wirusem, który powoduje pojawienie się różnego rodzaju błędów na stronie. 

Czym są kary i za co Google może “ukarać” Twoją stronę internetową?

Zacznijmy od podziału kar, które może nałożyć Google na Twoją stronę lub sklep internetowy. Mianowicie, kary te dzielą się na:

  • Filtry – jest to kara od Google, polegająca na obniżeniu pozycji fraz kluczowych o określoną liczbę miejsc ( może być to obniżenie nawet o 70 pozycji!). Taki filtr jest nakładany na określony okres, np. na kilka miesięcy). Karę w postaci filtru można dostać np. za tworzenie lub zlecanie tworzenia domen o niskiej wartości, które mają za zadanie tylko wygenerować szybko i nienaturalnie jak najwięcej linków do naszej strony.
  • Ban – powoduje całkowite wymazanie naszej strony z wyników wyszukiwania. Po dostaniu bana, jedynym sposobem na wejście na naszą stronę jest jej wyszukanie poprzez ręczne wpisanie całego adresu w przeglądarce. Bana można dostać np. za tworzenie stron mających na celu wyłudzanie pieniędzy.

Google bardzo dba o to, aby w odpowiedzi na wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki zapytania, pojawiały się jak najbardziej trafne i jakościowe treści. Stara się także dostarczyć odpowiedzi na rozwiązanie Twoich problemów związanych z działaniem i pozycjonowaniem strony. Dlatego, w googlowskich narzędziach, czyli np. w wyżej opisywanym Google Search Console mogą pojawić Ci się komunikaty o podjętych wobec Twojej strony internetowej przez Google ręcznych działaniach, które polegają na usuwaniu spamu z wyników wyszukiwania. Dzieje się tak, w przypadku, gdy Google uzna, że Twoja strona nie spełnia jego wskazówek, dotyczących jakości. Do rodzajów kar ręcznych, które możesz zobaczyć jako komunikaty w GSC należą:

  • Kary za różnego rodzaju SPAM (np. tworzony przez użytkowników lub używanie podstępnych przekierowań),
  • Kary za naruszenie zasad bezpieczeństwa, 
  • Kary za naruszenie wytycznych wyszukiwarki w odniesieniu do treści (np. stosowanie ukrytych tekstów na stronie lub upychanie słów kluczowych),
  • Kary za linki ( chodzi tutaj o nienaturalne linki, które prowadzą do Twojej strony lub z niej pochodzą).

Senuto

Bardzo popularnym narzędziem do monitorowania pozycji swojej strony w rankingu Google jest także narzędzie Senuto. Jest to narzędzie płatne, wykorzystywane zazwyczaj przez agencje SEO. Senuto pozwala na sprawdzenie między innymi, na jakie zapytania użytkowników, wpisywane w przeglądarkę Google, pojawia się Twoja strona internetowa, a także wskazuje, które dokładnie miejsca w wyszukiwarce zajmują podstrony pojawiająca się w odpowiedzi na te zapytania. Dodatkowym atutem jest to, że możesz sprawdzić w ten sposób każdą stronę, a zatem możesz podejrzeć także na jakie słowa kluczowe wyświetla się strona konkurencji lub po prostu sprawdzić interesujące Cię frazy kluczowe. Jak w przybliżeniu wygląda analizowanie danych z Senuto?

Analiza widoczności

Po zalogowaniu się do narzędzia Senuto, wyświetli Ci się panel z  możliwością wpisania domeny, którą chcesz przeanalizować. Narzędzie to daje Ci również możliwość sprawdzenia bazy słów kluczowych, czyli wpisania interesujących Cię fraz i sprawdzenia, jakie domeny się na nie wyświetlają. Ponadto, możesz kliknąć także zakładkę “monitoring”, która przedstawia najważniejsze informacje o widoczności Twojej strony w wyszukiwarce internetowej Google. Poza tym, od niedawna program wprowadził także możliwość dokonania Analizy SERP. Jest to jednak na razie tylko wersja beta. Na początek zajmiemy się analizą widoczności domeny. W tym celu należy wpisać nazwę naszej lub interesującej nas domeny, następnie wybrać dopasowanie tej domeny, a  zatem, czy mają się nam wyświetlać wyniki tylko domeny głównej i jej podstron, czy także wszystkich subdomen, które do niej należą. 

Panel Analiza Widocznosci Senuto

Następnie po wybraniu i wpisaniu interesującej Cię opcji, wystarczy kliknąć przycisk “Analizuj”. Po kilku sekundach narzędzie przeanalizuje dla Ciebie wybraną domenę. Następnie wyświetli Ci się menu główne. Najbardziej interesujące, ponieważ bezpośrednio związane ze sprawdzeniem widoczności Twojej strony w internecie, będą zakładki: 

  • “Pozycje” – po wybraniu tego elementu, wyświetli Ci się wykres, dzięki któremu dowiesz się, na ile fraz na poszczególnych pozycjach widoczna jest badana domena.
Monitoring Pozycji Senuto
  • “Konkurencja” – wykres ten pokazuje nam porównanie zbiorów fraz wybranej przez nas domeny oraz domen o podobnym profilu fraz kluczowych. Wykres pokazuje wspólne frazy kluczowe dla Twojej lub analizowanej przez Ciebie domeny oraz domeny konkurencji. Natomiast “wszystkie słowa” jest to łączna liczba fraz kluczowych, na które domena konkurencji jest widoczna na pozycjach od 1 do 50.
Monitoring Konkurencji Senuto
  • “widoczność” – klikając w opcję widoczność, zobaczysz szacunkowy ruch z organicznych wyników wyszukiwania z miesięcznego okresu. Jest on określany na podstawie widoczności z wybranego do przeanalizowania tygodnia. 
Histroria Widocznosci Senuto

Historia widoczności

Powyżej możesz zobaczyć, jak zmieniał się szacunkowy ruch wśród darmowych wyników wyszukiwania. Na przykładzie został wybrany okres od 25.02.2020 do 25.02.2021 r. Nad wykresem widać zakładki, które mówią nam o następujących danych:

  • top 3, top 10 i top 50 – liczby kryjące się pod tymi nagłówkami, to słowa kluczowe, na które po wpisaniu ich przez użytkownika do przeglądarki, pokazuje się nasza domena, odpowiednio zajmując pozycje 1 – 3 (top 3), 1 – 10 (top 10) lub 1 – 50 (top 50). Pod liczbą fraz widzimy również procentowy wskaźnik, który informuje o zmianach liczby względem poprzedniego tygodnia,
  • ekwiwalent Google Ads – program Senuto pokazuje nam także szacunkową kwotę, którą musielibyśmy wydać systemie Google Ads w miesięcznym okresie, aby uzyskać podobny ruch, do tego, który jest generowany z działań SEO,
  • ranking kategorii –  ranking ten oznacza miejsce, które zajmuje dana domena w głównej kategorii tematycznej, do której została przypasowana domena.

Monitoring pozycji – analizowanie słów kluczowych

Narzędzie Senuto umożliwia także analizę poszczególnych fraz. Klikając w zakładkę “monitoring”, a następnie “wzrosty/spadki”, możesz sprawdzić, na jakie konkretnie frazy spadły lub wzrosły badane przez Ciebie domeny w wybranym zakresie czasu.

Wzrosty I Spadki Senuto Monitoring pozycji słów kluczowych

Podczas dokonywania analizy widoczności Twojej strony w internecie, należy pamiętać także o kliknięciu zakładki “Cechy fraz”. Jest to raport, który został stworzony, aby ułatwić zrozumienie słów kluczowych, na które wyświetla się nasza lub interesująca nas domena w wynikach wyszukiwania Google. Senuto grupuje frazy kluczowe według określonych cech, takich jak: 

  • liczba wyrazów
  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań
  • SERP
  • typy fraz kluczowych
  • trendy
  • trudność fraz ( trudność ta jest oceniana w skali 1 – 10, biorąc pod uwagę kilka czynników, m.in. długość frazy, czy liczbę wyszukiwań danego słowa).

Dzięki narzędziu Senuto, możesz sprawdzić także bazę słów kluczowych. Po wpisaniu interesujących Cię słów kluczowych, możesz skorzystać z funkcji personalizacji wyników.

Baza Slow Kluczowych Senuto

Narzędzie proponuje cztery gotowe filtry, które możesz zastosować, aby ułatwić sobie pracę. Są to filtry: 

  • “Dopasowanie” – filtr ten pozwala na sprawdzenie, na ile frazy zwrócone powinny być powiązane z frazą, która jest przez nas analizowana.
  • “Domeny” – wybranie tego filtru pozwala na  przefiltrowanie fraz kluczowych z wygenerowanej przez nas listy, w porównaniu do tego, czy nasza domena jest widoczna na konkretne słowa kluczowe, czy nie. 
  • “Filtry językowe” – pozwalają na przefiltrowanie danych fraz kluczowych względem różnych fraz (zaproponowanych przez algorytm narzędzia Senuto), które najczęściej występują w raporcie. 

Możesz także skorzystać z opcji “Grupy tymczasowe”, dzięki którym można zapisać sobie listę fraz, których analizę chcesz odłożyć na później.  

Monitoring projektu

Kolejną opcją, którą możemy wybrać w narzędziu Senuto jest monitoring, który generuje nam sprawozdanie z najważniejszych informacji o widoczności naszej lub interesującej nas domeny w wyszukiwarce internetowej. Do jego kluczowych elementów należą: dane o domenie, najważniejsze statystyki, listę najpopularniejszych dziesięciu fraz kluczowych, a także ranking dziesięciu konkurentów danej domeny. Ponadto, narzędzie generuje wykres widoczności naszej witryny w internecie. 

Dzięki analizie danych z narzędzia Senuto, jesteśmy w stanie uzyskać wiele przydatnych informacji, które zdecydowanie pozwolą nam na lepsze wypozycjonowanie naszej strony lub sklepu internetowego. Dobre wypozycjonowanie i usunięcie niedociągnięć, które wskaże nam algorytm Senuto na naszej witrynie, pozwoli na wygenerowanie większego ruchu na stronie, zwiększy pozyskiwanie klientów, a co za tym idzie, spotęguje zyski Twojej firmy. 

Inne narzędzia do sprawdzania pozycji swojej strony internetowej w wyszukiwarce Google

Do innych najpopularniejszych płatnych narzędzi, z których także możesz skorzystać, aby sprawdzić pozycję swojej strony internetowej w wyszukiwarce Google należą także m.in.: 

  • Semstorm – narzędzie to posiada monitoring pozycji, możliwość analizy konkurencji, a także tzw. “content marketing”, który pokazuje, m.in. jakich fraz najczęściej szukają użytkownicy.
  • Webpozycja – również umożliwia monitoring pozycji strony w wyszukiwarce Google, ponadto umożliwia m.in. analizę SERP czy sprawdzanie Ads.
  • SeoStation – jest to polskie narzędzie służące do monitorowania pozycji strony w wyszukiwarce, działający w chmurze. Dzięki temu narzędziu możemy monitorować strony dla kilkudziesięciu lokalizacji (wyszukiwarek), a także wielu języków. 
  • Ahfrefs – jeden z największych systemów do monitorowania pozycji, posiada również wiele funkcji jak sprawdzanie backlinków swojej strony internetowej jak i konkurencji. Miesięczny koszt jest stosunkowo wysoki, ale odpowiednie korzystanie z narzędzia przynosi efekty. Jest to jedno z tych narzędzi „must have” w dobrej Agencji SEO.
  • ASPS (Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony) – dzięki temu narzędziu możemy monitorować pozycje fraz kluczowych dla nieograniczonej liczby domen w ujęciu codziennym. 

Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie powyższe narzędzia dają możliwość skorzystania z kilku podstawowych funkcji bezpłatnie lub mają darmowe okresy próbne, dzięki czemu możesz sprawdzić ich funkcjonalność, zanim zdecydujesz się na wybór któregoś z nich.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Jeśli zdecydujesz się na oddanie pozycjonowania swojej strony lub sklepu internetowego w ręce specjalistów SEO, na pewno zaoszczędzisz sobie dużo czasu oraz pracy, którą musiałbyś wykonać żeby przeanalizować wszystkie dane oraz dobrze rozeznać się w temacie całego procesu budowania ruchu na Twojej stronie lub w sklepie internetowym na bazie wyszukiwań użytkowników w ruchu organicznym. 

Ceny takich usług są zależne od wielu czynników, m. in. od zakresu działań SEO, strategii, którą zechcesz przyjąć, a także od konkurencji w branży Twojej firmy. Ze względu na to, że każdy biznes jest inny, klienci posiadają różne oczekiwania co do ruchu na swoich stronach, a także różne budżety oraz różną konkurencyjność w Internecie, aby uzyskać konkretną wycenę, należy skontaktować się z firmą zajmującą się pozycjonowaniem stron internetowych. Kwoty takich działań mogą wynosić od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych, jednak należy pamiętać, że zysk ze zwiększonego ruchu na stronie może zwrócić się kilkunastokrotnie w porównaniu do kosztów działań podjętych na rzecz dobrego wypozycjonowania naszej strony lub sklepu internetowego w wyszukiwarce Google.

Podsumowanie

Regularne monitorowanie pozycji strony w internecie jest źródłem ogromnej ilości przydatnych informacji. Współpraca z wyszukiwarką Google pomoże Ci osiągnąć lepsze wyniki, zarówno zasięgowe i sprzedażowe. Dzięki analizowaniu słów kluczowych, jakie wpisują użytkownicy i na które pojawia im się Twoja strona internetowa oraz innych trendów w pozycjonowaniu stron, możesz  dostosować swoją domenę, aby była jeszcze lepiej widoczna, a co za tym idzie generowała większą liczbę wyświetleń oraz kliknięć w link do stron lub podstron Twojej firmy. Wszystkie te działania sprawią, że zoptymalizowana strona lub sklep internetowy Twojej firmy będzie przyciągać coraz większą liczbę klientów. Jednak żeby o to zadbać bardzo ważne jest, aby sprawdzać i odpowiednio reagować na aktualne trendy w pozycjonowaniu stron internetowych.

Pomocne w tym będą narzędzia np. takie jak Google Search Console, Google Analytics czy Senuto. Dzięki nim przeanalizujesz w wygodny i przejrzysty sposób popularne frazy w internecie oraz sprawdzisz stan swojej domeny na tle konkurencji. Pamiętaj jednak, że aby wyszukiwarka Google mogła odnaleźć Twoją stronę, niezbędna jest dobra optymalizacja i konfiguracja twojej domeny. 

FAQ

Co mogę sprawdzić dzięki narzędziu Senuto?

Dzięki narzędziu Senuto możesz sprawdzić między innymi, na jakie zapytania użytkowników, wpisywane w przeglądarkę Google, pojawia się Twoja strona internetowa, a także wskazuje, które dokładnie miejsca w wyszukiwarce zajmują podstrony pojawiające się w odpowiedzi na te zapytania. Możesz sprawdzić w ten sposób także inne strony internetowe, np. stronę konkurencji. Ponadto, narzędzie to dostarcza także najważniejszych informacji o widoczności Twojej strony w wyszukiwarce internetowej Google. Senuto daje Ci również możliwość sprawdzenia bazy słów kluczowych, czyli wpisania interesujących Cię fraz i sprawdzenia, jakie domeny się na nie wyświetlają.

Jak samemu sprawdzić, na której pozycji jest moja strona w Google?

Najprostszą metodą jest wejście w tryb Incognito i wylogowanie się z kont Google i wpisanie fraz kluczowych, na które była pozycjonowana nasza strona. Należy jednak pamiętać, że wyniki mogą się różnić w zależności np. od lokalizacji użytkownika lub urządzenia z jakiego korzysta.

Skąd Google Analytics czerpie dane?

Dane mogą pochodzić z ruchu użytkowników zarówno na stronach internetowych, jak i z aplikacji, z których korzystają.

Po co mi informacje o lokalizacji użytkowników wchodzących na moją stronę internetową?

Taka informacja jest bardzo przydatna, zwłaszcza, gdy ruch na naszej stronie pochodzi od użytkowników z innego kraju. Dzięki temu wiemy, czy warto wdrożyć inne wersje językowe dla naszej strony, a jeśli tak, to jakie języki będą najbardziej przydatne dla użytkowników wchodzących na naszą stronę.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
CEO, e-business expert

Staram się zarażać pasją do marketingu. Marketingu w myśl jego definicji, czyli dostarczania dóbr/usług posiadających wartość dla klienta w celu zaspokojenia ich potrzeb. Moje doświadczenie opiera się na pracy dla ponad 100 firm z różnych branży pod kątem doradztwa czy strategii marketingowych. W ramach budowania świadomości marketingowej odbiorców bardzo chętnie uczestniczę w życiu studentów i prowadzę zajęcia dla młodzieży.

Jeśli chcesz mnie lepiej poznać, przeczytaj wartości naszej firmy, są one spójne ze mną :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*