Optymalizacja SEO i UX sklepu internetowego – SXO

Ogromna konkurencja w branży e-commerce i duża liczba sklepów internetowych sprawiają, że skuteczny marketing w sieci wymaga kompleksowych działań. Samo SEO nie jest już wystarczające. Właściwe pozycjonowanie strony internetowej to tylko część planu, który trzeba zrealizować, by odnieść sukces w Internecie. Nie mniej ważne są działania z zakresu UX ( ang. User Experience). Z połączenia terminów SEO i UX powstało – SXO. To w dużym uproszczeniu balans między pozycjonowaniem, którego głównym celem jest dostosowanie strony do potrzeb botów Google, a potrzebami użytkowników Internetu.

Spis treści

Zakresy działań SXO

SEO sklepu internetowego

O SEO napisano już bardzo wiele. Do niedawna uważało się, że jest to klucz do sukcesu w branży e-commerce. Bez SEO z całą pewnością nie da się go osiągnąć, jednak pozycjonowanie jest długotrwałym procesem, mającym na celu dopasowanie strony do algorytmów Google, które ulegają nieustannym zmianom. Z czasem zauważono, że równie istotna co pozycja w wyszukiwarce, jest wygoda użytkowania strony. Stąd poszerzenie działań. W zakresie SEO znajdziemy takie elementy jak optymalizacja strony pod kątem słów kluczowych, optymalizacja linków URL, czy dostosowanie treści do potrzeb wyszukiwarki.

User Experience w sklepie internetowym

UX to szereg działań, które mają sprawić, że użytkownik będzie chciał odwiedzić stronę internetową, dokonać na niej zakupów, bądź wypełnić formularz kontaktowy. UX nie zawsze jest zgodny z SEO. Tu najważniejszy jest Internauta. W UX kluczowy jest wizualny aspekt strony, intuicyjne rozwiązania oraz łatwe poruszanie się pomiędzy kategoriami czy produktami, ułatwiające znalezienie produktu czy informacji, których skutkiem będzie konwersja.

CRO w sklepie internetowym

CRO  (ang. conversion rate optimization) to szereg działań, których celem jest taka optymalizacja strony, by ułatwić klientowi cały przebieg od wejścia na stronę, aż do finalizacji zakupów.

Web Development

Web development, czyli prace przy programowaniu tworzeniu stron WWW i sklepów e-commerce. Prace polegają na projektowaniu i optymalizacji stron internetowych, pod względem kodu HTML, CSS, JS i innych kwestii związanych ściśle z developmentem. 

Content Marketing

Zawiera w sobie elementy zarówno SEO, UX jak i CRO. Polega on na wprowadzeniu na stronę sklepu internetowego treści, która jest wartościowa dla Klienta i pomaga mu w podjęciu decyzji zakupowej. Nie chodzi jedynie o optymalizację opisów produktów, ale również o nagłówki, sposób formatowania treści, jej długość czy zawarte w niej informacje. Każdy z tych elementów ma ogromne znaczenie dla konwersji. 

Analityka

Analityka, czyli analizowanie i wyciąganie wniosków z danych, otrzymanych z różnych narzędzi takich jak Google Analytics, Google Search Console, Hot Jar, Google Optimize. Niejednokrotnie możemy się przekonać, że właściwa analiza, wyciąganie wniosków i wdrożenie ich na stronę internetową przynosi wymierne skutki w postaci zwiększonej liczby zamówień w sklepie internetowym czy liczbie Klientów na stronie internetowej.

Dlaczego SEO i UX muszą iść w parze?

Wyobraź sobie sytuację, w której posiadasz stronę idealnie zoptymalizowaną pod kątem SEO. Twoja strona wyświetla się niemal zawsze na głównej stronie wyszukiwarki, po wpisaniu najważniejszych dla Ciebie fraz kluczowych. Niestety użytkownik po wejściu na witrynę widzi nieestetyczny interface, po dokonaniu wyboru produktu nie może znaleźć koszyka i sfinalizować zakupów. Tym samym z nich rezygnuje.

Alternatywnie strona jest perfekcyjna pod kątem UX. Wszystkie zdjęcia i informacje szybko się ładują, każda z funkcji jest intuicyjna i prosta w obsłudze, jednak brak pozycjonowania strony internetowej pod kątem słów kluczowych czy optymalizacji linków sprawia, że sklep wyświetla się na 30. stronie w Google lub w ogóle nie jest umieszczany w indeksach przez boty.

Oba przypadki pokazują jak ważne jest właściwe połączenie działań z zakresu SEO i UX. Tylko dopasowanie zarówno do potrzeb wyszukiwarek jak i użytkowników Internetu może sprawić, że odniesiesz sukces w branży e-commerce. Co ważne nie każde działanie zgodne z potrzebami użytkowników, sprzyja pozycjonowaniu i odwrotnie, ale i z tym można sobie poradzić.

Właściwe połączenie SEO i UX przynosi wymierne efekty. Najważniejsze z nich to:

  • Wzrost sprzedaży i więcej wartościowego ruchu na stronie, 
  • Wyższy poziom zadowolenia Klientów, którzy chętniej do nas wracają i polecają nasz sklep znajomym, 
  • Spójna strategia marketingowa zarówno w zakresie krótko jak i długofalowych działań. 
  • Wartościowa treść zamieszczona na stronie, której skutkiem są dłuższe sesje i lepsza pozycja w wyszukiwarkach. Klienci po prostu wiedzą, że mają do czynienia z ekspertem w danej dziedzinie, a to z kolei buduje zaufanie.

Cele UX w sklepie internetowym

Główny cel UX to zadowolenie Klientów, w taki sposób, by chcieli oni dokonywać zakupów w naszym sklepie i polecać go innym. Jak ten cel osiągnąć?

Na UX składa się wiele powiązanych ze sobą aspektów. Dobrze zoptymalizowany pod kątem UX sklep internetowy jest przede wszystkim użyteczny. Klient musi w łatwy sposób dotrzeć do sklepu i bez trudu sfinalizować transakcję. Nie mniej ważna jest dostępność. W tym aspekcie chodzi o umożliwienie korzystania ze sklepu np. osobom niewidomym. Trzeci aspekt to wygląd sklepu. Musi on po prostu robić dobre wrażenie na odbiorcy.

We wszystkich tych trzech aspektach najważniejsze jest dogłębne poznanie swojej grupy docelowej i skupienie się na jej potrzebach. Takie dostosowanie strony sprawia, że nasi odbiorcy łatwo i szybko dokonają zakupu a w przyszłości chętnie do nas wrócą.

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem UX to szereg działań dopasowujących sklep do potrzeb użytkowników. Na szczęście te potrzeby nie zmieniają się tak szybko jak algorytm Google, więc część z nich wykonuje się tylko raz na dłuższy czas. Należy jednak pamiętać, by nieustannie monitorować cechy swojej grupy docelowej. Część z nich ulega zmianom w związku z panującymi trendami, sezonami czy modą.

Przystępując do działań, mających na celu optymalizację sklepu pod kątem UX powinniśmy pamiętać o wszystkich tych z pozoru błahych kwestiach, których suma składa się na owocne zakupy i zadowolenie klienta.

Co składa się na UX w sklepie internetowym?

  • Pierwsze wrażenie,
  • Właściwa nawigacja w sklepie,
  • Dobrze opracowana strona główna, 
  • Stopka, ułatwiająca odnalezienie najważniejszych informacji,
  • Intuicyjnie opracowane strony kategorii produktów,
  • Filtry, ułatwiające dotarcie do produktów,
  • Karty produktów, ich opisy zdjęcia i inna zamieszczona treść,
  • Koszyk, jego umiejscowienie i funkcje dodatkowe,
  • Proces finalizacji zakupów,
  • Prędkość ładowania strony, zdjęć itp.,
  • Estetyka strony.

Zaczynając od początku należy wspomnieć, że jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na wszelką sprzedaż jest pierwsze wrażenie. To w pierwszych ułamkach sekundy, spędzonych na stronie Klient decyduje czy na niej pozostać. Czasami detale sprawiają, że dokonuje zakupów w danym miejscu lub z nich rezygnuje. W realnym świecie często jest to miła Pani ekspedientka, właściwie ułożony towar, krótka kolejka do kasy itp. W sklepie internetowym o pierwszym wrażeniu decydują przejrzyście rozmieszczone kategorie produktów, ciekawy interface i szybkość ładowania się strony. Każdy z tych drobiazgów składa się na sukces sklepu.

Nawigacja sklepu internetowego

Kiedy już zrobiłeś dobre pierwsze wrażenie i zatrzymałeś Klienta w swoim sklepie nie możesz pozwolić mu się w nim zgubić. Dlatego potrzebujesz odpowiedniej nawigacji. W górnej części lub z lewej strony internetowej  powinna znaleźć się belka z kategoriami produktów. Uważa się, że żeby była ona w pełni czytelna powinno znaleźć się w niej nie więcej niż 7 elementów. W tej części witryny nie może zabraknąć również zakładki kontakt. Czasami znajdziemy tu również blog firmowy. Wszystko to ma ułatwić Klientowi znalezienie dokładnie tego czego szuka. Kategorie główne po najechaniu kursorem powinny dzielić się na podkategorie i ew. subkategorie. Niektóre produkty mogą znaleźć się z dwóch różnych miejscach sklepu, tak by ułatwić ich znalezienie potencjalnym klientom. 

W sąsiedztwie belki z kategoriami produktów powinny znaleźć się opcje takie jak rejestracja czy koszyk z zakupami. Dużym ułatwieniem jest również wyszukiwarka, która także powinna znaleźć się z tej części strony i zawsze być widoczna dla Klientów. Wyszukiwarka produktów znacząco ułatwia ich odnalezienie szczególnie w bardzo dużych sklepach internetowych i platformach sprzedażowych.

Nawigacja Sklepu Internetowego Emedia
Nawigacja Sklepu Internetowego Emedia | emedia sp. z o.o.

Optymalizacja strony głównej

Jak widać większość elementów nawigacji znajduje się na stronie głównej. Ta część stanowi witrynę Twojego dedykowanego sklepu internetowego, czyli miejsce najczęściej odwiedzane i oglądane przez Klientów. Interface musi być przyjazny dla odbiorców. Nie powinno znaleźć się tu zbyt dużo elementów, które mogłyby rozpraszać Klientów. Jeśli planujesz zamieszczenie zdjęć w postaci slidera, powinny one dotyczyć jedynie kluczowych produktów i zmieniać się na tyle wolno by Klient mógł się im dokładnie przyjrzeć. Zbyt duża ilość bodźców mogłaby go zniechęcić do zakupów. 

Najważniejszą część strony głównej stanowi ta przestrzeń, która wyświetla się bezpośrednio po wejściu na stronę, bez konieczności jej scrollowania. To tutaj musi znaleźć się jasny przekaz co można znaleźć w sklepie. Poza belką z nawigacją czy wyszukiwarką produktów można zamieścić tu przekierowanie do kluczowych promocji, nowych kolekcji czy wyprzedaży. Pamiętaj jednak by nie przesadzić z ilością informacji. Ich nadmiar może być przytłaczający i zniechęcić do dokonywania zakupów. 

Co powinno znaleźć się na stronie głównej sklepu internetowego
Strona główna sklepu internetowego www | emedia sp. z o.o.

Poniżej górnej części strony można zamieścić kilka nieco mniej istotnych informacji, którymi również chcesz podzielić się z Klientami. Scrollowana część zawiera zwykle strefę”najczęściej wybierane produkty” lub “ostatnio oglądane”. Można znaleźć tu również linki do najnowszych wpisów na blogu czy informacje o nowościach. 

W dolnej części strony powinna znaleźć się stopka. Nie może w niej zabraknąć linków do najważniejszych informacji o sklepie, jego lokalizacji czy godzinach pracy obsługi Klienta. Nie mniej istotne są dane teleadresowe czy dostępne formy płatności. 

Pamiętaj o stosowaniu przycisków CTA (z ang. Call To Action), czyli takich przycisków, które mają przeprowadzić użytkownika do wykonania określonej czynności jak np. “Kup Teraz”, “Zadzwoń”, “Dodaj do koszyka”. Przyciski te powinny być uzależnione od branży jak i naszych celów biznesowych.

Strony kategorii produktów i listy produktów

Strona kategorii to to miejsce, w którym Klient może dowiedzieć się co znajdzie w danej kategorii. W tym miejscu należy zamieścić opis  kategorii zgodny z wymogami SEO oraz czytelnie rozpisać daną kategorię. Poniżej można umieścić najlepiej sprzedające się produkty lub nowości.  
Ze strony kategorii przechodzimy do listy produktów znajdujących się w danej podkategorii. Każda taka lista powinna być właściwie sformatowana. Oprócz standardowej nazwy i ew. zdjęcia produktu powinny znaleźć się tu także słowa kluczowe, które ułatwią pozycjonowanie strony internetowej. W ten sposób, przestrzegając zasad UX, wplatasz w nie SEO.

Do zadań optymalizacji SEO będzie należeć tu:

  • odpowiednie zastosowanie nagłówków Hx – wraz z zawartymi słowami kluczowymi
  • stworzenie meta tagów – Meta Title oraz Meta Description
  • utworzenie unikalnego contentu – bez duplikacji i kanibalizacji treści z innymi produktami na stronie jak i w Internecie
  • zoptymalizowanie opisów zdjęć – zastosowanie atrybutów ALT jak i poprawnych nazw plików

Na zdjęciu produktu warto umieścić również etykietę, która poinformuje Klienta o trwającej promocji/wyprzedaży lub czy produkt pochodzi np. z najnowszej kolekcji. 

Po najechaniu na zdjęcie wyświetlające się w listingu warto pokazać slajdy z produktem w użyciu. Ubrania na modelkach, komputer czy książka na biurku itp. W ten sposób ułatwimy Klientowi wizualizację produktu w jego otoczeniu. 

Nie mniej istotne są informacje o produkcie. Zawsze powinny być one dostosowane do realiów danej branży. W przypadku sklepów z elementami garderoby istotne są rozmiary produktów, materiały, z których zostały wykonane i ich zdjęcia. Natomiast w przypadku elektroniki, sprzętów AGD i innych stricte technicznych produktów szczegółowe parametry techniczne są kluczowe dla Klientów. Nie może ich zabraknąć w opisie produktu. Dotyczy to również list produktów. Część najistotniejszych danych powinna wyświetlać się już na etapie wyboru produktu. Przy ubraniach wystarczy zwykle bieżąca promocja, cena, krótki opis. W przypadku elektroniki parametry techniczne są kluczowe.

Filtry w sklepie internetowym

Filtry są tym elementem nawigacji strony, których celem jest ułatwienie Klientowi, szukanych przez niego produktów. Im bardziej szczegółowe filtrowanie tym większa dokładność w doborze produktów. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzić z ilością filtrów. Jeśli Klient po wyborze określonych parametrów nie znajdzie żadnego produktu lub znajdzie jeden, niespełniający w pełni jego wymagań, może się zniechęcić. Dlatego liczba filtrów powinna być zawsze dostosowana do wielkości sklepu i liczby dostępnych produktów.

Filtrowanie Sklep Internetowy emedia
Filtrowanie produktów w sklepie internetowym | emedia sp. z o.o.

Karta produktu

Jeszcze kilka lat temu na karcie produktu można było znaleźć zdjęcie (często jedno), cenę i przycisku “dodaj do koszyka”. Dziś jest to już niemal nie do pomyślenia. Klient chce wiedzieć co kupuje, znać jak najwięcej parametrów produktu, móc zobaczyć go od każdej strony. Każdy prężnie działający sklep internetowy dokłada wszelkich starań, by na stronie produktu znalazło się jak najwięcej wartościowej treści. Nie może zabraknąć tam:

  • Zdjęć w formie slajdów, 
  • Opisu produktu,
  • Ceny, 
  • Informacji o trwającej promocji/nowości/wyprzedaży itp. 
  • Możliwości sprawdzenia dostępności w sklepach stacjonarnych (jeśli takie istnieją).

Należy jednak pamiętać by nie przesadzić z ilością prezentowanej treści. Nie może być ona przytłaczająca dla odbiorców. Istotna jest przejrzystość i jasny komunikat. 

Istotny jest również sposób zamieszczenia treści. Powyżej punktu przewijania powinny znaleźć się tylko najistotniejsze informacje takie jak najważniejsze cechy produktu, zdjęcia, cena czy informacja o trwających promocjach. Dopiero poniżej punktu przewijania możemy zamieścić szczegółowy opis, dokładne dane techniczne, czy informacje o usługach dodatkowych. Może znaleźć się tu również informacja o produktach pasujących do wybranego lub z nim komplementarnych. Np. karta SD pasująca do aparatu, myszka do komputera czy bluza z tej samej kolekcji co wybrane spodnie.

Linkowanie wewnętrzne

Jest to też bardzo ważny element zawierający w sobie elementy zarówno SEO jak i UX, czyli SXO. Dzięki zasadom SEO i budowaniu sieci linków wewnętrznych budujemy zaufanie u robotów Google, natomiast dzięki UX wiemy gdzie te linki powinny się znajdować i jak powinny wyglądać. W przypadku sklepów internetowych prostym zastosowaniem, może być sekcja “podobne produkty” lub “inni oglądali również”. To tu możemy w ładny i czytelny sposób zainteresować Klientów naszą ofertą, ale również zastosować linkowanie wewnętrzne do innych kategorii czy produktów.

Oczywiście w menu głównym jak i stopce witryny, powinny znajdować się linki do innych kategorii na naszej stronie.

Koszyk sklepu internetowego

To kolejny z pozoru błahy element, bez którego nie może istnieć sklep internetowy. Jeśli zabraknie koszyka, bądź będzie on trudny do znalezienia, Klient nie kupi produktu choćby chciał. 

Po Kliknięciu w koszyk Klient powinien zobaczyć listę wybranych produktów z ich najważniejszymi cechami. Powinno być to jasne i przejrzyste. Na tym etapie Klient nie powinien być atakowany nadmiarem informacji czy zbędnych bodźców. Jasny komunikat, zawierający cenę, markę, rozmiar, kolor czy liczbę wybranych sztuk musi być przejrzysty i zrozumiały. Powinien być on tak skonstruowany, by Klient mógł upewnić się, że dokonuje właściwych zakupów. 

Nie może tu zabraknąć również informacji o kosztach dodatkowych. Im wcześniej o nich poinformujemy tym lepiej. Mowa przede wszystkim o kosztach dostawy czy ew. ubezpieczenia kupowanych produktów. W ten sposób Klient po raz kolejny odbiera zrozumiałą informację, która buduje wzajemne zaufanie. 

Przykład prawidłowo wdrożonego koszyka w sklepie internetowym Terme.pl - zrealizowanym przez agencję interaktywną emedia
Koszyk w sklepie internetowym na przykładzie realizacji Terme.pl | emedia sp. z o.o.

Na wielu stronach sklepów internetowych można również znaleźć funkcję minikoszyka. To ciekawe ułatwienie dla Klientów. Dzięki niemu Klient na bieżąco wie jaką kwotę będzie musiał zapłacić za zgromadzone zakupy i może je szybko zmodyfikować. Obecnie zdecydowana większość użytkowników Internetu przyzwyczajona jest do tego, że taki koszyk znajduje się w prawym górnym rogu naszego ekranu monitora. Nie powinniśmy próbować iść po prąd i tego zmieniać! Użytkownicy Internetu lubią to co już znają.

Finalizacja zakupów w sklepie internetowym

Jesteśmy już na jednym z ostatnich etapów dokonywania zakupów w sklepie internetowym. Część sklepów wymaga od swoich Klientów rejestracji. Należy jednak dołożyć wszelkich starań, by była ona możliwie najprostsza. Przede wszystkim w czasie rejestracji powinniśmy prosić Klienta jedynie o niezbędne dane. Każdy nadmiar w tym zakresie może zniechęcić Klienta do dokonania zakupu lub sprowadzić na nas problemy związane z RODO

Dobrym sposobem jest również możliwość dokonywania zakupów jako Gość. Dzięki temu Klient unika rejestracji, a cały proces zakupowy ulega skróceniu. Część sklepów oferuje różnego typu benefity dla zarejestrowanych, np. rabat na pierwsze zakupy, możliwość szybkiego zwrotu. W ten sposób Ty powiększasz swoją bazę Klientów, a kupujący otrzymuje w zamian wymierne korzyści. 

Ważnym elementem finalizacji transakcji jest również etap dokonywania płatności. Tu nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek błędy. Klient musi nam w pełni ufać. Wybór metody płatności, sposób przekierowania do banku czy możliwość zapłaty przy odbiorze są decydujące. Jeśli Klient poczuje, że jego środki są w jakikolwiek sposób zagrożone z całą pewnością nie sfinalizuje zakupów. 

Na koniec koniecznie podziękuj za złożenie zamówienia. Każdy lubi być doceniony. Miłe słowo może sprawić, że Klient chętniej będzie wracać do Twojego sklepu.

Jak zwiększyć wydajność i prędkość sklepu internetowego?

Dobrze opracowana i ciekawie zredagowana strona sklepu internetowego to dopiero część sukcesu. Nie mniej ważne jest taka kwestia jak prędkość ładowania strony. Pamiętaj, że zdecydowana większość Klientów nie poczeka dłużej niż kilka sekund, a jeśli sytuacja będzie się powtarzać podczas przeglądania kolejnych produktów z całą pewnością szybko zrezygnują oni z dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Warto co kilka miesięcy robić audyt techniczny sklepu internetowego, to z niego uzyskasz informację jak zwiększyć wydajność strony. Najważniejsze elementy, o których warto pamiętać:

  • Na serwerze umieszczaj zoptymalizowane grafiki – pamiętaj o konwersji zdjęć, sugerowane jest używanie formatów nowej generacji plików, takich jak WebP czy JPEG 2000
  • Usuń elementy blokujące renderowanie strony
  • Korzystaj w kodzie strony z atrybutów lazy-load
  • Usuń nieużywane kod JS oraz CSS
  • Unikaj zbyt dużego kodu DOM
  • Usuń nieużywane wtyczki (widgety). Pozostaw tylko te, które są związane z Twoją strategią biznesową. Często zdarza się, że na stronie lub sklepie internetowym zainstalowane są wtyczki do Social Mediów – Facebook, Instagram, a portale te nie są na bieżąco prowadzone, przez co nie zawierają żadnej wartościowej treści dla użytkownika. Natomiast wtyczki te bardzo obciązają serwer strony, przez co strona ładuje się dużo wolniej.
  • Korzystaj ze sprawdzonych hostingów
  • Korzystaj z korzystania z zasobów pamięci podręcznej Cache –  część plików z Twojej strony trafia dzięki temu do pliku cache i przy kolejnych wejściach na stronę ładują się one dużo szybciej. 
  • Unikaj tworzenia łańcuchów krytycznych przekierowań

Według badań przeprowadzonych przez Google w 2017 roku prędkość i wydajność sklepu internetowego ma znaczący wpływ na liczbę konwersji. Prędkość załadowania się strony do 5 sekund powoduje o 60% większy współczynnik odrzuceń w porównaniu do ładowania się strony tylko do 3 sekund. Współczynnik ten niestety rośnie wraz z dłuższym czasem oczekiwania na załadowanie się strony internetowej.

Współczynnik Odrzuceń W Sklepie Internetowym
Współczynnik odrzuceń w sklepie internetowym więcej na thinkwithgoogle.com | emedia sp. z o.o.

Audyt SXO sklepu internetowego

Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy z zakresu SXO powinno się przeprowadzić audyt UX. Można go oprzeć na 10 heurystykach Jacoba Nielsena. Pozwoli to na uniknięcie wielu błędów i optymalizację strony pod kątem SXO. Heurystyki powstały na początku lat 90. XX wieku. Ich celem było opisanie ogólnych zasad, mających ułatwić współpracę człowieka z maszyną. Kiedy Nielsen je tworzył, Internet był dopiero planem, mimo to heurystyki pozostają nadal aktualne. Przeprowadzając audyt SXO należy również pamiętać, że heurystyki są tylko ogólnymi radami, które należy wziąć pod uwagę w czasie tworzenia bądź reorganizacji strony firmy, jednak każda branża czy działalność rządzi się własnymi prawami. Nie wszystkich zasad należy się kurczowo trzymać. Bardziej są to luźne sugestie i wskazówki niż niepodważalne prawdy. 

Heurystyki Jacoba Nielsena, a ich wpływ na SXO

Poniżej omówiona zostanie każda z 10 heurystyk w odniesieniu do SEO i UX. Nie wszystkie one mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony, jednak ich stosowanie niesie ze sobą wiele korzyści w dłuższej perspektywie czasu. 

Pokazuj status systemu

Każdy użytkownik strony internetowej chce wiedzieć na jakim etapie i gdzie dokładnie się znajduje. Ułatwia to korzystanie z systemu i nadzór nad zmierzoną akcją. Użytkownikowi należy pokazać na stronie, w której części domeny się znajduje i jaki jest status wykonywanych akcji. Jak pokazać na stronie status?

Heurystyka nielsena pokazuj status systemu na podstawie sklepu internetowego Terme - realizacja emedia agencja interaktywna Warszawa
Jak pokazywać status systemu na podstawie sklepu internetowego Terme | emedia sp. z o.o.
  • stosować meta tagi – Nagłówki, Meta Title
  • podkreślać innym kolorem lub podświetleniem, w której kategorii sklepu internetowego obecnie się znajduje
  • pokazywać na stronie breadcrumbsy
  • nawigacja na stronie np. przycisk “przewiń do góry”, który powinien znajdować się na dole strony
  • adres URL: zastosowanie w adresie odpowiedniej subdomeny np. sport.onet.pl czy kategorii sklepu internetowego sklepinternetowy.pl/warszawa

Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.

Najprościej rzecz ujmując musisz pokazać użytkownikowi co faktycznie znajduje się na danej stronie. Jednym z najważniejszych przykładów jest stosowanie odpowiedniego Meta Description. Klient po przeczytaniu zachęcającego opisu w wyszukiwarce chce otrzymać informację lub produkt przedstawiony w opisie. Czyli jeżeli obiecujemy, że w naszym sklepie internetowym znajdzie rower górski MTB, po kliknięciu w link rower ten musi znajdować się na podstronie!

Innym przykładem mogą być przyciski “kup teraz”, “dodaj do koszyka”, “zobacz pozostałe produkty”. Jeżeli w naszym sklepie internetowym mamy takie przyciski, muszą one spełniać swoją rolę i odesłać użytkownika w określone miejsce na stronie lub pozwolić kontynuować zakupy. 

Daj użytkownikowi pełną kontrolę

Heurystyka ta mówi o tym, by nie zapędzić naszego użytkownika w ślepą uliczkę. Musi on mieć możliwość z każdej podstrony naszego sklepu internetowego wykonania ruchu do tyłu, do innej kategorii, czy zamknięcia danej grafiki. Posłużą tu takie przyciski jak “wstecz”, “wróć” czy przycisk “X”, “dalej” gdy powiększymy grafikę danego produktu w sklepie internetowym.

Przykładem jest tu też rozbudowane menu, z kategoriami i podkategoriami. Bardzo dobrym przykładem z punktu widzenia UX jest zastosowanie tzw. “sticky menu” czyli przyklejonego menu, które podąża za użytkownikiem. Dzięki temu Klient sklepu internetowego, może skorzystać z menu, niezależnie jak nisko przescrollował już naszą stronę internetową.

Heurystyka Nielsena Sticky Menu Sklep Internetowy Warszawa
Przykład Sticky Menu w sklepie internetowym Terme | emedia sp. z o.o.
Heurystyka Nielsena Daj Pelna Kontrole Sklep Internetowy Lublin
Daj użytkownikowi pełną kontrolę nad tym co robi w sklepie internetowym – na przykładzie Terme | emedia sp. z o.o.

Zatrzymaj użytkownika na stronie! Twój potencjalny Klient dojechał już na sam dół strony, ale jeszcze nie zdecydował się na zakup? Zaproponuj mu inne produkty z danej kategorii w sekcji “zobacz podobne produkty” lub wpłyń na podświadomość i stwórz sekcję “inni Klienci kupili również”. Jest to również bardzo dobry przykład zastosowania zasad SXO w sklepie internetowym i łączenia zasad UX i SEO. Zwiększamy w ten sposób liczbę linków wewnętrznych w naszej domenie.

Trzymaj się standardów i zachowaj spójność

To jedna z tych heurystyk, która mówi “nie każ użytkownikowi myśleć”. Wszyscy lubimy to co znamy i w zdecydowanej większości przypadków idziemy zgodnie z przyzwyczajeniami, znanymi z naszego środowiska czy społeczności. 

  • W przypadku sklepów internetowych takim standardem jest wyszukiwarka produktów w górnym menu lub jego okolicy. Nie idź pod prąd, nie zmieniaj jej umiejscowienia!
  • Podkreślone na niebiesko frazy w tekście podświadomie zakodowane są w naszych głowach, że będzie to linkowanie wewnętrzne. Zadbaj o to, aby tak było lub nie stosuj tego typu styli w sklepie.
  • Bądź konsekwentny! Jest to szczególnie ważne w sklepie internetowym i opisie produktów. Dlatego jeśli w produktach opisujesz ich specyfikacje, musi znaleźć się ona na każdej karcie produktów.
  • Używaj tych samych stylów przycisków na każdej podstronie. Dotyczy to zarówno koloru jak i kształtu. 
  • W górnym menu pokazuj najważniejsze kategorie i podstrony. Tak, wiemy, że każdy czyta “Regulamin sklepu internetowego” czy “RODO” 😅, dlatego proponujemy nie umieszczać ich na górze strony, a przykładowo umieścić je w stopce na dole. Dokładnie tak jak robią to największe sklepy e-commerce w Polsce i na świecie

Zapobiegaj błędom

Nikt nie lubi być wprowadzany w błąd, dlatego jeżeli jest możliwość nie pozwól użytkownikowi wybrać produktu, którego nie masz na stanie. Przykładowo blokując wybór danego rozmiaru, koloru produktu. Natomiast jeżeli system Twojego sklepu internetowego nie pozwala na takie rozwiązania programistyczne stosuj odpowiednie komunikaty np. “Przykro nam nie mamy tego produktu na stanie”. Możemy taki komunikat również wykorzystać by wzbudzić zaufanie i chęć przywiązania Klienta do danej marki lub produktu. Dodaj w tym komunikacie opcję pozostawienia swojego adresu email i informacją “zostaw adres email, poinformujemy Cię kiedy towar będzie dostępny”.

Wszyscy popełniają błędy, można im zapobiegać, ale jeśli się pojawią można spróbować je wykorzystać w działaniach SXO. Przykładem jest znany wszystkim błąd 404 – brak odpowiedzi serwera. Pojawia się on gdy użytkownik trafia na adres strony, który nie jest prawdziwy. Dzieje się tak z różnych błędów np.

  • literówka w odnośniku
  • usunięty produkt, który już nie istnieje
  • czy zastany link z poprzedniej migracji sklepu
Co należy zrobić z taką stroną w zakresie SXO?
  1. Poinformuj użytkownika jasnym komunikatem, że taka strona nie istnieje. Przeproś.
  2. Pozwól użytkownikowi wrócić do poprzedniej strony lub do innego miejsca na stronie
  3. Dodaj na stronie błędu linki do najpopularniejszych produktów lub kategorii w sklepie internetowym
  4. Zastosuj storytelling, wgraj ciekawą grafikę błędu dostosowaną do Twojej branży, grupy docelowe. Przykład komunikatu błędu 404 w sklepie internetowym Lego
  5. Upewnij się, czy serwer faktycznie zwraca kod HTTP 404. Może się zdarzyć sytuacja, że strona nie została wczytana z innego powodu
  6. Jeżeli pozwala Ci na to Twój biznesplan, przyznaj nieduży, jednorazowy kod rabatowy dla Klienta, który trafi na nieistniejącą stronę w sklepie internetowym
Jak pokazywać błędy systemu 404 na podstawie sklepu internetowego lego
Alternatywne i ciekawe pokazanie błędu 404 na podstawie sklepu internetowego Lego | emedia sp. z o.o.

Pozwalaj wybierać zamiast zmuszać do pamiętania

Ten punkt możemy przypisać dla filtrowania produktów w sklepie internetowym. Najłatwiejszym dla użytkownika (jeśli nie jest jeszcze zdecydowany na dany produkt) jest poprowadzenie go przez dostępne w sklepie filtry. Wybór rozmiaru, marki, producenta czy innych wskaźników – wszystko po to, by jak najtrafniej dopasować zapytanie do użytkownika. Powiniśmy tu zastosować obcję wyboru: zaznaczania lub wybierania z listy rozwijanej filtrów. Wszystko po to by jak najrzadziej użytkownik musiał korzystać z klawiatury komputera lub telefonu komórkowego. To nasz sklep internetowy ma podpowiadać naszemu potencjalnemu Klientowi co ma wybrać, a następnie kupić.

Podczas takiego filtrowania produktów często w adresie URL tworzy się bardzo długi adres. Pod kątem SEO bardzo ważne jest aby takie adresy wykluczyć z indeksowania. 

Zapewnij elastyczność i efektywność

Najprościej rzecz mówiąc: dywersyfikuj formę przekazu w sklepie internetowym. 

Używaj grafik, zdjęć, slidów, opisów, ale również filmów, które w efektowny sposób mogą przedstawić Twój produkt. Nikt nie lubi czytać długich tekstów w opisie produktów. Warto w tym wypadku przedstawić produkt inaczej, a długie treści np. poradnikowe zostaw w sekcji blogowej. Tam właśnie użytkownik będzie się tego spodziewał. Projektując sklep internetowy zgodnie ze standardami SXO, musimy pamiętać też o dobrych zasadach SEO. Warto więc opisać odpowiednio infografiki, nawet krótkie treści dodadzą wartość zarówno dla użytkownika jak i robota Google. Czy poprawne stosowanie i opisywanie linków wewnętrznych w tekście, w grafice czy przyciskach np. “Dodaj do koszyka”.

W przypadku sklepów e-commerce przykładem elastyczności może być również możliwość wyboru przez użytkownika formy płatności czy odbioru przesyłki. W obecnych czasach standardem są już płatności internetowe. Dobrze jednak aby Klient miał możliwość wyboru czy będzie to płatność przelewem, kartą, a może płatność za pobraniem To samo dotyczy się odbioru towaru, niektórzy wolą przejść się do Paczkomatu i mieć wybór o której to zrobią, niektórzy wolą zamówić kuriera, ale wtedy uzależnieni są od godzin ich pracy. Wybór ten powinien znaleźć się już w pierwszym kroku podsumowania płatności w koszyku produktów. Im wcześniej Klient będzie widział jakie ma wybory, tym później w przypadku braku jego ulubionego rodzaju, mniejsze rozczarowanie.

Dbaj o estetykę i umiar

Dopasuj styl, formę, treści do potrzeb użytkowników i Twojej grupy docelowej. Prowadząc sklep internetowy z biżuterią dla kobiet zwracaj się językiem dla nich zrozumiałym, zapewnij ładne, pokazujące najdrobniejsze szczegóły zdjęcia. Dobierz kolorystykę strony, kolory przycisków i czcionkę, która będzie kojarzyła się z kolorami Twojej firmy czy logo. Jeżeli masz setki produktów, wyświetl na początku tylko kilka z nich, daj użytkownikom możliwość obejrzenia kolejnych za pomocą paginacji. Wykorzystując dane z Google Search Console, Google Analytics czy ogólnoświatowych trendów dopasuj swój sklep internetowy na urządzenia mobilne. W dzisiejszych czasach coraz więcej osób pierwszy raz sklepy internetowe odwiedza właśnie za pośrednictwem smartfonów. Jeśli tam będzie zachowana estetyka, umiar w zdjęciach, treściach, jest duża szansa, że pozyskasz nowych Klientów. 

Zapewnij skuteczną obsługę błędów

Ważna i oczywista heurystyka dla sklepów internetowych. Nic nas – użytkowników bardziej nie irytuje jak nie możemy przejść do następnego kroku zakupów, ponieważ nie wypełnieliśmy poprawnie formularza w koszyku, czy przy rejestracji. W formularzu powinny znaleźć się informacje, które dane musimy podać np. w postaci czerwonej gwiazdki oraz w jakim formacie. Jak powinno wyglądać hasło, ile musi mieć znaków? Podajemy numer telefonu z plusem czy bez? Czy musimy zaznaczać wszystkie checkboxy w zgodach marketingowych czy wystarczy tylko jedną. Poinformuj użytkowników o tym.

W przypadku produktów, poinformuj wcześniej użytkownika o braku towaru w magazynie, braku rozmiaru czy koloru. Lepiej to zrobić na początku ścieżki zakupowej jak w ostatnim kroku lub co najgorsze już po dokonaniu zakupów i zapłacie. Co też niestety się zdarza.

Formularz rejestracji sklepu internetowego
Jak powinien wyglądać formularz rejestracji do sklepu internetowego | emedia sp. z o.o.

Zadbaj o pomoc i dokumentację

W przypadku sklepów internetowych rozwiązaniem jest napisanie dobrego FAQu – Najczęściej zadawane pytania. A następnie umieszczenie tej kategorii w widocznym miejscu na stronie – menu główne lub stopka. Warto również dołączyć FAQ na kartach produktów. Zapewnij również o dostęp do kontaktu z działem obsługi Klienta. Widoczny numer telefonu z godzinami pracy sklepu to zawsze dobre rozwiązanie. Często stosowanym rozwiązaniem jest również chatbot w prawym dolnym rogu ekranu czy na kartach produktów sekcja “Czy masz pytania”.

Jak powinno wyglądać FAQ sklepu internetowego na przykładzie Terme - realizacji agencji interaktywnej Lublin emedia
Jak powinno wyglądać FAQ w sklepie internetowym | emedia sp. z o.o.

SEO sklepu internetowego

Twój sklep internetowy jest już dostosowany do potrzeb Klientów, niestety nadal może nie spełniać wymogów związanych z pozycjonowaniem. W tym celu niezbędne jest zgłębienie zasad SEO sklepu internetowego. Celem tego akapitu nie jest omówienie wszystkich jego aspektów. Skupmy się więc na tych najistotniejszych. 

Aby sklep pojawił się w wyszukiwarce musi zostać zauważony przez boty Google i umieszczony w ich indeksach w odpowiedzi na konkretne zapytania. By osiągnąć ten cel konieczne jest przeprowadzenie szeregu działań. Najważniejsze z nich to:

  • Optymalizacja linków URL,
  • Właściwy wybór, rozmieszczenie i ilość słów kluczowych,
  • Struktura strony ułatwiająca skanowanie przez boty Google, 
  • Optymalizacja opisów i treści pod kątem słów kluczowych, 
  • Wartościowe informacje, zwiększające ruch na stronie
  • Indywidualnie dobrane Title, meta description i nagłówki zawierające słowa kluczowe.

Część z powyższych aspektów dotyczy ściśle technicznych kwestii. Właściwie opracowane SEO nie może jednak obyć się bez słów kluczowych, które pojawią się na stronie czy w wyszukiwarce. Biorąc pod uwagę wyłącznie SEO można by stwierdzić, że musi być ich jak najwięcej. Nadmiar nie jest jednak wskazany, zarówno ze strony SEO jak i UX. Tekst przeładowany słowami kluczowymi przestaje być zrozumiały dla obu stron, co może obniżyć pozycję w wyszukiwarce oraz zniechęcić Klientów. 

Title i meta description są swego rodzaju wizytówką sklepu. Indywidualny tytuł, zwykle złożony z maksymalnie 60 znaków, ma na celu przyciągnąć uwagę Klientów. Meta Description, to krótki opis, który pojawi się w  wyszukiwarce i utwierdzi Klienta w podjęciu decyzji o zajrzeniu na daną stronę. Jeśli będą one zawierać słowa kluczowe zostanie to dodatkowo podkreślone i zwiększy szansę na pojawienie się na głównej stronie wyszukiwania. 

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku nagłówków. Dłuższe teksty na stronie zawsze warto podzielić na akapity, z których każdy będzie opatrzony nagłówkiem. Zwiększa to czytelność tekstu, która z kolei sprzyja zarówno SEO jak i UX. Boty Google i Klienci już na pierwszy rzut oka wiedzą jakiej treści mogą się spodziewać. 

Najczęstsze błędy w SXO

Czasami jeden, z pozoru błahy błąd, może zniechęcić Klienta do dokonania zakupów w Twoim sklepie internetowym lub spowodować usunięcie strony z indeksu Google. Najczęstsze z nich to min.:

  1. Nie dostosowanie sklepu do grupy docelowej, 
  2. Niska jakość zdjęć i treści
  3. Kierowanie się estetyką bez optymalizacji kwestii stricte technicznych
  4. Nadmierna ilość przekazywanej treści
  5. Chaos- brak właściwej nawigacji, nieczytelne komunikaty, ukrywanie kluczowych informacji
  6. Trudna rejestracja
  7. Brak dostosowania do wersji mobilnych, 
  8. Brak zmian, wprowadzanych wraz z rozwojem sklepu/zmianą mody/trendów. 
  9. Nie utrzymujesz relacji z Klientem

Grupa docelowa

Grupa docelowa może być różna. Każda z nich rządzi się swoimi prawami. Musisz wiedzieć kto należy do Twojej grupy docelowej, jakie cechy posiada, czego szuka w Twoim sklepie. Zupełnie inaczej powinien wyglądać sklep z artykułami dla młodzieży, inaczej dla dzieci, a jeszcze co innego przyciągnie uwagę mężczyzn po 40-stce. Musisz poznać te potrzeby i się do nich dostosować.

Optymalizacja zdjęć

Słaba jakość zdjęć i treści może zniechęcić Klientów, ma również negatywny wpływ na pozycjonowanie. Czasami lepiej jest umieścić dwa zdjęcia zamiast dwudziestu, jednak podnieść ich jakość. Podobnie jest z opisami. Muszą one spełniać wymagania UX i SEO, być wartościowe i konkretne oraz właściwie sformatowane.

Estetyka w sklepie internetowym

Estetyka w sklepie internetowym jest ważna. To od niej zależy pierwsze wrażenie i czas spędzony przez Klienta na stronie. Jeśli jednak skupimy się wyłącznie na estetyce, a pominiemy właściwą nawigację, optymalizację od strony technicznej czy logiczny układ strony z całą pewnością nie zachęcimy Klientów do dokonania zakupów, możemy również stracić pozycję w wyszukiwarce.

Ilość treści

Nadmiar treści również jest niewskazany. Ogrom informacji i bodźców może przytłoczyć Klienta. W zbyt dużej ilości informacji zgubią się również boty Google. Treść powinna być konkretna i spójna. Dobrym sposobem jest jej podział na akapity z nagłówkami oraz podkreślenie np. przy pomocy pogrubienia, najistotniejszych informacji.

Nawigacja w sklepie internetowym

Chaos w sklepie internetowym jest jak bałagan w mieszkaniu. Braki w nawigacji, nielogiczny układ i trudności w odnalezieniu produktów zniechęcą Klientów. Ten błąd może Cię wiele kosztować! Stwórz sensowne menu, tak aby produkty wynikały z kategorii, w których się znajdują. Nawiguj Klienta po “okruszkach” (z ang. Breadcrumbs).

Rejestracja do sklepu internetowego

Rejestracja w sklepie internetowym jest jednym z ostatnich etapów zakupów. Jeśli okaże się długa i skomplikowana, Klient, który już wybrał produkty, nie kupi ich. Co więcej zbyt wiele danych, żądanych przy rejestracji może sprowadzić na właściciela sklepu problemy prawne, a to już poważny problem.

Mobile First!

Sklep internetowy bez wersji mobilnej praktycznie nie może istnieć. Szacuje się, że blisko 50% zakupów przez Internet jest dokonywanych właśnie przy pomocy tabletów czy smartfonów. Należy pamiętać, by wersja mobilna była dostosowana do rozmiarów ekranu. Z części dostępnych na komputerze funkcji można zrezygnować na rzecz ogólnej funkcjonalności. W tym przypadku mniej znaczy więcej.

Bądź na bieżąco z trendami

Rozwój w branży e-commerce nigdy się nie kończy. Cały czas zmienia się moda, trendy, pojawiają się nowinki techniczne. Chcąc za nimi nadążyć musisz być na bieżąco. Chodzi nie tylko o zmianę estetyki strony czy produktów dostępnych w sklepie, ale również o takie kwestie jak dopasowanie do najnowszych technologii, uwzględnianie potrzeb Twojej grupy docelowej, odpowiedź na bieżące potrzeby rynku.

Marketing Automation

Stwórz możliwość zapisania się do newslettera, informuj w nich o promocjach w sklepie.

Podsumowanie – SXO sklepu internetowego

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO jest bardzo ważna, dzięki temu mamy szanse na wyższą pozycję w wyszukiwarce, a optymalizacja techniczna zapewni odpowiednią prędkość i wydajność strony internetowej. Jednak sama wysoka pozycja nie wystarczy, aby przełożyć to na konwersję. Sklep internetowy musi być użyteczny, intuicyjny i znany dla użytkownika, dlatego musimy również z optymalizować stronę pod kątem UX. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie SEO oraz UX i pracować zgodnie z strategią i optymalizacja SXO sklepu internetowego. Wśród ogromnej konkurencji na rynku e-commerce, postawienie na ten typ optymalizacji może przynieść wymierne korzyści biznesowe. Podstawowymi elementami, nad którymi warto zainwestować czas i pieniądze jest na pewno:

  • Wersja mobilna sklepu internetowego – zgodnie z obecnymi trendami ponad 50% użytkowników, pierwszy kontakt ze sklepem internetowym ma w wersji mobilnej. Trend ten z roku na rok się zwiększa
  • Prędkość i wydajność sklepu internetowego – dłuższe ładowanie się naszej strony internetowej wpływa na zmniejszenie konwersji i zwiększenie współczynnika odrzuceń
  • Estetyka i design strony internetowej – strona musi przede wszystkim być widoczna dla użytkowników. Musi być przejrzysta, czytelna, tak aby zaciekawić, a następnie aby użytkownik zapamiętał właśnie nasz sklep.

FAQ

Co jest ważniejsze w sklepie internetowym SEO czy UX?

Nie da się jednoznacznie rozgraniczyć tych kwestii. Sklep internetowy nie może istnieć w sieci bez odpowiedniej optymalizacji zarówno pod kątem SEO jak i UX, te dwa zagadnienia po prostu muszą iść w parze. Sklep bez właściwego SEO nie trafi do wyszukiwarki, a co za tym idzie nie będzie sprzedawać produktów. Z kolei nawet dobrze wypozycjonowany sklep internetowy bez dopasowania do potrzeb Klientów i oczekiwań grupy docelowej nie uzyska właściwego poziomu sprzedaży i zysków.

Od czego należy rozpocząć optymalizację sklepu pod kątem SXO?

Zanim przystąpisz do konkretnych działań, należy poznać problemy, z którymi chcesz się zmierzyć. Nie działaj po omacku. Pierwsze kroki to zawsze szczegółowy audyt SEO i UX, poznanie swojej grupy docelowej. Na działanie przyjdzie czas. Zadanie jest nieco ułatwione, jeśli dopiero tworzysz sklep internetowy, wtedy rozpocznij od stworzenia listy zadań, które pozwolą na uniknięcie błędów w SXO. Trzymaj się jej, a w przyszłości unikniesz konieczności dokonywania poprawek.

Co jest najważniejsze w SXO?

Istotnych aspektów jest wiele, jednak najważniejsza jest prędkość ładowania strony. Jeśli ją zaniedbasz, zniechęcisz do sklepu zarówno Klientów jak i boty Google, co w rezultacie obniży sprzedaż i spowoduje utratę pozycji w wyszukiwarce.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
Łukasz Radzikowski SEO on-site specialist

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*

10 Elementów Skutecznego E Marketingu Emedia.pl