Google Optimize 2021 – proste i wygodne narzędzie do testów

Odpowiednie dostosowanie strony internetowej jest ważne. Zadbanie o najmniejsze detale w UX (User Experience), jest jednym ze środków na zwiększenie współczynnika konwersji. Google Optimize pozwala nam sprawdzić i przetestować, jak wybrane elementy strony internetowej będą oddziaływać na naszą grupę docelową. Co ważne… prawdopodobnie osoby biorące udział w testach – nawet nie będą sobie zdawać z tego sprawy.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

    Do czego służy Google Optimize?

    Na przykładzie naszej strony pokażemy Ci, że narzędzie to dostarcza ciekawych informacji, a jednocześnie nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania strony internetowej. Jest tak, ponieważ Google Optimize jest bardzo intuicyjne i pozwala na wykonanie wielu zmian na stronie, bez potrzeby korzystania z pomocy web developera.

    Główna funkcjonalność to testy A/B na użytkownikach naszej strony. Możesz zatem zmienić elementy formularza kontaktowy, tekst powitalny na stronie, kolory czy wielkości przycisku CTA, itd. W przeciwieństwie do testów A/B opierających się na symulacjach lub grupach testerów przedwdrożeniowych, tutaj widzimy reakcję prawdziwych ludzi, którym wyświetla się nasza strona internetowa.

    Korzystanie z narzędzia jest możliwe w zakresie systemu Google Marketing Platform. Wcześniej przede wszystkim Twoja strona musi używać Google Analytics.

    Jak działa Google Optimize krok po kroku?

    Po pierwsze: Określmy cel i parametry testu

    Jeżeli chcemy przeprowadzić eksperyment, to musimy w pierwszej kolejności określić jego cel. W tym przypadku, celem testów na naszej stronie było sprawdzenie, jaka kombinacja słów uzyska największy współczynnik konwersji. Pod uwagę wzięliśmy trzy kombinacje: pierwotną, która jest na stronie, „Reklama internetowa Twojej firmy” oraz „Ogarniemy internet dla Twojej firmy”.

    Ustawienia parametrów do testu w Google Optimize
    Ustawienia parametrów do testu w Google Optimize | emedia sp. z o.o.

    Po drugie: Określenie wagi dla wersji strony

    Ciekawostką jest fakt, że w Google Optimize możemy ręcznie dostosować wagę. Gdybyśmy przykładowo mieli do sprawdzenia kombinację oryginalną i jedną z podanych, moglibyśmy ustawić stosunek 50/50, ale również 70/30 czy 90/10. Jest to dobre rozwiązanie, gdy obawiamy się, że nowa kombinacja, grafika czy inny element, mogą znacząco źle wpłynąć na konwersję. My, dla równowagi daliśmy w każdym wypadku po 33%.

    Po trzecie: Podgląd wersji testowych na stronie

    Oto jak na stronie prezentowały się nasze komunikaty.

    Zacznij zdobywać klientów przez internet - oryginalny komunikat na stronie głównej
    Zacznij zdobywać klientów przez internet – oryginalny komunikat na stronie głównej | emedia sp. z o.o.

    Reklama internetowa Twojej firmy - pierwsza kombinacja wprowadzona do GO
    Reklama internetowa Twojej firmy – pierwsza kombinacja wprowadzona do Google Optimize | emedia sp. z o.o.

    Ogarniemy internet dla Twojej firmy! - druga kombinacja wprowadzona do GO
    Ogarniemy internet dla Twojej firmy! – druga kombinacja wprowadzona do Google Optimize | emedia sp. z o.o.

    Na pierwszy rzut oka widzimy tylko kosmetyczne zmiany – ot drobna zmiana tekstu. Jednakże wyniki, które otrzymaliśmy w efekcie tego doświadczenia, pokazały nam, że jest nieco inaczej.

    Wyniki testu

    Dane i wykres z Google Optimize

    Nasz eksperyment jak widać przeprowadzaliśmy w okresie od 08.01 do 14.01.2021 r. W tym czasie naszym użytkownikom wyświetlane były trzy warianty komunikatów. Pod uwagę braliśmy modelowany czas trwania sesji. Tak prezentował się wynik testu:

    Wyniki testu z Google Optimize w tabeli
    Wyniki testu z Google Optimize w tabeli | emedia sp. z o.o.

    Powyższe dane tabelaryczne możemy też analizować na wykresie.

    Wykres wyników testu z Google Optimize
    Wykres wyników testu z Google Optimize | emedia sp. z o.o.

    W tym przypadku, bezkonkurencyjne okazało się hasło „Ogarniemy internet dla Twojej firmy”.

    Podsumowanie, czyli nasze spostrzeżenia

    Pamiętajmy jednak, że Google Optimize to tylko narzędzie. Marketing internetowy by był skuteczny, musi owszem opierać się na twardych danych, ale także na znajomości swojej grupy docelowej. Nie zdecydowaliśmy się na trwałą zmianę hasła na przedstawione jako wygrane w eksperymencie. Oprócz testów treści na stronie, należy brać pod uwagę inne aspekty. W naszym przypadku wynik testu okazał się błędny ponieważ w okresie testowym mieliśmy dodatkowy wzrost ruchu na blogu, który zaburzył statystyki. Z uwagi, że Google Optimize to narzędzie darmowe – możemy eksperymenty dowolnie powtarzać.

    Zapraszamy do testów swojej strony internetowej!

    Rozwiń z nami swój biznes on-line

    Konrad Grzegorczyk
    Autor:
    SEO Specialist

    Od 2020 roku jestem związany z firmą emedia. Z racji swojej pasji do twórczego działania i lekkiego pióra, swoją karierę rozpocząłem jako Copywriter, by z czasem wyspecjalizować się w SEO copywiritngu oraz tworzeniu tekstów na potrzeby social mediów, których łączna ilość opiewa na ponad tysiąc unikalnych wpisów blogowych, opisów kategorii, tekstów zewnętrznych, czy wpisów na portale SM. Obecnie dzięki zebranemu doświadczeniu w tworzeniu treści, jak również rozwijaniu się w zakresie pozycjonowania serwisów internetowych i platform e-commerce, jestem członkiem zespołu SEO, z którym każdego dnia dbamy o poprawę widoczności naszych Partnerów w wynikach organicznych wyszukiwarek. Wyzwania, jakie stawiają przede mną działania związane z SEO sprawiają, że każdy dzień to okazja do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Imię*
    E-mail*
    Treść komentarza*