O której dziś skoki? Czyli optymalizacja treści pod algorytmy
Uwaga zaktualizowaliśmy nasz artykuł i dalej walczymy o pozycje na frazę o której dziś skoki!
Jesteśmy fanami skoków narciarskich. Od połowy listopada do połowy marca, czyli w czasie sezonu, często między sobą rozmawiamy właśnie o skokach. Jak co tydzień, zazwyczaj w weekend mamy jedno pytanie: o której skoki, czy o której dziś skoki? Pytania te wpisujemy w wyszukiwarkę Google i oczekujemy, że otrzymamy szybko odpowiedź, tak by móc przygotować swój dzień pod transmisję.
Dziś zrobiłem to ponownie po 10:00 rano napisałem: o której skoki i natchnęło mnie to do napisania właśnie tego artykułu. Mnie jako specjalisty SEO już w wyszukiwarce Google nic nie zdziwi, a przynajmniej niewiele. Wiem co to jest optymalizacja SEO i optymalizacja treści i na pierwszy rzut oka, widzę które treści pisane są pod Googla, a które pod użytkownika.
Dziś powiedziałem DOŚĆ! Poniżej słów kilka o optymalizacji treści na przykładzie mojego hobby, czyli skoków narciarskich.
O której skoki? – Ale o co chodzi z tym SEO?
Jak wygląda proces znalezienia informacji w internecie? Zazwyczaj jest to próba znalezienia odpowiedzi w Google. Tak jak w moim przypadku zacząłem dziś wpisywać “o kt…” i wnet wyszukiwarka sama już podpowiada mi frazy, o które mi może chodzić:
I tak Google prawie dokładnie wiedział, czego szukam. Chciałem dowiedzieć się o której dziś są skoki narciarskie. Skąd to roboty Google wiedzą?
- Bo po pierwsze uczą się naszych zachowań w Internecie, śledzą nas na bieżąco i zapamiętują rzeczy, których już szukaliśmy w wyszukiwarce.
- Po drugie, podpowiadają frazy często wyszukiwana w Internecie przez innych użytkowników, stąd np. w moich wynikach zapytania takie jak “O której KSW” (podobno wczoraj była jakaś walka) czy “o której eurowizja Junior 2021” – tu chyba algorytm konkretnie nie dopasował moich preferencji i zainteresowań 😅
Jednak widać na załączonym obrazku, wyszukiwarka podpowiedziała mi w różnych konfiguracjach frazy potencjalnie związane z moją intencją. Niestety na żadne z tych fraz nasza strona się nie pojawia, a powinna!
- o której dzisiaj skoki niedziela
- o której dzisiaj skoki
- o której skoki
- o której skoki narciarskie
Gdy już mam to zapytanie, klikam i próbuje dowiedzieć się w końcu o której są dzisiaj skoki.
Niestety Google nie bardzo chce mi ułatwić życia (nie pojawia mi się tzw. wynik 0) i aby dowiedzieć się o której dzisiaj skoki muszę kliknąć w jeden z wyświetlonych mi artykułów. I tu właśnie pojawia się iskra, która natchnęła mnie do napisania tekstu o optymalizacji artykułów pod SEO.
Kliknąłem w pierwszy lepszy artykuł w wynikach TOP10.
Po zescrollowaniu palcem ekranu telefonu, zobaczeniu kilku reklam i banerów reklamowych, praktycznie na samym dole strony – OTRZYMAŁEM ODPOWIEDŹ! Wiem, już w końcu o której są dzisiaj skoki.
Jednakże dla mnie z punktu widzenia SEO ciekawa jest optymalizacja i nasycenie pod frazy kluczowe powyższego nagłówka:
“O KTÓREJ GODZINIE SKOKI dzisiaj niedziela 19 grudnia SKOKI w niedzielę GODZINA”
Nagłówek pod roboty wyszukiwarki wygląda naprawdę perfekcyjnie, ale czy też pod użytkownika? No według mnie niekoniecznie. Jednakże cel przez specjalistów SEO z tego portalu został osiągnięty, trafiłem na ich stronę, a ich artykuł znalazł się w TOPie wyników wyszukiwarki na tak popularną teraz frazę.
Trzeba wziąć jednak pod uwagę fakt, że SEO dla portali newsowych wygląda zupełnie inaczej niż w lokalnym SEO czy pozycjonowaniu sklepów internetowych i stron usługowych. W tym przypadku, informacja na stronie zmienia się bardzo często i nie mamy czasu na długofalowe działania SEO. Użytkownik musi trafić na naszą stronę tu i teraz, stąd też przesycenie i przeoptymalizacja słów kluczowych pod roboty wyszukiwarek.
O której skoki? – jak wygląda to pytanie w narzędziach SEO?
Pozycjonując strony internetowe, specjaliści SEO korzystają z różnych narzędzi do wybrania słów kluczowych. Czyli takich słów i zapytań dzięki którym, użytkownik trafi na naszą stronę w wynikach wyszukiwania Google. Jednym z nich jest właśnie pytanie o której skoki?.
O której skoki w Google Trends
Zacznijmy analizę od darmowego narzędzia jakim jest Google Trends. To narzędzie przedstawia nam na bieżąco średnią liczbę zapytań w ujęciu czasowym. Możemy tu ustawić czas w miesiącach, dniach czy nawet godzinach. Sprawdźmy więc frazę “o której skoki”.
Na początek sprawdźmy popularność pytania “o której skoki” w przeciągu ostatnich 30 dni. Widzimy jak na dłoni, szczyty popularności zapytań dokładnie w dni (weekendy), w których odbywają się zawody Pucharu Świata.
W Google Trends możemy sprawdzić również to pytanie i jego popularność w ostatnich 4 godzinach.
Można zauważyć tendencję, że im bliżej transmisji skoków tym więcej pytań się pojawia.
Jestem już w połowie artykułu i nadal nie wiem o której skoki? Dlaczego?
Dobrze, że to zauważyłeś. Tekst ten nie ma na celu uzyskania odpowiedzi, a na pewno nie jest jego głównym zadaniem uzyskania odpowiedzi na to pytanie. Chciałbym jednak pokazać w nim jak działa optymalizacja treści i jaki ma związek z SEO. Nie martw się jednak użytkowniku, odpowiedź na to pytanie uzyskasz na samym końcu artykułu, zgodnie z dobrymi praktykami świata SEO news 🙂
O której skoki w narzędziu Senuto
Senuto to jedno z najpopularniejszych narzędzi SEO na polskim rynku. Pomaga w wyszukiwaniu specjalistom SEO w wyszukiwaniu słów kluczowych, monitorowania wyników czy analizie konkurencji.
Wrzuciłem do wyszukiwarki słów kluczowych pytanie “o której skoki”. Pojawiło mi się ponad 250 wariacji tego zapytania, w różnych konfiguracjach. Według narzędzia Senuto, średnio rocznie frazy:
- o której skoki – zostaje wpisana 9 900 razy
- o której dziś skoki – 8 100 razy
- o której dzisiaj skoki – 8 100 razy
- skoki narciarskie dzisiaj o której godzinie – 2 400 razy
- o której dziś skoki narciarskie – 2 400 razy
- o której dzisiaj skoki narciarskie – 2 400 razy
Co możemy z tego wyciągnąć? A to, że każde z tych pytań tak naprawdę jest inne! Nie jest to samo zapytanie dla robotów Google, a użytkownik ma uzyskać tą samą odpowiedź. Stąd tak ważna jest optymalizacja strony na kilka powiązanych ze sobą słów kluczowych, aby potencjalny Klient trafił na Twoją stronę wpisująć jedną z X kombinacji dotyczącą tego samego zapytania.
Drugą rzeczą, którą możemy zauważyć jest to, że jest tu bardzo duża konkurencja! Podane są tu średnie wyniki zapytań dla całego roku. Wiedząc jednak, że sezon skoków narciarskich trwa od połowy listopada do połowy marca, wyniki zapytań dla tych poszczególnych miesięcy są już zdecydowanie wyższe. I tak w przypadku pytania “o której skoki” w styczniu fraza ta wpisywana jest ponad 60 tysięcy razy w wyszukiwarkę. Biorąc pod uwagę liczbę wyników powiązanych z pytaniem o której skoki (255), okres trwania sezonu, ok 4 miesięcy to i tak wychodzi nam ponad 1 mln zapytań związanych z godziną transmisji zawodów Pucharu Świata w skokach narciarskich.
Czy jest więc o co się bić w Google i optymalizować czy nawet przeoptymalizować swoje strony pod SEO i słowa kluczowe w przypadku tej frazy? Niech każdy odpowie sobie sam.
Trendy w wynikach wyszukiwania słów kluczowych – dlaczego to jest tak ważne w pozycjonowaniu?
Na podstawie analizy “o której skoki” widzimy, że istnieje trend czasowy, w którym dana fraza jest wyszukiwana. Tak samo może być w przypadku sklepów internetowych czy usług np. rowerów czy wycieczek z biur podróży. Pozycjonowanie to działanie długofalowe, które trzeba odpowiednio zaplanować i ułożyć strategię SEO. W przypadku skoków narciarskich raczej prym będą miały duże serwisy informacyjne, które codziennie piszą kilkadziesiat lub nawet set artykułów.
Natomiast w przypadku biznesów usługowych czy sklepów e-commerce warto zastanowić się kiedy, czy i jak zacząć pozycjonowanie. Tak jest w przypadku sklepów rowerowych gdzie sezon na rowery przypada na cieplejsze miesiące roku kwiecień-sierpień, ale są też zapaleńcy, którzy jeżdża zimą lub w chłodniejsze dni. Czy jeśli mamy w ofercie sklepu odzież na zimę, deszcz lub wiatr, to czy nie warto zastanowić się nad pozycjonowaniem tego asortymentu?
Czy w przypadku biur podróży, gdzie możemy rozróżnić sezony letni oraz sylwestrowo-zimowy. Tu również możemy podzielić strategie pozycjonowania dla biura podróży pod konkretne sezony i zacząć działania odpowiednio wcześnie, by trafić do TOP wyników wyszukiwania właśnie w szczycie sezonu, kiedy to zapytań na daną wycieczkę czy kraj jest najwięcej.
Podsumowanie – O której skoki? – w optymalizacji SEO
Optymalizacja SEO, szczególnie treści na stronie to nie lada sztuka. Musimy się zastanowić co jest dla nas najważniejsze z punktu widzenia biznesowego. Czy optymalizujemy stronę głównie pod roboty wyszukiwarek, nasycając stronę słowami kluczowymi, dzięki temu więcej osób trafia do nas na stronę, ale z punktu widzenia użytkownika jest ona sztuczna? Czy piszemy treści pod użytkownika, ale z wykorzystaniem optymalizacji treści? Jak wiadomo w SEO – TO ZALEŻY.
W przypadku newsów i zapytań tego typu “o której są dzisiaj skoki” ważniejsze z punktu widzenia portalu będzie samo wejście na stronę, zobaczenie przez użytkowników jakiś reklam i na końcu zdobycie informacji na zadane pytanie. Tutaj użytkownik ma drugorzędne znaczenie.
W branży SEO istnieje szczególna fraza, która zawsze tagowana jest stwierdzeniem: “pisanie pod SEO be like”. Jest to pytanie: “Czy jutro jest niedziela handlowa”. Zanim dostaniemy odpowiedź na to pytanie, musimy przebrnąć przez kilkanaście nagłówków nasyconych właśnie frazą “niedziela handlowa”. Zresztą sami sprawdźcie 🙂
Co jeśli jednak niedziela handlowa wypada w dniu kiedy są skoki narciarskie? Czy nagłówek takiego artykułu powinien brzmieć:
“O której skoki dzisiaj 19 grudnia w niedzielę, jeśli dziś jest niedziela handlowa?” 😜
Natomiast w przypadku stron usługowych, czy sklepów e-commerce pozycjonowanie powinno być zaplanowane. Powinna powstać strategia na cały rok z uwzględnieniem słów kluczowych, trendów, konkurencji. A treści na stronie powinny najpierw być dla użytkownika, a przy odpowiedniej optymalizacji również dla robotów wyszukiwarek.
O której skoki? – odpowiadamy na pytanie!
W końcu się doczekaliście. To właśnie tu odpowiemy na nurtujące Was i nas od kilkunastu minut o której dzisiaj są skoki narciarskie. Oczywiście mogliście od razu przewinąć na sam dół strony by znaleźć odpowiedź lub ewentualnie kliknąć w spis treści i ten nagłówek na górze. Mamy nadzieję jednak, że przeczytaliście cały artykuł 😉
O której skoki narciarskie w niedzielę 19 grudnia?
Zawody Pucharu Świata w niedzielę 19 grudnia w Engelbergu odbędą się o godzinie 16:00
Godziny transmisji najbliższych zawodów świata w skokach narciarskich w 2023 roku
Postanowiłem również pomóc w przypadku kolejnych transmisji skoków narciarskich. W tym artykule będę na bieżąco informował o której są skoki w najbliższym sezonie 2022.
Konkurs indywidualny mężczyzn podczas Zimowej Olimpiady w Pekinie rozpocznie się w niedzielę 7 lutego o godzinie 12:00
Zawody Pucharu świata w skokach narciarskich w Titisee-Neustadt w sobotę 22 stycznia rozpoczną się o godzinie 16:15
Zawody Pucharu Świata w Zakopanem w konkursie drużynowym 15 stycznia rozpoczną się o godzinie 16:00
Zawody Pucharu Świata w Zakopanem w konkursie indywidualnym 16 stycznia rozpoczną się o godzinie 16:00
Zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich w Bischofshofen 8 stycznia rozpoczną się o godzinie 16:00
Zawody Pucharu Świata w skokach narciarskich w konkursie drużynowym w Bischofshofen 9 stycznia rozpoczną się o godzinie 16:00
Zawody Turnieju Czterech skoczni w Oberstdorfie w środę 29 grudnia rozpoczną się o godzinie 16:30
Zawody Turnieju Czterech skoczni w Garmisch-Partenkirchen w sobotę 1 stycznia rozpoczną się o godzinie 14:00
Zawody Turnieju Czterech skoczni w Garmisch-Partenkirchen rozpoczną się we wtorek 4 stycznia o godzinie 13:30
Zawody Turnieju Czterech skoczni w Bischofshofen rozpoczną się w czwartek 6 stycznia o godzinie 17:30
Jedna odpowiedź do “O której dziś skoki? Czyli optymalizacja treści pod algorytmy”
dziękuję za informacje. Skoki zwykle są o podobnych godzinach, natomiast warto sobie zapisać o której są.