Pozycjonowanie biura podróży – wzrost ruchu organicznego o 2600%

Branża turystyczna jak mało która ucierpiała na sytuacji pandemicznej na świecie. Zamknięte granice, odwołane loty, różne przepisy dotyczące wjazdów, kwarantanny i niepewność. To była i nadal jest największa bolączka turystów, a tym bardziej biur podróży. Wiele przedsiębiorstw turystycznych było zmuszonych zamknąć swoje działalności lub się przebranżowić. Są jednak biura podróży, które się nie poddały i próbują w tym dziwnym czasie nadal robić to co potrafią, czyli organizować wycieczki. Jedną z takich turystycznych firm jest nasz Klient, biuro podróży organizujące wyjazdy głównie dla studentów, ale nie tylko. Biuro Student Travel zwróciło się do naszej agencji w czerwcu 2021 z zapytaniem o ofertę pozycjonowania. 

Cel: poprawa jakości strony, zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google

✅ Challange accepted

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Marketing dla biura podróży – sezonowość

W przypadku naszego Klienta, jak również podobnych firm turystycznych ważnym aspektem w kontekście prowadzenia działań marketingowych jest sezonowość. W firmie Student Travel możemy wymienić 3 główne sezony, w których organizowane są wyjazdy dla studentów:

Jest to ważna kwestia w szczególności podczas planowania działań pozycjonowania strony, kiedy to efekty nie są natychmiastowe, jak w przypadku reklam Google Ads czy Facebook Ads. Dlatego ważne jest by odpowiednio w czasie zaplanować działania, w tym konkretnym przypadku kampanie SEO dla biur podróży.

Strategia SEO dla biura podróży

Jak wiadomo działania SEO nie dadzą efektów od razu. Warto dobrze zaplanować strategię, by w odpowiednim momencie czyli szczycie sprzedaży w danej branży próbować znaleźć się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Wiedząc jak wygląda sezonowość w branży turystycznej podjęliśmy odpowiednie działania marketingowe. 

Rozpoczynając współpracę z naszym Klientem w czerwcu, wiedzieliśmy już, że jest za późno na pozycjonowanie witryny dla ofert z wycieczek wakacyjnych. Dlatego wspólnie podjęliśmy decyzję o przygotowaniu planu i działań pod kolejny sezon dla ofert sylwestrowych. Oferta wycieczek miała zostać przedstawiona we wrześniu, więc mieliśmy trochę czasu na przygotowania.

Pierwsze od czego zaczęliśmy to audyt SEO. Następnie po audycie przygotowaliśmy strategię na poszczególne miesiące, w tym wybraliśmy słowa kluczowe, na które możemy pozycjonować witrynę i te, które przyniosą realny zysk. W między czasie tworzyliśmy już nowy content, poprawiliśmy linkowanie wewnętrzne i zoptymalizowaliśmy treści na istniejącym już blogu. Przygotowaliśmy również strategię linkowania zewnętrznego, czyli działań SEO-offsite.

Pozycjonowanie biura podróży – opis działań agencji SEO

Nasz Klient czyli biuro podróży st.pl jest liderem w Polsce w swojej grupie docelowej. Jednak przez wiele ostatnich lat, strona jak i działania marketingowe, w szczególności związanej z SEO były zaniedbywane. Stąd decyzja o współpracy z naszą agencją SEO w celu poprawy jakości jak również wypłynięcia wyżej w wynikach wyszukiwania, głównie dla fraz niezwiązanych z brandem biura.

Współpracę z każdym naszym Klientem w zakresie pozycjonowania zaczynamy od audytu SEO. Nie inaczej było tym razem.

Audyt SEO biura podróży

Audyt SEO przeprowadzamy korzystając z kilku podstawowych i tych bardziej zaawansowanych narzędzi, które pomagają specjalistom SEO. W celu wykrycia potencjalnych błędów technicznych na stronie wykorzystujemy m.in. darmowe narzędzia od Google – Page Speed Insight czy Gtm metrix, jak również Google Search Console, w którym również możemy znaleźć informacje o stanie witryny, indeksacji i trafić na potencjalne problemy.

Ponadto każda witrynę wrzucamy do skanowania do Screaming Frogapłatnego narzędzia bez którego nie wyobrażamy sobie przygotowania audytu technicznego SEO. To właśnie tam znajdziemy informacje o błędach statusów, znajdziemy zagubione strony z błędem 404, problemami z indeksacją czy błędami 5xx. Jak również otrzymamy informacje o wielkości i wagach grafik czy szybko wyciągniemy adresy URL by móc np. zoptymalizować strony o słowa kluczowe poprzez zmianę meta tagów.

To między innymi dzięki korzystaniu z tego narzędzia SEO znaleźliśmy wiele zastałych oraz zduplikowanych stron w obrębie witryny biura podróży. Walczyły one ze sobą o pozycję w wyszukiwarce i każda z nich zbierała ruch, zamiast koncentrować wejścia z zapytań na konkretną stronę z ofertą biura podróży. Po naszym audycie udało się stworzyć listę przekierować oraz dodać adresy canoniczne tak, aby użytkownicy trafiali teraz już na tą stronę, na którą mają trafiać.

Kolejnym narzędziem, które pomaga nam w przygotowaniu audytów technicznych SEO jest narzędzie Ahrefs. To nie tylko doskonałe narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych, analizowania domeny, czy konkurencji ale właśnie również do optymalizacji strony, wyszukiwania błędów technicznych w witrynie. W przypadku audytu dla biura podróży Ahrefs również się sprawdził.

Strategia marketingowa dla biura podróży

Znając już lepiej branżę turystyczną, wiedząc o sezonowości mogliśmy przystąpić do opracowania strategii pozycjonowania dla biura podróży Student Travel. W czasie, gdy programiści realizowali punkty z technicznego audytu SEO, my mogliśmy porozmawiać o planach, przyszłej ofercie i o Klientach biura podróży. Wiedzieliśmy już kiedy wejdzie nowa oferta sylwestrowa i ile mamy czasu na przygotowania. Wiemy co my musimy zrobić, jak również poinformowaliśmy Klienta, co on musi do tego czasu przygotować i jak będzie wyglądać współpraca z naszą agencją. Mając już tą wiedzę mogliśmy zacząć przygotowywać plan i wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania.

Wybór słów kluczowych do pozycjonowania biura podróży

Nasza strategia SEO w pierwszych miesiącach współpraca miała opierać się na wyjazdach sylwestrowych. Dlatego większość z naszych działań skupiona była na pozycjonowaniu fraz zawierających słowa “sylwester”.

Znając już oferty wycieczek jakie zostaną przygotowane przez biuro podróży zaczęliśmy research słów kluczowych, o które z optymalizujemy strony. W tym celu korzystamy z wielu narzędzi SEO m.in. Senuto, Ahrefs, Surfer SEO oraz Google Search Console oraz po prostu wyszukiwarkę Google. Została stworzona przez nas lista takich słów, a następnie po akceptacji przez Klienta, zaczęliśmy działania związane z optymalizacją SEO witryny. Zmienione zostały meta tagi (meta title, nagłówki), przygotowana strategia linkowania zewnętrznego oraz stworzony nowy content w oparciu o te słowa kluczowe. Musieliśmy również zmienić strukturę adresów URL.

Struktura adresów URL – jak wypozycjonować biuro podróży

Z przeprowadzonego audytu SEO wyszło, że witryna ma zaindeksowanych kilka tysięcy adresów URL. Duża część z nich była duplikatami innych ofert, przez co dochodziło do kanibalizacji stron na różne frazy kluczowe. Naszym zadaniem było uporządkowanie adresów URL, czyli stworzenie listy przekierowań 301 lub dodanie adresów canonicznych (rel canonical). Kolejnym krokiem było zaprowadzenie porządku w kategoriach wycieczek i stworzenie nowych adresów URL, które będą odpowiadać danej imprezie turystycznej. Tak wraz z biurem podróży stworzyliśmy długofalową strategię nazewnictwa wycieczek oraz ujednolicenie nazw adresów URL dla kategorii oraz wyjazdów.

Tworzenie treści oraz optymalizacja bloga turystycznego 

Mając już wybrane słowa kluczowe oraz adresy URL, mogliśmy przystąpić do kolejnego etapu naszej strategii. Było to napisanie przez nas zespół copywriterski unikalnej treści na interesujących nas dla pozycjonowania podstronach w witrynie ST.pl. Jak wygląda dobrze napisany opis kategorii? Po pierwsze tekst musi być napisany dla użytkownika, po drugie napisany zgodnie z zasadami SEO i całej typografii. Nagłówki, w których znajdą się słowa kluczowe, treść nasycona słowami kluczowymi, jak również odpowiednie linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne. 

Nasze działania przyniosły bardzo dobre rezultaty. Strony rankowały wysoko i zdecydowana większość fraz znajdowały się w TOP10 wyszukiwania, a nasze narzędzia do monitorowania pozycji, jak i również nasze obserwacje wyszukiwarki pokazywały często podstrony w TOP3 wyników wyszukiwania! Często wyprzedzając największe biura podróży w Polsce. 

Ponadto zoptymalizowaliśmy zastałe już artykuły blogowe oraz napisaliśmy dodatkowe artykuły, które związane były z przyjętą przez nas strategią SEO dla biura podróży.

Linkowanie wewnętrzne na stronie biura podróży

Kolejnym aspektem w naszej strategii marketingowej dla biura podróży było poprawienie linkowania wewnętrznego w obrębie domeny. Napisanie treści to jedno, ale poprawne zastosowanie linkowania wewnętrznego, tak aby przyniósł efekt w postaci wyższych pozycji to drugie. Nam to się udało i wiele stron, o które zadbaliśmy znalazły się następnie w TOP10 czy TOP3 wyników wyszukiwania

Linkowanie zewnętrzne – działania off-site SEO

Domena st.pl posiadała już wcześniej sporą liczbę linków zewnętrznych. Jednakże z audytu SEO, które przeprowadziliśmy również pod kątem linkowania zewnętrznego, natrafiliśmy na kilka problemów:

  • Linki prowadziły do nieistniejących już stron – z błędem 404
  • W Internecie znajdowało się linkowanie do nieaktualnych już ofert wycieczek

Po naszym audycie udało nam się zniwelować ten problem i zwiększyć autorytet stron, na których nam zależało. Ponadto zaczęliśmy działania contentowe na zewnątrz, publikując artykuły na tematycznych portalach związanych z turystyką.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Efekty pozycjonowania biura podróży Student Travel

Nasze działania trwały blisko 6 miesięcy, natomiast sama oferta biura podróży pojawiła się w sprzedaży w październiku. W związku z tym mogliśmy obserwować efekty pozycjonowania przez 3 miesiące. Jak się okazało nasze prace przed wejściem oferty wyjazdów na stronę biura podróży przyniosły bardzo szybko efekt i wzrosty pozycji dla interesujących nas fraz.

Wzrost ruchu organicznego, czyli to co najważniejsze – wzrost ruchu o 2600% 🤩

Nasz Klient jest liderem i rozpoznawalną marką w swojej grupie docelowej. Wiele młodych osób kojarzy brand i nazwę biura. Z brandowych zapytań jest zdecydowanie najwięcej wejść na stronę z organicznych wyników wyszukiwania. Naszym celem było zdobycie ruchu organicznego spoza ich. I to nam się udało.

Porównując dane rok do roku z Google Search Console dla stron związanych z wycieczkami sylwestrowymi i wykluczając zapytania związane z brandem, uzyskaliśmy ponad 2600% wzrostu liczby wejść do witryny!

Liczba wyświetleń stron w wynikach wyszukiwania Google zwiększyła się 4 krotnie w stosunku do poprzedniego roku.

wyniki z narzędzia Google Search Console
Wyniki z Google Search Console. Przerywane linie wyniki z roku 2020, linie ciągłe wyniki z roku 2021

Powyższy wykres przedstawia porównanie kliknięć (kolor niebieski), wyświetleń (kolor fioletowy) oraz średniej pozycji (kolor pomarańczowy) podstron z wycieczkami sylwestrowymi dla okresów 30.09.2021-31.12.2021 oraz 30.09.2020-31.12.2020.

Wybrane frazy do pozycjonowania – efekt TOP1 🥇

Podczas naszych pierwszych rozmów na temat strategii SEO wybraliśmy te, które są największym priorytetem. Ustaliliśmy, która wycieczka cieszy się największym zainteresowaniem, nadaliśmy tym frazom największym priorytet. Były to frazy: 

  • sylwester na statku
  • sylwester na promie

Od połowy listopada obie te frazy znajdowały się w TOP3, a nawet na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, co pokazują wykresy z naszego narzędzia do monitorowania fraz kluczowych webpozycja:

Wykres wyników pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla frazy “sylwester na promie” w dniach 1.10.2021-31.12.2021

Sylwester Na Promie
Wykres pozycji w wynikach wyszukiwania dla frazy „sylwester na promie” wg. webpozycja.pl

Wykres wyników pozycji dla w organicznych wynikach wyszukiwania frazy “sylwester na statku” w dniach 1.10.2021-31.12.2021

Sylwester Na Statku Wyniki Pozycji
Wykres pozycji w wynikach wyszukiwania dla frazy „sylwester na statku” wg. webpozycja.pl

Nie musimy chyba dodawać, że frazy te przyniosły największy ruch organiczny dla naszego Klienta.

A jak wygląda wynik wyszukiwania w SERPach?

Sylwester Na Promie Case Study
Wyniki SERP dla frazy sylwester na promie

Podstrona ta zanotowała ponad 25% wskaźnik CTR na podaną frazę.

Wzrost liczby fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania organicznego

W czasie naszych 3 miesięcznych działań nad pozycjonowaniem strony internetowej biura podróży ponad 20 nowych fraz znalazło się w TOP10 wyników wyszukiwania. Były to frazy stricte związane z naszą zaplanowaną strategią SEO. 

Poniżej wyniki zmian pozycji w wyszukiwarce Google dla strony biura podróży i zapytania zawierającego frazę “sylwester”

Ahrefs Sylwester
Wyniki pozycji słów kluczowych dla domeny st.pl i zapytania zawierającego „sylwester” wg. Ahrefs

Podsumowanie pozycjonowania biura podróży

Jak widać na naszym przykładzie pozycjonowanie w branży turystycznej może przynieść bardzo wymierne korzyści. Wszystko zależy od przygotowania odpowiedniej strategii, poznania specyfiki Partnera i branży, w której on działa. Dzięki zaplanowanym długofalowym działaniom udało nam się wypozycjonować strony biura podróży na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Poprawiając wynik rok do roku o ponad 2600% więcej wejść z ruchu organicznego dla fraz bez brandu. W tym momencie jesteśmy już w trakcie działań do pozycjonowania kolejnego sezonu biura podróży. Liczymy na podobne efekty naszej pracy ale tym razem o … wakacjach 🌴

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja
#optymalizacja SEO#pozycjonowanie stron internetowych#SEO#strategia

Rozwiń z nami swój biznes on-line