Jakie słowa kluczowe wybrać do pozycjonowania stron i sklepów internetowych?
Pozycjonowanie i słowa kluczowe są ze sobą ściśle powiązane. Celem pozycjonowania strony jest jak najwyższe miejsce strony lub sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania, a żeby ją osiągnąć należy dotrzeć do najczęściej wpisywanych słów kluczowych związanych z tematyką naszej strony. To dzięki umieszczeniu ich na stronie www zwiększamy swoje szanse na sukces. Nie jest to jednak takie proste. Jak dotrzeć do najbardziej wartościowych słów kluczowych? Ile powinno ich być? Jak rozmieścić je na stronie?
Co to właściwie są słowa kluczowe i jak je podzielić?
Słowa kluczowe to wszystkie te frazy, zwroty czy pojedyncze wyrazy, które wpisujemy w okno wyszukiwarki. To one umożliwiają nam odnalezienie konkretnych usług, produktów czy informacji, których aktualnie szukamy. Dobrze przeprowadzona analiza słów kluczowych wspomaga pozycjonowanie strony i jest podstawą wielu późniejszych działań. To od ich poznania zależą następne etapy SEO. Jeśli strona ma przynosić zyski konieczne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy i odnalezienie słów kluczowych, które wygenerują wartościowy ruch na stronie.
W polskim Internecie, nieprzerwanie od wielu lat, króluje wyszukiwarka Google. Szacuje się, że korzysta z niej każdego dnia ponad 90% użytkowników. Jej sukces jest spowodowany prostotą użytkowania, przystępną formą i dużym zaufaniem, którym obdarzają ją internauci. To zaufanie nie jest przypadkowe. Korzystając z Google po prostu wiemy, że znajdziemy odpowiedź na zadane pytanie, produkt czy usługę. To właśnie do tych poszukiwań używamy słów kluczowych, które prowadzą nas do konkretnych stron czy portali. Zamieniając się z użytkownika Internetu w jego twórcę, musimy pamiętać o słowach kluczowych, które będą podstawą sukcesu naszej strony, biznesu, czy sklepu internetowego.
Czy słowa kluczowe są nam potrzebne?
Nawet, jeśli strona nie prowadzi sprzedaży odpowiednio dobrane słowa kluczowe mogą spowodować wzrost zainteresowania daną firmą, widzialności w Internecie czy rodzajem świadczonych przez nią usług. A to już pierwszy krok w stronę zwiększenia zysków firmy. By osiągnąć wartościowy ruch na stronie konieczne jest jej właściwe pozycjonowanie w Google. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe, ich właściwa liczba i rozmieszczenie to pierwszy krok w tworzeniu pozycji strony w wyszukiwarce Google. Musisz poznać słowa kluczowe, które przyprowadzą do Ciebie klientów i wprowadzić je na stronę. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z zasadami SEO, nie można wpisać słów kluczowych w dowolnych miejscach, bez zachowania określonego ładu. Każde słowo kluczowe ma inną wartość dla rankingu Google, a inną dla konkretnego biznesu. Słowa kluczowe są również podstawą przeprowadzania wszelkiego rodzaju kampanii reklamowych Google ADs oraz zarówno tych na portalach społecznościowych czy w formie newsletterów.
Po co szukać słów kluczowych?
Wartościowe słowa kluczowe, umieszczone na stronie internetowej Twojego biznesu, pomogą w poprawie pozycji strony w wyszukiwarce. Może okazać się, że firma działająca w branży od lat, z niewłaściwie skonstruowaną stroną, w krótkim czasie po odpowiedniej analizie słów kluczowych i wprowadzeniu ich na witrynie firmowej, znacząco zwiększy liczbę klientów. Celem pozycjonowania strony, którego podstawę stanowi dobór i analiza słów kluczowych, jest zwiększona widoczność strony lub sklepu internetowego. Skutkiem takiego działania jest wzrost ruchu na stronie przez realnie zainteresowanych ofertą firmy klientów, a co za tym idzie, wzrost zysków firmy. Nie należy lekceważyć mocy Internetu, pozycjonowania i słów kluczowych w tworzeniu biznesu w dzisiejszych czasach.
Jak dzielimy słowa kluczowe?
Aby lepiej zrozumieć cały proces pozycjonowania słów kluczowych, należy poznać ich rodzaje i zrozumieć, które z nich mają dla nas znaczenie. Słowa kluczowe dzielimy na:
Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę
Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!
Wypełnij briefGeneryczne (ogólne)
Zwykle składają się one z jednego lub dwóch członów, nie zawierających intencji użytkownika. Są to dość ogólne słowa, które świadczą o braku konkretnych potrzeb. Nie wiemy dlaczego użytkownik je wpisał. Ich przykładem może być fraza “rower górski”. Użytkownik może chcieć je kupić, ale równie dobrze może jedynie szukać inspiracji lub sprawdzać aktualne trendy. To najczęściej wpisywane frazy, jednak rzadko przynoszą one realne przychody. Zwykle prowadzą do najbardziej popularnych serwisów i stron, dlatego na ich podstawie trudno jest wypozycjonować nową markę lub dopiero tworzony sklep internetowy. Muszą znaleźć się na każdej stronie, jednak nie są podstawą skutecznego SEO.
Brandowe
To wszystkie te słowa, które we wpisywanej frazie zawierają nazwę marki, firmy lub produktu np „rower Romet”. Są wpisywane przez osoby, które szukają konkretnej strony, jednak nie znają jej adresu lub konkretnego produktu, chcąc porównać go w różnych sklepach. Mogą być podstawą realnych zysków, jednak nie zawsze tak jest.
Frazy długoogonowe
To najbardziej sprecyzowane słowa kluczowe. Składają się z co najmniej kilku wyrazów. Mimo że wpisywane są najrzadziej do wyszukiwarki ich wartość dla właściciela strony jest największa. Ich przykładem może być fraza “rower górski damski 28 cali”. We frazie znajdziemy potrzebę użytkownika i sprecyzowany cel poszukiwań. Wartościowe Long Tail mogą przynieść wymierne zyski. Są również szansą na przebicie się w gąszczu konkurencji dla właścicieli mniejszych lub dopiero rozwijających się stron internetowych.
Frazy zawierające lokalizację
To wszystkie te słowa kluczowe, w których zawarte jest miasto, ulica, województwo itp. Zwykle wpisujemy je by odnaleźć usługi w pobliżu np. „sklep rowerowy Lublin„. Ten rodzaj słów kluczowych może realnie wpłynąć na dochody szczególnie małych firm i świadczeniodawców usług. Nie potrzebują oni Klientów w innej lokalizacji, gdyż zasięg ich usług jest ograniczony jedynie do konkretnej lokalizacji lub obszaru.
Frazy pytające lub opisujące
To wszystkie te frazy, które użytkownicy wpisują by odnaleźć odpowiedź na zadane pytanie np. „jaki rower dla aktywnych kobiet?”, „jaki rower do pracy w mieście?”. Większość z nich kieruje do artykułów blogowych. Nie są one zwykle źródłem dochodów, jednak mogą pomóc przyciągnąć klientów realne zainteresowanych naszą ofertą. Dlatego warto w pozycjonowaniu stron internetowych lub sklepów, tworzyć bloga, w którym można tworzyć właśnie artykuły odpowiadające na takie pytania, a dzięki temu zyskiwać nowych Klientów.
Skąd wziąć słowa kluczowe?
Poszukiwania słów kluczowych warto rozpocząć od samych siebie, swojej strony internetowej i swojej branży. Sam dobrze wiesz z czym najbardziej kojarzy się Twoja działalność. Jeśli posiadasz już stronę internetową przyjrzyj się jej dokładnie. Stwórz listę słów kluczowych, które wpisałbyś w wyszukiwarkę by ją odnaleźć. Początkowo lista może być chaotyczna. Do jej uporządkowania dojdziesz później. Zastanów się czego mogą szukać na Twojej stronie potencjalni Klienci? Jakie frazy wpiszą w wyszukiwarce?
Gdy już to zrobisz możesz posilić się najprostszym i darmowym sposobem, by wymyślić część słów kluczowych. Po prostu wpisz kawałek swojej frazy w wyszukiwarkę Google, a ona podpowie Ci czego szukają najczęściej użytkownicy Internetu. Przykładowo wpisując frazę “rower górski”, Google sugeruje nam dalszą część popularnych fraz w wyszukiwanych w Google. Może któryś z nich pasuje do Twojego sklepu lub strony internetowej?
Jak widać na przykładzie, dostajemy szereg podpowiedzi związanych stricte z naszym zapytaniem, ale również sugestie pytań z życia wziętych 😅, ale zarazem wyszukiwanych przez użytkowników w Internecie. Czasami można w ten sposób znaleźć niszę do artykułu np. na bloga. Stworzenie takiej listy to pierwszy krok do stworzenia ogólnej bazy słów kluczowych. Nie wszystkie one będą Ci później potrzebne, jednak mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych analiz. Miej cały czas na uwadze, że każdy klient jest inny i jego potrzeby mogą się różnić. Pamiętaj o podziale słów kluczowych wg kategorii. Jeśli świadczysz usługi jedynie lokalnie nie zapomnij o słowach kluczowych, zawierających nazwę miejscowości, dzielnicy lub ulicy.
Gdzie szukać słów kluczowych?
Tak jak wyżej pisaliśmy, Google dobrze wie, jakie słowa kluczowe wpisują użytkownicy w okienku wyszukiwarki i frazy były ostatnio często wyszukiwane. Co więcej po wprowadzeniu pierwszych liter sugeruje najczęściej wpisywane frazy. Nie jest to co prawda metoda idealna, gdyż algorytm Google dobiera słowa do użytkownika, jednak może pomóc odnaleźć kierunek, w którym powinieneś zmierzać, szukając słów kluczowych. Listę słów kluczowych znajdziesz również na dole strony wyszukiwarki. Lista podobnych wyszukiwań ma ułatwić użytkownikowi znalezienie właściwego produktu. Warto się oprzeć na niej również budując bazę słów kluczowych do pozycjonowania strony.
Skorzystaj z profesjonalnych narzędzi do wyszukiwania i propozycji słów kluczowych. Część z nich jest darmowa jak np. Google Search Console, Google Ads, Google Trends czy po prostu zwykła wyszukiwarka Google. Część narzędzi jest płatna, przeznaczona głównie do głębokiej analizy sklepu internetowego czy strony www są to m.in. narzędzia Senuto, Ahrefs.
Darmowe narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Kartka i długopis to przydatne narzędzia pracy, jednak jeśli możesz sobie ją ułatwić i przyspieszyć zrób to. W Internecie jest wiele stron ułatwiających odnalezienie słów kluczowych. Nie wszystkie one są w pełni przydatne, jednak można znaleźć kilka wartych polecenia.
Google Ads Planner słów kluczowych
Google Ads Planer Słów Kluczowych To bardzo proste narzędzie, które ułatwia odnalezienie słów kluczowych. Wystarczy zalogować się do swojego konta firmowego Google. Następnie należy wybrać w przeglądarce adres: Google Ads Key Word Planner. Na stronie dostępnych jest kilka funkcji. Nas interesuje opcja: Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam. Następnie we właściwym polu należy wpisać główne słowo kluczowe, czyli np. „rower górski” i kliknąć w wyświetl propozycje. Naszym oczom ukaże się lista propozycji słów kluczowych. Po kliknięciu przycisku “zobacz wyniki” pojawią się nam informacje, jak często w miesiącu użytkownicy wyszukują frazę “rower górski” a także, w których miesiącach najczęściej.
Dzięki takim danym można ustawić kampanie reklamowe w Google Ads na dane frazy w konkretnych miesiącach, tych w których dana fraza jest wyszukiwana częściej. Kolejną przydatną funkcją Plannera słów kluczowych jest również “propozycja słów kluczowych”. Planner słów kluczowych podpowiada nam jakie inne frazy są popularne i możemy użyć na swojej stronie internetowej lub sklepie www.
Na podanym przez nas przykładzie możemy zauważyć wzrost wyszukiwań frazy „rower górski” od połowy marca, poprzez szczyt w maju. Pozycjonowanie stron internetowych jest to jednak długi proces, dlatego warto przygotować się do sezonu i walczyć o jak najwyższe pozycje w wyszukiwarce dużo wcześniej, czyli zacząć już pracę z SEO we wrześniu! Widać również, że na frazę taką jak „rower górski męski” jest równie duża konkurencja jak na główną frazę, jednak liczba wyszukiwań jest dużo mniejsza przez co szanse na przebicie się z tą frazą na wyższą pozycję powinno być dużo łatwiejsze. Planner słów kluczowych przedstawi nam dużo większą propozycje słów niż na pokazanym przykładzie.
Google Trends
Google Trends to kolejny z darmowych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych, które udostępnia na Google. Wystarczy wpisać interesujące nas hasło do wyszukiwarki i otrzymamy wyniki: jak często i w jakich okresach dana fraza jest szukana przez użytkowników. Możemy również porównać frazy i ich częstotliwość wyszukiwania w przeglądarce Google. Google Trends pomaga nam również znaleźć słowa kluczowe do pozycjonowania lokalnego. Jeżeli zależy nam na pozycjonowaniu naszego sklepu internetowego czy strony www w konkretnym regionie czy mieście, możemy przefiltrować opcję i zobaczyć jakie frazy są tam popularne. Otrzymujemy także sugestie innych fraz long tailowych. W poniższym przykładzie widzimy porównanie i możemy zauważyć sezonowość. Jest to doskonały przykład jak możemy przygotować się na optymalizację SEO naszego sklepu internetowego pod sezony danego produktu.
Google Search Console
Google Search Console – to kolejne bezpłatne narzędzie i kolejne z serii “must have”, którego powinniśmy używać mając swoją stronę internetową lub sklep internetowy. Narzędzie Google Search Console, pokazuje nam ruch organiczny na naszej stronie lub sklepie internetowym, czyli taki, kiedy użytkownicy wyszukują danej frazy w wyszukiwarce Google. Dzięki Google Search Console otrzymujemy informację, czy na dane wpisaną frazę w wyszukiwarce dany użytkownik zobaczył w wynikach naszą stronę internetową, a także czy kliknął w link w wynikach wyszukiwania. A jeśli strona się pokazała lub została kliknięta, to też mamy informację, która dokładnie podstrona i z której frazy wyszukiwania.
Przykładowo dla strony emedia możemy zauważyć, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy, najczęściej wyszukiwanych słowem, który powoduje wejścia na stronę jest fraza brandowa “emedia”, a także takie frazy jak “google ads lublin” czy “pozycjonowanie lublin”. Dzięki takiej szybkiej analizie możemy dojść do wniosku, że warto zwiększyć swoje siły na pozycjonowanie tych najlepszych fraz kluczowych. Warto jednak zauważyć, że korzystanie z Google Search Console jest przydatne dopiero dla sklepów internetowych czy stron www, z jakąś historią. Dane te zbierane są codziennie i na bieżąco ich sensowna analiza możliwa będzie dopiero najwcześniej po kilku miesiącach.
Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę
Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!
Wypełnij briefPłatne narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Bezpłatne narzędzia do pozycjonowania będą dobrze funkcjonować jeżeli startujemy z naszym sklepem internetowym lub stroną, kiedy mamy mały budżet i stawiamy pierwsze kroki. Natomiast jeżeli chcemy szczegółowo analizować nasze poczynania jak również skutecznie walczyć z konkurencją warto zainwestować w płatne narzędzia.
Senuto
Senuto – jest to jedno z najbardziej popularnych narzędzi, które pomaga w wyszukiwaniu i analizie słów kluczowych podczas pozycjonowania stron internetowych czy sklepów www. Program ten pozwala nam analizować do 5 fraz kluczowych jednocześnie. W zależności od danego pakietu z cennika, raporty pokazują nam od 100 do 100 000 fraz na raport. Zdecydowana większość agencji SEO w Polsce i nie tylko korzysta z tego narzędzia. Jest proste w użytkowaniu i można łatwo analizować interesujące nas frazy kluczowe, jak również znaleźć takie, które mają potencjał sprzedażowy dla naszego sklepu internetowego czy strony www.
Do analizy i wyszukiwania fraz posłuży nam Baza słów kluczowych. Po wpisaniu interesujących nas fraz otrzymamy setki wyników i sugestii dla danych słów kluczowych. Każde ze słów możemy dokładnie przeanalizować, sprawdzić podobne wyniki, a nawet zobaczyć jakie pytania wpisują użytkownicy w Internecie. Jest to szczególnie przydatna funkcja jeżeli chcemy pozycjonować stronę internetową za pomocą bloga, którego prowadzimy w naszej domenie. Dzięki takim podpowiedziom możemy tworzyć artykuły blogowe stricte pod zapytania naszych potencjalnych Klientów. Przydatną podpowiedzią są również wyniki rozszerzone. Senuto podpowiada nam, gdzie dane słowo kluczowe jest również często wyświetlane. Przykładowo ikona Zdjęcia mówi, o tym, że użytkownicy szukają produktu w Galerii w wyszukiwarce, to dla nas powinien być znak, że warto zoptymalizować zdjęcia na stronie, stosując odpowiednie znaczniki ALT oraz nazwy plików, by zwiększyć szansę na wyższe pozycje właśnie w tym miejscu w Google.
Senuto to także narzędzie dzięki, któremu możemy prześwietlić naszą stronę internetową, pod kątem słów kluczowych, na którą jest ona pozycjonowana i widoczna w wyszukiwarce Google. Pomoże nam tutaj funkcja – Analiza Widoczności. Po wpisaniu interesującego adresu URL do wyszukiwarki (strony internetowej lub sklepu internetowego) otrzymamy bardzo wiele interesujących nas danych.
Tabela pozycje pokazuje nam słowa kluczowe, liczbę średnich wyszukiwań miesięcznych przez użytkowników, pozycję, na której znajduje się nasza strona w wyszukiwarce Google. Monitoring pozycji słów kluczowych to również bardzo ważna część SEO. Powinniśmy poświęcić temu zagadnieniu dużo czasu, ponieważ dzięki temu wiemy czy nasze wysiłki przy pozycjonowaniu strony przynoszą zadowalające efekty. W zaawansowanych funkcjach możemy również wyświetlić na tabeli średni koszt CPC danego słowa kluczowego, dzięki temu możemy mniej więcej oszacować koszt kampanii reklamowej Google Ads na wybrane słowo kluczowe. Dane te pozwalają nam określić na jakie słowa kluczowe musimy pozycjonować stronę internetową bardziej oraz jakie jest mniej więcej prawdopodobieństwo osiągnięcia lepszych rezultatów. A to dzięki szczegółowej analizie słowa kluczowego, gdzie możemy m.in. sprawdzić konkurencyjne dla nas firmy i ich wyniki na to słowo kluczowe.
Senuto to bardzo dobry program do analizy oraz inspiracji dla słów kluczowych, a następnie optymalizacji i pozycjonowania stron www oraz sklepów internetowych. Mówimy tu zarówno o małych jak i bardzo dużych firmach. Dla uzyskania dobrych wyników trzeba poświęcić sporo czasu, ale w zdecydowanej większości czas ten przynosi zamierzone efekty w pozycjonowaniu, a co za tym idzie większe zyski. Ceny miesięcznego abonamentu zaczynają się do 29 zł w wersji bardzo podstawowej przeznaczonych dla małych firm, z niewielką liczbą produktów i liczbą słów kluczowych
Ahrefs
Ahrefs – to bardzo potężne narzędzie (z polską wersją językową) to gromadzenia, analizowania danych potrzebnych do skutecznego pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Jedną z podstawowych funkcji Ahrefs jest sprawdzenie słów kluczowych, na które dana strona internetowa się pozycjonuje. Wystarczy w lewym bocznym kliknąć “Organic Keywords” lub na środku strony w „odsyłające domeny” i wyświetli nam się lista fraz.
Dostaniemy tutaj dane podobne jak w przypadku Senuto, czyli średnią liczbę wyszukań, trudność słowa kluczowego (KD), CPC – Cost Per Click, ruch, pozycję naszego URL na dane słowo kluczowe w wyszukiwarce Google. Ciekawą i bardzo ważną dla analiz funkcją jest SERP. Gdzie możemy podejrzeć, które konkurencyjne firmy wyświetlają się na pierwszych pozycjach na dane słowo kluczowe. Dla przykładu pokazujemy frazę: „agencja interaktywna Warszawa„
Na górze strony Ahrefs znajdziemy Menu, a w nim Keywords Explorer. To tu możemy szczegółowo przeanalizować interesujące nas słowa kluczowe. Po kliknięciu “lupki” otrzymamy wiele na pewno interesujących nas danych. Znajdziemy tutaj inne frazy pasujące do naszego wyszukiwania, które podczas pozycjonowania naszej strony mogą być na przykład bardziej skuteczne od wcześniej przyjętego przez nas słowa. Może okazać się, że są frazy mniej konkurencyjne, dzięki którym mamy szansę zdobyć wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.
W Keywords Explorer analizujemy już frazę ogólnie dla całego internetu, a nie dla konkretnej strony www czy sklepu internetowego. Wyniki dla każdego słowa kluczowego są bardzo szczegółowe i otrzymujemy w zależności od trudności słowa wiele sugestii i podpowiedzi, które możemy wykorzystać podczas pozycjonowania. Tutaj również znajdziemy funkcję najczęściej zadawanych pytań w Internecie na daną frazę, która pomoże nam podczas prowadzenia i pisania artykułów do naszego bloga na stronie internetowej.
Narzędzie Ahrefs jest to doskonałe narzędzie pomocne w pozycjonowaniu i optymalizacji stron i sklepów internetowych dla słów kluczowych. Liczba zawartych w nim przydatnych funkcji jest bardzo duża. W Ahrefs można spędzić długie godziny przy analizie słów kluczowych dla swojej firmy, ale również do analizy firm konkurencji. Ceny miesięcznego abonamentu zaczynają się od 99$ w zależności od wybranego pakietu.
Senuto i Ahrefs to dwa podobne narzędzie, które pomagają w pozycjonowaniu i optymalizacji stron i sklepów, ich wzajemne użytkowanie się nie wyklucza, a jest bardzo dobrym siebie uzupełnieniem i sprawdzaniem danych.
Analiza słów kluczowych
Kiedy wykorzystasz już wszystkie powyższe metody poszukiwania słów kluczowych masz ich co najmniej kilkadziesiąt, a czasami kilkaset. Nie znaczy to oczywiście, że musisz użyć ich wszystkich na swojej stronie. Są one jedynie bazą, na której zbudujesz listę tych najbardziej użytecznych. Mamy już listę najczęściej wyszukiwanych słów kluczowych dla naszej firmy. Na podstawie średnich danych miesięcznych możemy stwierdzić, że niektóre z nich są wyszukiwane częściej w konkretnych miesiącach. W przypadku sklepu z rowerami takim przykładem mogą być rowery górskie. Liczba ich wyszukiwań z całą pewnością będzie wyższa wiosną i latem niż w chłodnych porach roku. Niestety popularność hasła rowery górskie nie jest równoznaczne z popularnością naszej strony internetowej, nawet, jeśli zamieścimy na niej szukaną frazę kilkakrotnie. Pozycjonowanie strony to skomplikowany proces, na który wpływ ma wiele czynników. Nadal jesteśmy w jego początkowej fazie.
Gdzie powinny znaleźć się słowa kluczowe?
Sam wybór słów kluczowych nie wystarczy. Konieczne jest jeszcze ich odpowiednie rozmieszczenie na stronie. Co więcej, słowa kluczowe powinny znaleźć się nie tylko w opisach i miejscach widocznych dla użytkowników strony, ale również w wielu miejscach, na które zwracają uwagę roboty Google. To one każdego dnia skanują Twoją stronę, by sprawdzić, czy i w jakim indeksie ją umieścić. Takie miejsca to np.:
Title
Każda strona internetowa złożona z podstron, posiada wiele adresów URL. Nie powinny być one przypadkowe. To właśnie w adresie URL najważniejszych podstron musi znaleźć się tytuł, zawierający słowa kluczowe. Należy jednak pamiętać, by przede wszystkim tytuł strony był unikalny i logiczny. Nie należy umieszczać w nim zlepku słów kluczowych. Dzięki właściwie skonstruowanemu tytułowi strony, użytkownik wie, jakie informacje na niej znajdzie. Można też podejść do tematu z innej perspektywy. Zamiast dostosowywać istniejące podstrony do konkretnych słów kluczowych, stworzyć zoptymalizowane pod ich kątem nowe podstrony, na których znajdą się najważniejsze usługi lub produkty firmy. Dzięki temu w naturalny sposób wyodrębnisz podstrony, na których pozycjonowaniu zależy Ci najbardziej.
Meta description
Opis strony wraz z jej tytułem stanowią rodzaj wizytówki, która jako pierwsza wyświetla się w wyszukiwarce. Opis musi być naturalny, dobrze się czytać, przyciągać klientów. Jednak nie może zabraknąć w nim najczęściej wyszukiwanych fraz. Google pogrubi te części meta description, które będą odpowiadały wpisanej w wyszukiwarkę frazie, co z kolei będzie skutkowało zwiększonym zainteresowaniem Klientów.
Adres URL strony
Każda strona i podstrona posiada adres URL. Jeśli generuje się on automatycznie jest zlepkiem nic nie znaczącego ciągu liter i cyfr. Niestety taki adres nie wnosi nic do pozycjonowania i jest to tzw. nieprzyjazny adres. Jest bezużyteczny zarówno dla robotów Google jak i użytkowników Internetu. Wystarczy jednak wprowadzić w nim słowa kluczowe, by stał się on powodem do lepszego pozycjonowania strony i jasnym komunikatem dla użytkownika.
Linkowanie wewnętrzne
Służy ono do poruszania się po stronie. Korzystają z nich zarówno użytkownicy jak i roboty Google. Ich celem jest ułatwienie nawigacji jednym i drugim. To dzięki nim roboty Google szybciej i wyżej indeksują daną stronę, a użytkownicy poruszają się pomiędzy interesującymi ich zagadnieniami czy produktami. Jeśli opisy linków będą spójne, zrozumiałe i znajdą się w nich poszukiwane słowa kluczowe pozycjonowanie strony będzie dużo łatwiejsze. Opisanie linków słowami kluczowymi daje dużo więcej korzyści niż zamieszczanie linków opisanych jako ”więcej”, “czytaj TUTAJ” itp.
Nazwy plików zdjęć
Na każdej stronie internetowej umieszczane są różnego typu grafiki. Stanowią one istotną część treści strony i przyciągają użytkowników. Każda z grafik posiada swój adres URL, który podobnie jak w przypadku adresów podstron, często jest zlepkiem przypadkowych cyfr i liter. Tak opisana grafika nie poprawi pozycjonowania strony. Dlatego warto już na etapie jej dodawania zmienić jej nazwę na taką, która odzwierciedla jej treść i zawiera słowa kluczowe.
Opisy ALT obrazków
Każdy obrazek zamieszczony na stronie posiada swój tekstowy zapis tzw. atrybut ALT. Wyświetla się on, kiedy np. na skutek błędu, dana grafika nie może być załadowana. Jeśli zawrzemy w atrybutach ALT słowa kluczowe każda taka grafika będzie się lepiej pozycjonować w grafikach Google. To często jedno z pierwszych miejsc, w których użytkownicy Internetu poszukują interesujących ich produktów. Przykładem może być fraza „czerwona sukienka koronkowa„. Najpierw pojawiają nam się płatne wyniki, natomiast od drugiego rzędu mamy już wyniki organiczne. Im bardziej zoptymalizowane zdjęcie, z odpowiednim atrybutem ALT, odpowiednią nazwą pliku, tym większa szansa na wyświetlenie się naszej strony wyżej w wynikach wyszukiwania.
Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę
Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!
Wypełnij briefNagłówki w tekście
Aby tekst był czytelny i zrozumiały warto podzielić go na krótkie bloki rozdzielone nagłówkami. W nich również należy wprowadzać słowa kluczowe. Po raz kolejny istotna jest tu naturalność. Może być to odmieniona forma słowa kluczowego, bądź jego część. Nagłówki powinny być ułożone hierarchicznie od H1 do … w zależności od potrzeb. Głównym nagłówkiem jest zawsze nagłówek H1, stanowiący tytuł całego tekstu. To w nim najlepiej jest zawrzeć słowo kluczowe. Kolejne nagłówki, mogą, ale nie muszą odnosić się do słów kluczowych. Zbyt duża ilość słów kluczowych wprowadzi sztuczność tekstu i zniechęci czytelnika.
Content
Słów kluczowych nie może zabraknąć również w tekście na stronie. Pamiętaj o nich tworząc opisy produktów, usług czy treści artykułów blogowych. Miej na uwadze, że użytkownicy Internetu wpisują w wyszukiwarkę różne formy i odmiany słów kluczowych. Używaj synonimów, dbaj o poprawność stylistyczną i merytoryczną zamieszczonego tekstu. Jeśli roboty Google uznają Twój tekst za mało wartościowy, nie będą go wysoko pozycjonować, nawet jeśli będzie zawierał dużą ilość słów kluczowych. Liczy się jakość i naturalne umieszczenie słów. Polecamy przeczytać nasz artykuł blogowy o optymalizacji treści, czy warto pisać treści pod roboty wyszukiwarek czy lepiej pisać dla użytkownika.
Jak wyeliminować błędy w wyborze Słów Kluczowych?
- Nawet najlepsze systemy i programy, wspierające wybór słów kluczowych nie są doskonałe. Dlatego przy analizie i podejmowaniu decyzji, które frazy pozycjonować przydaje się doświadczenie i zdrowy rozsądek. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest zbyt długa lista słów kluczowych. Jeśli będzie ich za dużo przestaną one spełniać swoją funkcję. Mogą również pozostać niezauważone przez roboty. Dlatego listę słów kluczowych należy sporządzić, biorąc pod uwagę cel, który chcemy osiągnąć.
- Nie ma jednej odpowiedzi ile słów kluczowych powinniśmy wypozycjonować. Jednak w przypadku niewielkiej strony, lokalnej firmy, która posiada tylko kilka podstron, zazwyczaj wybiera się mniej niż 10 słów kluczowych i to na ich podstawie przeprowadza się całe SEO strony. Bezwzględnie należy unikać sytuacji, gdy pozycjonowanie strony oparte jest o kilkadziesiąt lub nawet kilkaset fraz kluczowych wraz z odmianami i synonimami. Łącznie może być ich nawet kilka tysięcy. Przeprowadzenie tak rozbudowanej kampanii jest nie tylko kosztowne i długotrwałe, ale często bezowocne. Małe i średnie strony pozycjonuje się w oparciu o słowa kluczowe dotyczące ich głównych produktów i usług I to na nich należy skupić się w szczególny sposób. Synonimy i odmiany z całą pewnością pojawią się na stronie przy okazji, jednak nie ma sensu rozbudowywać witryny do niebotycznych rozmiarów tylko w tym celu.
- Kolejnym częstym błędem jest nienaturalne wprowadzenie słów kluczowych. Jest to często skutek ich zbyt dużej liczby. Kiedy słowa kluczowe są wprowadzone chaotycznie, bez właściwej odmian, a tekst traci sens. Robot Google może uznać to za próbę manipulacji i usunąć stronę z indeksu. W ten sposób nie tylko nie poprawimy jej pozycji w wyszukiwarce, ale spowodujemy, że strona z niej zniknie.
- Przydatna w pozycjonowaniu fraz kluczowych jest również analiza konkurencji. Jeśli właściwie ja przeprowadzimy, możemy zbudować treść stron w oparciu o merytoryczne teksty, które będą lepsze od tych prezentowanych na innych stronach. Jeśli pominiemy ten aspekt nasza pozycja spadnie.
- Frazy kluczowe należy również we właściwy sposób rozmieścić na stronie. Nie mogą być one umieszczone w nielogicznych miejscach. Jeśli strona jest mała i jedynie prezentuje ofertę firmy, należy skupić się na kilku słowach kluczowych i do każdego z nich stworzyć zoptymalizowaną podstronę. W przypadku większych stron, np. sklepów internetowych z bogatym asortymentem, może być ich nieco więcej, jednak też nie należy przesadzać. Nie należy jednak prowadzić równocześnie kampanii promujących każde ze słów kluczowych. Lepiej jest podzielić je na podgrupy czy kategorie i w danym czasie skupić się tylko na jednej z nich.
- Jeśli sklep czy strona internetowa dopiero się rozwija, lepiej jest unikać pozycjonowania słów kluczowych o charakterze ogólnym. Takie słowa pozycjonują się bardzo długo, a przy dużej konkurencyjności może trwać to miesiącami. Dlatego w takiej sytuacji warto rozpocząć od fraz długoogonowych, które, mimo że są rzadziej wpisywane w wyszukiwarkę, mogą pomóc w przebiciu się nowej marki w gąszczu konkurencji.
- Częstym błędem jest również pozycjonowanie strony z użyciem najpopularniejszych lokalizacji, w których jednak nie mamy siedziby. Dotyczy to np. firm budowlanych, które mogą świadczyć usługi w całym kraju. Niestety Google nie pozwala na taki zabieg. Określa lokalizację na podstawie danych adresowych firmy. Wypozycjonowanie strony z Łomży ze słowem kluczowym Warszawa, może być nie tylko trudne, ale po prostu nieskuteczne.
Pozycjonowanie słów kluczowych – ile to kosztuje?
Z całą pewnością zastanawiasz się ile to wszystko kosztuje? Może nawet rozważałeś samodzielne wypozycjonowanie słów kluczowych, jednak zgłębienie tematu pokazało, że lepiej zlecić to fachowcom i agencji SEO? Rzeczywiście pozycjonowanie słów kluczowych to nie tylko umieszczenie ich w określonych miejscach na stronie. Zanim się je tam wprowadzi konieczna jest szczegółowa analiza, przeprowadzenie audytu strony, dobór słów i tak dalej. W tym celu niezbędne są nie tylko profesjonalne narzędzia, ale również ich umiejętne wykorzystanie. Dobre wypozycjonowanie słów kluczowych, to długotrwały proces, który przyniesie wymierne zyski, jednak tylko wtedy, gdy będzie właściwie wykonany.
Nie ma jednej odgórnej ceny, którą płaci się za pozycjonowanie słów kluczowych. Zazwyczaj podpisuje się kontrakty, których cena ustalana jest indywidualnie, a koszt zależy od wielu czynników. Na cenę składają się takie czynniki jak:
- Analiza słów kluczowych,
- Wybór słów kluczowych pod kątem branż, celem strony, zakresem świadczonych usług itp.
- Analiza konkurencji,
- Audyt SEO,
- Optymalizacja treści i strony,
- Link Building,
- Dalsze monitorowanie efektów,
- Bieżąca aktualizacja, poprawki, dostosowanie do bieżącej sytuacji rynkowej.
Google, tak jak każda inna wyszukiwarka, nieustannie się zmienia. Dlatego nie ma możliwości przeprowadzenia pozycjonowania słów kluczowych raz na zawsze. Google często zaskakuje świat Internetu i pracowników agencji interaktywnych zajmujących się pozycjonowanie stron, wprowadzając to nowe algorytmy i systemy rankingowe. Rankingi stron internetowych mają wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google. Ostatni zmiany w algorytmie nastąpiły w maju 2020, a w ostatnim czasie Google zapowiedziało duże zmiany na maj 2021, zmiany te nazywane są jako Web Core Vitals. Dlatego bardzo ważne jest aby być na bieżąco z informacjami na temat pozycjonowania i optymalizacji, tak aby umiejętnie wprowadzać zmiany na swoich stronach.
FAQ
Nie. Często w ogóle nie pozycjonuje się sklepu internetowego pod kątem najczęściej wpisywanych w wyszukiwarkę słów kluczowych, szczególnie jeśli są one dość ogólne. Ich pozycjonowanie nie ma sensu w przypadku mniejszych sklepów. W takich przypadkach należy skupić się na frazach długoogonowych.
Tak, jest to wykonalne, jednak pamiętaj, że pozycjonowanie słów kluczowych wymaga dużego zaangażowania, specjalistycznej wiedzy i czasu. Błędy na tym polu mogą skutkować dużymi stratami finansowymi. Dlatego oszczędność na profesjonalnym pozycjonowaniu sklepu internetowego może być tylko pozorna.
Nie jest to łatwe, wymaga szeroko zakrojonych działań i profesjonalnej wiedzy, ale jak najbardziej jest wykonalne! Podczas pozycjonowania sklepów nowych lub niewielkich sklepów internetowych należy przede wszystkim przeprowadzić szczegółowy audyt SEO, wybrać właściwe frazy kluczowe i na nich się skupić. Po raz kolejny najważniejsze są frazy długoogonowe.
Pracownicy dobrych agencji SEO posiadają wiedzę, umiejętności i dostęp do płatnych narzędzi, których większość właścicieli sklepów nie posiada. Współpraca z agencją SEO pozwala na oszczędność mnóstwa czasu, który trzeba by było poświęcić na zdobycie tych umiejętności. Pozwala również uniknąć wielu błędów. Współpracę z agencją SEO potraktuj jako inwestycję, która z całą pewnością się zwróci z naddatkiem.