Implementacja Google Analytics 4 – poradnik krok po kroku
Od 1 lipca 2023 czeka nas rewolucja związana z migracją z systemu Google Universal Analytics, potocznie zwanym GA3 do nowej wersji GA4. Implementacja Google Analytics 4 jest ostatnio bardzo głośnym tematem wśród osób zajmujących się analityką internetową. Jednak z czym to się wiąże? Więcej informacji na ten temat znajduje się w naszym artykule Google Analytics 4 – bądź na niego gotowy!
Warto zająć się zmianą oprogramowania już teraz, żeby nowy system zaczął zbierać nasze dane jak najwcześniej. Niestety nie mamy możliwości przerzucenia tego co pozyskaliśmy w GA3 do GA4, ponieważ różnią się one modelem zbierania danych. Dlatego powiedzenie kto pierwszy ten lepszy, dobrze obrazuje, przewagę jaką zyskacie wdrażając Google Analytics 4 już dziś. Od czego zacząć? Oczywiście od implementacji. W jaki sposób to zrobić w bezbolesny sposób? O tym opowiemy w naszym poradniku i pokażemy krok po kroku, jak zacząć przygodę z nowym rozwiązaniem.
Czy warto zrezygnować z Universal Analytics (GA3)?
We wprowadzeniu do tematu warto zastanowić się, czy już teraz powinniśmy skoncentrować się tylko na jednym rozwiązaniu. Tutaj mówimy stanowczo – NIE. Najlepszym rozwiązaniem będzie dual tagging – czyli konfiguracja dwóch systemów jednocześnie. Google Analytics 4 różni się od innych rozwiązań analitycznych, dlatego obie usługi powinny działać równolegle. Pozwoli nam to na porównanie zbieranych danych, co w późniejszym okresie przełoży się na dalsze analizy trendów i wyciąganie trafnych wniosków. Szczególnie, że Google Analytics 4 jest relatywnie świeżym rozwiązaniem i może posiadać pewne niedoskonałości, oraz ciągle dodawane są nowe funkcjonalności. Alarmujemy także, że nie można dopuścić do sytuacji w której przez zbyt późne wdrożenie będziemy mieli lukę w zbieraniu danych.
Etap 1. Utwórz usługę Google Analytics 4
Implementację Google Analytics 4 rozpoczynamy od wejścia na nasze konto Google Analytics i przejścia do zakładki administracja. Gdzie na górze środkowej kolumny będziemy mogli wybrać możliwość utworzenia nowej usługi.
Po wybraniu opcji “utwórz usługę” wyświetli nam się panel w którym, musimy podać nazwę usługi. Następnie ustawiamy strefę czasowa oraz walutę, a dodatkowo w opcjach zaawansowanych możemy utworzyć usługę Universal Analytics.
Etap 2. Utworzenie Strumienia Danych
W kolejnym etapie naszej konfiguracji GA4 będziemy wybierali rodzaj strumienia danych jaki nam będzie potrzebny do dalszych działań.
Do wyboru mamy 3 opcje:
- Aplikacja na iOS – tworzony do mierzenia danych z aplikacji tworzonych na urządzenia Apple,
- Aplikacja na Androida – tworzony do mierzenia danych z aplikacji z systemem Android,
- Sieć – tworzony do mierzenia danych z witryny internetowej.
Warto podkreślić, że w jednej usłudze możemy tworzyć różne strumienie danych jednocześnie. Co za tym idzie – w sytuacji kiedy posiadasz stronę internetową, aplikacje na iOS i Androida, możesz posiadać trzy strumienie, które zbiorą dane z różnych platform.
Etap 3. Implementacja Google Analytics 4 na naszej witrynie
Żeby nasze dane zostały zebrane w GA4 musimy zaimplementować kod śledzący na naszej witrynie. Poniżej przedstawiamy metody dzięki, którym możemy go skonfigurować.
3.1 Implementacja za pomocą Google Tag Managera
Pierwsza z nich to implementacja za pomocą Google Tag Managera. Jest to rekomendowane działanie, dzięki któremu będziemy mogli wdrażać nie tylko nasz kod analytics, ale również zarządzać zdarzeniami i implementować inne narzędzia np. dla UX designerów. Mało tego, działania te nie będa angażowały za każdym razem programistów, jedynie potrzebne będzie wdrożenie kodu GTM przez specjalistę. Jest to również najbezpieczniejsza opcja w której nie będziemy musieli manipulować kodem strony, dzięki czemu unikniemy błędów w witrynie.
Kiedy mamy na stronie zaimplementowany Google Tag Manager, wchodzimy na nasze konto GTM, wchodzimy w zakładkę tagi > nowy, po kliknięciu zobaczymy panel, w którym będziemy go tworzyć, nadawać nazwę i dodawać regułę uruchamiającą:
Klikamy w okno konfiguracji tagu:
Następnie zostaniemy przeniesieni do panelu wyboru typu tagu:
Z listy wybieramy opcję Google Analytics: konfiguracja GA4, po czym możemy wpisać identyfikator pomiaru:
Identyfikator pomiaru uzyskujemy ze skonfigurowanego w GA4 strumienia danych, który znajduje się w oknie administracja – koło zębate w lewym dolnym rogu ekranu:
Klikamy w utworzony strumień, który chcemy zaimplementować, po czym kopiujemy identyfikator pomiaru, i wklejamy go do tagu GTM:
Ostatnim krokiem jest dodanie reguły „all pages” w GTM:
Reguła All Pages jest automatycznie utworzona, dlatego nie musimy tworzyć jej od zera.
Po dodaniu zapisujemy tag. Należy pamiętać o sprawdzeniu poprawności wdrożenia w opcji podgląd. Po sprawdzeniu, jeśli nasz tag jest wczytywany w debuggerze, publikujemy zmiany w prawym górnym rogu Google Tag Managera i tak oto mamy gotową implementację Google Analytics 4.
3.2 Implementacja za pomocą połączenia tagów witryny
Tę implementacje zaczynamy od wejścia do administracji naszego konta Universal Analytics.
administracja > informacje o śledzeniu > kod śledzenia > połączone tagi witryny > dodanie identyfikatora pomiaru (znajduje się w strumieniu danych w GA4)
Kiedy możemy korzystać z tej metody? Mając wdrożony Universal Analytics.
3.3 Dodawanie kodu GA4 do zaimplementowanego wcześniej kodu Universal Analytics
W momencie kiedy nie zaczynasz od zera swojej przygody z Google Analytics i masz już zaimplementowany kod GA3, możesz dodać do poprzedniego kodu linijkę zawierającą identyfikator pomiaru GA4.
Poniżej przykładowy kod GA3 z wdrożeniem linijki kodu z identyfikatorem pomiaru GA4 (dodany kod został pogrubiony):
<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>
<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxx-x”></script>
<script>
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
gtag(’js’, new Date());
gtag(’config’, 'UA-xxxxxxx-xx’);
gtag(’config’, 'identyfikator pomiaru GA4′);
</script>
3.4 Implementacja Google Analytics 4 z użyciem skryptu w kodzie HTML
Pierwszym krokiem w kolejnym sposobie implementacji, jest także wejście do strumienia danych w naszej usłudze GA4. Wybieramy strumień danych odnoszący się do naszej witryny “Internet”. Kiedy wyświetli nam się okno – szczegóły strumienia danych z internetu:
W instrukcjach tagowania wybieramy “Dodaj nowy tag na stronie”, potem klikamy w zakładkę “Globalny tag witryny (gtag.js)”, po czym wyświetli nam się kod, który należy skopiować i dodać do sekcji <head> w witrynie.
Podsumowanie
Wejście w świat GA4 zbliża się do nas wielkimi krokami, mimo że zostało nam jeszcze trochę czasu na wprowadzenie zmian, już teraz warto zainteresować się tą tematyką, żeby nie zostawiać na ostatni moment wdrożenia, które będzie dłuższym procesem. Mam nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu nie złamiecie się i podołacie. Jednak jeśli nasuną się Wam dodatkowe pytania lub chcecie mieć pewność, że dane są zbierane poprawnie zapraszamy do kontaktu z naszą agencją!