Implementacja Google Analytics 4 – poradnik krok po kroku

Od 1 lipca 2023 czeka nas rewolucja związana z migracją z systemu Google Universal Analytics, potocznie zwanym GA3 do nowej wersji GA4. Implementacja Google Analytics 4 jest ostatnio bardzo głośnym tematem wśród osób zajmujących się analityką internetową. Jednak z czym to się wiąże? Więcej informacji na ten temat znajduje się w naszym artykule Google Analytics 4 – bądź na niego gotowy!

Warto zająć się zmianą oprogramowania już teraz, żeby nowy system zaczął zbierać nasze dane jak najwcześniej. Niestety nie mamy możliwości przerzucenia tego co pozyskaliśmy w GA3 do GA4, ponieważ różnią się one modelem zbierania danych. Dlatego powiedzenie kto pierwszy ten lepszy, dobrze obrazuje, przewagę jaką zyskacie wdrażając Google Analytics 4 już dziś. Od czego zacząć? Oczywiście od implementacji. W jaki sposób to zrobić w bezbolesny sposób? O tym opowiemy w naszym poradniku i pokażemy krok po kroku, jak zacząć przygodę z nowym rozwiązaniem.

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Czy warto zrezygnować z Universal Analytics (GA3)?

We wprowadzeniu do tematu warto zastanowić się, czy już teraz powinniśmy skoncentrować się tylko na jednym rozwiązaniu. Tutaj mówimy stanowczo – NIE. Najlepszym rozwiązaniem będzie dual tagging – czyli konfiguracja dwóch systemów jednocześnie. Google Analytics 4 różni się od innych rozwiązań analitycznych, dlatego obie usługi powinny działać równolegle. Pozwoli nam to na porównanie zbieranych danych, co w późniejszym okresie przełoży się na dalsze analizy trendów i wyciąganie trafnych wniosków. Szczególnie, że Google Analytics 4 jest relatywnie świeżym rozwiązaniem i może posiadać pewne niedoskonałości, oraz ciągle dodawane są nowe funkcjonalności. Alarmujemy także, że nie można dopuścić do sytuacji w której przez zbyt późne wdrożenie będziemy mieli lukę w zbieraniu danych.

Etap 1. Utwórz usługę Google Analytics 4

Implementację Google Analytics 4 rozpoczynamy od wejścia na nasze konto Google Analytics i przejścia do zakładki administracja. Gdzie na górze środkowej kolumny będziemy mogli wybrać możliwość utworzenia nowej usługi.

Widok panelu tworzenia nowej usługi GA4
Źródło: Platforma Google Analytics

Po wybraniu opcji “utwórz usługę” wyświetli nam się panel w którym, musimy podać nazwę usługi. Następnie ustawiamy strefę czasowa oraz walutę, a dodatkowo w opcjach zaawansowanych możemy utworzyć usługę Universal Analytics.

Podgląd tworzenia usługi GA4 - implementacja google analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics

Etap 2. Utworzenie Strumienia Danych

W kolejnym etapie naszej konfiguracji GA4 będziemy wybierali rodzaj strumienia danych jaki nam będzie potrzebny do dalszych działań. 

Do wyboru mamy 3 opcje:

  • Aplikacja na iOS – tworzony do mierzenia danych z aplikacji tworzonych na urządzenia Apple,
  • Aplikacja na Androida – tworzony do mierzenia danych z aplikacji z systemem Android,
  • Sieć – tworzony do mierzenia danych z witryny internetowej.

Warto podkreślić, że w jednej usłudze możemy tworzyć różne strumienie danych jednocześnie. Co za tym idzie – w sytuacji kiedy posiadasz stronę internetową, aplikacje na iOS i Androida, możesz posiadać trzy strumienie, które zbiorą dane z różnych platform.

Etap 3. Implementacja Google Analytics 4 na naszej witrynie

Żeby nasze dane zostały zebrane w GA4 musimy zaimplementować kod śledzący na naszej witrynie. Poniżej przedstawiamy metody dzięki, którym możemy go skonfigurować.

3.1 Implementacja za pomocą Google Tag Managera

Pierwsza z nich to implementacja za pomocą Google Tag Managera. Jest to rekomendowane działanie, dzięki któremu będziemy mogli wdrażać nie tylko nasz kod analytics, ale również zarządzać zdarzeniami i implementować inne narzędzia np. dla UX designerów. Mało tego, działania te nie będa angażowały za każdym razem programistów, jedynie potrzebne będzie wdrożenie kodu GTM przez specjalistę. Jest to również najbezpieczniejsza opcja w której nie będziemy musieli manipulować kodem strony, dzięki czemu unikniemy błędów w witrynie.

Kiedy mamy na stronie zaimplementowany Google Tag Manager, wchodzimy na nasze konto GTM, wchodzimy w zakładkę tagi > nowy, po kliknięciu zobaczymy panel, w którym będziemy go tworzyć, nadawać nazwę i dodawać regułę uruchamiającą:

Implementacja Google Analytics 4 Google Tag Manager
Źródło: Platforma Google Analytics

Klikamy w okno konfiguracji tagu:

Okno Konfiguracji Google Tag - implementacja google analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics

Następnie zostaniemy przeniesieni do panelu wyboru typu tagu:

Panel Wyboru Tagu dla implementacji google analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics

Z listy wybieramy opcję Google Analytics: konfiguracja GA4, po czym możemy wpisać identyfikator pomiaru:

Identyfikator Pomiaru - potrzebny by implementacja google analytics 4 była możliwa
Źródło: Platforma Google Analytics

Identyfikator pomiaru uzyskujemy ze skonfigurowanego w GA4 strumienia danych, który znajduje się w oknie administracja – koło zębate w lewym dolnym rogu ekranu:

identyfikator pozyskany ze skonfigurowanego Google Analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics

Klikamy w utworzony strumień, który chcemy zaimplementować, po czym kopiujemy identyfikator pomiaru, i wklejamy go do tagu GTM:

Szczegóły Strumienia Danych Z Internetu w implementacji GA4
Źródło: Platforma Google Analytics

Ostatnim krokiem jest dodanie reguły „all pages” w GTM:

Regula All Pages Nr 1 - implementacja google analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics
Regula All Pages Nr 2 dla implementacji GA4
Źródło: Platforma Google Analytics

Reguła All Pages jest automatycznie utworzona, dlatego nie musimy tworzyć jej od zera. 

Po dodaniu zapisujemy tag. Należy pamiętać o sprawdzeniu poprawności wdrożenia w opcji podgląd. Po sprawdzeniu, jeśli nasz tag jest wczytywany w debuggerze, publikujemy zmiany w prawym górnym rogu Google Tag Managera i tak oto mamy gotową implementację Google Analytics 4.

3.2 Implementacja za pomocą połączenia tagów witryny

Tę implementacje zaczynamy od wejścia do administracji naszego konta Universal Analytics. 

administracja > informacje o śledzeniu > kod śledzenia > połączone tagi witryny > dodanie identyfikatora pomiaru (znajduje się w strumieniu danych w GA4)

Polaczone Tagi Witryny - implementacja google analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics
Opcja Polacz Tag
Źródło: Platforma Google Analytics

Kiedy możemy korzystać z tej metody? Mając wdrożony Universal Analytics.

3.3 Dodawanie kodu GA4 do zaimplementowanego wcześniej kodu Universal Analytics

W momencie kiedy nie zaczynasz od zera swojej przygody z Google Analytics i masz już zaimplementowany kod GA3, możesz dodać do poprzedniego kodu linijkę zawierającą identyfikator pomiaru GA4. 

Poniżej przykładowy kod GA3 z wdrożeniem linijki kodu z identyfikatorem pomiaru GA4 (dodany kod został pogrubiony):

<!– Global site tag (gtag.js) – Google Analytics –>

<script async src=”https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=UA-xxxxxxx-x”></script>

<script>

 window.dataLayer = window.dataLayer || [];

 function gtag(){dataLayer.push(arguments);}

 gtag(’js’, new Date());

 gtag(’config’, 'UA-xxxxxxx-xx’);

 gtag(’config’, 'identyfikator pomiaru GA4′);

</script>

3.4 Implementacja Google Analytics 4 z użyciem skryptu w kodzie HTML

Pierwszym krokiem w kolejnym sposobie implementacji, jest także wejście do strumienia danych w naszej usłudze GA4. Wybieramy strumień danych odnoszący się do naszej witryny “Internet”. Kiedy wyświetli nam się okno – szczegóły strumienia danych z internetu:

Strumien Danych Witryny dla implementacji google analytics 4
Źródło: Platforma Google Analytics

W instrukcjach tagowania wybieramy “Dodaj nowy tag na stronie”, potem klikamy w zakładkę “Globalny tag witryny (gtag.js)”, po czym wyświetli nam się kod, który należy skopiować i dodać do sekcji <head> w witrynie.

Globalny Tag Witryny potrzebny do implementacji GA4
Źródło: Platforma Google Analytics

Podsumowanie

Wejście w świat GA4 zbliża się do nas wielkimi krokami, mimo że zostało nam jeszcze trochę czasu na wprowadzenie zmian, już teraz warto zainteresować się tą tematyką, żeby nie zostawiać na ostatni moment wdrożenia, które będzie dłuższym procesem. Mam nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu nie złamiecie się i podołacie. Jednak jeśli nasuną się Wam dodatkowe pytania lub chcecie mieć pewność, że dane są zbierane poprawnie zapraszamy do kontaktu z naszą agencją!

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Patrycja | Emedia Sp. Z O.o.
Autor:
Patrycja Chyżyńska Digital Analyst Od blisko 2 lat pracuję na stanowisku analityka internetowego. Wcześniejsze doświadczenia zawodowe pozwoliły mi na poznanie wielu branż zarówno związanych ze światem sztuki, kultury jak i biznesu, co obecnie mogę przełożyć na działania w marketingu internetowym, a dodatkowo spojrzeć na dane z perspektywy klienta nastawionego na cele biznesowe. Obecnie dzięki ścisłej współpracy z działem reklam i e-commerce skutecznie wdrażam i analizuję dane stron internetowych i systemów e-commerce, wspomagających reklamy produktowe. W swoim portfolio wdrożeń i pracy na danych mam zarówno małe lokalne firmy jak i sklepy internetowe korzystające z Google Analytics 360.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Imię*
E-mail*

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Treść komentarza*

Rozwiń z nami swój biznes on-line