Przewodnik po mediach społecznościowych 2022 – analiza trendów w Polsce

DateReportal we współpracy z We Are Social oraz Hootsuite cyklicznie opracowują raporty na temat funkcjonowania mediów społecznościowych na całym świecie. Mając tak bogatą bazę wiedzy postanowiłem stworzyć artykuł podsumowujący udział mediów społecznościowych w polskiej przestrzeni cyfrowej i na tle globalnym. Z których mediów społecznościowych warto jeszcze korzystać, a które tracą blask na tle tych stale rozwijających się? Czy Facebook i Instagram, które pochłaniają nam tyle czasu mają jeszcze jakąś wartość? I wreszcie, jak wyniki raportów odnieść do rynku e-commerce i gdzie szukać nowych możliwości? Zachęcamy do lektury! 

Czego się dowiesz z tego artykułu?

    Korzystanie z mediów społecznościowych na świecie 

    Tegoroczny raport Digital 2022 Global Overview opublikowany 26 stycznia ujawnił nowe rekordy dotyczące użytkowania mediów społecznościowych na całym świecie. Wśród największych zmian warto podkreślić aż dziesięcioprocentowy wzrost liczby użytkowników mediów społecznościowych oraz zdecydowane zwiększenie popularności Instagrama, YouTuba i TikToka. 

    Co ciekawe, na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat odnotowano dużo szybszy wzrost użytkowników mediów społecznościowych niż wszystkich internautów, co pokazuje jak wielką moc mają obecnie social media. To zaś przekłada się na rozwój działalności social commerce, czyli sprzedaży usług i produktów za pośrednictwem platform społecznościowych.

    Liczba Uzytkownikow Aktywnych W Mediach Spolecznosciowych
    Porównanie liczby użytkowników Internetu i mediów społecznościowych – DateReportal

    Ranking ulubionych mediów społecznościowych na świecie 

    Analizy światowego rynku pokazują, że pod względem popularności Instagram wyprzedził Facebooka, ponieważ 14,8% globalnych internautów określiło Instagrama jako ulubioną platformę społecznościową, co plasuje go na drugim miejscu rankingu. Warto jednak podkreślić, że granica między Insta, a Fb nie jest zawrotnie duża, bo Facebook wciąż ma wierne grono wielbicieli wynoszące 14,5%. Na pierwszym miejscu listy znalazł się WhatsApp uwielbiany przez 15,7% internautów. 

    Na czwartym i piątym miejscu znalazły się odpowiednio chińskie aplikacje WeChat oraz Douyin, co może być spowodowane tym, że około 20% wszystkich użytkowników mediów społecznościowych pochodzi z Chin. Na szóstym miejscu znajduje się dobrze nam znany Tiktok, który o dziwo na rynku globalnym zdobył tylko 4,3% wszystkich głosów, pomimo bardzo szybkiego rozwoju.

    Ulubione Social Media Na Swiecie
    Najbardziej lubiane platformy społecznościowe na świecie – DateReportal

    Ranking czasu spędzonego w mediach społecznościowych według konkretnej platformy

    Z analiz wynika, że za największy łączny czas poświęcony na korzystanie z aplikacji, a jednocześnie największy średni czas na użytkownika osiągnął YouTube. Użytkownicy mediów społecznościowych na urządzeniu z Androidem spędzają na Youtubie średnio prawie 24 godziny w miesiącu. Na drugim miejscu uplasował się jednocześnie Facebook i TikTok z wynikiem 19,6 godziny w miesiącu, zaś na trzecim WhatsApp, z którego użytkownicy korzystają średnio przez niecałe 19 godzin miesięcznie. Na kolejnym miejscu listy znalazł się Instagram z dużo niższym wynikiem 11,2 godzin w miesiącu, ale warto tu podkreślić, że odnotował wzrost o 10 procent w stosunku do zeszłego roku. 

    Największe wzrosty w porównaniu z ubiegłym rokiem widoczne są na TikToku, który zyskał dodatkowe 6 godzin i 20 minut na miesiąc, co jest jednoznaczne ze wzrostem aż o 48 procent. Warto jednak mieć na uwadze, że to wynik badania globalnego, więc nie w każdym kraju możemy mówić o wzroście popularności TikToka. Średnią zawyżają ewidentnie Stany Zjednoczone, gdzie ta platforma społecznościowa cieszy się ogromną popularnością.  

    Czas Spedzony W Social Mediach
    Analiza czasu spędzanego w poszczególnych Social Mediach – DateReportal

    Korzystanie z mediów społecznościowych w Polsce 

    Z wyników zamieszczonych w głównym raporcie Digital 2022 Polska wynika, że w Polsce na początku roku 2022 było aż 27,20 milionów użytkowników mediów społecznościowych, co stanowi 72% populacji. W porównaniu do ubiegłego roku 2021, odnotowaliśmy wzrost o 1,3 miliona użytkowników, czyli 5% wszystkich Polaków. Średni czas, w przeliczeniu na jednego użytkownika, spędzony w ciągu dnia na korzystaniu z mediów społecznościowych wyniósł prawie 1,5 godziny. 

    Przyjrzyjmy się bliżej powodom korzystania z platformy społecznościowej przez Polaków. Trzy najbardziej popularne sytuacje wskazane przez polskich internautów to: 

    • pozostawanie w kontakcie z rodziną przyjaciółmi – 53,4% użytkowników,
    • przeglądanie mediów społecznościowych w celu poznawania najnowszych wiadomości – 51,2% użytkowników,
    • spędzanie wolnego czasu – 45,8% użytkowników. 

    Ranking ulubionych mediów społecznościowych w Polaków

    Numerem jeden wśród Polaków okazał się Facebook ze zdecydowaną przewagą procentową użytkowników, która wyniosła 36,9%. Zaraz za nim z 14,7% wynikiem uplasował się Messenger, zaś na trzecim miejscu Instagram, który osiągnął 13% poparcia polskich użytkowników. WhatsApp, który plasuje się na pierwszym miejscu światowego rankingu ulubionych mediów społecznościowych, w Polsce zajął dopiero czwarte miejsce z wynikiem 6,8%. Na piątym miejscu uplasował się TikTok, którego popularność w Polsce stale rośnie. 

    Ulubione Media Spolecznosciowe W Polsce
    Ulubione media społecznościowe w Polsce – DateReportal

    Statystyki potencjału reklamowego platform społecznościowych w Polski 

    Gdy spojrzysz na wyniki zamieszczone poniżej zyskasz odpowiedź, czy obsługa social mediówreklama w mediach społecznościowych jest obecnie opłacalna. Moim zdaniem, bardzo! Zwróć uwagę na zasięg reklamowy poszczególnych platform, dołóż do tego zróżnicowane możliwości targetowania oraz optymalizacji reklam i wyobraź sobie korzyści płynące z budowania wizerunku Twojej firmy wśród użytkowników. Wszystkie te aspekty przemawiają za tym, żeby skorzystać z możliwości jakie oferują najlepsze platformy społecznościowe. 

    Popularność platformy Facebook w Polsce

    Z badań wynika, że na początku 2022 roku Facebook miał 17,65 miliona użytkowników w Polsce. Niestety, ze względu na duże zmiany w sposobie zbierania danych na temat korzystania z FB uniemożliwiają porównanie tego wyniku z poprzednimi latami. Warto tu podkreślić niesamowity zasięg reklamowy Facebooka, który wynosił aż 46,7 % całej populacji, co oznacza, że reklamy umieszczane na FB mogły docierać niemalże do połowy Polaków. Myślę, że warto zapoznać się z możliwościami marketingowymi Facebooka, zwłaszcza że koszt reklamy na FB wcale nie musi być wysoki. 

    Analiza Uzytkowania Facebooka
    Analiza użytkowania platformy Facebook w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy YouTube w Polsce

    Youtube pod względem liczby użytkowników zdecydowanie góruje nad Facebookiem, gdyż w 2022 roku osiągnął liczbę 27,20 milionów użytkowników. Zwiększenie możliwości reklamowych na YouTubie przyniosło efekty w postaci wzrostu potencjału reklamowego, który w 2022 wynosił 72 procent całej populacji Polski. Dla przykładu, w styczniu reklamy publikowane na YT dotarły aż do 82,8 % całej bazy polskich internautów. Jeżeli chcesz publikować reklamy w formie wideo, które dotrą do dużej liczby użytkowników i to za adekwatną cenę, to rozwiązanie idealne dla Ciebie. Koszt reklamy na Insta oblicza się bowiem na podstawie kliknięć lub obejrzeń, co wydaje się bardzo uczciwą formą rozliczenia. 

    Analiza Uzytkowania Youtube
    Analiza użytkowania platformy YouTube w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy Instagram w Polsce

    Na początku 2022 roku Instagram miał 10,70 milionów użytkowników w Polsce, co oznacza, że jego zasięg reklamowy wynosił 28,3% polskiej populacji. Ze względu na to, że Instagram umożliwia korzystanie z platformy dopiero po ukończeniu 13 roku życia liczby te są nieco zaniżone. Biorąc pod uwagę tylko uprawnionych użytkowników, widzimy, że z Instagrama korzysta 32,6% osób spośród tych kwalifikujących się. Dokładnie tyle samo wynosi zasięg reklamowy Instagrama, kiedy nie uwzględniamy ograniczenia wiekowego. 

    Analiza Uzytkowania Instagram
    Analiza użytkowania platformy Instagram w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy TikTok w Polsce

    Platforma TikTok, na początku 2022 roku osiągnęła liczbę 7,70 milionów pełnoletnich użytkowników w Polsce. Dlaczego parametry określane są na podstawie osób dorosłych? Otóż TikTok umożliwia reklamodawcom kierowanie reklam do użytkowników powyżej 13 roku życia, ale narzędzia reklamowe wyświetlane są tylko odbiorcom w wieku 18 lat i starszym. Na początku obecnego roku, reklamy na TikToku dotarły do 24,9% pełnoletnich osób z całej populacji. 

    Analiza Uzytkowania Tiktok
    Analiza użytkowania platformy TikTok w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy Facebook Messenger w Polsce

    Dane pozyskane z Meta wskazują, że w styczniu 2022 roku liczba użytkowników Messengera wynosiła 15,80 miliona osób mieszkających w Polsce. Zasięg reklamowy Facebook Messengera wynosi 41,8% całej populacji, ale tak jak w przypadku Instagrama są to osoby powyżej 13 roku życia. Biorąc pod uwagę zasięg reklamowy bez względu na wiek, wynosi on 48,1%. 

    Analiza Uzytkowania Messenger
    Analiza użytkowania platformy Facebook Messenger w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy LinkedIn w Polsce

    LinkedIn na początku 2022 roku miał 4,60 milionów zarejestrowanych użytkowników w Polsce. Do wyliczenia zasięgu reklamowego i porównania go z wynikiem innych platform potrzebujemy jednak wiedzy o faktycznej liczbie aktywnych osób. Takiej jednak nie posiadamy, ale sugerując się liczbą widzów obecnych na LinkedIn możemy stwierdzić, że potencjał reklamowy wynosi 12,2% pełnoletnich osób należących do populacji. 

    Analiza Uzytkowania Linkedin
    Analiza użytkowania platformy LinkedIn w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy Snapchat w Polsce

    Snapchat osiągnął nieco lepszy wynik niż LinkedIn, gdyż liczba jego użytkowników na początku roku wyniosła 4,90 milionów, co oznacza zasięg reklamowy na poziomie 13,0% całej populacji. Ze względu na to, że Snapchat również ogranicza użytkowników do tych powyżej 13 roku życia, zasięg reklamowy w tej konkretnej grupie  wiekowej wynosi 14,9%. 

    Analiza Uzytkowania Snapchat
    Analiza użytkowania platformy Snapchat w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy Twitter w Polsce

    Zasoby reklamowe Twittera wykazują, że w 2022 roku w Polsce odnotowano liczbę 2,05 miliona użytkowników. Zasięg reklamowy wynosi zatem 5,4% obecnej populacji. Biorąc pod uwagę tylko uprawnionych odbiorców, czyli tych powyżej 13 roku życia z Twittera w 2022 roku korzysta 6,2% internautów. Tyle samo też wynosi zasięg reklamowy w tej grupie użytkowników. 

    Analiza Uzytkowania Twitter
    Analiza użytkowania platformy Twitter w Polsce – DateReportal

    Popularność platformy Pinterest w Polsce

    Pinterest miał 4,23 miliona użytkowników na początku 2022 roku w Polsce, co oznacza zasięg reklamowy na poziomie 11,2%. Pinterest podobnie jak wiele wyżej opisanych platform ogranicza korzystanie ze swoich zasobów do osób powyżej 13 roku życia. Biorąc pod uwagę tylko kwalifikujących się użytkowników, potencjał reklamowy dla tej grupy wynosi 12,9%. 

    Analiza Uzytkowania Pinterest
    Analiza użytkowania platformy Pinterest w Polsce – DateReportal

    Analiza trendów w Polsce – podsumowanie 

    Jak łatwo zauważyć, największym zasięgiem reklamowym wyróżnia się Youtube, Facebook, Instagram, Messenger oraz TikTok. Dużo się mówi o słabnącej mocy Facebooka, ale z analiz wynika, że wciąż warto inwestować w reklamę na FB. Jednocześnie warto przyglądać się możliwościom Instagrama, ponieważ wiele osób, które przestały korzystać z FB przerzuciły się właśnie na tą platformę. Niektórzy uczynili ten ruch dostrzegając szansę w nowej funkcji jaką były Instagram Reels, które mogą stanowić część efektywnej kampanii reklamowej. 

    Youtube bezsprzecznie jest jak na razie najlepsza platformą do publikowania reklam wideo, zwłaszcza, że dzięki powiązaniu z bazą danych Google jest w stanie dopasowywać reklamy do konkretnego użytkownika. Naprawdę wielki potencjał wyczuwam w TikToku, ktory na naszym rynku dopiero się rozwija, a już odnotował kilka dużych wzrostów pod kątem liczby użytkowników i potencjału reklamowego.

    Rozwiń z nami swój biznes on-line

    Kinga Nagórna
    Autor:
    Content Manager

    Wśród moich obowiązków znajduje się współpraca z copywriterami, tworzenie contentu zgodnego z zasadami SEO oraz nadzorowanie harmonogramu publikacji treści dla naszych klientów.

    Zajmuję się również opracowywaniem strategii komunikacji marketingowej dla firm, które potrzebują pomocy w dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorców. Badając grupę docelową oraz analizując trendy rynkowe i konkurencję, tworzę plan działań marketingowych zawierający wskazówki dotyczące wyboru skutecznych kanałów i środków komunikacji.

    Prywatnie jestem wielką fanką kawy, wspinaczek górskich i powieści kryminalnych.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Imię*
    E-mail*
    Treść komentarza*