Instagram Reels a kampanie reklamowe

Instagram Reels określane w Polsce jako rolki na Instagramie, to stosunkowo nowa funkcjonalność Instagram Stories. Nie da się nie zauważyć tutaj podobieństwa do TikToka, który sukcesywnie powiększa grono swoich odbiorców. Oczywiście IG stawia tu również na potencjał reklamowy, który pozwoli dotrzeć do grona nowych odbiorców profili użytkowników. Ta kwestia jest szczególnie ciekawa z punktu prowadzenia biznesu internetowego.

Tego dowiesz się z naszego artykułu

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Czym są Instagram Reels?

Jest to nowa funkcja, która pozwala tworzyć 30-sekundowe nagrania video, które pozostają w serwisie na dobre – w przeciwieństwie do relacji, które znikają po upływie doby. Pojawienie się takiej opcji, to efekt działań rozwojowych Instagrama, który już w zeszłym roku anonsował powstanie rolek. Choć już same relacje cieszyły się dużą popularnością wśród użytkowników, to rolki miały umożliwić dostęp do umieszczania contentu, który nie zniknie. Nagrania dostępne są na profilach użytkowników, ale uwaga – widoczne są dopiero po wejściu w zakładkę rolek, na środku panelu. Pojawiają się także między postami obserwowanych i sugerowanych użytkowników. Jeśli jednak stawiasz pierwsze kroki w swoim biznesie on-line i nie wiesz do końca, co warto zrobić by zadbać o swój profil – sprawdź nasz artykuł Instagram – poradnik dla początkujących użytkowników, z którego dowiesz się wielu ciekawych rzeczy.

Nie da się nie zauważyć tutaj ewidentnego nawiązania do platformy TikTok, która właśnie na takim rozwiązaniu oparła swoje funkcjonowanie. Obie platformy zrzeszają ogromną ilość użytkowników i nie oszukujmy się – obie chcą na tym zarobić. Dlatego zarówno rolki na Instagramie, jak i te na TikToku umożliwiają tworzenie reklam, o konkretnym zastosowaniu.
Do tej pory jedną z najprostszych odpowiedzi na to, jak zwiększyć zasięgi na Instagramie, było zastosowanie reklam w formie postów i relacji. Teraz gdy do dyspozycji mamy także rolki na Instagramie, możemy budować świadomość istnienia naszej firmy, w nowym i stosunkowo atrakcyjnym miejscu.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Kto może tworzyć rolki z reklamami?

Zapewne zaskoczymy Was tą odpowiedzią, ale… każdy użytkownik Instagrama. Rolki są powszechnie dostępną funkcją, jak wstawianie zdjęć czy relacji. Podobnie jest z reklamami w Instagram Reels. 

Jeżeli myślimy o promowaniu swoich rolek i wykorzystywaniu ich w celach biznesowych, warto założyć profil firmowy na Instagramie. Zapewni nam dostęp, do większej ilości statystyk, niż na koncie prywatnym. Dodatkowo możemy go połączyć z Menadżerem reklam na Facebooku, który ułatwi nam tworzenie i nadzorowanie naszych reklam.
Przed skorzystaniem z opcji wyświetlania reklam w rolkach, warto pozyskać wiedzę, jak robić to efektywnie. Źle ustawione reklamy prędzej przepalą Twój budżet, niż pomogą w osiągnięciu zamierzonego celu. Jeżeli nie mamy chęci lub czasu na naukę optymalizacji kampanii, warto skorzystać z pomocy, którą może zaoferować np. agencja interaktywna lub freelancer, zajmujący się takimi rzeczami. W obu przypadkach – zawsze stawiaj na profesjonalistów.

Rolki na Instagramie a TikToku

Obecnie nie doświadczymy wielkiego szoku, kiedy po przesiadce z Tik Toka, uruchomimy Reels Instagram. Pewne różnice wynikające z układu interfejsu i działania samej aplikacji, mogą być dla wielu osób niezauważalne. To duży plus dla Instagrama. Nie zmusza użytkowników przychodzących z Tik Toka, do uczenia się nowego układu i zasad działania. Tym samym – przyśpiesza ich asymilację do nowych możliwości aplikacji.

Podobieństwa Instagram Reels i TikToka

W pierwszej kolejności w oczy rzuca się sposób nawigacji. Instagram w stories przyzwyczaił nas do przesuwania w bok, w momencie gdy rolki scrollujemy. Tak samo działa nawigacja na TikToku. Kolejnym elementem jest umiejscowienie nazwy użytkownika i podpisu, czyli w lewym dolnym rogu. W obu przypadkach można wprowadzić do opisu tekst lub hashtagi. Na samym dole mamy umieszczoną nazwę ścieżki dźwiękowej wykorzystanej w nagraniu. W obu przypadkach może ona pochodzić ze źródeł własnych lub katalogu dostępnego w konkretnej aplikacji. Na sam koniec – wisienka na torcie. Po prawej stronie mamy przyciski umożliwiające polubienie nagrania, skomentowanie go, oraz udostępnienie. Co ciekawe – ich kolejność jest taka sama w obu aplikacjach.

Mezczyzna Prezentujacy Funkcje Asystenta Google Na Instagram Reels
Przykładowa rolka na Instagramie
Źródło: Instagram Reels
Tiktoker Prezentujacy Informacje Na Tiktoku
Przykładowa rolka na TikToku
Źródło: TikTok

Zarówno rolki na Instagramie jak i TikTok obsługują AR, czyli rozszerzoną rzeczywistość. Różnorodne filtry pozytywnie wpływają na zwiększenie atrakcyjności publikowanych treści. Są one często elementami trendów, najczęściej w połączeniu z konkretną ścieżką dźwiękową.

Twórcy mogą również tworzyć duety w nagraniach, co pozwala na zwiększenie zasięgu i zyskanie nowych odbiorców, którzy znają drugiego twórcę lub na niego natrafili.

Różnice w Instagram Reels a TikToku

Tych co prawda nie ma za wiele, ale są dość znaczące. Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą jest ograniczenie udostępniania nagrań. O ile TikTok pozwala na wysyłanie filmików poza platformę (oczywiście z animowanym bandingiem), o tyle Instagramowe rolki mogą być przesyłane tylko między użytkownikami.

Kolejnym elementem jest umiejscowienie skrótu do konta. W Instagram Reels znajduje się on obok nazwy użytkownika, gdy w TikToku – na panelu bocznym, tuż nad polubieniem.

Istotną różnicą jest również kontrolowanie oglądanego nagrania. W aplikacji TikTok, kliknięcie na nagranie powoduje jego zatrzymanie. Dostępny pod niektórymi nagraniami suwak, pozwala nam przewijać lub cofać nagranie. W Instagram Reels nie mamy aż takich możliwości. Naciśnięcie na ekran powodu tylko wyciszenie dźwięku, natomiast nagranie w dalszym ciągu jest odtwarzane.

Na tym w zasadzie możemy skończyć wymienianie różnic. Jak widać, platformy są podobne do siebie, więc teraz możemy obserwować tylko, kto lepiej sobie poradzi. Obie platformy mają ponad miliard użytkowników, dlatego pojedynek jest tutaj bardzo wyrównany.

Reklama na Instagramie w postaci rolek

Skoro wiemy już jak działają Instagram Reels oraz w czym są zbieżne i czym się różnią od nagrań na TikToku, warto skupić się na naszym celu biznesowym. Na wstępie trzeba zaznaczyć, że reklamowe rolki na Instagramie względem tradycyjnych Adsów na IG, mają pewne ograniczenia.

Menu Wyboru Celu Kampanii Reklamowej Na Instagramie
Menu Wyboru Celu Kampanii Reklamowej Na Instagramie. Jednak nie wszystkie są dostępne. | Źródło: Menedżer reklam Facebook

Oto jakie cele możemy realizować w rolkach na Instagramie:

  • Rozpoznawalność marki – cel ten jest stosunkowo rzadko używany przez reklamodawców, ze względu na niedokładne wskaźniki mierzenia zachowań użytkowników. Algorytm wyświetla reklamy osobom, które są skłonne najbardziej zapamiętać naszą markę. 
  • Zasięg – cel ten umożliwia wyświetlenie naszego nagrania w Instagram Reels maksymalnej liczbie użytkowników, którzy znajdą się w granicach naszego budżetu.
  • Ruch – umożliwia opcję kierowania użytkowników do przejścia na stronę internetową, aplikację, wydarzenie lub do rozmowy telefonicznej. 
  • Instalacje aplikacji –  dzięki wybraniu tego celu reklamowego, jesteśmy w stanie dotrzeć do użytkowników, którzy najprawdopodobniej pobiorą naszą aplikację.
  • Wyświetlenia filmu – idealny dla biznesów opierających swoje działania głównie na contencie wideo. Dociera do osób, które są skłonne obejrzeć minimum 10 sekund filmu, po jak najniższym koszcie. 
  • Konwersje – algorytm optymalizuje wyświetlanie reklam pod kątem maksymalizacji konwersji w witrynie lub aplikacji. Jest to np. dodanie do koszyka, zakup, zapis do newslettera itp. 

W taki sposób nasze kampanie reklamowe mogą pozwolić nam na wsparcie naszego biznesu on-line. Dzięki konkretnym działaniom, później na czyjejś tablicy możemy wyświetlić się w taki sposób.

Reklama Firmy The Glenlivet Na Instagram Reels 1
Reklama firmy The Glenlivet na Instagram Reels
Źródło: Instagram
Reklama Zespołu The End At The Beginning Na Instagram Reels
Reklama zespołu The End At The Beginning na Instagram Reels
Źródło: Instagram

Z kolei kampanie reklamowe na TikTok prezentują się bardzo podobnie, jednak mamy drobną różnicę:

  • Zasięg – pozwala na dotarcie do maksymalnej liczby osób, które algorytm i nasze ustawienia uznają za grupę docelową;
  • Wyświetlenia wideo – uzyskanie jak największej liczby wyświetleń wideo, które przekładają się na poprawę zasięgu, jednak nie to jest ich celem;
  • Ruch – umożliwia kierowanie użytkowników do konkretnej strony lub aplikacji;
  • Instalacja aplikacji – uzyskanie jak największej liczby instalacji, tak reklama powinna prezentować jej walory, by efektywniej zachęcać do podjęcia tego działania;
  • Konwersje – umożliwia dostarczenie wartościowych konwersji na naszej stronie internetowej, np. dokonania zakupu;
  • Generowanie Leadów – pozyskanie kontaktów do formularza kontaktowego.

Dodatkowo dzięki dostępnym formom reklam czyli In-Feed Ads, Brand Takeover, Branded Hashtag Challenge czy Branded Effects, odbiorca może o wiele efektywniej zostać zaciekawiony prezentowaną treścią. W naszym artykule Reklama na TikTok – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć!, dowiesz się wielu interesujących rzeczy na ich temat, a przede wszystkim – jak mogą pomóc rozwijać Ci Twój biznes w internecie.

Reklama na IG – rolka, relacja, posty?

Wybór miejsca, w którym umieścimy reklamę jest dość istotny. Musimy wziąć pod uwagę, w jakim obszarze nasz profil skupia najwięcej aktywności. W tym pomaga wspomniany wcześniej profil firmowy, który pozwala nam na zebranie większej ilości informacji. W przypadku gdy robiliśmy już kampanie reklamowe, warto sprawdzić także statystyki z poprzednich działań. Może się np. okazać, że w naszym przypadku najlepsze okażą się Instagram Reels.

Promowanie na instagramie postów lub relacji, zdecydowanie poprawia nasze wyniki. Pojawia się tylko pytanie: czy to wystarczy, aby mój biznes zyskał nowych klientów?

Reklamy na instagramie pozwalają stworzyć unikatowy content, który ma wywołać konkretne reakcje. Ten musi być też odpowiednio dopasowany do miejsca, w którym się go umieszcza.

W przypadku relacji czy rolek (jeżeli tam widzimy większe zainteresowanie naszym profilem), należy przygotować ciekawą formę audio-wizualną, zwłaszcza w przypadku Instagram Reels. Krótkie filmy reklamowe mają większą szansę na przykucie uwagi. Muszą jednak cechować się zintensyfikowaną treścią i klarownym przekazem, od samego początku emisji nagrania.

Z kolei reklamy znajdujące się między postami użytkowników i sugerowanymi do obserwacji, będą wartościowe w formie stałej grafiki lub animacji, która będzie zawierała komunikat, który nie wymaga odtwarzania dźwięku.

Gdzie łatwiej dotrzeć do odbiorcy?

W przypadku obu platform mamy do czynienia z możliwością kierowania reklamy do sprecyzowanego odbiorcy. Dzięki ciasteczkom na jakie wyrażają zgodę użytkownicy, możemy skierować nasze reklamy do odbiorców, którzy są powiązani z naszą branżą, lub jest ona dla nich zupełnie obca.

Algorytm pozwala na wyszukanie odpowiednich użytkowników. Dzieje się to poprzez wyszukiwania, polubienia, zapisania, udostępnienia oraz followy, będą najlepiej dopasowani jako grupa docelowa naszych reklam. Pamiętajmy, że kierując swoje reklamy na Instagram Reels lub rolki na TikToku, w przeważajacej części staramy się trafić do młodszego pokolenia, które w przeważającej części mieści się między 18 a 24 rokiem życia.

Dzięki krótkiej formie wideo, reklama na Instagramie wybija się spośród chaosu informacyjnego na tablicy – również dzięki specjalnemu oznaczeniu, które widzimy także na rolkach. W przypadku Instagrama, nagrania nie są tak dynamiczne a content twórców jest mniej nastawiony na osławione trendy. Takie wnioski możemy wysnuć po przejrzeniu wielu rolek na Instagramie.

Obie aplikacje są zdominowane przez użytkowników w wieku 18 – 24 lat. Nie da się ukryć, że w przypadku obu platform, to będzie nasza grupa docelowa. Na Instagramie porównywalnej wielkości jest także grupa użytkowników w wieku 25 – 34 lat, zaś na TikToku są to użytkownicy poniżej 18 roku życia. W ten sposób łatwo zobaczyć, gdzie możemy kierować swoje reklamy do poszczególnych grup demograficznych, z większą dozą prawdopodobieństwa na odniesienie sukcesu.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Podziel się z nami pomysłem jak chcesz usprawnić swoją firmę, a my doradzimy w jaki sposób możemy Ci w tym pomóc

Wypełnij brief Bezpłatna konsultacja

Dlaczego warto reklamować się przez Rolki Instagram i rolki na TikToku?

Dużym atutem jest fakt, że na obecną chwilę (czyli początek 2022 roku) Instagram Reels nie są jeszcze tak wypełnione reklamami. Wykonując test, na ok. 200 rolek na Instagramie, natrafiliśmy na zaledwie 2 reklamy (które widać jako przykłady na początku wpisu), Gdy na TikToku już przy pierwszych 100, wyświetliły się aż 3.

Dodatkowo Instagram ma nieco inną politykę działania. Profile posiadają w sobie zdjęcia, filmy i rolki, co sprawia że komunikacja z potencjalnymi klientami jest o wiele szersza, niż w przypadku TikToka. Na Instagramie często prezentujemy życie firmy, produkty i ciekawostki z tym związane. Można wygodnie przeglądać i widoczne są gołym okiem. W związku z tym Instagram Reels są naturalnym elementem uzupełniającym wiele z profili, a także są dobrą metodą dotarcia do nowych obserwatorów.

Nie zapominajmy również, że pokolenie Instagrama to dzisiejsi 25-35 latkowie, którzy niekiedy posiadają dużą ilość obserwowanych profili. Nie wszyscy chcą wychodzić spoza platform, które dobrze znają i są do nich przyzwyczajeni, dlatego rolki na Instagramie mogą być dla nich bardziej angażujące, z racji że nie muszą pobierać kolejnej aplikacji, a mają podobną zawartość w miejscu, w którym są. Tym samym osoby posiadające większe zdolności finansowe mogą zostać zainteresowane naszą reklamą. Ważne, by ta nie była nachalna.

Jednak czy TikTok powinien odejść w reklamowe zapomnienie z tego powodu? Absolutnie nie. TikTok pozwala użytkownikowi tworzącemu reklamy na naprawdę wiele. Oczywiście ograniczają go m.in. prawa autorskie do muzyki, wizerunku, itp., jednak forma reklam pozwala na zwrócenie uwagi, pośród barwnych i dynamicznych nagrań.
Dodatkowo jest to idealna platforma, by dotrzeć do młodszej widowni, której nie wolno pomijać w celach reklamowych. Są pełnoprawnymi konsumentami, którzy również dokonują zakupów, instalują aplikacje i mają wpływ na propagowanie rozpoznawalności marki. Dlatego TikTokInstagram Reels są komplementarnymi elementami, służącymi reklamowaniu Twojej firmy. Pozwolą dotrzeć do użytkowników korzystających z obu aplikacji lub pozwolą lepiej dopasować Ci target, w który celujesz.

Co wybrać: Instagram Reels czy TikTok do reklamy?

Obie platformy cechują się wysokim potencjałem reklamowym. TikTok wykorzystywany jest bardziej przez ludzi młodych, Instagram przez nieco starszych. W zależności od grupy docelowej, warto dostosować aplikację oraz formę przekazu. Natomiast grupa wiekowa 18-24 lat jest stosunkowo równa w obu przypadkach, dlatego tym osobom, najlepiej przedstawiać swoje produkty lub usługi, w obu aplikacjach.

Czy kampanie w Instagram Reels są takie same jak w postach czy Stories?

Niestety nie. Część funkcji jest ograniczona, dlatego kierując reklamę na rolki, trzeba ją dostosować do możliwości, celowości i ograniczeń. Nie są one drastyczne, dlatego najpopularniejsze cele kampanii są dostępne i bez problemu zyskasz na zasięgu lub ruchu, czy przekierujesz użytkownika do swojej witryny.

Czy warto reklamować się w rolkach na Instagramie i na TikToku?

Instagram Reels i TikTok mają przewagę nad innymi formami reklam, w postaci zachowania uwagi użytkownika. Kiedy przeglądamy nagrania, zanim uda się nam ocenić czy jest to filmik użytkownika czy reklama, zdążymy już jej kawałek obejrzeć. Ta może przyciągnąć uwagę na dłużej i wywołać pożądaną reakcję. W dobie szybkiego przewijania informacji, takie miejsca jak Instagram Reels czy TikTok, zdają się być najlepszą formą reklamy – zwłaszcza dla szybko żyjących odbiorców.

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Konrad Grzegorczyk copywriter
Autor:
Konrad Grzegorczyk Content Marketing Specialist Od 2020 roku jestem związany z firmą emedia. Z racji swojej pasji do twórczego działania i lekkiego pióra, swoją karierę rozpocząłem jako Copywriter, by z czasem wyspecjalizować się w SEO copywiritngu oraz tworzeniu tekstów na potrzeby social mediów, których łączna ilość opiewa na ponad tysiąc unikalnych wpisów blogowych, opisów kategorii, tekstów zewnętrznych, czy wpisów na portale SM. Obecnie dzięki zebranemu doświadczeniu w tworzeniu treści, jak również rozwijaniu się w zakresie pozycjonowania serwisów internetowych i platform e-commerce, jestem członkiem zespołu SEO, z którym każdego dnia dbamy o poprawę widoczności naszych Partnerów w wynikach organicznych wyszukiwarek. Wyzwania, jakie stawiają przede mną działania związane z SEO sprawiają, że każdy dzień to okazja do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.

2 odpowiedzi na “Instagram Reels a kampanie reklamowe”

  1. W przypadku promowania Reelsów zalecamy najlepiej wykorzystywać muzykę wolną od praw autorskich, ale promując przez Business Facebook Manager też istnieje na to rozwiązanie – możemy dodać muzykę instrumentalną z kolekcji nagrań firmy Meta 🙂

  2. Hej, dziękuję za bardzo obszerny artykuł 🙂 Zastanawiam się nad reklamowaniem istniejących rolek przez Business Facebook Manager. Zauważyłam, że jeżeli przy tworzeniu rolek zostanie muzyka pobrana z kolekcji nagrań i IG połączy ją z autorem to nie będziemy mogli promować rolki – powodem będzie: „Rolki wykorzystujące muzykę chronioną prawami autorskimi nie mogą być promowane jako reklamy”. W jaki sposób promować istniejąca rolkę, która zawiera powiązaną muzykę z autorem? Czy istnieje muzyka, która możemy pobrań z IG, która nie jest chroniona prawem autorskim?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Imię*
E-mail*

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Treść komentarza*

Rozwiń z nami swój biznes on-line