Efektywna współpraca z agencją od marketingu to pomysł na trudne czasy
Podstawą działań w marketingu internetowym jest efektywna współpraca, która opiera się na wspólnym dążeniu do założonych celów. Trudny czas dla firm, który powoli pojawia się na horyzoncie – zarówno tych dużych jak i małych – będzie testem, które agencje marketingowe potrafią zadbać o Klienta, a które jak na taśmie, wykonują prace mechanicznie i bez zadbania o analizę rynku i dostosowanie do niej działań.
Dlaczego EFEKTYWNA współpraca jest tak ważna?
Partnerzy Biznesowi (bo tak określamy naszych “Klientów”) z którymi współpracujemy, już na samym początku są informowani o tym, że bez obopólnej wymiany informacji i podejmowania wspólnych działań, efekty nie będą zbyt zadowalające, a czasami nawet niemożliwe do osiągnięcia!
Podstawą efektywnej współpracy jest komunikacja między Partnerem a agencją. Ciężko jest zaproponować skuteczne rozwiązanie, kiedy cele lub aktualna sytuacja firmy, jest opisywana szczątkowo. To samo dotyczy określania celów marketingowych i biznesowych, od których w głównej mierze uzależniony jest zakres działań agencyjnych oraz niezbędny budżet. Z naszego doświadczenia wynika, że każda firma potrzebuje indywidualnego podejścia do działań marketingowych, a tzw. “taśmowa robota” nie przynosi zamierzonych efektów.
Z naszego doświadczenia we współpracach z małymi i dużymi przedsiębiorstwami zauważamy wiele podobieństw – tych pozytywnych, jak i negatywnych, jednak nadal uważamy, że każdy przypadek jest inny. Unikalne propozycje wartości, branża, otoczenie konkurencyjne, szanse i zagrożenia, możliwości i ograniczenia – to tylko podstawowe parametry, które należy wziąć pod uwagę planując działania marketingowe, a uwierz nam, że jest tego o wiele więcej.
Trzeba brać pod uwagę, że nasze analizy mogą nie zdać się na nic, jeśli Partner nie chce dzielić się know-how związanym ze swoją działalnością lub branżą. Odpowiednie targetowanie działań marketingowych opiera się nie tylko o znajomość potencjalnych klientów od strony statystyk, ale także realnego świata – który najlepiej zna Partner.
Jak wspomnieliśmy na początku, efektywna współpraca w dążeniu do wspólnych celów jest niemożliwa, jeśli tylko jedna strona będzie wykazywać inicjatywę i zaangażowanie w realizację założeń. Niestety jest to dość częste zjawisko, ponieważ firmy (a czasami działy odpowiedzialne za marketing), chcą pozbyć się ciężaru, w postaci opracowywania i realizacji działań. Co gorsza – stosując tzw. “spychologię”, nie chcą nawet w zaproponowanych przez agencję działaniach brać udziału, bo “za to Wam płacimy, żebyście robili, a nie my”. W ten można skutecznie zmarnować nawet duży potencjał marketingowy firmy. Takie sytuacje są najczęściej pokłosiem źle poukładanej współpracy, która od początku powinna wskazywać na działania kooperacyjne – gdyż tylko tak jesteśmy w stanie wykorzystywać potencjał, który drzemie w danym przedsiębiorstwie.
Zatem: Dlaczego efektywna współpraca jest tak ważna? Ponieważ przekłada się na wyniki i efektywność działań. Działania marketingowe to sport drużynowy, w którym do jednej bramki gra firma i agencja.

Marketing dla dużych firm
Jeśli jesteś właścicielem lub osobą odpowiedzialną za marketing dużej firmy i współpracowałeś kiedyś z agencją, to mogłeś spotkać się z terminem przepalania budżetu, czyli wykorzystywania środków przeznaczonych na działania marketingowe, ale nie przynoszące żadnego efektu. Z takim problemem spotykamy się często, kiedy przychodzą do nas więksi Partnerzy, stwierdzając że ich własne lub zlecone do agencji działania marketingowe, nie przynosiły zamierzonych efektów.
Kluczowa jest tutaj wspomniana współpraca, która wymaga dopasowania rodzaju działań, do oczekiwanych efektów, ale także możliwości. Niekiedy na samym początku konieczne jest uporządkowanie spraw, związanych z działaniami prowadzonymi w poprzednim okresie. Niedopasowane kampanie Google Ads, źle zoptymalizowana strona internetowa lub sklep, nieprzyjazny dla użytkownika serwis – to tylko najczęściej spotykane w naszej branży problemy związane ze złym prowadzeniem działań marketingowych.
Należy pamiętać, że duże firmy są w stanie operować dużymi budżetami, co jest korzystne z punktu widzenia możliwości realizacji działań, jednak może okazać się problemem, gdy są one realizowane jak na taśmie produkcyjnej. Mechanicznie wykonywane czynności, które opierają się o schematyczne działanie bez głębszej analizy, pozwoli osiągnąć “jakieś” efekty, jednak nie takie, jakie można by mieć wykorzystując w pełni potencjał. Przykładem może być pozycjonowanie stron internetowych, które by miało sens musi opierać się o odpowiednią optymalizację SEO i przemyślaną strategię działań contentowych (on-site i off-site), a nie wydawanie kroci na zakup publikacji w serwisach za kilka tys. złotych, które na niewiele się zdadzą, ponieważ Google nie uzna strony za wartościową. Podobnie jest z Google Ads. Źle dobrana grupa docelowa, ginące w tłumie wyników opisy reklamowe, czy niedopasowane grafiki – nie dadzą możliwości osiągania odpowiednich wyników.
W przypadku dużych firm szycie działań na miarę ma niebagatelne znaczenie z punktu widzenia optymalizacji kosztów i efektywności prac. Choć możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, to właśnie na tym etapie rozpoczyna się współpraca. To właśnie w tym miejscu buduje się dialog i relację między agencją a firmą. Wymiana informacji i wiedzy jest podwaliną do dalszych, długoterminowych działań. Im więcej wiemy o biznesie Partnera, tym lepiej jesteśmy wstanie dobrać działania, które pozwolą w krótszym, jak i dłuższym ujęciu czasowym, stopniowo osiągać cele sprzedażowe.
Marketing dla mniejszych przedsiębiorstw
W przypadku mniejszych firm, współpraca marketingowa opiera się o nieco inne zasady. Przede wszystkim konieczne jest tutaj zbudowanie solidnego fundamentu do dalszych działań, a także ustalenie, na jakim etapie rozwoju aktualnie znajduje się firma. Podobnie jak w przypadku dużych przedsiębiorstw, tutaj współpraca także musi być szyta na miarę – możliwości i potrzeb.
Małe firmy wymagają szczególnej troski, ze strony agencji interaktywnej. Konkurując z większymi od siebie, nie są skazane na porażkę, jeśli plan działań długoterminowych zostanie należycie przygotowany. Podstawą do takich działań jest strategia marketingowa, określenie grup docelowych, lejka sprzedażowego, czy metod dotarcia do odbiorców produktu lub usługi. Niestety w naszej branży spotykamy się z tym, że Partner uświadamia sobie zasadność tych działań, dopiero gdy wytłumaczymy mu, jak są one istotne dla rozwoju biznesu,
W przypadku mniejszych przedsiębiorstw dostrzegamy duży potencjał, który odpowiednio wykorzystany, pozwala na osiąganie znaczącej efektywności działań biznesowych. W końcu Amazon czy Apple początkowo mieściły się w garażu, by dzisiaj być czołowymi firmami na ogólnoświatowym rynku. Jaka nauka z tego wynika? Każdy gdzieś zaczynał. Dzisiaj na szczęście możesz skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej agencji, która dzięki doświadczeniu, wiedzy i zespołowi specjalistów, może pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu rynkowego.
Najważniejsza jest jednak praca u podstaw, dlatego każdy Partner (mniejszy i większy) na samym początku poddawany jest analizie, która pozwala na dobranie optymalnych rozwiązań do aktualnej sytuacji firmy i jej otoczenia konkurencyjnego. W ten sposób jesteśmy w stanie zasugerować i wdrożyć działania, które na dany moment są najbardziej odpowiednie, a nie tylko generujące przychód dla agencji. W związku z tym nie boimy się mówić, kiedy potrzebny jest większy budżet, ale nie mamy zamiaru także sztucznie go zwiększać, ponieważ podstawą naszych działań jest uczciwa współpraca i wspólne osiąganie celów, a nie żerowanie na niewiedzy i poleganiu na nas przez Partnera.

Wybór agencji od marketingu ma duże znaczenie!
Podjęcie decyzji o długofalowej współpracy może nie być łatwe. Przede wszystkim konieczne jest zaufanie, które jest znaczące dla współpracy między firmą, a agencją. Niezależnie, czy jest to duża firma, czy mała – poleganie na doświadczeniu w obopólny sposób, może dać naprawdę interesujące wyniki.
W wielu naszych współpracach zauważamy, że nasi Partnerzy dzięki naszemu podejściu, wiedzy i doświadczeniu, obdarzają nas zaufaniem, które później procentuje i pozwala na osiąganie założonych celów. Przykładem może być firma, która dzięki współpracy z nami i konsekwentnym działaniom naszych specjalistów, zwiększyła widoczność sklepu internetowego o 895% na frazy znajdujące się w wynikach TOP10. A takich sukcesów mamy wiele w naszym portfolio.
Ważny jest także model współpracy z agencją interaktywną, ponieważ tych obecnie jest aż kilka, a każdy z nich dostosowany jest do zupełnie innej grupy docelowej. Na wstępie warto zastanowić się, jak chciałbyś, aby przebiegała współpraca oraz czego oczekujesz od agencji. Niezależnie od rozmiarów Twojej firmy, musisz nastawić się na kooperację w działaniach. Musisz pamiętać, że w firmie, która ma Cię obsługiwać zasiadają specjaliści od reklam, pozycjonowania, tworzenia contentu, programowania, itd., ale wiedza dotycząca branży, standardów i typowego dla niej know-how – leży po Twojej stronie.
Agencje interaktywne stawiające na wysoką jakość obsługi, nie będą zgrywać przed każdym potencjalnym klientem znawców jego branży – jeśli faktycznie go nie posiada. Niekiedy duże firmy zajmują się biznesem w obszarze, gdzie można znaleźć wiele informacji w internecie, a kiedy indziej – mała firma jest na tyle wyspecjalizowana, że poza znawcami, nie ma skąd pozyskać wartościowych informacji. To sprawia, że wymiana wiedzy jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala na określenie, w jakich obszarach należy działać na początku, jaką metodę realizacji wybrać, oraz jakim potencjałem aktualnie dysponujemy.
Kolejnym istotnym elementem, dla którego wybór odpowiedniej agencji interaktywnej jest istotny, jest realizm w określaniu założeń i możliwości. Obiecywanie gruszek na wierzbie i kosmicznych wyników nie jest niczym trudnym, dopóki nie trzeba rozliczyć się z efektów swojej pracy. To na czym czasem cierpią uczciwe agencje, jest fakt, że potrafią powiedzieć “tego nie da się zrealizować”, “budżet nie pozwala na takie działania”, czy choćby “Państwa plan jest nie do osiągnięcia”. Choć nie są to przyjemne słowa, należy pamiętać, że w dobrej współpracy szczerość jest równie ważna, co efektywność prowadzonych prac. Realne założenia pozwalają na dobranie odpowiednich narzędzi do ich osiągnięcia, pozwalają planować dalsze działania, a Partner nie jest sfrustrowany, że między obietnicami a stanem faktycznym jest znacząca rozbieżność.
Rozwiązania marketingowe szyte na miarę, a nie produkowane na taśmie
Odpowiednio dopasowana oferta opiera się o zrozumienie celu Partnera Biznesowego i odpowiedzi na jego aktualne potrzeby związane z prowadzeniem marketingu internetowego. Choć może się wydawać, że działania dla każdego rodzaju firm są w większości zbieżne, to tak naprawdę mogą się one diametralnie różnić, w zależności od potrzeb, otoczenia i sytuacji rynkowej. Niekiedy start współpracy opierać się będzie o prace optymalizacyjne witryny, innym razem od razu będzie można prowadzić kampanie reklamowe na Facebooku czy Google Ads, które wspomogą dobrze wypozycjonowana witrynę i pozwolą np. zwiększyć rozpoznawalność marki.
Choć sami operujemy pakietami, to nie zapominamy o indywidualnym podejściu do każdego Partnera, ponieważ tylko od odpowiedniego dopasowania oferty, można uzależnić szanse na sukces i liniowy, lub dynamiczny wzrost. Tę natomiast możemy stworzyć tylko w oparciu o szczere informacje dotyczące kondycji firmy, jej założeń, planów, podejmowanych dotychczas działań i przeprowadzonej przez nas analizy rynkowej.

Robienie dla wszystkich tak samo, jest wygodne, ale niebezpieczne dla Partnera. Niedopasowanie odpowiednich elementów strategii lub prowadzenie nieprzemyślanych działań, może doprowadzić do pogorszenia sytuacji, albo wspomnianego wcześniej przepalania budżetu, co nie tylko wygeneruje Partnerowi koszty, ale może go zrazić także do przyszłych współprac z podobnymi podmiotami.
Dla nas nie ma znaczenia, czy firma ma kilkudziesięciotysięczny budżet, czy zaledwie kilka tys. złotych przeznaczonych na działania związane z marketingiem internetowym. Uważamy, że każdy ma szansę na rozwój, o ile ten będzie prowadzony w ramach wspólnego osiągania celów, zaufania i polegania na zdaniu specjalistów ze swoich dziedzin – zarówno po stronie agencji, jak i Partnera Biznesowego.
Działania marketingowe to maraton, a nie sprint!
Często powtarzamy, że w biznesie ważny jest czas, a co za tym idzie – cierpliwość. W przypadku działań reklamowych typu Google Ads, Facebook Ads, czy reklamy na TikToku, pierwsze efekty są widoczne stosunkowo szybko, jednak trzeba liczyć się z kosztem reklam PPC (Pay Per Click).
W przypadku zatroszczenia się o rozpoznawalność marki oraz optymalizację witryny pod kątem SEO (by zwiększyć jej widoczność), można te koszta znacząco ograniczyć, jednak naszą walutą staje się wtedy wspomniany czas. Działania takie wymagają nie tylko przygotowania, ale także wdrożenia ich oraz odczekania, aż wyszukiwarka weźmie pod uwagę poprawę struktury i zawartości (np. contentu). Dlatego często powtarzamy, że działania marketingowe to maraton, a nie sprint. Zbyt szybka chęć osiągnięcia wysokich wyników – podobnie jak w sporcie – może skończyć się bolesną kontuzją.
Trudne czasy a marketing – czy warto rezygnować?
Zdecydowanie NIE! Jednym z pierwszych odruchów jakie podejmują firmy w momencie gorszej koniunktury, jest cięcie kosztów. Nie chcąc narażać swoich pracowników na ograniczenie etatów czy pensji, najczęściej sięgają do minimalizacji kosztów związanych z outsourcingiem – między innymi działaniami marketingowymi. I tutaj pojawia się problem.
Niekiedy bywa tak, że firma po pewnym okresie współpracy uzyskuje solidną pozycję i naprawdę dobrze zarabia na sprzedaży produktów czy usług. Sumienna praca w zakresie marketingu pozwala osiągnąć wysokie pozycje i znacznie poprawić możliwości zarobkowe firmy, jednak zaprzestanie tych działań, bywa niestety często bolesne w skutkach – o czym przekonało się kilku naszych byłych Partnerów Biznesowych, z których część nie prowadzi już biznesu.


Jak widać sukcesywna praca przynosi efekty, jednak jej zaniechanie nie powoduje nagłego pogorszenia sytuacji witryny. Należy brać pod uwagę, że zarówno wzrosty, jak i spadki wymagają czasu, dlatego tak ważne jest utrzymywanie współpracy, ponieważ po tak dużej utracie pozycji, ciężko jest odbudować swoje miejsce w wynikach wyszukiwania Google.
Co powoduje sukces we współpracy marketingowej?
- zaangażowanie partnera biznesowego w prowadzone działania marketingu internetowego;
- określenie i zrozumienie grupy docelowej klientów, do których ma trafić produkt lub usługa;
- wspólnie opracowana i omówiona strategia marketingowa zakładająca cele krótkoterminowe i długoterminowe;
- określenie odpowiedniego budżetu na prowadzenie działań marketingowych (reklamy, optymalizacja);
- słuchanie rad specjalistów agencyjnych, omawianie rekomendacji i ich wdrażanie;
- świadomość zmienności rynku, jego potrzeb i dostosowywanie się do nich;
- zrozumienie, że sukces Partnera biznesowego to także cel agencji;
- świadomość, że Partner nie zawsze ma rację – możesz być specjalistą w swojej dziedzinie, ale to my lepiej znamy branżę marketingu internetowego;
- chęć wspólnego podejmowania inicjatywy i szukania optymalnych rozwiązań;
- wykorzystanie doświadczenia agencji w promocji i optymalizacji serwisu;
- zrozumienie potrzeb obu stron – Partner oczekuje wyników, ale musi liczyć się z kosztami, które wynikają ze złożoności prac, agnecja zaś musi mieć świadomośc, że Partner dąży do optymalizacji wysokości kosztów względem efektywności działań;
- efektywna praca wymaga czasu, ponieważ działania podejmowane na “szybko”, mogą nie przynieść zamierzonego efektu.
Dlaczego niektóre współprace marketingowe kończą się porażką?
- brak porozumienia powoduje niemożliwość określenia wspólnych celów, które będą relatywne do podejmowanych działań;
- brak strategii, która wyznacza kierunek działań;
- chęć osiągania dużych efektów, przy jak najmniejszym nakładzie finansowym;
- wymaganie osiągania konkretnych wyników, bez uwzględniania zmian zachodzących w otoczeniu biznesowym firmy w internecie;
- nie informowanie agencji o wprowadzanych zmianach (np. w produktach lub na stronie internetowej), powodujące problemy np. z Merchant Center lub Google Search Console;
- wprowadzanie chaosu informacyjnego;
- “ja Wam płacę, więc nic mnie nie interesuje” – brak współpracy, niejednokrotnie połączony z delegacją pełnej odpowiedzialności na agencję
- brak lub szczątkowe know-how o firmie i branży Partnera, co zmusza do działań po omacku lub bazując na wiedzy ogólnodostępnej.
Czy mała agencja może sprostać oczekiwaniom dużych firm?
Mniejsze agencje cechują się wyższym poziomem specjalizacji w konkretnych dziedzinach marketingu internetowego. Choć pozornie mogłoby się wydawać, że duża firma oznacza ogrom pracy i konieczność posiadania dużej ilości pracowników, to sprawnie prowadzone działania i ich koordynacja przez odpowiednie osoby, pozwala działać równie sprawnie, jak przy mniejszych biznesach.
Nasza firma obsługuje kilku dużych Partnerów Biznesowych, dla których prowadzimy ściśle wyspecjalizowane działania, mające na celu poprawę ich widoczności i rozpoznawalności w internecie. Zadania te oddelegowane do specjalistów ze swoich dziedzin przynoszą znaczne rezultaty, czego efektem są nasze wieloletnie współprace z liderami rynku w swoich segmentach.
Dlatego jeśli jesteś właścicielem takiej firmy lub pracownikiem odpowiedzialnym z marketing – nie musisz obawiać się, że mniejsza agencja nie podoła stawianym przed nią zadaniom. Najważniejsze, by wybrać firmę, która szczerze określi możliwości i zakres prac, które jest w stanie efektywnie wykonać.
Na co zwrócić uwagę podejmując współpracę?
Niekiedy współpraca z agencją rodzi więcej pytań niż odpowiedzi, zwłaszcza jeśli po raz pierwszy podejmujesz się takiej inicjatywy. Aby była ona efektywna, konieczne jest obdarzenie się wzajemnym zaufaniem. Poniżej znajdziesz kilka wytycznych, które pozwolą Ci określić czy to właśnie z TĄ firmą chcesz rozpocząć współpracę w zakresie marketingu internetowego:
- Czy umowa jest przejrzysta?
- Czy zostanie wykonana analiza Twojej firmy pod kątem potencjału marketingowego i rekomendacja działań?
- Czy w grę wchodzi opracowanie strategii działań marketingowych?
- Czy wstępna współpraca polega na przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji do realizacji np. kampani reklamowych?
- Czy istnieje możliwość zgłoszenia się z pytaniem lub problemem i uzyskiwanie konkretnych odpowiedzi?
- Czy jako Partner będę otrzymywał raporty umożliwiające ocenę sytuacji w zakresie prowadzonych działań?
- Czy agencja będzie rekomendować zmiany, które mogą zwiększyć potencjał marketingowy firmy?
- Czy budżet przeznaczony na działania marketingowe jest odpowiedni względem realizowanych działań?
Takich pytań można zadać jeszcze wiele. W przypadku agencji dbających o swoich Klientów, na większość z tych pytań odpowiedź otrzymasz już na pierwszym spotkaniu. W celu lepszego przygotowania się do rozmowy, najlepiej jest przesłać brief, który pozwoli agencji określić Twoje potrzeby i dobrać optymalne rozwiązania, które pozwolą je zaspokoić.
Czy działania marketingowe uchronią mnie przed kryzysem?
Nie lubimy kłamać, dlatego powiemy szczerze – stuprocentowej pewności nigdy nie ma. Jeśli prowadzisz biznes, to wiesz doskonale, że prócz działań marketingowych ważny jest także produkt lub usługa, którą sprzedajesz. Nawet najlepszy marketing nie pomoże, gdy oferta nie jest się w stanie bronić sama. Dlatego we współpracy należy być otwartym na uwagi ze strony agencji, która może określić, że oferowany asortyment nie jest atrakcyjny na tle konkurencji. Jednak czy to oznacza, że nie ma sensu prowadzić działań marketingowych. Absolutnie nie!
Znając mocne i słabe strony, możliwości i zagrożenia, można skutecznie dopasować formę komunikacji tak, aby produkt lub usługa jawiła się jako rewelacyjne rozwiązanie problemu potencjalnego Klienta. Jednak by do tego doszło, ważne jest aby już na wstępie współpracy mówić otwarcie o tym, co wymaga poprawy, a co daje realną przewagę konkurencyjną.
Sytuacja z jaką zmierzyliśmy się w 2020 i 2021 roku pokazała, jak ważne jest dbanie o sprzedaż w internecie. W tym czasie zrealizowaliśmy wiele sklepów i stron internetowych, które reklamowaliśmy i optymalizowaliśmy. Do dziś wielu z naszych zleceniodawców, to nasi stali Partnerzy Biznesowi, z którymi codziennie sięgamy po kolejne szczyty.
Jeśli więc zastanawiasz się czy współpraca z agencją od marketingu to dobry pomysł, to myślimy, że po przeczytaniu tego wpisu, wszelkie wątpliwości zostały rozwiane.