Analiza Content Gap – dlaczego warto ją przeprowadzić?

Niekiedy zdarza się, że nawet pomimo dokładnie opracowanej strategii marketingowej firmy, Twoje działania w Internecie nie przynoszą zakładanych efektów, na przykład Twoja strona nie wyświetla się w topowych pozycjach wyszukiwarki, albo wyprzedzają Cię firmy z mniejszym doświadczeniem. 

Czego się dowiesz z tego artykułu?

    Czym jest Content Gap?

    Sformułowanie Content Gap tłumaczone jest jako luka lub rozbieżność pomiędzy treściami znajdującymi się na danej witrynie, a organicznymi wynikami wyszukiwania. Co to oznacza w praktyce? To, że użytkownicy wyszukują produktów po frazach kluczowych, które niekoniecznie zgadzają się z Twoją ofertą. Efektem jest utrata potencjalnych Klientów, którzy szybciej trafią na strony konkurencji. 

    Uniknięcie takiej sytuacji jest możliwe właśnie dzięki przeprowadzeniu analizy Content Gap, która wykaże, czego szukają użytkownicy i jakich treści brakuje na Twojej stronie, a które są na stronie konkurencji. Poprawnie przeprowadzona analiza pozwoli Ci poprawić wyniki Twojej firmy, ale jak to zrobić skutecznie? Jest to dość trudne i wymagające zadanie dlatego zajmują się nim zazwyczaj doświadczeni marketerzy. Poza zebraniem danych o słowach kluczowych, warto jeszcze dopasować je do preferencji użytkowników oraz sezonowości oferty, co wymaga kompleksowego spojrzenia. Z tego powodu większość właścicieli firm zleca wykonanie analizy wyspecjalizowanym pracownikom Agencji SEO. 

    Analiza Content Gap 1
    Przeprowadzanie analizy Content Gap

    Content gap – przykład

    Aby odpowiednio zobrazować zagadnienie najlepiej posłużyć się przykładem. Content gap można podzielić na dwie podkategorie, pierwsza dotyczy docierania do Klientów, druga zapewnianiu użytkownikowi niezbędnych informacji. 

    Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą produktów instalacyjnych i hydraulicznych. Z zebranych danych wynika, że Twoja strona rankuje się wysoko w wynikach organicznych dla frazy “kocioł kondensacyjny”, ale nie przyciąga potencjalnych Klientów. Jednocześnie z przeprowadzonej analizy wynika, że fraza “kocioł kondensacyjny elektryczny” ma wysoki potencjał przyciągania użytkowników, ale nie pojawia się w Twoich organicznych wynikach wyszukiwania. To właśnie typowy przykład Content Gap.

    Drugi przykład Content Gap opiera się na różnicy w treściach na stronie a wyszukiwanymi informacjami przez użytkowników. Załóżmy, że stworzyłeś bloga na temat oferowanego kotła kondensacyjnego elektrycznego, w którym opisał jego zastosowanie, możliwości pracy oraz informacje montażowe. W Twoim wpisie zabrakło informacji na temat kosztów instalacyjnych i eksploatacyjnych, więc Klient nie otrzyma odpowiedzi na jedno z ważniejszych pytań.

    Wyniki Wyszukiwania
    Organiczne wyniki wyszukiwania

    Dlaczego warto zrobić analizę Content Gap?

    Nieuwzględnienie zasad SEO podczas tworzenia treści na strony internetowe skutkuje wystąpieniem Content Gap, który ma negatywny wpływ na pozycjonowanie strony internetowej oraz rozpoznawalność oferowanych przez Ciebie produktów w sieci, a co za tym idzie utratę potencjalnych zysków. 

    Umieszczanie treści bez doboru fraz kluczowych skutkuje:

    • krótszym czasem trwania sesji,
    • mniejszym ruchem na stronie,
    • niskim współczynnikiem konwersji, 
    • wysokim współczynnikiem odrzuceń,
    • mniejszą sprzedażą. 

    Analiza Content Gap pomaga wybrać treści, na których warto się skupić, aby osiągnąć zadowalające wyniki. Dzięki przeprowadzeniu analizy dowiesz się, czego potrzebują Twoi potencjalni Klienci i czego brakuje na Twojej stronie. Taka analiza stanowi również źródło informacji na temat tego, jakie słowa kluczowe wykorzystać do pozycjonowania strony, aby oferta trafiała do właściwej grupy docelowej. Przeprowadzenie analizy skupionej na wyłapaniu braków w treści pomaga zapobiegać sytuacjom, kiedy użytkownik ucieka z Twojej strony, bo nie może znaleźć tam wszystkich potrzebnych informacji.

    Optymalizacja Tresci
    Optymalizacja treści pod wyszukiwarkę i użytkownika

    Jak przeprowadzić analizę Content Gap?

    Analizę Content Gap można przeprowadzić na podstawie istniejących już treści lub na podstawie tego, co posiada konkurencja. W tym celu wykorzystuje się zróżnicowane narzędzia (np. płatne narzędzie Ahrefs), które w większości służą pozyskaniu określonych informacji, dzięki którym możliwe jest zaplanowanie skutecznych działań na stronie. 

    Audyt istniejących treści

    Przeprowadzając audyt istniejących treści sprawdź:

    • aktualność zamieszczonych informacji,
    • zamieszczone informacje pod kątem przydatności i niezbędności treści,
    • poziom optymalizacji strony internetowej pod kątem fraz kluczowych,
    • skuteczność treści – ilu użytkowników przyciąga Twoja strona i jak to się zmieniło na przestrzeni czasu,
    • zduplikowane treści – niektóre wpisy powinny zostać połączone w jeden tekst lub całkowicie usunięte ze strony, ponieważ stanowią duplikację treści

    Analiza brakujących treści 

    Brakujące treści można wychwycić przeprowadzając tak zwaną analizę SERP. Strona internetowa SERP wyświetlająca wyniki wyszukiwania otrzymywane po wpisaniu konkretnej frazy stanowi dobre źródło informacji. Dzięki niej możesz sprawdzić, który z Twoich konkurentów znajduje się na szczycie rankingu uwzględniającego najważniejsze frazy kluczowe. Uzyskasz w ten sposób informacje, co oferuje konkurencja i jak zoptymalizowane są treści, dzięki którym przyciąga użytkowników. 

    Audyt Brakujacych Tresci 1
    Analiza Content Gap – audyt istniejących i brakujących treści

    Narzędzia do przeprowadzania analizy Content Gap 

    Poza możliwościami jakie daje analiza SERP, istnieje jeszcze kilka sposobów, dzięki którym wykryjesz luk na swojej stronie. 

    Narzędzia służące do identyfikowania Content Gap to: 

    • Google Analytics – dostarcza danych na temat fraz, które zachęcają użytkowników do sprawdzenia oferty. Pozwala również uzyskać informacje jakie tematy i informacje interesują odbiorców. Przeprowadzanie audytu Google Analytics pozwala określić jacy użytkownicy i aplikacje mają dostęp do danych. 
    • Google optimize – pozwala sprawdzić i przetestować, jak poszczególne elementy Twojej strony internetowej oddziaływują na potencjalnych Klientów. Ponadto dowiesz się jaka kombinacja słów uzyska największy współczynnik konwersji, 
    • Planer słów kluczowych Google Ads – dzięki temu narzędziu sprawdzisz jakie frazy kluczowe charakteryzują się dużym potencjałem. Uzyskasz informacje na temat najbardziej popularnych i najczęściej wyszukiwanych wyrażeniach. 
    • Ahrefs – może posłużyć do oceny contentu, dzięki niemu masz możliwość przeanalizowania wulemów wyszukiwań dla określonych fraz. Ponadto Ahrefs umożliwia wygenerowanie propozycji słów kluczowych. 

    Co zrobić po uzyskaniu wyników analizy? 

    Po przeprowadzeniu analizy Content Gap, będziesz bogatszy o informacje na temat braków na Twojej stronie, a także o propozycje możliwych rozwiązań. Teraz tylko trzeba podjąć odpowiednie działania w celu poprawy widoczności w sieci i pozyskiwania nowych Klientów. 

    Kroki po przeprowadzeniu analizy:

    • uzupełnienie aktualnych treści o brakujące dane,
    • odświeżenie nieaktualnych informacji,
    • przeredagowanie elementów tekstów, na przykład wprowadzenie nagłówków, 
    • zlikwidowanie tekstów niskiej jakości, takich jak zduplikowane treści,
    • optymalizacja strony pod wartościowe frazy kluczowe, 
    • opracowanie content planu przewidującego wprowadzenie brakujących informacji, które mogą zainteresować potencjalnego Klienta. 

    Jednorazowe wprowadzenie zmian może niestety nie wystarczyć, dlatego należy opracować szczegółowy plan publikacji. Powinien się on składać z harmonogramu działań oraz opisu poszczególnych zadań. Cykliczne przeprowadzanie analizy Content Gap pomoże Ci uniknąć zmniejszania widoczności Twojej strony w sieci i spadków przychodów Twojej firmy. Przedstawione działania możesz przeprowadzić sam lub korzystając z pomocy profesjonalnej agencji SEO, która zajmie się zarówno copywritingiem jak i monitoringiem pozycji.

    Rozwiń z nami swój biznes on-line

    Kinga Nagórna
    Autor:
    Content Manager

    Wśród moich obowiązków znajduje się współpraca z copywriterami, tworzenie contentu zgodnego z zasadami SEO oraz nadzorowanie harmonogramu publikacji treści dla naszych klientów.

    Zajmuję się również opracowywaniem strategii komunikacji marketingowej dla firm, które potrzebują pomocy w dotarciu do odpowiedniej grupy odbiorców. Badając grupę docelową oraz analizując trendy rynkowe i konkurencję, tworzę plan działań marketingowych zawierający wskazówki dotyczące wyboru skutecznych kanałów i środków komunikacji.

    Prywatnie jestem wielką fanką kawy, wspinaczek górskich i powieści kryminalnych.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Imię*
    E-mail*
    Treść komentarza*