Poradnik: Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie?
Jak wykorzystać potencjał Instagrama? Jak zyskać duży zasięg postów i szerokie grono followersów?
Jak sprawić, że to właśnie nasze zdjęcia będą wyświetlane osobom nawet spoza naszych obserwatorów? I w końcu, jak sukces na Instagramie przełożyć na sprzedaż (w przypadku marek) czy zarobki (w przypadku influencerów)? Odpowiedź jest prosta, ale zastosowanie się do niej – już niekoniecznie.

Jak prowadzić Instagrama? Krótkie wprowadzenie do tematu
Przez 10 lat swojego istnienia Instagram bardzo ewoluował. Początkowo dostępny był wyłącznie dla smartphonów marki Apple, jednak dynamiczny wzrost użytkowników wymusił na twórcach szybki rozwój. Już 2 lata po premierze aplikacji, została ona wykupiona przez Facebooka za 1 miliard dolarów!
Z początku prosta aplikacja umożliwiająca szybkie dodanie zdjęcia w jednym, kwadratowym formacie z użyciem wbudowanych gotowych filtrów wyróżniająca się znaczącą rolą hashtagów, z czasem zaczęła zyskiwać nowe opcje i możliwości – w dużej mierze inspirowane innymi aplikacjami. I tak Instagram zyskał stories (które znaliśmy już ze Snapchata), włącznie z filtrami, naklejkami i geolokalizacją, następnie filmy IGTV, wyróżnione relacje, dodatkowe formaty zdjęć, profil firmowy na Instagramie a ostatnio także przewodniki, sklep i – obecnie niedostępne jeszcze w Polsce, inspirowane TikTokiem – rolki.
Dziś Instagram ma ponad 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie oraz 500 milionów użytkowników aktywnych codziennie! Wyróżnia go ogromne, jak na social media, zaangażowanie – aż 58 razy większe w przeliczeniu na jednego obserwującego niż Facebook!
Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Instagramem, a chcesz przygotować swój profil pod duże zasięgi – zobacz nasz wpis Instagram – poradnik dla początkujących użytkowników.
Czy Instagram rzeczywiście tnie zasięgi?

Jeszcze kilka lat temu, kiedy użytkowników Instagrama było zdecydowanie mniej, a jakość dodawanych zdjęć i postów nie powalała, dużo łatwiej było wybić się ze swoimi treściami. To właśnie z tego powodu nieraz natrafiamy na profile, które mimo braku świetnych zdjęć i angażujących postów, posiadają dziesiątki tysięcy obserwatorów. Nie jest bowiem tajemnicą, że najtrudniej jest zacząć. Konto, które ma już kilka tysięcy obserwatorów dużo łatwiej pozyska kolejny tysiąc niż nowe konto zaczynające od zera. Osoby, które rozpoczęły swoją przygodę na Instagramie kilka lat temu miały dużo łatwiej ze względu na mniejszą konkurencję.
Wraz ze wzrostem ilości użytkowników Instagrama oraz jakością publikowanego kontentu, zaczęły pojawiać się teorie spiskowe, że ,,Instagram tnie zasięgi”. Rzeczywiście, z wyżej wymienionych powodów, zasięg postów publikowanych przez to samo konto mógł się obniżyć, ale nie jest to celowe działanie Instagrama. Jak każdemu medium społecznościowemu, Instagramowi zależy na naszym czasie i zaangażowaniu – w końcu zarabia na reklamach, które są nam wyświetlane. W interesie właścicieli aplikacji nie leży więc obcinanie zasięgów postów.
Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie?
Żeby lepiej zrozumieć, jak działać na Instagramie czy innych mediach społecznościowych, musimy być świadomi, że nie są one sterowane przez człowieka, czy grupę ludzi, którzy np. decydowaliby, jaką reklamę nam wyświetlić. Za to, jakie treści nam się wyświetlają odpowiada algorytm, czyli krótko mówiąc, sztuczna inteligencja, która stale uczy się poprzez doświadczanie naszych (użytkowników) zachowań.
Jak działa algorytm Instagrama?
Mówi się, aż o 500 różnych zmiennych, które Instagram bierze pod uwagę przy wyświetlaniu treści użytkownika. Co to oznacza?
Być może spotkałeś się z powielanymi ostatnio na Instagramie treściami, jakoby aplikacja zmieniła swój algorytm i teraz najbardziej ,,premiuje” zapisy postów, w dalszej kolejności udostępnienia w wiadomościach prywatnych oraz na story, dopiero później komentarze i na końcu, jako najmniej ważne, bierze pod uwagi lajki. Trudno uznać to za prawdę objawioną, choć można wyciągnąć z tego kilka wniosków.
Przede wszystkim, na pewno w przypadku tak złożonej aplikacji, trudno mówić o algorytmie. Najprawdopodobniej jest to wiele modeli różnego rodzaju – opierających się zarówno na uczeniu nadzorowanym, jak i na częściowo nadzorowanym oraz nienadzorowanym.
Uczenie nadzorowane jest wtedy, kiedy człowiek dostarcza modelowi przykłady – model ustala wzorzec, który potem wykorzystuje. Takich modeli używa się np. do wykrywania nadużyć (w przypadku Instagrama mogą to być zdjęcia naruszające standardy), personalizacji interakcji, rozpoznawania tekstu i obrazu (znowu przydatne w ocenie treści) oraz segmentacji kont (prawdopodobnie na podstawie różnych czynników Instagram przypisuje poszczególnym kontom różne wartości).
Uczenie częściowo nadzorowane – w tym przypadku model otrzymuje zarówno dane wejściowe oznaczone (gotowe odpowiedzi, których maszyna się uczy), jak i nieoznaczone (które musi przeanalizować sama). Tego rodzaju uczenie wykorzystuje się w przypadku dużej ilości niesklasyfikowanych danych (a więc zapewne też w przypadku Instagrama). Takich modeli również używa się do klasyfikacji oraz rozpoznawania obrazu czy mowy.
Uczenie nienadzorowane jest wtedy, kiedy człowiek nie daje modelowi ,,klucza odpowiedzi”. Musi on sam przeanalizować dane i znaleźć w nich wzorce. Im więcej danych, tym bardziej precyzyjne będą wnioski. Używa się ich np. do rozpoznawania podobnych obiektów. A więc – upraszczając i racjonalizując – kiedy Instagram zauważy, że zdjęcia z błękitnym kolorem rajskiej laguny zdobywają duże zaangażowanie, będzie premiował inne zdjęcia, które prawdopodobnie przedstawiają ten sam temat, zakładając, że mają one szanse zdobycia tak samo dużego zainteresowania.
Różne modele są więc wykorzystywane do różnych rzeczy. Jedne (prawdopodobnie) rozpoznają pewne cechy zdjęć czy treści, sprawdzając, czy nie naruszają one zasad społeczności, inne analizują, jak duże szanse na zdobycie popularności ma dany post, jeszcze inne określają, jak wartościowe jest konto, a kolejne wyłapują ilość reakcji pod postami (i jeśli zauważają, że jest ich dużo, to jeszcze premiują post). Mamy tu też algorytmy konwencjonalne (np. pod postacią hashtagów czy geolokalizacji).
Mając na uwadze powyższe, z całą pewnością o powodzeniu publikowanych przez Ciebie postów nie decydują jedynie 4 czynniki, a nawet nie 500 (a dużo więcej). Nie znaczy to jednak, że nie mamy na nic wpływu. Wręcz przeciwnie!
Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę
Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!
Wypełnij briefGdzie szukać informacji o tym, jakie treści i zdjęcia publikować na Instagramie?
Przede wszystkim, w statystykach. Jeśli masz konto profesjonalne, masz dostęp do wielu statystyk. Jeśli masz konto prywatne, a zależy Ci na wiedzy, na co Twoi obserwatorzy reagują najlepiej, przełącz je na konto profesjonalne.
Jak przełączyć konto prywatne na profesjonalne?
Wejdź na swój profil, a następnie w Ustawienia (symbol trzech poziomych linii w prawym, górnym rogu). Naciśnij ,,Ustawienia” (są na dole listy), a następnie ,,Konto”. Na samym dole różnych opcji zobaczysz niebieski napis ,,Przełącz typ konta”. Wybierz konto profesjonalne. Pamiętaj, że takie konto można utworzyć, jeśli masz stronę firmową na Facebooku, z którą połączysz swój instagramowy profil. Jeśli nie masz, możesz utworzyć ją automatycznie z poziomu Instagrama przełączając konto na profesjonalne.
Jeśli masz już statystyki, możesz zacząć je czytać, analizować i wyciągać wnioski. Zacznijmy od przytaczanych wyżej statystyk postów: zapisów, udostępnień, komentarzy i polubień.
Jak napisałam wcześniej, z pewnością na nich samych nie opiera się cały algorytm, ALE stanowią one jednak dla nas informację o tym, jak odbiorcy reagują na nasze treści.

Zapisy postów
Są ważne, ponieważ pokazują Ci, że Twoi odbiorcy rzeczywiście interesują się Twoimi treściami. Zapisali Twój post na później, a więc najprawdopodobniej zainspirowałeś ich do czegoś – może chcą kupić Twój produkt, odwiedzić miejsce pokazane na zdjęciu, wcielić w życie Twoją ekspercką poradę, którą opisałeś w poście albo po prostu zrobić podobne zdjęcie.
Sprawdź w statystykach, które Twoje posty mają najwięcej zapisów i zastanów się, dlaczego tak jest. Następnym razem przygotowując treści postaraj się zrobić to w taki sposób, aby ktoś mógł je zapisać (inspiruj!).
Udostępnienia postów
Instagram pozwala udostępnić post w swojej relacji oraz w wiadomościach prywatnych do innych użytkowników. Pewnie już zauważyłeś, że w Twoich statystykach postów symbol udostępniania nie pokazuje żadnych, a dodatkowo nie jest tak czarny i wyraźny jak pozostałe symbole – to nie błąd. Niestety z powodu zmian w europejskich zasadach dotyczących prywatności, te statystyki nie są już dostępne. A szkoda, bo dostarczały nam ważnej informacji. Przecież skoro ktoś udostępnia czyjś post, to znaczy, że uważa go za tak wartościowy, że chce się nim podzielić. Jednak to, że nie mamy dostępu do tych danych, nie znaczy, że nie są ważne dla algorytmów.
Komentarze pod postami
Możesz je dostrzec i bez wchodzenia w statystyki. Są bardzo ważnym składnikiem zaangażowania. Oczywiście, bardziej niż te z pojedynczymi emotkami interesują nas te dłuższe, z jakąś konkretną wypowiedzią. Instagram to zaangażowanie, a komentarze są najlepszą jego formą. Jeśli masz ich dużo to znaczy, że odbiorcy Twoich postów są zainteresowani tematem, treścią, zdjęciem i chcą się podzielić swoim zdaniem. Może też po prostu Cię lubią i chcą wchodzić z Tobą w interakcje. Jeśli masz ich mało, to być może Twoje treści są za krótkie, albo niedostosowane do Twojej grupy odbiorczej. Zastanów się, jak zachęcić ludzi do pozostawienia komentarza. Zadaj pytanie w poście, sprowokuj do dyskusji.
Like
To najmniej ważna reakcja na post. Dlaczego? Bo najłatwiej ją wykonać – serduszko zostawiamy podwójnym tapnięciem na zdjęcie. Lajki rozdajemy na prawo i lewo, czasem nie zauważamy, że zdjęcie, które polubiliśmy to reklama, nie zwracamy uwagi na przekaz. Instagram zauważył też, że ilość lajków pod zdjęciem jest dla nas wyznacznikiem jego jakości. Trudniej nam samym ocenić, czy nam się podoba, czy nie. Łatwiej zasugerować się ilością polubień przyznanych przez innych użytkowników. Aby to ukrócić, aplikacja już od jakiegoś czasu testuje opcję bez widocznej ilości lajków. Tzn. nie jest ona widoczna dla odbiorcy, ale jest dla Twórcy. Być może w takim zastosowaniu ,,dawanie serduszek” będzie miało większy sens.
Które jeszcze statystyki warto sprawdzać na Instagramie?
Jeśli chodzi o posty:
Wizyty w profilu
Dzięki tej liczbie dowiesz się, ile osób zainteresowałeś danym postem na tyle, aby chcieli zobaczyć inne Twoje materiały. Wejścia w profil są ważne, bo dzięki nim masz szansę zdobyć kolejne interakcje z danym użytkownikiem – lajki pod innymi zdjęciami, wejście na Twoją stronę internetową, obserwację profilu. Sprawdź, które Twoje posty wygenerowały największą ilość wejść w profil i zastanów się, co przyciągnęło uwagę odbiorców.
Liczba odbiorców
Im większa, tym bardziej Twój post spodobał się użytkownikom i Instagramowi. Ma na nią wpływ m.in. atrakcyjność zdjęcia i treści, ilość interakcji, jakie zebrał post zaraz po opublikowaniu czy dobór hashtagów.
Wyświetlenia
A raczej nie tyle same wyświetlenia, co miejsca wyświetleń. Może to być np. strona główna, hashtagi, lokalizacja, zakładka ,,eksploruj” (ta pod przyciskiem z lupką, gdzie pojawiają się posty proponowane przez Instagram, m.in. na podstawie materiałów, które zazwyczaj lajkujesz), profil (czyli ktoś wszedł w Twój profil, a potem obejrzał dane zdjęcie). Jakie informacje to niesie?
Statystyki miejsc wyświetleń Twoich treści mogą Cię zaskoczyć. Może np. okazać się, że jeden post ma 5 razy więcej wyświetleń z hashtagów niż inne. W takim przypadku koniecznie przeanalizuj, jakich hashtagów użyłeś i czy były inne niż zazwyczaj.
Jak dobierać hashtagi na Instagramie?

Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć. Powiedzmy, że masz drogerię internetową i Twoim celem jest zdobycie większej ilości klientów z Instagrama. Zastanów się, kim są i co lubią Twoi Klienci. Może dzięki statystykom Google Analytics, Facebooka i Instagrama wiesz już, że są to kobiety, Polki w wieku 25-34 lat (przykładowo). To już daje Ci możliwość wyboru takich hashtagów, jak #polishgirl czy #polskakobieta. Oklepane? Za chwilę powiem Ci, czemu warto ich użyć. Teraz wybierz kilka hashtagów, które najogólniej opiszą Twoje produkty – może np. #kosmetyki? #kosmetykinaturalne, #krem, #pielęgnacja? Wejdź w posty otagowane tymi hashtagami, sprawdź, w jakim towarzystwie się pojawiają i zainspiruj się!
Umówmy się, że do każdego z postów znajdziesz kilka – kilkanaście hashtagów:
- ogólnych – o dużym zasięgu – powiedzmy od 1 do 50 mln – przez to, że używa ich wiele osób, są bardzo często odświeżane i to z nich uzyskasz pierwsze po opublikowaniu reakcje pod postem. To dlatego warto używać też banalnych hashtagów.
- szczegółowych – opisujących to, co jest na zdjęciu, nawiązujących do tematyki posta, rodzaju fotografii, stylu czy trendu, w który chcesz wpisać się zdjęciem (pewnie zauważyłeś, że na Instagramie można natrafić na wiele podobnych do siebie zdjęć czy postów – sprawdź, czy nie łączą je podobne hashtagi).
Łącznie: max. 30 hashtagów (na więcej Instagram Ci nie pozwoli).
Uwaga! Ważne
Nie używaj hashtagów zbyt popularnych – jakich? Takich, które są najczęściej używanymi słowami świata, np. love, like, eat, food, ale też skrótów: l4l, like4like, s4s, f4f (znaczących tyle, że osoba, która użyła ich w poście, ,,odda” Ci Twoje polubienie czy obserwację – sztuczne nabijanie zaangażowania). Omijaj też hashtagi, które są niejednoznaczne – albo właśnie jednoznaczne – np. #dating, #instagrl. Tego typu hashtagi często są wykorzystywane w postach naruszających standardy społeczności (np. ukazujących zbyt dużo negliżu) – inni użytkownicy je zgłaszają, a przy dużej ilości zgłoszeń postów z danym hashtagiem, zostaje on zablokowany.
Umieszczając zbanowany hashtag pod swoim zdjęciem narażasz się na obcięcie zasięgu swojego posta (a czasem też przyszłych postów). Wygląda to tak:

Jakie hashtagi wybrać?
Wróćmy do naszego przykładu drogerii internetowej. Powiedzmy, że dodajemy zdjęcie z nową serią kosmetyków. Przydadzą się hashtagi:
- związane z produktem: #kosmetyk #kosmetyki #nazwaserii #nazwamarki #nazwaproduktu (krem, balsam, olejek), #pielęgnacja #pielęgnacjatwarzy
- związane ze sposobem życia: #dbamosiebie #czasdlasiebie #domowespa #naturalnie #zdrowo #aktywnie
- związane z naszą grupą docelową: #kobietapotrzydziectce #modnapolka #jestemmama
- związane z postem, ale luźniej: #prezent #walentynki (jeśli uznamy, że nasze produkty nadadzą się na prezent) #kwiaty #kawa (czy inne przedmioty, które też są na zdjęciu)
- hashtagi zwiększające zasięg, odpowiadające za pierwsze lajki: mogą być angielskie (#skincare #monday – choć żeby hashtag nie był za duży, lepiej użyć #mondaymorning), ale lepiej wykorzystywać te, których używają Twoi potencjalni Klienci: #polishgirl #polskadziewczyna #piątek (dzień tygodnia, w którym dodajesz post) #marzec (analogicznie), #dzieńdobry #miłegodnia. Mogą to być też hashtagi nawiązujące do stylu zdjęcia albo rodzaju fotografii, np. #makrofotografia #flatlaypoland).
Do jakich osób dotrzesz?
- do tych, którzy sami publikują posty związane z kosmetykami,
- do tych, którzy szukają kosmetyków,
- do tych, którzy właśnie opublikowali coś po polsku (dzięki polskim hashtagom ogólnym),
- do tych, którzy wykazują cechy Twoich potencjalnych klientów (np. zależy im na urodzie, wyglądzie).
Dzięki większym hashtagom (pow. 200-300 tys. użyć) trafisz do większej ilości osób, bardzo szybko. Im mniejszy i bardziej szczegółowy hashtag, tym więcej czasu może zająć odbiorcom dotarcie do niego, ale będą to osoby lepiej dopasowane do Twojego profilu, a więc potencjalnie bardziej zainteresowane Twoimi treściami czy produktami.
Pomyśl w ten sposób o swojej grupie docelowej i znajdź hashtagi, które najlepiej opisują to, co robisz.
Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę
Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!
Wypełnij briefLokalizacja i oznaczenia na Instagramie

Skoro jesteśmy przy hashtagach, nie mogę nie wspomnieć o lokalizacji i oznaczeniach innych kont.
Lokalizacja jest ważna zawsze (to kolejny klikalny element, który może kogoś przyprowadzić na Twój profil), ale będzie dla Ciebie szczególnie ważna zwłaszcza, jeśli prowadzisz biznes stacjonarnie, w danym mieście, albo jesteś związany z jednym lub wieloma miejscami w inny sposób (jesteś blogerem podróżniczym albo znanym lokalnie, związanym z danym miejscem lub regionem).
Oznaczenia innych kont – marek produktów, które są na Twoich zdjęciach, zaprzyjaźnionych firm, znajomych – stwarzają kolejne okazje do odwiedzin Twojego profilu (zdjęcie pojawi się w profilach oznaczonych osób), ale pełnią też jeszcze jedną ważną funkcję – funkcję budowania społeczności.
Na Instagramie jak w życiu – kto sobie wzajemnie pomaga, ten ma większe szanse na przetrwanie. Dlatego warto polecić swoim odbiorcom produkty innej marki (oczywiście nie konkurencyjnej), udostępnić na story zdjęcie, które z jakiegoś powodu nam się podoba albo pokazać profil innej osoby. Karma wraca, a te osoby mogą nam się odwdzięczyć tym samym.
A więc, oznaczając kogoś robimy zasięg jego profilowi. Ale! Kiedy ta osoba zobaczy zdjęcie z oznaczeniem, może udostępnić je u siebie, robiąc zasięg nam.
Na przykładzie naszej drogerii:
- Dodajemy zdjęcie kosmetyków, ale w tle za nimi stoi pyszna kraftowa kawa z naszej ulubionej palarnii, z której kupujemy nałogowo. Warto oznaczyć firmę na zdjęciu, a nawet wspomnieć mimochodem w poście, że bardzo tę właśnie kawę lubimy. Osoba prowadząca konto palarni zobaczy nasz post z oznaczeniem i może doceni naszą wzmiankę na tyle, że udostępni nasz post w relacji na koncie firmowym. I mamy nowych odbiorców!
- Teraz sytuacja odwrotna: nasza Klientka dodaje estetyczne zdjęcie z naszymi kosmetykami. Udostępniając je na profilu mamy win-win! Klientka cieszy się, że została doceniona, a firma cieszy się, że się o niej mówi.
Ale ale! Pamiętajmy, że istnieje coś takiego, jak prawa autorskie. Udostępniając post innej osoby na story, nic złego się nie wydarzy (od razu widać, że to udostępnienie, a nie nasze zdjęcie, automatycznie generuje się też podpis profilu), ale sytuacja komplikuje się, kiedy chcemy dodać zdjęcie jako post w profilu. Wówczas musimy zapytać autora zdjęcia o zgodę na publikację, po czym grzecznie wspomnieć w poście, kto je wykonał.
TIP dla influencerów: Jeśli chcesz, żeby Twoje zdjęcia były udostępniane przez profile firm, które oznaczasz, nie pokazuj na nich produktów różnych marek, a już zwłaszcza konkurencyjnych. Taka powiedzmy Nivea nie udostępni zdjęcia, na którym widnieje też produkt Dove, niezależnie od tego, jak piękne by ono nie było.
Poszukaj profili, które możesz oznaczać na zdjęciach czy w relacjach. Nie muszą być to profile osób czy firm, a np. konta poświęcone Twojemu miastu albo jakiejś tematyce – takie, które mogłyby udostępniać Twoje treści u siebie.
Statystyki konta firmowego na Instagramie

Mając świadomość tego, co Twoi odbiorcy cenią najbardziej, możesz lepiej dostosować przyszłe treści do ich oczekiwań i w efekcie zyskać lepsze efekty w postaci zaangażowania i zasięgu. Pamiętaj jednak, że możesz pozyskać więcej danych niż tylko statystyki poszczególnych postów.
Jeśli tworzysz materiały na story, filmy IGTV, live’y czy przewodniki (a jeśli nie tworzysz – to koniecznie zacznij jak najszybciej!), to masz też statystyki ich wyświetleń i interakcji z nimi. Porównaj je ze sobą, a z pewnością dojdziesz do jakichś wniosków.
Na Twoim profilu firmowym znajdziesz też ogólne statystyki konta:
– dotyczące materiałów publikowanych w ciągu ostatnich 7 lub 30 dni: liczba kont, do których udało Ci się dotrzeć (zasięg, wyświetlenia, odwiedziny profilu czy wejścia na Twoją stronę) – wraz z porównaniem do poprzedniego okresu np. ostatnie 30 dni w porównaniu z wcześniejszymi 30 dniami. Porównania pozwolą Ci ocenić, czy Twoje konto się rozwija, czy nie. Przy analizie statystyk pamiętaj, aby sprawdzić, jakie materiały publikowałeś w tym okresie – czy były one ilościowo i jakościowo podobne, czy może w pewnym czasie z jakichś względów publikowałeś więcej albo byłeś bardziej ,,na czasie” (bo np. Twoje produkty świetnie nadają się na prezenty świąteczne, których wszyscy szukali miesiąc temu).
– interakcje dotyczące materiałów (postów, relacji, filmów),
– Twoja grupa odbiorców – tu sprawdzisz, kim są Twoi obserwatorzy i czy udaje Ci się dotrzeć do tych osób, do których chciałeś. Ważna jest płeć, przedział wiekowy (kwestie dostosowania rodzaju komunikacji), ale też lokalizacja! Jeśli masz profil polskiej firmy prowadzącej wysyłkę zamówień tylko na terenie kraju – wszyscy spoza jego granic nie będą mieć znaczenia z punktu widzenia Twojej strategii (nie kupią Twoich produktów). Podobnie z restauracją albo sklepem mającym jedną siedzibę – każdy spoza Twojej lokalizacji – choć mógłby być Twoim klientem, odwiedzi Cię dużo rzadziej, niż mogłaby to zrobić osoba mieszkająca w Twoim mieście. W tym miejscu znajdziesz też najbardziej aktywne pory Twoich odbiorców – czasami ma to znaczenie dla wyboru najlepszej godziny publikacji postów, ale w przypadku innych konto godziny aktywności mogą utrzymywać się na podobnym poziomie w ciągu całego dnia.
Instagram Reels – booster zasięgu?
Zyskujące na popularności rolki na Instagramie wdarły się przebojem na rynek contentu wideo, udostępnianego w serwisach społecznościowych. Nie sposób nie zauważyć jego podobieństwa do formy prezentowanej na platformie TikTok. Dzięki temu użytkownicy instagrama, którzy korzystają również z TikToka, nie muszą na nowo uczyć się obsługi interfejsu, który jest im dobrze znany.
Kreator rolek dostępny jest w górnym pasku nawigacyjnym, dokładnie tam gdzie tworzenie postów, relacji i nagrań na żywo. W kreatorze możemy (choć nie musimy) dodać muzykę z oficjalnej bazy Instagrama, dołożyć efekty jak w relacjach oraz ustawić czas trwania rolki. Osoby zaznajomione z dodawaniem relacji wideo, z pewnością szybko odnajdą się w Instgram Reels.
Warto zaznaczyć, że rolki na Instagramie osiągają świetne zasięgi, ale co najważniejsze – pozwalają dotrzeć do nowych followersów o wiele skuteczniej. Oto przykład, który świetnie obrazuje te różnice.


Na załączonych grafikach wyraźnie widać dysproporcję, między zasięgami generowanymi przez “tradycyjny” content na Instagramie, a nowo powstałymi rolkami. Warto zaznaczyć, że rolki na Instagramie są świetnym sposobem na dotarcie do użytkowników, którzy jeszcze nas nie followują. Tym samym Instagram Reels mogą z powodzeniem służyć jako darmowa reklama naszego profilu – o ile content będzie na tyle ciekawy, by ściągnąć na niego nowych odwiedzających.
Widać to idealnie po statystykach, które prezentują miażdżącą przewagę rolek, w generowaniu zasięgu.

Reklamy w Instagram Reels
Serwisy społecznościowe od wielu lat są idealnym miejscem na reklamowanie swojej firmy lub osoby. W zakładce rolek, również napotkamy reklamy, które pozwolą nam na m.in. zwiększenie rozpoznawalności marki, wygenerowanie wejść na witrynę czy wywołanie konkretnych czynności. Aktualnie mamy aż 6 typów kampanii, które możemy utworzyć, a są to: kampanie rozpoznawalności marki, zasięgowe, na ruch, instalacje aplikacji, wyświetlenia filmu oraz konwersje.
Jeśli taka forma promocji Cię interesuje – musisz koniecznie sprawdzić nasz wpis Instagram Reels a kampanie reklamowe, w którym opisujemy typy kampanii oraz gdzie lepiej aktualnie się promować – na Instgramie czy tikToku?
Nie da się ukryć, że rolki nabierają coraz większego rozpędu, więc warto zadbać o to, by nie zabrakło w nich także Ciebie!
Podsumowanie: jak prowadzić Instagrama, żeby miał dobre zasięgi?
Regularnie, długo, różnorodnie, ciekawie, angażująco. To kolejne kwestie, które mają znaczenie. Jak wcześniej wspominałam, Instagram chce Twojego zaangażowania, więc jeśli będziesz poświęcał mu odpowiednią ilość czasu, na pewno Ci się odwdzięczy.
Pamiętaj jednak, że powinien być to wartościowy czas. Nie spamuj serduszkami, ani setką relacji na stories dziennie (tak, taki jest limit). Lepiej dodać 2-3 angażujące plansze na stories – filmiki, z naklejkami na pytania otwarte i zamknięte, zachęcające do interakcji albo napisać mniej, ale dłuższych komentarzy pod postami – takich, które sprowokują dalszą dyskusję.
Zadbaj o swoją społeczność

- Pamiętaj o swoich obecnych odbiorcach – odpisuj na ich komentarze pod Twoimi postami i wiadomości prywatne. Zajrzyj na ich profile, zobacz, co u nich słychać, wejdź w dyskusję, udostępnij ich ciekawy post na swoim story, obejrzyj ich relację i zareaguj na nią.
- Pozyskaj nowych obserwatorów – łatwo powiedzieć, ale trudniej wykonać? Wszystko to kwestia czasu. Albo reklamy 😉
- skoro już wiesz, jakich hashtagów (i/lub znaczników lokalizacji) używa Twoja społeczność, odwiedzaj je regularnie, lajkuj i komentuj zdjęcia pod nimi, zachęcaj (w sposób naturalny) do odwiedzin Twojego profilu);
- masz już pewnie kilka profili, które obserwujesz i lubisz – warto je odwiedzić (zwłaszcza te, które z jakiegoś względu są podobne do Twojego), po czym sprawdzić komentujących zdjęcia. Skoro są aktywni i zainteresowani danym tematem, to może wchodząc z nimi w interakcję (odpowiadając na ich komentarz albo lajkując ich posty) skłonisz ich do interakcji, a w efekcie – do obserwowania Twojego profilu;
- przypominam raz jeszcze o udostępnianiu materiałów innych kont na stories i wchodzeniu w tego rodzaje interakcje na zasadzie wzjemności;
- pokaż się poza Instagramem – najłatwiej będzie, jeśli masz firmę – masz pewnie też stronę internetową, stronę firmową na Facebooku, może mailing, może konto na YouTube – zadbaj, aby w każdym z tych miejsc odpowiednio wyeksponować obecność Twojego konta instagramowego. Napisz post na Facebooku zapraszający na Instagrama (koniecznie wymień wartość, którą dajesz na Instagramie, a na Facebooku nie, powiedzmy – regularne live’y albo zdjęcia z życia firmy), dodawaj linki na stronach i w innych mediach społecznościowych. Zaproś Twoich stałych klientów na Instagrama – może wydrukuj miłą formułkę na materiałach, które i tak od Ciebie dostają podczas zakupów albo korzystania z usług (np. na ulotkach)? Albo zrób estetyczną naklejkę z logo Instagrama i nazwą profilu do przyklejenia na drzwi Twojej siedziby? Poleć profil znajomym, zaangażuj pracowników. Ogranicza Cię tylko wyobraźnia!
- zrób konkurs – to sposób, który lubię najmniej. Jeśli się na niego decydujesz, musisz przemyśleć zasady i regulamin – żeby przyniósł zamierzony efekt i był przeprowadzony legalnie. Zabezpiecz się przed nalotem botów i osób, które wezmą udział w konkursie i znikną niezainteresowane tak naprawdę Twoimi produktami.
- reklamuj się – reklamy na Instagramie są dość tanie, ale zazwyczaj przynoszą słaby efekt. Jeśli jednak nie spróbujesz, nie przekonasz się, czy warto. Ustaw reklamę z celem odwiedzin profilu i na podstawie tego, co już wiesz o swoich odbiorcach wybierz, do kogo Twoja reklama ma docierać. Zacznij od małych budżetów.
Cokolwiek robisz, rób to z umiarem. Twój czas spędzony na Instagramie powinien być jakościowy. Jeśli powielasz w kółko te same czynności, nie przyniesie to nowych efektów, ale może przynieść… bana.
Skąd wiadomo, że mam bana na Instagramie?

Jeśli wyświetlił Ci się komunikat ,,To działanie zostało zablokowane”, masz bana. Prawdopodobnie nadużyłeś którejś z funkcji – lajkowania, komentowania, obserwowania. Niektóre źródła podają, że nie można polajkować więcej niż 60 zdjęć na godzinę, inne – że nie można pozostawić tylu komentarzy. Sprawdzałam nie raz, można 😉 Myślę, że wszystko to kwestia tego, czy nasza aktywność wyda się algorytmom podejrzana. Na przykład zazwyczaj lajkujesz 20 zdjęć dziennie, a teraz za jednym razem zostawiłeś 400 serduszek. Albo chciałeś zrobić czystki w profilach, które obserwujesz na Instagramie i na raz odobserwowałeś zbyt wiele kont. Albo spamujesz każdemu po kolei takim samym komentarzem / komentarzami z samymi emotkami / krótkimi komentarzami (już po kilku takich samych komentarzach, może wyświetlić Ci się komunikat, ale po zmianie treści będziesz mógł komentować dalej). Albo właśnie notorycznie nadużywasz którejś z tych funkcji.
Czasami Instagram może pomylić Twoje działania z działaniami botów i niesłusznie oskarżyć Cię o podanie swojego hasła jakimś zewnętrznym systemom. Niezależnie od tego, czy podpinałeś boty lub inne oprogramowanie do swojego konta (a jak widać lepiej tego nie robić), powinna zadziałać najzwyklejsza zmiana hasła.
Jeśli masz bana i zmiana hasła nie pomaga – wciąż nie możesz wykonywać pewnego rodzaju czynności (lajkować, komentować, wysyłać wiadomości), musisz po prostu poczekać. Pierwszy ban powinien minąć maksymalnie po 24 godzinach. Po tym czasie jednak musisz uważać, kolejne bany mogą być już dłuższe!
Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę
Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!
Wypełnij briefJak wypromować Instagrama? Bez dobrych zdjęć ani rusz

Gdybym miała wybrać trzy określenia najlepiej opisujące Instagrama, byłyby to:
ładne zdjęcia, hashtagi i zaangażowanie. O dwóch ostatnich już powiedziałam, czas zająć się zdjęciami.
Jakie zdjęcia to ładne zdjęcia? Z punktu widzenia algorytmu – już wiesz, bo czytając ten artykuł sprawdziłeś, co jest popularne i dobrze się klika 🙂 Ale algorytm to nie wszystko – liczą się użytkownicy, a wiadomo, że trudno dogodzić wszystkim.
Twoje zdjęcia na pewno powinny być dobre jakościowo i estetyczne. Mogą być robione lustrzanką, dobrym aparatem cyfrowym lub telefonem z dobrym aparatem. Powtarzające się w poprzednich zdaniach słowo ,,dobre” odnosi się raczej do wrażeń subiektywnych, ale jest kilka rzeczy, które możesz zrobić.
- Niezależnie od tego, jaki masz sprzęt, przed zrobieniem zdjęcia przetrzyj obiektyw – to czasami naprawdę dużo daje.
- Światło jest podstawą każdego zdjęcia. Jeśli nie chcesz na razie inwestować w aparat, zainwestuj w małą lampkę fotograficzną dającą naturalny odcień światła. Nie ustawiaj jej zbyt blisko obiektu, żeby uniknąć ostrych, głębokich cieni.
- Zadbaj o porządek fotografowanego miejsca. Na pewno nikt nie ma tak idealnie posprzątanego domu, jak to pokazuje na Instagramie. Wystarczy oczyścić mały kącik z niepotrzebnych rzeczy i zostawić proste, estetyczne meble czy ozdoby.
Jeśli fotografujesz produkty np. w postaci flatlay’a (czyli ułożone na płasko, a zdjęcie robisz ustawiając obiektyw równolegle do podłoża), koniecznie przetrzyj blat i sprawdź, czy Twoje obiekty nie są ,,wypalcowane”. Dobrze też, jeśli nie będziesz się odbijać w ich powierzchni 😉 Pamiętaj, że im mniej, tym lepiej – warto postawić na 1 lub 2 wyraźne kolory, niewielką ilość rekwizytów, a większe obiekty ułożyć na dole zdjęcia. To pozwoli Ci zachować porządek.
- Zadbaj o spójność – zdjęcie nie tylko ma być estetyczne samo w sobie, ale ma też pasować do innych zdjęć na Twoim profilu. Najbardziej podobają nam się profile, które pokazują różnorodne treści w podobny sposób. Przejrzyj profile, które Ci się podobają i sprawdź ułożenie zdjęć. Być może zauważysz jakieś reguły (na pewno nie na każdym zdjęciu pojawia się ten sam schemat – pewnie kadry się przeplatają i różnią między sobą np. obecnością ludzi).
- Postaw na filtr – filtr nałożony na zdjęcia pomoże w zachowaniu podobieństwa wśród zdjęć. Możesz kupić gotowe filtry, użyć filtrów sugerowanych przez aplikacje do obrabiania zdjęć lub stworzyć swój własny filtr (np. zapisując ustawienia predefiniowane w aplikacji Lightroom). Ważne jednak, żeby zachować rozsądek. Nie każde zdjęcie będzie wyglądać dobrze z tym samym filtrem – dostosuj go delikatnie zmieniając temperaturę barwową, ekspozycję, kontrast czy redukując prześwietlenia. Filtry wbudowane w Instagram nigdy nie wyglądają dobrze ustawione na 100% – wybierz mniejsze wartości (20-40%).
- Fotografuj rzeczy estetyczne, postaraj się, wyszukuj nowe pomysły na zdjęcia (na Instagramie czy Pintereście), próbuj nowych rzeczy i wychodź poza swoją strefę komfortu, a na koniec sprawdzaj statystyki.
Dobra współpraca influencerska – obopólne korzyści

Niezależnie od tego, czy prowadzisz Instagrama marki, czy swojego prywatnego, współpraca influencerska może Ci się opłacić. Kluczem do dobrej współpracy jest dobre dopasowanie marki do influencera oraz jasne zasady współpracy.
Jako influencer, zgadzaj się tylko na współpracę z markami, których produktów sam chętnie używasz i które są zgodne z Twoim profilem (estetyką, przekonaniami, filozofią) – tylko taka współpraca ma szansę wypaść naturalnie.
Jako marka – podobnie – wybieraj influencerów, których profile pasują do odbiorców Twojego produktu.
Warto zwrócić uwagę na estetykę zdjęć (porozmawiaj z influencerem, czy może udzielić Twojej marce praw do wykorzystania jego zdjęć na kanałach Twojej marki), liczbę obserwatorów i zaangażowanie na profilu. Popatrz, czy komentarze są autentyczne i czy odbiorcy rzeczywiście są zainteresowani tym, co pisze i pokazuje twórca.
Zawsze warto na początku jasno określić warunki współpracy. Jako przedstawiciel marki zaproponuj influencerowi rodzaj rozliczenia pracy i termin realizacji zlecenia oraz wyjaśnij, na czym najbardziej Ci zależy. Nie powinieneś narzucać twórcy wszystkiego. Nie dyktuj treści, zostaw wolną rękę w kwestii zdjęć, a jeśli masz do zaoferowania większe spektrum produktów – pozwól mu wybrać, które z nich chciałby promować. Negocjuj warunki, a jeśli propozycja influencera Ci nie odpowiada – znajdź innego. Dzięki temu współpraca wypadnie autentycznie i ma szansę odnieść sukces.
Dobrze jednak poinformować, jaki masz pomysł na kampanię, na jaką cechę produktu chcesz postawić w komunikacji albo poprosić o użycie odpowiednich hashtagów i oznaczenia Twojej marki.
Sukces na Instagramie zależy od Ciebie

Jeśli przebrnąłeś przez ten tekst i jesteś zdeterminowany, żeby osiągnąć sukces na Instagramie – gratulacje! Nie jest to niemożliwe, pamiętaj jednak, że poza celem i strategią, będzie Ci potrzebna duża dawka regularności i konsekwencji.
Praktyka czyni mistrza – zamieszczaj dużo treści (ale nie więcej niż 1 post dziennie + story), testuj różne rozwiązania i nie zniechęcaj się. Potrzeba czasu, aby dotrzeć do Twoich potencjalnych odbiorców. Po drodze może się też okazać, że Twoje dotychczasowe metody przestały działać – postaraj się znaleźć problem i publikuj dalej. Może o innej porze? Może z innym filtrem? Może przy większym wykorzystaniu story, rolek czy livów. Albo przy użyciu nowych hashtagów.
Bądź otwarty na nowe rozwiązania, nowe rodzaje treści, form publikacji, nową estetykę, może reklamy. Szukaj, ucz się, rozwijaj.
I nie krytykuj. Pamiętaj, że wszystko wymaga czasu – zwłaszcza Instagram, gdzie czas jest walutą. Jeśli ktoś inny zbiera wokół siebie mniejszą społeczność, nie oznacza to, że publikuje mniej jakościowy kontent lub że ma gorsze produkty. Być może po prostu nie poświęca Instagramowi tyle czasu, co inni albo przyświecają mu inne cele.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Zdecydowanie tak. Dodatkowo umożliwiają nam lepsze dotarcie do osób, które jeszcze nie śledzą naszego profilu. Tym samym zyskujesz podwójnie – zwiększasz zainteresowanie swoim contentem (co na pewno nie ujdzie uwadze algorytmu), a także zupełnie bezpłatnie zyskujesz realne szanse na zwiększenie ilości obserwujących.
Tak ucina i będzie ucinał. Obecne wyniki finansowe firmy META (dawniej Facebook) przedstawiają historycznie największe spadki. Wiąże się to z odpływem użytkowników. Przeciwdziałać tej sytuacji można stosując dwa znane od dawna sposoby. Pierwszy z nich to właśnie ucinanie zasięgów organicznych na rzecz „wymuszenia” wykupienia reklam. Drugim sposobem jest zwiększenie liczby użytkowników, co nie jest takim prostym zadaniem w obliczu konkurencyjnych obecnie serwisów tj. TikTok i YouTube.
Aby tworzyć reklamy na Instagramie, musisz przekształcić swoje konto w konto profesjonalne. Możesz utworzyć reklamę bezpośrednio z poziomu Instagrama. Przejdź do profilu i wybierz ,,Promocje”. Wybierz post, który chcesz promować, a następnie miejsce, do którego chcesz przekierować odbiorców, grupę odbiorców, budżet i czas trwania promocji. Reklama zostanie przesłana do sprawdzenia pod kątem zgodności z Zasadami zamieszczania reklam. Po zatwierdzeniu zostanie włączona. Promować można także relacje. Zamieść relację, a następnie ją odtwórz. Na dole znajdziesz napis ,,Promuj” – naciśnij go i utwórz reklamę. Możesz też tworzyć reklamy z poziomu Twojej strony na Facebooku połączonej z Instagramem lub z poziomu Menedżera Reklam.
Jeśli masz konto profesjonalne na Instagramie, wiele czynności możesz wykonać z Facebooka – wejdź na swoją stronę firmową, naciśnij ,,Narzędzia do publikowania”, a następnie ,,Creator Studio” (z menu po lewej stronie). Na górze strony zobaczysz logo Facebooka i Instagrama – wybierz ikonę Instagrama i ciesz się możliwością planowania postów z komputera.
Jeśli w tym miejscu nie widzisz swojego instagramowego konta, wybierz z menu po lewej stronie ,,Konta na Instagramie”, a następnie ,,Dodaj konto na Instagramie” (prawy górny róg) i zaloguj się do wybranego konta instagramowego.
Przejdź do swojego profilu i naciśnij nazwę profilu nad zdjęciem profilowym. Wybierz opcję ,,Dodaj konto”. Zaloguj się do istniejącego konta lub utwórz nowe konto. Jeśli nie możesz znaleźć tej opcji: przejdź do swojego profilu, dotknij w prawym górnym rogu symbolu trzech poziomych kresek, a następnie wybierz ,,Ustawienia”. Przewiń w dół i naciśnij ,,Dodaj konto”. Wpisz nazwę użytkownika i hasło konta, które chcesz dodać.
Żeby przełączać się między kontami, przejdź do profilu i naciśnij nazwę profilu znajdującą się nad zdjęciem profilowym. Rozwinie się lista kont dodanych w aplikacji. Wybierz jedno z nich. W jednej aplikacji możesz dodać 5 kont bez wylogowywania się. Chcesz dodać więcej?
Sprawdź w ustawieniach swojego telefonu, czy możesz duplikować aplikacje. Jeśli tak, zduplikuj aplikację Instagram i do jej kopii dodaj kolejne konta. Tym sposobem możesz obsługiwać 10 kont bez wylogowywania się.
Aby założyć konto na Instagramie należy pobrać aplikację Instagram ze sklepu App Store lub Google Play. Otwórz aplikację i zarejestruj się podając swój email lub numer telefonu. Możesz też zarejestrować się używając swojego konta na Facebooku. Utwórz nazwę użytkownika (wybierz coś chwytliwego!), wprowadź dane profilowe i przejdź dalej.
Wybierz mocne hasło, zawierające duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne (najlepiej, żeby był to przypadkowy ciąg znaków) i nie podawaj go nikomu. Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Dzięki niemu, przy każdej próbie logowania na konto będzie trzeba wprowadzić specjalny kod logowania lub potwierdzić próbę logowania. W ten sposób dostaniesz powiadomienie, że ktoś chce się zalogować na Twoje konto i będziesz mógł zablokować jego próbę. Po takiej próbie logowania, którego nie rozpoznajesz, zmień swoje hasło.
Możesz sprawdzić, ile czasu średnio zajęło Ci przeglądanie Instagrama w ostatnich 7 dniach. Aby to zrobić, przejdź do swojego profilu i dotknij symbolu trzech poziomych kresek (w prawym górnym rogu). Wybierz z menu ,,Twoja aktywność”. W tym miejscu wyświetlą się linki, do których ostatnio przeszedłeś z Instagrama oraz czas (na górze po prawej stronie) spędzony na danym profilu w ostatnim tygodniu. W tym miejscu możesz też ustawić przypomnienie, które powiadomi Cię, gdy przekroczysz swój dzienny założony limit czasu na Instagramie.
Jedna odpowiedź do “Poradnik: Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie?”
Dobra robota Ania!