Google Analytics 4 w porównaniu z poprzednimi rozwiązaniami analitycznymi

Google Analytics 4 to stosunkowo nowa usługa, ale już widzimy w niej ogromny potencjał. I choć obecnie nadal najbardziej bezpiecznym rozwiązaniem jest korzystanie z Universal Analytics, to warto to robić jednocześnie z najnowszą usługą od Google. Jesteśmy pewni, że GA4 zapewni nową jakość w świecie internetowego marketingu. Ale zanim to nastąpi, warto zapoznać się ze specyfiką nowej usługi, sprawdzić co nam oferuje GA4 w porównaniu z innymi usługami i przetestować, jak to rozwiązanie sprawdzi się w Twojej firmie. 

Czego się dowiesz z tego artykułu?

Google Analytics 4 otwiera nową erę analityki

Wykorzystanie Google Analytics 4 do tworzenia profesjonalnych raportów.

Google Analytics 4 to nowa wersja usługi od Google, która pozwala na mierzenie i analizowanie danych z wybranych witryn internetowych i aplikacji mobilnych w jednym panelu. Już niedługo, bo od 1 lipca 2023 roku GA4 stanie się jedynym narzędziem do mierzenia danych statystycznych. Firma Google stawia na ten nowy standard śledzenia ze względu na potrzebę zbierania danych z wielu płaszczyzn na różnych kanałach zakupowych klientów. Branżą, która zyska najwięcej na tej zmianie będzie e-commerce, ale tak naprawdę wszystkie firmy powinny zainteresować się możliwościami GA4. 

Google Analytics 4 a inne rozwiązania 

Nie bez powodu Google Analytics 4 nazywany jest najbardziej rewolucyjną usługą w świecie analityki. Porównanie nowego systemu śledzenia z innymi rozwiązaniami pozwala zidentyfikować kluczowe obszary zmian i niedostępne wcześniej możliwości analityczne. 

Google Analytics 4 w porównaniu z Universal Analytics

Universal Analytics (UA) to poprzednia wersja usługi od Google umożliwiająca śledzenie zachowań użytkowników na stronach internetowych. Do 14 października 2022 roku był to domyślny typ usługi, a obecnie zostaje zastąpiony przez GA4. 

Różnice między Google Analytics 4 i Universal Analytics 

Specjaliści z marketingu porównują GA4 z Universal Analytics.
  • sposób procesowania danych – GA4 wykorzystuje całkiem odmienny system zbierania, przechowywania i filtrowania danych. Jego schemat przypomina bardziej opisaną niżej usługę Google Analytics for Firebase, dlatego analitycy, którzy korzystali wcześniej tylko z UA będą potrzebowali trochę czasu na poznanie GA4. 
  • model mierzenia – w Google Analytics wykorzystywano sesje, zaś w GA4 punktem odniesienia są eventy (zdarzenia), co powoduje, że mierzenie danych jest prostsze, szybsze i bardziej efektywne. 
  • darmowy dostęp do BigQuery – w nowej usłudze eksport danych do BigQuery jest całkowicie darmowy w przeciwieństwie do Universal Analytics, gdzie trzeba było posiadać pakiet premium. 
  • limity liczby zebranych danych – według założeń GA4 limity liczb zbieranych danych zostają zniesione, co umożliwia skuteczne analizowanie dużych obszarów danych. 

Niepodważalnym faktem jest to, że Google Analytics 4 oferuje dużo więcej możliwości niż UA, zarówno w kwestii zbierania danych jak i raportowania. Jedną z największych różnic między tymi dwiema usługami jest to, że GA4 zyskał możliwość zbierania i porównywania danych zarówno ze stron internetowych jak i aplikacji, co w przypadku Universal Analytics nie było możliwe. Mimo wszystko Google Analytics 4 to bardzo świeża usługa, która wymaga jeszcze wielu udoskonaleń, dlatego nie może być jedynym rozwiązaniem analitycznym z jakiego korzystasz. 

Google Analytics 4 w porównaniu z Google Analytics for Firebase

Firebase to platforma, która służy do tworzenia aplikacji mobilnych i internetowych. To tutaj możesz stworzyć jakościowe aplikacje i zwiększać liczbę zaangażowanych odbiorców. Platforma Firebase udostępnia wiele zintegrowanych funkcji, w tym analitykę, backend do urządzeń mobilnych, narzędzie do wspomagania rozwoju aplikacji oraz narzędzia do zwiększania zarobków. Możliwość łączenia poszczególnych funkcji pozwala na całkowite wykorzystanie potencjału danej aplikacji. 

Usługa Google Analytics for Firebase (GA4F) z pewnością znana jest wszystkim analitykom zajmującym się analizowaniem zachowań i działań użytkowników w aplikacjach mobilnych. Dobra wiadomość dla tych, którzy mieli do czynienia z GA4F jest taka, że struktura danych wyświetlania w GA4 jest bardzo podobna, a funkcjonalność nowej usługi miło was zaskoczy. Analitycy którzy do tej pory bazowali głównie na Universal Analytics, będą potrzebowali trochę czasu na zapoznanie się z panelem GA4 .

Google Analytics For Firebase zastąpiony przez Google Analytics 4.

Twórcy nowej usługi zapewnili użytkownikom Firebase możliwość integracji GA4 z Firebase. Aby utworzyć nowy projekt z Google Analytics należy: 

  1. Otworzyć projekt Firebase.
  2. Wejść w Ustawienia projektu, a następnie wybrać Integracje.
  3. Teraz na karcie Google Analytics wystarczy kliknąć Połącz
  4. W usłudze GA4 możesz wybrać utworzone wcześniej konto lub utworzyć je w tym momencie. 

Jeżeli Twój projekt w Firebase był wcześniej połączony z kontem Analytics,a obecnie nie możesz go znaleźć, wystarczy go ponownie połączyć przedstawionym wyżej sposobem. 

Kto skorzysta na implementacji Google Analytics 4?

Wdrożenie Google Analytics 4 polecane jest wszystkim firmom, którym zależy na świetnej analityce, jednak w przypadku kilku grup implementacja GA4 jest szczególnie istotna. 

Właściciele sklepów internetowych 

Właściciele sklepów internetowych, którzy dodatkowo posiadają wersję mobilną dzięki wdrożeniu Google Analytics 4 będa mogli lepiej zrozumieć ścieżki użytkowników aplikacji i stron. Od teraz analityka aplikacji mobilnych zyska właściwy poziom, ponieważ stanie się ogólnodostępna, przejrzysta i obfita w miarodajne wyniki. GA4 daje możliwość przeanalizowania punktów styku i zachowań użytkowników, którzy rozpoczęli drogę zakupową w aplikacji, a zakończyli na stronie internetowej i na odwrót. Pozwala więc analizować obszary, które wcześniej były trudno dostępne. 

Deweloperzy aplikacji mobilnych i stron internetowych 

Implementacja Google Analytics 4 ułatwia pracę programistów i deweloperów stron.

Jak już wspomnieliśmy, analityka aplikacji mobilnych staje się prostsza i bardziej przejrzysta, ale co ważne dostarcza też dużo więcej danych i wniosków. GA4 zdecydowanie wygrywa z Google Analytics for Firebase dzięki rozbudowanym modułom, raportom oraz bezpłatnej integracji z BigQuery. To otwiera przed twórcami aplikacji szerokie możliwości w zakresie zapewnienia użytkownikom funkcjonalnych i przyjaznych interfejsów. Deweloperzy stron internetowych poza uwolnieniem danych z aplikacji mobilnych zyskują wiele możliwości stricte dla stron internetowych, między innymi bezpłatny dostęp do usługi Analysis, dedykowane eventy oraz brak limitu hitów. 

Jakie są korzyści z wdrożenia GA4?

Wielu analityków zastanawia się, czy skoro Google Analytics 4 tak znacząco różni się od poprzedniej wersji, to czy warto się w niego wdrażać. My zapewniamy, że tak! Przedstawiamy największe korzyści z implementacji GA4 w Twojej firmie. 

Eventy – dokładne śledzenie użytkowników 

Dzięki GA4 możesz dopasować niemal każdy element ścieżki zakupowej do zachowań użytkowników. Dostępność dedykowanych eventów umożliwia śledzenie ruchów na stronie internetowej oraz aplikacji mobilnej w jednym panelu. Ponadto dzięki zaawansowanym systemom śledzenia, w bardzo łatwy sposób zidentyfikujesz zależności między użytkownikami aplikacji mobilnych i osobami, które wolą korzystać ze strony internetowej. 

Prawidłowe zrozumienie customer journey 

Customer Journey (ścieżka klienta) polega na odtworzeniu procesu, jakiego doświadcza użytkownik produktu czy usługi, co z kolei pozwala na analizę aktywności w celu poprawy doświadczeń użytkownika. Google Analytics 4 daje możliwość zrozumienia zachowań użytkowników na wielu kanałach i poziomach. Dzięki zestawowi metryk bazujących na zdarzeniach analitycy zyskują zdolność optymalizacji ścieżki zakupowej klienta i zapewnienia im dobrych doświadczeń. 

Specjalista identyfikujący korzyści płynące z wdrożenia GA4.

Ogólnodostępna opcja Analysis 

W poprzedniej wersji GA opcja Analysis była zarezerwowana wyłącznie dla posiadaczy pełnej wersji Google Analytics 360. W wersji GA4 opcja Analysis jest dostępna dla każdego zapewniając dokładniejsze raportowanie w wielu wymiarach. Dzięki Analysis zyskasz możliwość tworzenia raportów z danego etapu lejka sprzedażowego, analizowania poszczególnych ścieżek użytkowników oraz badania procesu nakładania się segmentów. 

Raporty najwyższej klasy 

Raporty to niesamowicie ważny aspekt analityki, dlatego w Google Analytics 4 nie mogło zabraknąć doskonale opracowanego systemu raportowania. Raporty z GA4 zawierają wiarygodne wyniki zachowań użytkowników ze wszystkich kanałów marketingowych – stron internetowych i aplikacji.  Dzięki temu zyskujesz pogląd na całkowitą strategię firmy, interakcje wszystkich klientów z marką oraz analizę punktów sklepu internetowego. 

Integracja z BigQuery bez próbkowania 

W Google Analytics 4, integracja z systemem zarządzania bazą surowych danych Google (BigQuery) będzie dostępna dla każdego. Jednym z benefitów płynących z tej integracji jest możliwość analizowania kompletnego zbioru danych bez konieczności próbkowania, które mogłoby być nieprecyzyjne w wielu przypadkach. Korzystając z GA4 nie musisz posiadać płatnej wersji aby pozbyć się problemu niedokładnego próbkowania i spokojnie dokonywać zaawansowanych analiz. 

Czy Google Analytics 4 zastąpi całkowicie Universal Analytics?

Wdrożenie GA4 zapewnia profesjonalne analizowanie i raportowanie wyników.

Według oficjalnych informacji, firma Google ma zamiar w najbliższym czasie koncentrować swoją uwagę na ciągłym rozwoju Google Analytics 4, który jest obecnie domyślnie proponowanym standardem śledzenia podczas konfiguracji nowych usług. 

Jednak specjaliści z branży analitycznej doradzają by absolutnie nie rezygnować z Universal Analytics, a działać w trybie dual tagging, czyli korzystając z obu rozwiązań równocześnie. Takie postępowanie zapewni Ci możliwość zbierania większej ilości wiarygodnych danych dokonywania porównań i badania rezultatów. Analizy wykonywane na kilku płaszczyznach dają dostęp do danych, których nie dało się wcześniej zdobyć.  

I choć obecnie GA4 to bardziej świetny support dotychczasowego rozwiązania, to już niedługo stanie się całkowicie samodzielnym i bardzo rozwiniętym systemem do śledzenia zachowań użytkowników. Dlatego im szybciej wdrożysz go w swojej firmie, tym większą przewagę konkurencyjną zyskasz, a ponadto zdobędziesz solidne podstawy do tworzenia analityki na najwyższym poziomie. To zaś przełoży się na większe zrozumienie potrzeb klientów, dzięki któremu możesz poprawić funkcjonalność i poziom doświadczeń użytkowników Twojej witryny.

Jak wdrożyć Google Analytics 4 w swojej firmie? 

Specyfikacja Google Analytics 4 i korzyści płynące z jego wdrożenia skłaniają coraz więcej firm do implementacji nowej usługi od Google. Konfiguracja GA4 nie jest szczególnie skomplikowana, więc możesz to zrobić samodzielnie korzystając z naszego poradnika implementacji Google Analytics 4. Warto jednak pamiętać, że sam proces wdrażania usługi z pewnością pochłonie sporo czasu i zasobów, dlatego jeśli wolisz powierzyć implementację GA4 profesjonalistom, skontaktuj się z nami

Dlaczego warto powierzyć wdrożenie GA4 naszej agencji interaktywnej? 

Pierwszy powód, o którym wspominaliśmy wyżej, to czas i zasoby jakie trzeba poświęcić na implementację i onboarding. Specjaliści z emedia posiadają odpowiednie zasoby i wiedzę, aby dokonać sprawnego wdrożenia usługi w Twojej firmie i w razie konieczności wprowadzić klientów w nową erę analityki z GA4. Ponadto korzystając z naszych usług możesz liczyć na profesjonalną konfigurację systemu, co oznacza, że poza podstawowymi eventami mamy możliwość wprowadzenia dedykowanego wydarzenia dla mierzenia zachowań użytkownika na każdym etapie lejka zakupowego, zarówno w aplikacji jak i na stronie internetowej. 

Rozwiń z nami swój biznes on-line

Autor:
Patrycja Chyżyńska Digital Analyst Od blisko 2 lat pracuję na stanowisku analityka internetowego. Wcześniejsze doświadczenia zawodowe pozwoliły mi na poznanie wielu branż zarówno związanych ze światem sztuki, kultury jak i biznesu, co obecnie mogę przełożyć na działania w marketingu internetowym, a dodatkowo spojrzeć na dane z perspektywy klienta nastawionego na cele biznesowe. Obecnie dzięki ścisłej współpracy z działem reklam i e-commerce skutecznie wdrażam i analizuję dane stron internetowych i systemów e-commerce, wspomagających reklamy produktowe. W swoim portfolio wdrożeń i pracy na danych mam zarówno małe lokalne firmy jak i sklepy internetowe korzystające z Google Analytics 360.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Imię*
E-mail*
Treść komentarza*