Google Analytics 4 – bądź na niego gotowy!
Już od 1 lipca 2023 roku Google Analytics 4 będzie jedynym narzędziem od Google, pozwalającym na mierzenie danych statystycznych, dotyczących ruchu w witrynach internetowych i nie tylko. Dodatkowo firma Google informuje, że jeszcze przez minimum 6 miesięcy od dezaktywacji usługi dane historyczne z GA 3 będą dla nas dostępne. Zmiana przepisów o ochronie danych osobowych sprawiła, że Universal Analytics (GA3) nie będzie mogło dalej funkcjonować. Choć nadal można zakładać konta w GA3, to już teraz warto zdecydować się na Google Analytics 4. Podpowiadamy dlaczego warto podjąć już teraz pierwsze kroki w tym kierunku.
Pozwól uczyć się Google Analytics 4
Główną różnicą, którą trzeba sobie uświadomić już na wstępie, to fakt że GA4 bazuje na ZDARZENIACH, gdy w przypadku GA3 był to tylko jeden ze sposobów mierzenia danych. Jest to zabieg podyktowany zmianami jakie zaszły na przestrzeni czasu w związku z nowymi przyzwyczajeniami użytkowników, polityką prywatności czy rozwojem technologicznym. Ujednolicenie pomiarów opartych na zdarzeniach, ma na celu monitorowania wszystkich punktów styczności użytkownika ze stroną na ścieżce do konwersji. Mimo licznych zmian w mierzeniu danych o użytkownikach i nadchodzącej potęgi GA4, nie powinniśmy radykalnie zakończyć pracy z narzędziem GA3. Obecnie rekomendowanym modelem działań jest dual-tagging, pozwalający na jednoczesne śledzenie aktywności użytkowników w Universal Analytics i GA4, które jeszcze na ten moment nie posiada wielu funkcjonalności. Jest to również dobry moment do porównywania danych między platformami, co może rzucić nowe światło na przyszłe analizy.
Opóźnienie przejścia z GA3 na GA4 nie jest zalecane, ponieważ konieczna będzie implementacja nowego kodu śledzącego, a jeśli nie zrobimy tego na czas możemy mieć lukę w danych, która wpłynie na późniejsze raporty i analizy.
Z racji tego, że w GA4 w inny sposób mierzone będą dane, nie możemy ich importować z GA3, jedyne co możemy obecnie zrobić to eksport danych do narzędzi zewnętrznych typu Excel, czy dokumenty Google. Warto pamiętać, że migracja pomiarów będzie procesem o złożonej strukturze, dlatego warto zacząć ją już teraz, żeby zebrać jak najwięcej danych, które w przyszłości będzie można wykorzystywać do analiz danych.
Nowe możliwości Google Analytics 4
Ochrona danych osobowych
Rdzenną wartością nowego rozwiązania jest jeszcze większe branie pod uwagę polityki prywatności, co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników korzystających z witryn internetowych.
GA4 ma być przede wszystkim bardziej odporny na zmiany, które dotyczą ochrony danych osobowych użytkowników. W związku z tym, że pliki cookies będą powoli wycofywane, Google Analytics 4 będzie opierał się tylko na zdarzeniach, które użytkownik będzie wykonywał w interakcji ze stroną, na której jest on zaimplementowany. Co ważne – to rozwiązanie ma chronić platformę przed przyszłymi “drastycznymi” zmianami, które mogą wynikać z kolejnych zmian międzynarodowej polityki ochrony danych osobowych.
Dodatkowo nowa wersja Google Analytics będzie posiadała pewien ciekawy feature, w postaci szybkiego usunięcia określonych danych użytkowników. Nowa usługa jest odpowiedzią na zmieniające się przepisy, w poszczególnych krajach. W ten sposób nie będzie konieczności zmian systemu, a nowe usługi Google Analytics dłużej będą mogły funkcjonować w niezmienionej formie.
Identyfikacja użytkowników
Istotna jest także identyfikacja użytkownika, która w przypadku Universal Analytics nie zawsze była precyzyjna, ponieważ momentami dochodziło do dublowania pomiaru. W przypadku GA4 identyfikator użytkownika został znacznie bardziej rozwinięty, ponieważ będzie on wykorzystywał trzy parametry: User ID, Google Signals, oraz identyfikator urządzenia. W celu zapewnienia jak najbardziej precyzyjnego profilowania użytkownika – identyfikatory są stosowane przez Google Analytics właśnie w tej kolejności.
Przewidywanie przyszłości, czyli metryki predykcyjne
Nie bez znaczenia są także metryki predykcyjne, które pozwolą poniekąd przewidywać przyszłość. Dzięki wykorzystaniu wspomnianego machine learningu oraz odpowiedniej ilości zebranych ówcześnie danych, będzie możliwe docieranie do użytkowników, o największym prawdopodobieństwie wykonania oczekiwanej czynności, np. zakupu produktu. Opierać się będzie to o listy marketingowe osób, które wykazują prawdopodobieństwo realizacji celu w przeciągu najbliższych siedmiu dni. To pozwolił na zwiększenie szans na dotarcie do użytkowników, którzy mogą wykazać większą skłonność do konwersji, aniżeli użytkownicy do których już mamy dostęp.
Największe zmiany w Google Analytics 4 względem Analytics 3
GA4 wprowadzi wiele zmian, które pozwolą precyzyjniej określać działania podejmowane na stronie, przez co dane analityczne będą dokładniejsze, co w następstwie pozwoli lepiej dobierać działania marketingowe. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem na temat porównania Google Analytics 4 z innymi rozwiązaniami analitycznymi, a poniżej przedstawiamy kilka istotnych zmian GA4 względem GA3.
Skoncentrowanie na zdarzeniach
Bardziej sprecyzowane pomiary, oparte na bezpośredniej interakcji ze stroną lub aplikacją, pozwalają skupić się na faktycznych działaniach – co pozwala na późniejszą optymalizację witryny lub aplikacji, tak, by była jak najlepiej dostosowana do obecnych i przyszłych użytkowników, a także tego, jakie treści reklamowe należy do nich kierować. Warto zwrócić uwagę także na to, że usługi Google Analytics 4 posiadają bardzo rozbudowaną ilość zdarzeń, którą można zaimplementować. W ten sposób analityka na stronie lub w aplikacji, będzie niczym wysokiej jakości garnitur – skrojona na miarę. Jednakże, aby nie było tak różowo, trzeba będzie tę implementację przeprowadzić w oparciu o odpowiednie dostosowanie rejestrowanych zdarzeń. Tutaj nieoceniona będzie pomoc specjalisty od analityki, który odpowiednio konfigurując system analityczny sprawi, że m.in. kampanie Google Ads będą precyzyjnie trafiać do odbiorców, a osoba obsługująca stronę lub aplikację, będzie otrzymywała zawężone – a tym samym dokładniejsze – informacje odnośnie ich aktywności. Jak zatem widać, odpowiednia implementacja Google Analytics jest kluczowa dla wielu działań i powiązanych z nim systemów, szczególnie w przypadku platform e-commerce.
Strumienie danych
Wyróżniamy 3 rodzaje strumieni danych, które pozwalają nam na mierzenie danych z różnych platform:
- Aplikacja na IOS – tworzony do mierzenia danych z aplikacji tworzonych na urządzenia Apple,
- Aplikacja na Androida – tworzony do mierzenia danych z aplikacji z systemem Android,
- Sieć – tworzony do mierzenia danych z witryny internetowej.
W dobie crossplatformowego korzystania z witryn i aplikacji, powielanie wyników w oparciu o stary system może rozmijać się z rzeczywistością. Strumienie danych pozwalają monitorować kilka usług jednocześnie, zbierając dane od konkretnego użytkownika – nie zaś samego urządzenia. Jest to duże ułatwienie dla osób zajmujących się analityką, gdyż w Google Analytics 4 nie będzie potrzeby korzystania z kilku narzędzi np. Firebase. Dzięki temu zachowania użytkownika, które będzie brał pod uwagę GA4, będą bardziej miarodajne.
Bardziej domyślny i intuicyjny interfejs
Nowy interfejs w GA4 cechuje się większą przejrzystością i skoncentrowaniem na najważniejszych dla osoby analizującej dane wskaźnikach. W związku z tym zniknęła część raportów, która była widoczna w Universal Analytics.
Obecny panel GA4 (druga grafika) jest stosunkowo intuicyjny i pozwala na szybkie odnajdywanie interesujących nas danych. Zapewne będzie się on rozwijać, a standardowy widok ulegnie pewnie jeszcze drobnym zmianom, jednak na chwilę obecną możemy podejrzewać, że właśnie tak będzie prezentować będzie się nowe narzędzie – a raczej zaktualizowane.
Czy opłaca mi się już teraz przechodzić z GA3 na GA4?
Zdecydowanie tak! Dużym plusem jest to, że obecne konto Google Analytics będzie tym samym, które będziemy wykorzystywać w GA4. Ponownie wspomnimy jak ważne jest również jak najszybsze rozpoczęcie gromadzenia danych przez nową wersję Google Analytics, gdyż machine learning potrzebuje czasu, aby wypracować sobie pewne algorytmy działania, na podstawie dostępnych informacji, a jest to szczególnie istotne w przypadku metryk predykcyjnych, które mogą okazać się prawdziwą rewolucją.
Jeśli jednak nie korzystaliśmy z Universal Analytics, to należy czym prędzej utworzyć konto, i wdrożyć Google Analytics 4. O tym Jak wdrożyć Google Analytics 4 można przeczytać w naszym poradniku, a jeśli jest to problem, jako profesjonalna agencja interaktywna możemy pomóc w zaimplementowaniu, czy też konfiguracji usługi Google Analytics 4. Właściwie wykorzystany Google Analytics 4 pozwoli lepiej dostosować ukierunkowanie reklam, działania remarketingowych, a także może wspomóc pozycjonowanie SEO.
Jak widać dzięki Google otrzymujemy dostęp do zupełnie nowych możliwości gromadzenia i przetwarzania danych. Choć nie wszystkim podoba się konieczność dostosowania się pod nowy system, to GA4 pozwala na znacznie lepsze dostosowanie się pod rynek mobilny i desktopowy. Należy pamiętać, że Google Analytics nie jest jeszcze finalnym produktem i pewne zmiany mogą pojawiać się na przełomie kolejnych miesięcy, a obecne problemy z czasem mogą zostać rozwiązane.
Mimo wszystko nie ma na co czekać, i już od teraz warto zabrać się za zbieranie i gromadzenie danych w Google Analytics 4.
Jedna odpowiedź do “Google Analytics 4 – bądź na niego gotowy!”
Super, musimy wdrożyć ga4 u wszystkich naszych firm 🙂