Strony internetowe
Zaprojektujemy i wdrożymy nowoczesną, funkcjonalną i w pełni mobilną stronę internetową Twojej firmy lub usługi.Z jakich etapów składa się stworzenie profesjonalnej strony internetowej?
1. Analiza potrzeb biznesowych
Przemyślenie i zaprojektowanie najskuteczniejszych metod zbierania i analizowania informacji ze strony to pierwszy oraz najważniejszy etap projektowania profesjonalnej strony internetowej. To fundament skuteczności strony, a tym samym ilości dokonywanych konwersji przez zainteresowanych użytkowników strony www. Często ten etap jest pomijany i ignorowany przez freelancerów i firmy wdrożeniowe. Wykonawcom oraz samym klientom, zgromadzone dane pomogą w przyszłości, ponieważ umożliwią w pełni zrozumieć potrzeby i zidentyfikować grupę docelową oraz określić główne cele, jakie mają być osiągnięte za pomocą strony internetowej. Dobrze określone i wspólnie zrozumiane potrzeby pozwalają uniknąć nagłych zmian w projekcie, a także na późniejszym etapie.
2. Zaplanowanie struktury i celów strony internetowej
Drugim etapem w procesie tworzenia strony www jest naszkicowanie planu strony, który obejmuje trasy od punktu wejścia, aż do miejsc docelowych wskazanych przez klienta. Miejscami takimi może być zarówno zakup produktu czy usługi, jak wypełnienie formularza kontaktowego. Świadoma analiza tych dróg pozwala wybrać narzędzia, przy pomocy których zostanie zbudowana strona.
Zdefiniowanie celów witryny pomaga w wyborze narzędzi. Określa, czy możliwe będzie wykonanie strony internetowej za pomocą systemów CMS, takich jak WordPress, a może będzie wymagało napisania unikalnych narzędzi. Na kolejnym etapie projektanci obudowują przygotowany wcześniej plan spójną oprawą graficzną, pamiętając o wymaganiach grupy docelowej. Jeżeli jest to konieczne kodują mechanizmy strony.
3. Projektowanie graficzne na potrzeby stron internetowych
Projektanci obudowują przygotowany wcześniej plan spójną oprawą graficzną pamiętając o wymaganiach biznesowych oraz zdefiniowanych celach witryny. Strona internetowa musi być przede wszystkim skuteczna i intuicyjna. Dlatego bardzo ważne jest, aby została zaprojektowana zgodnie z obowiązującymi standardami UX / UI.
Nowoczesne strony www powinny być responsywne, czyli same dopasowywać się do rozmiaru ekranu danego urządzenia. Dlatego projekt strony powinien być przygotowany w 3 wersjach. Są to urządzenia typu mobile (telefony komórkowe typu smartphone) , tablet i desktop (laptopy i komputery stacjonarne)
4. Programowanie i wdrożenie strony internetowej
To etap podczas którego nasza wizja projektowa jest wdrażana w życie. Frontend strony jest kodowany w języku HTML z wykorzystaniem odpowiednich styli CSS i skryptów JS.
W większości realizowanych projektów do programowania stron wykorzystujemy silnik systemu WordPress CMS. Dzięki temu późniejsza edycja treści na stronie internetowej odbywa się w intuicyjnym panelu administracyjnym. Dodatkowym atutem systemu WordPress jest różnorodność gotowych wtyczek, które znacznie wzbogacają funkcjonalność witryny.
Już podczas projektowania i pisania strony rozpoczyna się etap testowania. W jego trakcie sprawdza się, czy założenia projektu rozwiązano są w sposób zrozumiały, a strona działa zgodnie z wymaganiami. Po upewnieniu się, że wszystko działa jak należy można przystąpić do wdrożenia strony. Obejmuje umieszczenie strony na publicznie dostępnym serwerze oraz przeszkolenie klienta w jej obsłudze.
Podczas wdrożenia strony należy pamiętać o wielu aspektach technicznych jak instalacja certyfikatu bezpieczeństwa SSL oraz optymalizacji pod kątem pozycjonowania SEO.
Najważniejsze etapy wdrożenia strony internetowej
Analiza potrzeb biznesowych
Dobrze zdefiniowane potrzeby biznesowe oraz profile użytkowników strony pozwalają uniknąć nagłych zmian w projekcie na późniejszym etapie.
Struktura i cel strony internetowej
Celem strony może być zakup produktu, czy usługi, jak również wypełnienie formularza kontaktowego lub kliknięcie w nr telefonu.
Projektowanie graficzne
Strona internetowa musi być przede wszystkim skuteczna i intuicyjna, dlatego bardzo ważne jest, aby została zaprojektowana zgodnie ze standardami UX / UI.
Programowanie i wdrożenie
Po upewnieniu się, że wszystko działa jak należy można przystąpić do wdrożenia strony, które obejmuje umieszczenie strony na publicznie dostępnym serwerze.
Jakie efekty daje wdrożenie profesjonalnej strony internetowej?
Wpływ na wizerunek firmy. Trudno sobie obecnie wyobrazić prowadzenie działalności gospodarczej bez posiadania odpowiedniej wizytówki w Internecie, jaką jest strona internetowa. Odpowiedni dobór funkcji strony połączony z właściwą identyfikacją grupy docelowej, do której strona internetowa ma docierać, mogą być kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia. Dobrze skonstruowana, profesjonalnie wykonana strona internetowa wpływa pozytywnie na wizerunek firmy. Niestety, źle wykonana strona www może odstraszyć potencjalnych klientów. Dlatego warto wykonanie strony powierzyć zawodowcom.
Nowy kanał pozyskiwania klientów. Nawet jeżeli prowadzisz stacjonarną działalność o niewielkim zasięgu klienci muszą mieć szansę odnaleźć jego firmę. Bez aktualnej strony internetowej istnieje duże ryzyko, że utracisz potencjalnych klientów. Na takiej stronie powinny znajdować się nie tylko podstawowe informacje na temat firmy, ale również zachęta do skorzystania z jej usług.
Podniesienie wiarygodności firmy. Profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa podnosi wiarygodność właściciela w oczach klienta i zwiększa rozpoznawalność firmy. Firma która posiada taką stronę jest postrzegana jako elastyczna i nowoczesna, a także nadążająca za trendami technologicznymi. To w oczach najbardziej wymagających klientów oznacza, że lepiej zaspokoi ich potrzeby.
Dodatkowy kanał sprzedaży. Firmy handlowe oprócz strony internetowej powinny pomyśleć również o wdrożeniu sklepu stacjonarnego. Nawet jeśli firma już działa stacjonarnie, warto otworzyć sklep online – w ten sposób przedsiębiorca zyskuje dodatkowy kanał sprzedaży.
Profesjonalne strony internetowe są doskonałymi kanałami promocji produktów i usług. Dobrze spełniają swoją funkcję, kiedy się je odpowiednio zoptymalizuje pod kątem pozycjonowania SEO. Projektuje i promuje się tak, by łatwo można było je odszukać w wyszukiwarkach internetowych. Warto w tym celu skorzystać z usług profesjonalnej agencji interaktywnej, która przygotuje i przeprowadzi skuteczne kampanie reklamowe.
Zaufali nam
Poradnik jak stworzyć idealną stronę internetową
Większość osób, którym wydaje się, że nie są w stanie samodzielnie zaprojektować i wykonać profesjonalnej strony internetowej, decyduje się na pomoc specjalisty w tym zakresie. Dobra strona internetowa ma przyciągać uwagę swoją treścią, co pozwoli na zdobycie szerszego grona potencjalnych klientów. Proces tworzenia w tym przypadku musi zostać oparty o kilka niezwykle istotnych zasad, które zawarte i szczegółowo opisane zostały w poniższym poradniku. Warto zapoznać się z jego treścią, by w pełni świadomie zdecydować, czy naprawdę zlecenie stworzenia witryny internetowej komuś innemu, jest dobrym pomysłem. Nie należy zapominać przy tym o fakcie, że bardzo często umiejętnie stworzona storna może zamienić się w prawdziwą maszynkę do zarabiania pieniędzy.
Jak stworzyć idealną stronę internetową, która przyciągnie uwagę potencjalnego klienta?
Niemal każda strona, na którą można dziś natrafić w sieci powstała z jakiegoś powodu. W przypadku tych biznesowych, celem powstania jest przede wszystkim:
- generowanie zapytań od potencjalnych klientów,
- przekazywanie informacji,
- rejestracja na szkolenia,
- bezpośrednia sprzedaż.
Projektowanie i wdrażanie strony internetowej jest procesem, który wymaga poświęcenia nieco czasu i energii, dlatego też decydując się na przystąpienia do niego w przypadku, w którym nieatrakcyjna wydaje się być stara wersja, jest co najmniej bezsensowne. Strona internetowa, która ma wyglądać na profesjonalną, powinna powstać z konkretnego powodu, który przy jej pomocy będzie realizowany. Niestety, z nie do końca zrozumiałych powodów, zbyt duża część przedsiębiorców w tworzeniu swojej internetowej witryny zbyt dużą uwagę poświęca na jej estetykę i zastosowanie nowoczesnych wizualnych rozwiązań, które być może są przyjemne dla oka, jednak nie stanowią korzystnego rozwiązania, mając na względzie rozwój biznesu. Nie oznacza to jednak, że strona nie powinna się prezentować atrakcyjnie. Oczywiście jest to jak najbardziej pożądana cecha, jednakże zdecydowanie ważniejsze jest opracowanie ciekawej i wartościowej treści. Strona internetowa w głównej mierze ma się przyczyniać do generowania zysków, dlatego też idealną sytuacją jest ta, w której łączy ona w sobie wartościową treść z atrakcyjną szatą graficzną.
Przedsiębiorcy zajmujący się handlem w sieci doskonale powinni zdawać sobie sprawę z tego, że w ich sytuacji storna internetowa pełni rolę całodobowego sprzedawcy, zamieniającego odwiedzających w klientów. Piękna strona pełna estetycznych ozdobników (która swoją drogą nie jest tania), kiedy jest bezużyteczna, stanowi prawdziwą udrękę dla wielu klientów dokonujących zakupów online. Najlepsza i najbardziej przyjazna kupującym będzie ta, która jest prosta w odbiorze i intuicyjna w poruszaniu się po niej. Co istotne, strona ma być z założenia tworzona dla potencjalnego klienta, dlatego też w tym przypadku jednostka odpowiedzialna za jej powstanie nie powinna kierować się własnymi upodobaniami. W tym przypadku estetyka nie jest kwestią najważniejszą, ponieważ strona ma posiadać dobry i wartościowy ruch z wyszukiwarek, generować zapytania od klientów, realizować transakcje oraz odpowiadać na najważniejsze pytania klientów. Mówiąc w dużym skrócie, dobra biznesowa strona internetowa to taka, która pracuje i skutecznie sprzedaje, generując tym samym satysfakcjonujące zyski.
Skoro zasada tworzenia strony internetowej jest taka prosta – treść ponad estetykę – to dlaczego w dalszym ciągu istnieje tak wiele stron, które co prawda prezentują się często zachwycająco, jednak ich treść jest całkowicie bezwartościowa? Taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z braku odpowiedniej wiedzy, a także zbyt silnym skupiani się na aspektach związanych z marketingiem internetowym, który na etapie tworzenia witryny nie jest najistotniejszy.
Jak krok po kroku z sukcesem stworzyć stronę internetową?
Pierwszym krokiem na drodze to stworzenia skutecznie działającej strony internetowej jest dogłębna analiza potrzeb klienta oraz słów kluczowych, charakterystycznych dla tej jednej witryny. Bardzo istotne w tym przypadku jest także określenie grupy docelowej, do której będzie kierowana zawarta na stronie treść oraz stworzenie strategii marketingowej. W przypadku, gdy oba zadania zostały wykonane już nieco wcześniej, warto powrócić do pierwotnych założeń, nieco je odświeżając i rozbudowując. W przypadku marketingu internetowego kluczem do osiągnięcia sukcesu w wielu przypadkach jest skonstruowanie ciekawej strony, która będzie docierała swoim przekazem do bardzo zróżnicowanych pomiędzy sobą grup odbiorców. Wbrew pozorom określenie grupy docelowej nie jest aż tak trudne, jak się czasem wydaje. W tym przypadku najefektywniejszą techniką jest wykreowanie klienta idealnego (odnosząc się do słownictwa marketingowego, takie działanie określa się mianem tworzenia persony), pełniącego funkcję przedstawiciela grupy docelowej. Określając charakterystyczne cechy idealnego klienta, w jego opisie należy znaleźć odpowiedzi przede wszystkim na następujące pytania:
- Jaki problem klienta rozwiązuje oferowany produkt bądź usługa?
- Względy zawodowe czy hobbystyczne – komu najbardziej przyda się oferowany produkt lub usługa?
- Jak wygląda przeciętny dzień idealnego klienta?
- Jakimi priorytetami w życiu kieruje się persona? W jaki sposób oferowany produkt/ usługa może pomóc mu w osiągnięciu zamierzonego celu?
- Jakie będą szacowane godziny użytkowania produktu bądź korzystania z usługi?
- W jakim przedziale wiekowym mieści się idealny klient?
- Jaka jest płeć idealnego klienta?
- Jakie wykształcenie i zawód ma idealny klient?
Stworzenie persony jest niezwykle przydatnym posunięciem przy planowaniu strategi marketingowej. Należy jednak pamiętać o tym, że w rzeczywistym świecie idealny klient nie istnieje, choć jego wykreowanie (które w zależności od potrzeb i możliwości można modyfikować) to doskonały sposób na obranie dobrego kierunku, kierując się, którym można dotrzeć do zamierzonego celu. Persona to podstawa wielu późniejszych działań biznesowych, dlatego też za jej wykreowanie należy zabrać się odpowiednio wcześniej.
Po analizie potrzeb klienta i doborze najefektywniejszych dla danego przypadku słów kluczowych przychodzi pora na analizę konkurencji, w czym pomocna będzie wykreowana postać idealnego klienta. W tym przypadku należy umiejętne przełożyć jego problemy i pytania odnoszące się do jego osoby na język wyszukiwarki, czyli po prostu zamienić je na fazy kluczowe, które po wykreowaniu strony internetowej, po ich wpisaniu w wyszukiwarkę, będą do niej przekierowywały. Frazy kluczowe to podstawa SEO, czyli po prostu pozycjonowania. Tu pojawia się jednak kolejne, bardzo istotne pytanie – w jaki sposób można dowiedzieć się, jakie słowa najczęściej klienci wpisują do wyszukiwarki? Można to sprawdzić na kilka sposobów.
Sposób pierwszy – wejście w rolę swojego potencjalnego klienta i dokładne sprawdzenie konkurencji.
Sposób drugi – sprawdzenie podpowiedzi Google’a.
Sposób trzeci – wykorzystanie narzędzi SEO. W tym przypadku najlepsze efekty można osiągnąć, korzystając przede wszystkim z:
- Planera Słów Kluczowych Google,
- Senuto,
- Ubersuggest.io.
Teoretycznie najprostszy jest sposób, w którym należy wcielić się w swojego potencjalnego klienta i poddać wyobrażeniom. To jednak tylko teoria, bowiem jak się okazuje w rzeczywistości wyniki uzyskane w ten sposób, często są po prostu nietrafione. Drugi sposób także jest bardzo prosty, jednak jego wyniki są dość ogólne, co nie zawsze okaże się przydatną informacją. W tym przypadku śledzenie konkurencji ma jedną, bardzo dużą zaletę – pozwala na zapoznanie się z tym, jak działa wyszukiwarka Google przy zastosowaniu różnorodnych fraz kluczowych. Najefektywniejszy jest sposób trzeci – tu wystarczy wpisać adres internetowy konkurencji, a wybrana aplikacja ukazuje wszystkie słowa kluczowe, odpowiedzialne za pozycjonowanie strony.
W przypadku sposobu drugiego wystarczy wpisać w pasek wyszukiwarki odpowiednią frazę. Wówczas na dole wyników pojawiają się najczęściej wpisywane frazy, podobne do wyszukiwanej frazy kluczowej. Oto przykład:
Na początku zawsze najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wpisanie najbardziej ogólnej frazy do wyszukiwarki – na podstawie przykładu będzie to hasło ”suknie ślubne”, wówczas wyświetli się lista najbardziej oczywistych wyników wyszukiwania:
Nie są to jednak zbyt precyzyjne frazy. Można to zmienić, dodając do niej odpowiedni przyimek (w tym przypadku jest to ”do”), wówczas wyniki wyszukiwania będą się przedstawiały w sposób następujący:
Zupełnie inne wyniki wyszukiwania uzyskamy po dodaniu do frazy kluczowej w wyszukiwarce innych przyimków jak dla, kiedy, które, gdzie, jak itd. Dobrym pomysłem w tym przypadku jest także stosowanie synonimów bądź słów potocznych czy slangowych. Taki sposób daje wiele korzyści, pozwalając przede wszystkim na:
- pozyskanie fraz long tail – są to bardzo precyzyjne słowa kluczowe, doskonałe do konwertowania,
- pozyskanie listy tematów idealnych do wykorzystania na firmowym blogu.
Frazy long tail pozwalają na pozyskanie znacznie bardziej precyzyjnych wyników wyszukiwania. Ogólne frazy kryją sobie zbyt wiele znaczeń i kierują do stron o bardzo różnorodnej tematyce. W takim gąszczu informacji trudno jest tak naprawdę znaleźć dokładnie to, co w danym momencie interesuje nas najbardziej.
Jak już zostało wcześniej wspomniane, najefektywniejszym sposobem wyszukiwania fraz kluczowych jest skorzystanie z Planera Słów Kluczowych Google (narzędzie jest darmowe) bądź z Senuto. Są to szczególnie przydane narzędzia w przypadku promowania dużych sklepów internetowych.
Dla znacznego ułatwienia sobie pracy warto spisać i uporządkować wszystkie frazy, po których potencjalni klienci zostaną przekierowani do sklepu. W tym przypadku porządek jest bardzo ważny, bowiem na wielu etapach projektowania strony internetowej, konieczne będzie skorzystanie ze słów kluczowych.
Kolejnym ważnym krokiem na drodze do stworzenia interesującej strony internetowej sklepu jest planowanie struktury podstron oraz zawartych na nich treści. Klienci w zależności od tego, jaką frazę wpiszą w wyszukiwarkę Google, powinni być przekierowywani od razu do interesującej ich podstrony. Jeżeli tak się nie stanie, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że nie znajdując interesujących informacji, klient po prostu szybko opuści stronę, przez co przepadną szansę na jego zdobycie.
Struktura strony internetowej powinna się opierać w głównej mierze na analizie słów kluczowych, która została już wykonana wcześniej. Znajomość najważniejszych fraz, które prawdopodobnie zostaną zastosowanie przez potencjalnych użytkowników, można w dość jasny sposób przekonać się o tym, czego naprawdę potrzebują.
Na poniższej grafice zostały zobrazowane poszczególne elementy podstrony oraz typy słów kluczowych, jakie powinny znaleźć się w wyszukiwarce Google:
Analizując powyższą grafikę, należy zwrócić uwagę w szczególności na:
- stronę główną – w tym przypadku wszystkie słowa kluczowe powinny być ściśle związane z nazwą firmy bądź przedmiotem jej działalności;
- kategorię produktów – będzie do jedna z podstron w której zawarte zostaną produkty powiązane z wyszukiwaniem;
- stronę produktową – to specjalna podstrona, której treść poświęcona będzie wyłącznie jednemu, konkretnemu produktowi;
- kategorię usług – to kolejna podstrona, tym razem poświęcona zbiorowi wszystkich w mniejszym bądź większym stopniu powiązanych ze sobą usług;
- konkretną usługę – ta podstrona z założenia ma być poświęcona konkretnej usłudze;
- treści poradnikowe – to odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, umieszczane na firmowym blogu. W tym miejscu powinny być również umieszczane najczęściej poszukiwane przez klientów informacje.
Projektując i tworząc internetowe witryny zawsze warto pamiętać o tym, że istnienie każdej podstrony niesie ze sobą jakiś cel, a co za tym idzie każda z nich wymaga akcji ze strony potencjalnego klienta. Dobrze zaplanowana struktura, połączona z odpowiednio dobraną treścią to klucz do osiągnięcia sukcesu, którym w tym przypadku jest zdobycie możliwie jak najszerszego grona klientów. Dodatkowo idealna struktura pozwoli na zaoszczędzenie znacznej sumy pieniędzy, jaką należałoby ponieść na reklamę. Choć z pozoru wygląda to dość prosto, w rzeczywistości takie nie jest. Zaprojektowanie struktury strony, która będzie odnosiła sukcesy wymaga nie tylko starannych przemyśleń i znacznego nakładu pracy, ale również czasu – niezbędnego czynnika dla zdobycia większego ruchu. Jeżeli poszukiwania klientów mają się odbywać w obrębie Google, w takim wypadku najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie struktury, idealnie wpisującej się w strategię SEO.
Planowanie strony internetowej nie może się obejść bez projektowania makiet (wireframe). Jest to jednak etap, do którego można przystąpić dopiero po zaplanowaniu choćby wstępnej struktury strony, ponieważ polega on na zaplanowaniu konstrukcji poszczególnych podstron. W większości przypadków podstrony, karty produktu i główna strona mają nieco inne układy, co jest w pełni uzasadnione, ponieważ każda z nich ma nieco inne znaczenie zarówno dla użyteczności jak i wysokości sprzedaży. Na etapie projektowania makiet najistotniejsze jest zaplanowanie układu i rozmieszczenia poszczególnych elementów, na czym należy skupić swoją uwagę, nieco pozostałe kwestie w tym momencie usuwając na bok.
Oto przykład, jak może wyglądać wireframe:
Korzystanie z projektowania makiet, to bardzo wygodny sposób na to, by najważniejsze elementy na stronie zostały umieszczone w sposób, który będzie przedstawiał zawartość strony dokładnie taką, jaką powinien zobaczyć ją klienta dobór kolorystyki i grafiki jeszcze przyjdzie czas, co choć są to bez wątpienia rzeczy ważne, to jednak nie muszą być realizowane w pierwszej kolejności. W planowaniu makiety ważne jest umiejętne wykorzystanie zaplanowanych na wcześniejszych etapach treści. Bardzo ważne: to zawsze układ i rozmieszczenie treści mają być dostosowane, nigdy nie może być odwrotnie. Niestety, w dalszym ciągu zbyt często zdarza się, że w pierwszej kolejności projektowana jest estetyka strony, a dopiero później jej treść. Taka kolejność nie sprzyja spójności, przez co często strona nie wydaje się atrakcyjna dla potencjalnego klienta. Witryna ma zachęcać do zrobienia zakupów, dlatego też tak istotne jest zachowanie spójności pomiędzy treścią a estetyką. Z tego też względu, choć często konkurencja może być inspiracją, to jednak nie do końca wzorowanie się na jej poczynaniach jest dobrym rozwiązaniem.
Obecnie wiele firm, chcąc wypromować swoją stronę internetową, inwestuje niemałe środki w płatną reklamę (przede wszystkim Google Ads oraz Facebook Ads) oraz pozycjonowanie/ SEO. Niewielu z nich zdaje sobie przy tym sprawę, że gdyby skuteczność ich strony była większa, wówczas możliwe byłoby znaczące obniżenie tego rodzaju wydatków. Poświęcenie nieco czasu, kreatywność i cierpliwość to cechy, które pomogą stworzyć bardzo dobrą makietę, która w połączeniu z uprzednio wykonanymi analizami, w widoczny sposób obniży koszty promocji strony.
Po uporaniu się ze stroną techniczną i merytoryczną, przychodzi kolej na zadbanie o stronę graficzną. Na podstawie powstałych wcześniej makiet, można śmiało przejść do projektowania wyglądu przyszłej strony www. Nie bez przyczyny jest to etap, który w przypadku dobrych i ciekawych witryn wykonywany jest dopiero po analizie słów kluczowych, zaprojektowaniu jej struktury oraz wireframe. W takim przypadku grafik ma sytuacje niezwykle ułatwioną, bowiem wie, jak ma wyglądać layout strony, a więc całą swoją uwagę i kreatywność może skierować na to, by strona była atrakcyjna pod względem wizualnym, doskonale eksponując zawarte na niej treści. Co ważne, w takim przypadku nie ma możliwości, by grafik przesadził z wizualnymi efektami, które jak wiadomo, nie we wszystkich przypadkach prezentują się równie dobrze.
Grafika na stronie internetowej ma być przede wszystkim schludna, podkreślająca najważniejsze elementy. Jednak tym czynnikiem, który przede wszystkim wpływa na osiągane przy jej pomocy zyski, jest treść. Należy przy tym pamiętać, że zawartość strony ma duży wpływ na ruch z Google, co w pewnym stopniu przekłada się na dokonanie przez klienta zakupu na stronie bądź przeniesienia swoich zakupów do konkurencji, której treść i forma strony internetowej wydała mu się znacznie atrakcyjniejsza.
Wielu przedsiębiorców potrzebujących strony internetowej zastanawia się nad tym, czy postawić na jej atrakcyjną stronę graficzną, czy może skupić się najbardziej na treści, nawet jeżeli w pewnym stopniu będzie to powodowało, że strona wizualna stanie się nieco mniej atrakcyjna. Jak pokazuje doświadczenie wieloletnich sprzedawców, zajmujących się dystrybucją swoich produktów w sieci, profesjonalna treść jest w stanie przekonać do dokonania zakupu często nawet tych najbardziej opornych klientów. Co prawda atrakcyjna wizualnie strona sprawia, że z przyjemnością się na nią patrzy, jednak bez wątpienia od strony finansowej znacznie korzystniejsza jest inwestycja w jej zawartość.
W wielu przypadkach strona internetowa będzie nie tylko wizytówką przedsiębiorcy, ale również jego narzędziem do pracy. W takim przypadku to nie kolorystyka czy ciekawe grafiki są istotne, ale zawartość konkretnych informacji i podjęcie konkretnych działań. Dodatkowo warto mieć na względzie także to, że w dzisiejszych czasach mnóstwo osób korzysta z internetu na swoich urządzeniach mobilnych, w przypadku których nie ma miejsca na umieszczanie zbyt dużej ilości grafiki, która mogłaby przysłonić to, co najważniejsze, czyli treść.
Jeżeli tworzenie części graficznej zostanie zakończone, wówczas można przejść do kolejnego bardzo ważnego etapu, czyli wyboru odpowiedniego systemu do zarządzania treścią. Podjęcie w tym przypadku przemyślanej decyzji jest o tyle istotne, że w zdecydowanej większości przypadków na wybranym silniku dana strona internetowa będzie pracowała przez dłuższy okres czasu. CMS (Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią) zajmuje się treścią strony internetowej w taki sposób, by narzędzie było funkcjonale nawet dla tych osób, które praktycznie nie mają pojęcia o zasadach ich tworzenia. System wiele kwestii rozwiązuje automatycznie, co bez wątpienia będzie stanowiło duże ułatwienie.
Przed wyborem odpowiedniego CMS’a warto jednak rozważyć, czy w danym przypadku na pewno zastosowanie tego systemu będzie przynosiło oczekiwane korzyści. Należy wiedzieć, że istnieje szereg stron internetowych, które nie muszą korzystać z systemu, szczególnie jeśli nie wymagają one zbyt częstej aktualizacji (np. kilka razy do roku). W takim przypadku najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy specjalisty, który znacznie niższym kosztem będzie wprowadzał zmiany. Strony internetowe, które cały czas się rozwijają, a co za tym idzie, niezbędne jest ich regularne aktualizowanie, potrzebują systemu do zarządzania treścią.
Dla wielu osób pierwszym skojarzeniem z systemem zarządzania treścią jest niezwykle popularna na całym świecie platforma WordPress. Choć na co dzień korzysta z niej mnóstwo ludzi z różnych zakątków globu, to z puntu widzenia SEO oraz szybkości działania strony, wykorzystanie platformy w pozycjonowaniu nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Każda strona korzystająca z CMSa posiada dwie warstwy:
- wynikowy kod HTML/CSS/JS widoczny dla przeglądarki użytkownika lub robota Google,
- szereg działań zmierzających do wygenerowania kodu wynikowego HTML/CSS/JS – jest to element niewidoczny zarówno dla Google, jak samego użytkownika.
Wynikowy kod HTML/CSS/JS odpowiedzialny jest za kwestie związane z prezencją oraz działaniem strony internetowej po stronie wyszukiwarki internetowej.
Przy CMS zdecydowana większość działań systemu ma miejsce w warstwie ukrytej, przy czym deweloperzy zajmujący się tworzeniem stron internetowych na podstawie najpopularniejszych systemów, stosują wyłącznie motywy, szablony czy skórki, czyli narzędzia budujące na stronie warstwę estetyczną i funkcjonalną. Niezależnie od zastosowanego CMS, w każdym przypadku istnieje możliwość nie tylko wglądu do mechanizmów motywów, szablonów, skórek, wtyczek czy modułów, ale również ich modyfikacja. To, czy strona będzie przyjazna dla użytkownika i zoptymalizowana pod względem SEO, będzie zależało wyłącznie od jakości zastosowanych mechanizmów.
Właściwe tworzenie strony internetowej, to etap, który jest możliwy do zrealizowana po opracowaniu struktury, treści oraz graficznych projektów. Mając opracowane wszystkie te elementy, nie pozostaje nic innego, jak przenieść je na język HTML. Tu jednak pojawia się kolejna ważna do podjęcia decyzja – jakiej użyć technologii? Tu wybór nie jest zbyt imponujący, istnieją bowiem tylko dwie opcje:
- technologia klasycznej strony oparta wyłącznie na HTML/CSS/JS,
- technologia wykorzystująca frameworki JS (przede wszystkim Angular, React, Vue).
Która z tych technologii będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem? W tym przypadku najkorzystniejsze będzie klasyczne podejście. Dzieje się tak dlatego, że przy tworzeniu stron internetowych niestety wiele nowoczesnych technologii reprezentuje znaczny przerost formy nad treścią. Co prawda będą one przydatne przy tworzeniu złożonych aplikacji (głównie systemów transakcyjnych w banku), jednak ich wykorzystanie przez przedsiębiorców nie ma najmniejszego sensu, bowiem nie daje żadnych korzyści. Nowoczesne technologie nie tylko zmuszają do poniesienia znacznie większych wydatków na stworzenie i modyfikację strony internetowej. W tym przypadku utrzymanie całej infrastruktury nie będzie należało do najłatwiejszych zadań. Dodatkowo warto zdawać sobie sprawę z tego, że nie wszystkie wyszukiwarki (pomimo zapewnień Google) są w stanie dobrze sobie z nimi poradzić. W związku z tym najkorzystniejszym rozwiązaniem jest sięgniecie po technologie klasyczne, dobrze znane i rozumiane. Dodatkowo warto postawić tu na optymalizację strony pod względem szybkości oraz dostosowanie jej do urządzeń mobilnych.
Hosting i domena – publikacja strony. Strona po opracowaniu musi być gdzieś opublikowana i to jest już zadanie, którym zajmują się firmy hostingowe. Warto wspomnieć tu o tym, czym jest hosting. Otóż jest to nic innego, jak udostępnianie zasobów, czyli przestrzeni dyskowej serwera komputerowego, będącego stale podłączonym do internetu. Każdy z użytkowników posiada specjalne wydzielone miejsce, na którym może przechowywać ważne dane (takie jak pliki multimedialne, dokumenty, konta e-mail czy pliki strony www). Serwer (odpowiednio skonfigurowany komputer) pozwala na to, by serwis internetowy był dostępny przez cały czas, niezależnie od pory dnia i tygodnia
Wybór serwera to kolejna ważna decyzja, jaką należy podjąć jeszcze zanim witryna zacznie działać. Aby podjąć możliwie jak najkorzystniejszą decyzję, warto zapoznać się i przeanalizować co najmniej kilka ofert. W Polsce funkcjonuje mnóstwo firm, oferujących zarówno płatne jak i darmowe usługi hostingowe, a zatem jest w czym wybierać. Większość dostawców usług hostingowych posiadają kilka typów serwerów lub kont hostingowych, nierzadko oferując dodatkowe usługi, takie jak:
- rejestracja domen,
- kreowanie stron internetowych,
- dostęp do przechowujących pliki dysków wirtualnych.
Mając dostęp do tak wielu różnorodnych ofert, warto pamiętać o tym, co jest zdecydowanie najważniejsze przy wyborze firmy hostingowej. Warto mieć przede wszystkim na względzie:
- gwarancję nieprzerwanego działania i dostępu do hostingu (tzw. uptime) – hostingodawcom także zdarzają się awarię, które mogą zakłócić działanie strony internetowej. Dlatego też warto zwracać szczególną uwagę na oczne Service Level Agreement (SLA). Jeżeli jest ono na poziomie nie mniejszym niż 99,95%, ewentualne problemy nie będą miały zbytniego wpływu na sprawność funkcjonowania witryny;
- transfer, czyli ilość wysyłanych danych z serwera użytkownikom strony. W takim przypadku im większy będzie ruch, tym zapotrzebowanie na transfer będzie odpowiednio wyższe. Blogi i niewielkie strony internetowe firm zazwyczaj nie potrzebują transferu przekraczającego 100 GB. Większość internautów, jeżeli czas ładowania strony przekracza kilka sekund, szybko ją opuszcza, nie zapoznając się z jej treścią;
- parametry techniczne – istotne jest to, by sprawdzić, czy wybrany dostawca usług hostingowych korzysta z aktualnej wersji interpretera PHP oraz bazy danych MySQL. Tylko nowoczesne PHP powinno skłaniać do skorzystania z oferty, wszystkie starsze nie tylko nie są bezpieczne, ale również często stwarzają ogromne problemy przy aktualizacji strony;
- pojemność. Jeszcze przed oddaniem strony do publikacji koniecznie należy przemyśleć to, jaka przestrzeń dysku będzie niezbędna do wykorzystania. Im więcej na stronie będzie się pojawiało zdjęć czy filmów tym więcej będzie go potrzeba. Warto przy tym pamiętać, że często wiadomości e-mail również zajmują dużo miejsca na dysku. Chcąc je zatem bez przeszkód odbierać, bez konieczności regularnego kasowania należy zadbać o to, by wykupić odpowiednio duży pakiet, oferujący wystarczająca ilość miejsca na dysku. Zdarzyć się może, że firma hostingowa w swojej ofercie posiada nieograniczoną przestrzeń na dysku. Jest to rozwiązanie bardzo korzystne, należy jednak sprawdzić, czy w związku z tym nie istnieje ograniczenie dotyczące liczby umieszczanych na serwerze plików;
- dostęp do pomocy i wsparcia – technologia nigdy nie jest bezbłędna, a awarie mogą czasem się zdarzyć nawet tym najlepszym. Dobra firma zajmująca się dostarczaniem usług hostingowych będzie oferowała swoim klientom rekompensatę za przerwę w działaniu usług, a także możliwie jak najwcześniej poinformuje o zaistnieniu awarii. Firma powinna mieć regularny kontakt ze swoimi klientami, dlatego też warto mieć na względzie, czy udostępnia dane kontaktowe takie jak telefon, e-mail bądź dostęp do chatu online. Niestety, wiele firm nie udostępnia wielu możliwości kontaktu (w przeważającej ilości przypadków jest to wyłącznie telefon), co jest sporym utrudnieniem szczególnie w awaryjnych przypadkach, kiedy to nie ma możliwości dodzwonienia się do usługodawcy;
- kopie bezpieczeństwa – każda dobra i uczciwa względem swojego klienta firma hostingowa automatycznie tworzy kopie bezpieczeństwa swoich klientów. Dlatego też przy zapoznawaniu się z poszczególnymi ofertami, warto dowiedzieć się u usługodawcy, czy wykonywane są backupy, a także jaki jest czas ich przechowywania na serwerze. To o tyle istotne, że w przypadku wystąpienia poważniejszej awarii, firma hostingowa będzie w stanie przywrócić stworzoną kopię bezpieczeństwa. Niezależnie jednak o tego, czy firma tworzy kopie strony, czy też nie, warto zadbać również o samodzielne stworzenie kopii zapasowych strony internetowej (które warto dla zwiększenia bezpieczeństwa przechowywać na zewnętrznej lokalizacji). To daje pewność co do tego, że niezależnie od sytuacji, gdy nastąpi awaria serwera, wszelkie pliki zapisane dotychczasowo na stronie internetowej nie zostaną utracone.
Jak wiadomo, płatne usługi hostingowe, ze względu na swoje koszty działają na nieco wyższym poziomie niż te darmowe. Jednak czy na pewno warto płacić za coś, co możemy mieć tak naprawdę za darmo? Mając na względzie przede wszystkim jakość oraz efektywność działania, warto zdecydować się na odpłatne usługi firm hostingowych. W takim przypadku nie tylko ryzyko wystąpienia awarii jest nieco niższe, ale również strona internetowa będzie działała znacznie szybciej. W darmowych hostingach przewija się mnóstwo reklam, które jak wiadomo, nie są zbytnio lubiane przez internautów, co w negatywnym sposób oddziałuje na odbiór stron. Darmowe hostingi często nie są najlepszej jakości, przez wielu uznawane za mało profesjonalne i wiarygodne. Nie ma tu także możliwości pozyskania technicznego wsparcia czy uzyskania pomocy i podpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Profesjonale strony internetowe, mające zachęcać użytkowników do odwiedzenia nie powinny korzystać z darmowych hostingów.
Usługi hostingowe wbrew pozorom nie należą do tych najdroższych, bowiem często można skorzystać z nich za kwotę około 100 zł w skali roku. Nie jest to zbyt wygórowana stawka, a pozwala na oszczędność czasu i wielu nerwów.
Publikacja strony to jednak nie wszystko. Czynność ta zamyka jedynie pracę nad jej tworzeniem. Nawet najlepsza strona internetowa nie od razu przyciąga klientów, dlatego też nawet po jej publikacji, należy jeszcze sporo na nią popracować. Co prawda wszelkie podejmowane czynności nie będą już wymagały tak dużego wysiłku jak dotychczas, jednak pod żadnym pozorem świeżo opublikowana strona nie może pozostać bez żadnego nadzoru. Jak zatem wygląda praca nad opublikowaną witryną? Wszelkie podejmowane działania polegają przede wszystkim na tworzeniu nowych treści dla klientów. Dodatkowo dość często na stronie będą się pojawiały nowe produkty bądź kategorię produktów, które będą musiały zostać w odpowiedni sposób przygotowane, zanim jeszcze zostaną opublikowane. Pracy będzie wymagało również tworzenie firmowego bloga, który wbrew pozorom w wielu przypadkach może być całkiem dobrym wabikiem na potencjalnych klientów. Dobór tematów i ich ciekawe opracowanie sprawiają wrażenie, że firma jest specjalistą w swojej dziedzinie, więc powierzenie jej pieniędzy będzie korzystnym posunięciem. Istnieje wiele sposobów, które pozwalają klientom trafić na daną stronę internetową, nie zawsze ma to jednak coś wspólnego z oferowanym produktem bądź usługą. Niekiedy internauci trafiają na daną stronę, gdy poszukują rozwiązania danego problemu. Z tego też powodu, warto dbać o wartościowe treści, przydatne i użyteczne dla potencjalnych klientów. Blog to dobry sposób na to, by trafić do osób, do których dotarcie innymi sposobami byłoby trudne czy nawet niewykonalne.
Jakie są koszty tworzenia strony internetowej?
Tworzenie stron internetowych jest procesem bardzo złożonym i skomplikowanym, z czego niewiele osób zdaje sobie tak naprawdę sprawę. Tak naprawdę stopień zaawansowania i trudności wykonywanych w trakcie tworzenia strony czynności, ma bardzo duży wpływ na koszty, jakie należy ponieść, zanim jeszcze strona zostanie uruchomiona, a tym samym ”zacznie na siebie zarabiać”. Na wysokość opłat wpływ ma także wielkość serwisu oraz szereg innych czynników, takich jak:
- zakres badań, które należy wykonać przed przystąpieniem do projektowania strony internetowej. Takie badania to najlepszy moment na zebranie cennych informacji nie tylko o określonej działalności, ale również o grupie docelowej, do której będzie kierowany przekaz umieszczony na stronie. Koszt badań może być bardzo zróżnicowany, w zależności od tego jak bardzo są one szczegółowe i zaawansowane. W tym przypadku warto jednak ponieść nieco wyższe koszty, by móc uzyskać możliwie jak najbardziej szczegółowe wyniki prowadzonych badań. Precyzyjne informacje mają duży wpływ na współczynnik konwersji;
- ilość unikalnych widoków, czyli pojedynczych układów strony w serwisie, które będą wielokrotnie wykorzystywane (najlepszym przykładem będą tu strony ofert, które wyglądają bardzo podobnie, a jedyną różnicą pomiędzy nimi jest umieszczona na nich treść). Bardzo często jednak zdarza się, że projekt wymaga zróżnicowania – w takim przypadku nie ma możliwości zastosowania unikalnych widoków, dlatego też niezbędne jest zastosowanie dodatkowych układów, co także wiąże się ze zwiększeniem kosztów. Najczęściej stosowane na stronach internetowych rodzaje widoków to strona główna, prezentacja, oferta, galeria, grafiki, kontakt z formularzem FAQ czy Q&A, spis, aktualności, pojedyncza aktualność, blog ,kategoria/tag na blogu, wpis na blogu, sklep, kategoria sklepu, widok produktu, koszyk sklepu, lista producentów oraz landing page.
W przypadku każdej strony internetowej, zawsze najtrudniejszym etapem jest przygotowanie projektu graficznego, nic więc dziwnego w tym, że często właśnie w tym momencie generowane są najwyższe koszty związane z rozpoczęciem działania strony internetowej. Tu na cenę największy wpływ ma ilość zastosowanych unikalnych widoków. Nierzadko też zdarza się, że ze względu na prowadzone badania oraz zapoznawanie się z preferencjami potencjalnych klientów, etap związany z grafiką trwa najdłużej, co oczywiście też kosztuje.
Zastosowanie przy tworzeniu stron internetowych systemu CMS daje możliwość szybkiego u łatwego dodawania treści. Wiele osób porównuje to do pracy ze standardowym edytorem tekstowym. Dzięki temu nawet osoby, które niekoniecznie posiadają wiedzę i doświadczenie z zakresu tworzenia stron internetowych, są w stanie poradzić sobie choćby z podstawowymi czynnościami, jakie są niezbędne do wykonania przy tworzeniu strony www. Zarówno CMS, jak i niezwykle popularny na całym świecie WordPress, niezależnie od tego, jak wiele zalet daje ich zastosowanie, wymagają ciągłej kontroli i opieki, Przejawia się ona poprzez regularną aktualizację oraz staranną ochronę przed różnego rodzaju zagrożeniami. Wdrożenie systemu zarządzania treścią w wielu przypadkach jest zasadne i niezwykle potrzebne. Choć bez wątpienia system ułatwi wykonanie wielu zadań, to jednak należy pamiętać o tym, że takie ułatwienie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Tego typu wydatki nie istnieją przy zwyczajnych i bardzo prostych wizytówkach internetowych (mających wyłącznie cel informacyjny, a co za tym idzie w większości przypadków, nie są one nawet aktualizowane), które jednak nie w każdym przypadku będą zasadne w zastosowaniu
Duże serwisy internetowe (czyli takie, które już na starcie posiadają ponad 20 stron), już na samym starcie muszą znaleźć rozwiązanie, dostosowane do ich obszernej treści, która często już na samym początku jest znacznych rozmiarów. W późniejszym okresie oczywiście będą dochodziły nowe treści, których przygotowanie i dodanie będzie wymagało trochę czasu i wysiłku. Z takiej sytuacji można wyjść na dwa sposoby:
- pierwszy polega na dodaniu tylko części treści, która niezbędna będzie do produkcji. Pozostałe informacje będą pozostawione klientom, ewentualnie można też zastosować rozwiązanie polegające na poborze opłaty za uzupełnienie całego serwisu;
- drugi opiera się na zastosowaniu niestandardowych rozwiązań, powstałych wyłącznie na potrzeby tej jednej strony internetowej.
Możliwości tu jest dość dużo, mogą być to zarówno zaawansowane formularze kontaktowe, jak i specjalne systemy rezerwacji zsynchronizowane z innymi systemami wewnętrznymi w przedsiębiorstwie. Ze względu na to, że nie są to klasyczne rozwiązania, ich stworzenie nie należy do najłatwiejszych i wymaga specjalistycznej wiedzy, co rzecz jasna wiąże się z kosztami – im stopień trudności jest większy, tym proporcjonalnie wyższe wydatki będą z tym związane.
Każda strona internetowa musi być umieszczona na serwerze, który będzie podłączony do domeny klienta. W tym przypadku koszty nie są wysokie, bowiem wynoszą około 100 zł rocznie. Należy mieć na względzie to, że cena serwera przede wszystkim uzależniona jest od jego formy. W prostych przypadkach to koszt mniej więcej 50-200 zł rocznie, a więc przeliczając to na koszty miesięczne, również nie będzie to wygórowana stawka. Przy zastosowaniu nieco bardziej wymagających serwerów (jednym z najpopularniejszych jest VPS), koszty mogą zostać zwiększone do nawet kilkuset złotych miesięcznie.
Nie bez znaczenia dla kosztów uruchomienia strony internetowej jest także zastosowanie analityki przy zastosowaniu narzędzia takiego jak Google Analytics. Nie jest to konieczne, jednak dla pełnej funkcjonalności. strony, jest to ono niezwykle przydatne, a dodatkowo ułatwi podjecie w przyszłości wielu biznesowych decyzji.
Podsumowując: po zebraniu wszystkich kosztów, jakie należy ponieść na poszczególnych etapach tworzenia strony internetowej można wyliczyć, że szacunkowy koszt jej uruchomienia zaczyna się od 1000 zł, przy czym strontu rozbudowane (jak portale czy blogi), mogą generować koszty nawet kilkukrotnie wyższe.