RODO: Kodeks postępowania w branży reklamy internetowej
Kodeks postępowania
Kodeks postępowania to specyficzne przepisy wykonawcze dla poszczególnych branż. Tworzone są przez organizacje zrzeszające firmy danego sektora. Ich treść będzie miała bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób przepisy RODO będą stosowane i interpretowane przez daną branżę. W kodeksie możemy znaleźć np. modelową klauzulę zgody na przetwarzanie danych. Są też wytyczne, w jaki sposób realizować prawo do informacji czy prawo do przeniesienia danych
Rola konsultacji
Kodeks zatwierdza Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Autorzy kodeksu muszą zapytać o zdanie „zainteresowane podmioty”. Konsultacje kodeksu to szansa na poznanie zaproponowanego przez branżę sposobu myślenia i schematów działania jako jej klienci. Jeśli w projekcie kodeksu będzie jakąś bulwersująca propozycja to można opnie przesłać do Prezesa UODO.
Zespół Roboczy RODO w IAB Polska zakończył prace nad projektem kodeksu postępowania i dobrych praktyk w zakresie przetwarzania danych osobowych w branży reklamy internetowej. Celem kodeksu jest pomóc firmom sprawnie nawigować w meandrach RODO i wyznaczyć wysokie standardy działania związane z ochroną danych osobowych użytkowników. Stosowanie kodeksu postępowania stanowić będzie potwierdzenie wywiązywania się z obowiązków nałożonych w przepisach RODO na administratorów danych oraz podmioty przetwarzające, które działają w sektorze reklamy internetowej.
Kodeks IAB Polska stanowi kodeks postępowania, o którym mowa w art. 40 rozporządzenia RODO. Zgodnie z motywem 99 RODO projekty kodeksów branżowych powinny zostać skonsultowane przed zatwierdzeniem ich przez właściwy organ ochrony danych osobowych (UODO).
Opinia
Warto poznać zdanie fundacji Panoptikon Ich zastrzeżenia dotyczą m.in. definicji danych osobowych w kontekście reklamy internetowej oraz sposobów wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wyrażają wątpliwości m.in. co do wyrażania zgody poprzez zamknięcie komunikatu lub dalsze przeglądanie strony internetowej.