Marketing restauracji w 2022

Marketing restauracji, czyli m.in. reklama restauracji w sieci, to istotny proces, który umożliwił utrzymanie się lokalom gastronomicznym „na powierzchni”. Wybuch pandemii wpłynął znacząco na rynek reklamy online. Przez okres pandemiczny średni czas spędzany przez Polaków w Internecie wzrósł o 1,5 godz. dziennie1. Dobitnie pokazało to przedsiębiorcom, że bez silnej i widocznej w sieci marki bardzo ciężko odnieść sukces. a także pozyskać bądź utrzymać klienta w nowej rzeczywistości. Zasada ta tyczy się niemal każdej branży, również gastronomicznej, zwłaszcza w obliczu obostrzeń, które towarzyszą jej od ponad roku. Jeśli jesteś właścicielem lub managerem restauracji i potrzebujesz kompleksowej wiedzy, jak wypromować swój biznes w internecie – ten artykuł jest dla Ciebie. Wskaże Ci to obszary, w których masz największe szanse na zdobycie klientów!

Czego się dowiesz z tego artykułu?

    Jak wypromować restauracje w internecie? Marketing restauracji w 2022 roku.

    Na co zwrócić uwagę w mobilnej stronie internetowej restauracji?

    Obecnie zdecydowana większość użytkowników przegląda internet na smartfonach. Projektując stronę internetową swojego lokalu, zwróć uwagę przede wszystkim na jej wersję mobilną. Marketing restauracji zaczyna się od pierwszego kontaktu Twojego klienta ze stroną internetową. Nie chcesz przecież, aby osoby odwiedzjące Twoją witrynę:

    • nie były w stanie zapoznać się z menu,
    • miały problem ze znalezieniem kontaktu,
    • nie mogłyby dokonać rezerwacji,
    • miały utrudniony dostęp do zdjęć jedzenia,
    • nie miały jak bliżej poznać Twojego lokalu przez nieczytelną i nieintuicyjną stronę,

    Niezadbanie o takie elementy sprawia, że nawet najlepsza reklama restauracji, będzie nic nie warta. Marketing restauracji musi być przemyślany od początku do końca. Obecnie wiele lokali musiało zmierzyć się z zamknięciem i dotarciem do klientów poprzez internet. Lokale gastronomiczne, które dostosowały się do zmian, mogły dalej (choć w okrojonej formie), kontynuować swoją działalność.

    W ciągu ostatniego roku ogromna ilość lokali zainwestowała w rozwój swoich stron (czyli element marketingu restauracji i reklamy restauracji), tak aby umożliwić klientom szybkie i wygodne dokonywanie zamówień. Jest to działanie analogicznie do procesu zakupu w sklepach internetowych. Oprócz dań z karty, restauracje poszerzyły swoje oferty o możliwość zamówienia potraw DYI, czyli do samodzielnego dokończenia w domu, produktów w słoikach, konserw itd. Dla wielu restauracji była to nie tylko świetna reklama restauracji, ale takie działania okazały się strzałem w dziesiątkę. Pozwoliły na dłużej zagościć nowej kategorii produktów w ofercie, niezależnie od bieżących obostrzeń.

    Przykład strony www restauracji nawynos.kuchniaotwarta.com umożliwiającej zamówienie klientom dań przez internet.

    Przykład strony www restauracji nawynos.kuchniaotwarta.com
    umożliwiającej zamówienie klientom dań przez internet. | emedia sp. z o.o.

    Pośrednicy sprzedaży np. pyszne.pl – czy to konieczność?

    Wielu właścicieli wciąż stawia jednak na obecność na portalach do zamawiania jedzenia online, takich jak pyszne.pl, Uber Eats, Glovo, Wolt itd. Nie rozwijając lub nawet nie posiadając własnej strony internetowej, marketing restauracji jest znacząco osłabiony. Przykładowo: reklama restauracji poprzez kampanie Google Ads jest niemożliwa do stworzenia, ponieważ nie może linkować do strony lokalu. W przypadku gdy posiadamy profil firmy na Facebooku, można wykorzystać jedynie reklamowe kampanie Facebook Ads. Taka strategia ma pewne zalety, takie jak:

    • niski próg wejścia (brak konieczności inwestycji we własną stronę),
    • pozornie szybkie dotarcie do użytkowników, którzy szukając możliwości zamówienia jedzenia w okolicy, którzy korzystają z takich portali.

    Jednak na dłuższą metę jest to całkowite uzależnienie swojego biznesu od pośrednika może być kosztowne i mało efektywne. Dlaczego?

    • Wysoki koszt prowizji i warunki współpracy to mniejszy zarobek dla restauracji, które chcą być konkurencyjne cenowo;
    • W czasie pandemii wśród konsumentów zwiększyła się świadomość na temat wspomnianych wyżej warunków i kosztów obecności restauracji na zewnętrznych portalach. Klienci, aby realnie wspierać gastronomię, rezygnują więc z korzystania z takich serwisów i zamawiają dania bezpośrednio z restauracji, bez pośredników;
    • Duża ilość restauracji (zwłaszcza w większych miastach) obecna chociażby na pyszne.pl sprawia, że ciężko przebić się ze swoją ofertą. Zwłaszcza gdy masz dużą konkurencję we własnym segmencie (na przykład prowadzisz jedną z 20 burgerowni w mieście);
    • Klienci chętniej zamówią z lokali, które już znają bądź zostały im polecone (tzw. szeptany marketing restauracji). Jeśli obecność Twojej restauracji w internecie sprowadza się jedynie do portali pośredników, nie dajesz szansy swoim klientom poznać Cię bliżej. To utrudnia nawiązanie relacji z Twoją marką. W konsekwencji może być Ci trudniej zdobyć zaufanie potencjalnych klientów.

    Dlaczego strona internetowa restauracji jest ważna?

    Pomimo zbliżającego się otwarcia restauracji (zapowiedzianego na 28 maja 2021), opcja zamawiania posiłków z dowozem będzie wciąż dla wielu lokali podstawą generowania zysków. W związku chociażby z limitami osób mogących przebywać w środku bądź zmianą przyzwyczajeń konsumentów w trakcie ostatniego roku. Dlatego ważna jest dywersyfikacja – obecność w portalach do zamawiania jedzenia online dla wielu restauracji jest wciąż głównym źródłem przychodu. Jednak własna strona www, reklama restauracji, możliwość złożenia zamówienia online, i rozwinięty marketing w social mediach, daje długofalowe korzyści i ograniczenie kosztów poniesionych wobec pośredników

    Restauracje, które zakorzeniły się w świadomości swoich klientów, są w stanie uniezależnić się od zewnętrznych platform. Na przykład poprzez zachęcanie w social mediach do zamówień bezpośrednio z własnej strony www lub telefonicznie, oferując promocje, niedostępne na takich portalach. Dzięki temu mogą zarabiać więcej, zarówno w czasie lockdownu, jak i po otwarciu.

    Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę

    Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!

    Wypełnij brief

    Social media a marketing restauracji autentyczność przede wszystkim

    Obecnie to przede wszystkim social media wpływają na postrzeganie marek wśród konsumentów, budowaniu relacji i doświadczeń. Widoczne jest to zwłaszcza w branży gastronomicznej. W końcu chodzimy do restauracji nie tylko po to, żeby zjeść, ale po to, żeby:

    • spotkać się z przyjaciółmi,
    • celebrować ważne rodzinne chwile,
    • spędzić wyjątkowy czas we dwoje,
    • czy po prostu pokazać się w modnej knajpce.

    Takie oddziaływanie na poziomie korzyści emocjonalnych jesteśmy w stanie wykreować odpowiednią komunikacją w mediach społecznościowych. Jest to świetna reklama restauracji, ponieważ pokazuje nie tylko samo funkcjonowanie lokalu, ale także jak wygląda jego „życie”.

    Jak powinna wyglądać komunikacja na Facebooku?

    Profile na Facebooku obserwują z reguły osoby w wieku powyżej 25 lat. Prowadzona komunikacja powinna pokazywać przede wszystkim bieżące życie restauracji, tak aby budować relacje, dzielić się nowościami, dawać możliwość zaangażowania. Nikt nie wchodzi na media społecznościowe, żeby oglądać reklamy – dlatego zadbaj, aby komunikacja była przede wszystkim naturalna, nie sprzedażowa. Odpowiedni marketing restauracji pozwoli Ci zachęcić ludzi do Twojej firmy. W związku z tym, staraj się angażować swoich fanów np.:

    • ankietami za pomocą reakcji,
    • otwartymi pytaniami,
    • konkursami,
    • zachęceniem do podzielenia się opinią bądź zdjęciem z Twojego lokalu.

    Oprócz tego zadbaj o dobrze uzupełniony opis wraz z pełnymi danymi kontaktowymi oraz menu. Obecnie wielu użytkowników chce zapoznać się z kartą dań właśnie za pomocą Facebooka.

    Jak wypromować restauracje w internecie za pomocą Instagrama?

    Z kolei Instagram daje ogromne możliwości budowania pozytywnych skojarzeń z Twoim lokalem za pomocą estetycznych zdjęć wnętrz, potraw czy obsługi. Jest to ciekawa reklama restauracji, która w naturalny sposób buduje Twój wizerunek. Wiele modnych miejsc przyciąga gości właśnie spójną komunikacją wizualną, która ma wywoływać u odbiorcy określone emocje, feeling danego miejsca. Część lokali projektuje wręcz swoje wnętrza w duchu “insta-friendly”. Chodzi o to, aby wystrój był na tyle estetyczny i charakterystyczny, by sam zachęcał do zrobienia i opublikowania zdjęcia przez klientów. Właściciele dbają również o kreatywne i nieszablonowe sposoby podania dań czy napojów. To przyciąga uwagę odbiorców scrollujących feed, a dodatkowo prowokuje gości w lokalu do zrobienia zdjęcia bądź relacji z takiego miejsca. Takim zdjęciem mogą podzielić się na własnych profilach, robiąc darmową reklamę restauracji (zwłaszcza młodsi odbiorcy, czyli millenialsi i pokolenie Z).

    Na co zwrócić uwagę planując komunikację przez Instagram?

    Dodatkowo Instagram służy też młodszym pokoleniom turystów do wyszukania ciekawych miejsc, np. restauracji, które mogą odwiedzić będąc w danym mieście. Zachęcające zdjęcia i odpowiednie hashtagi np. #restauracjawarszawa, #restaurantwarsaw itd. pozwolą więc odkryć Twój lokal osobom przyjezdnym. Pomyśl o tym planując marketing restauracji, ponieważ w ten sposób, możesz wypromować restauracje w internecie.

    Planując content w mediach społecznościowych zadbaj również o regularność i kreatywność relacji (Stories). Na oglądanie ich, użytkownicy Instagrama poświęcają obecnie więcej czasu niż na scrollowanie postów. Restauracje pokazują kulisy swojej pracy np.:

    • przygotowanie posiłków czy drinków,
    • udostępniają oznaczenia swoich klientów,
    • prezentują swoją kartę,
    • pozwalają lepiej poznać szefów kuchni, obsługę, właścicieli.

    Duża część nowych restauracji jeszcze przed otwarciem stawia na intensywną promocję w mediach społecznościowych. Taka reklama restauracji pozwala wygenerować zainteresowanie, a wręcz wykreować modę na dane miejsce. Można to zrobić poprzez:

    • spójną, wyróżniającą się komunikację (wizualna i tekstowa) skierowaną do grupy docelowej,
    • dużą aktywność w social mediach (za pomocą utworzenia wydarzenia na Facebooku, reklamach z celem zasięg bądź aktywność lub wpisy na grupach FB dotyczących lokalnej gastronomii),
    • pomysł na wyróżnienie się wśród konkurencji (za sprawą np. serwowanej kuchni, wystroju wnętrz, klimatu danej restauracji)

    Sprawia to, że lokale już w pierwszych dniach swojego istnienia przyciągają tłumy klientów. Otwarcie takiego miejsca to możliwość pokazania się w modnym miejscu, spróbowania czegoś nowego, pokazaniu się “jako pierwszy”.

    Bezpłatny system rezerwacji stolika przez internet w Google

    Po ponad pół roku zamknięcia restauracje mogą w końcu przyjąć gości w swoich wnętrzach. Póki co obowiązują limity, dlatego jeszcze ważniejsze niż przedtem jest umożliwienie klientom dokonania rezerwacji. Dzięki niej będą mieć pewność, że będą mogli zjeść w Twoim lokalu.

    Dbając o marketing restauracji, oprócz klasycznej rezerwacji telefonicznej warto zadbać o udostępnienie możliwości wykonania rezerwacji również innymi, bardziej digitalowymi metodami, takimi jak np.:

    • wdrożenie możliwości rezerwacji w wizytówce Google Moja Firma,
    • rezerwacja przez system zewnętrzny wdrożony na Twojej stronie internetowej np. Hostme,
    • dobrą praktyką jest również traktowanie telefonu na równi z komunikatorami (Messenger, WhatsApp). Wiele restauracji ma komputer czy tablet z otwartymi komunikatorami za barem przez cały okres pracy. Dzięki temu klienci mogą zamawiać na wynos lub dokonywać rezerwacji również tym kanałem.
    Opcja rezerwacji stolika przez wizytówkę Google.
    Opcja rezerwacji stolika przez wizytówkę Google. | emedia sp. z o.o.

    Wizytówka restauracji w Google – na co musisz zwrócić uwagę

    Czy wiesz, ile osób miesięcznie dzwoni do Twojej restauracji z wykorzystaniem wizytówki Google? Sprawdź to w panelu administracyjnym, który znajdziesz pod adresem: google.com/business

    Wdrożenie przycisku rezerwacji znacznie zwiększa efektywność, eliminując sporą ilość telefonów, które zabierają czas Twojej obsłudze.

    Wyniki widoczności i efektywności wizytówki Google Moja Firma jednej z lubelskich restauracji.
    Wyniki widoczności i efektywności wizytówki Google Moja Firma jednej z lubelskich restauracji. | emedia sp. z o.o.

    Zapytaj o indywidualną i bezpłatną wycenę

    Jesteśmy otwarci na nowe efektywne współprace i czekamy na kontakt od Ciebie! Zapraszamy!

    Wypełnij brief

    Jak wyróżnić się wśród konkurencji? Przemyśl swój marketing restauracji

    Na sukces restauracji składa się wiele czynników, takich jak m.in.:

    • specyfika miejsca, 
    • lokalizacja, 
    • otoczenie konkurencyjne, 
    • serwowana kuchnia.

    Już na poziomie koncepcji biznesu trzeba więc znaleźć wyróżniki, a na poziomie marketingu – odpowiednio je komunikować.

    Na co jeszcze zwrócić uwagę?

    • specjalizacja w danej kuchni (zwłaszcza jeśli jest to niezagospodarowana nisza, na którą widać popyt np. w większych miastach bądź innych krajach), 
    • dbałość o wysoki poziom oraz jakość produktów, 
    • kreatywność na poziomie pomysłu na nazwę, wnętrza oraz detale podania, wpływające na doświadczenie gości.

    Przy profesjonalnej komunikacji, pokazującej zalety i oryginalność, oraz wysokiej jakości zdjęciach, tworzy się duży potencjał do sukcesu na rynku gastronomii. Jest to naturalna reklama restauracji, która nie generuje dodatkowych kosztów, a podkreśla potencjał danego miejsca.

    Angażujące treści w social mediach

    Oprócz samego produktu, charakter miejsca tworzą ludzie – w mediach społecznościowych uwagę odbiorców przykuwają przede wszystkim zdjęcia, na których widać osoby. Dlatego zaangażuj w życie Twojej firmy w internecie pracowników. Pokazanie klientom w social media szefa kuchni bądź obsługi zbuduje zaufanie i będzie tworzyć relację na poziomie człowiek-człowiek, a nie tylko człowiek- bezosobowa marka. Weź to pod uwagę planując i wdrażając marketing restauracji.

    Tworząc również content postaraj się, aby nie fotografować zawsze tylko dań, ale wykorzystywać modeli. Nawet wśród pracowników lub znajomych, którzy wniosą trochę życia i naturalności do ujęć, zamiast serwować odbiorcom “martwą naturę”. Zwłaszcza w obecnych czasach, jesteśmy bardziej niż wcześniej spragnieni kontaktów z ludźmi, dlatego zdjęcia pokazujące Twój zespół przyciągną uwagę użytkowników scrollujących feed w social mediach.

    Opinie

    Istotnym aspektem są również opinie, a jest to w pełni naturalna reklama restauracji. Dlatego zachęcaj swoich pracowników oraz klientów do ich zostawienia (w wizytówce Google / opiniach na Facebooku / ew. profilu na TripAdvisor, jeśli prowadzisz restaurację nakierowaną również na turystów). Na każdą ewentualną negatywną opinię odpowiadaj spokojnie, ze zrozumieniem, próbując załagodzić konflikt i wyjaśnić sytuację. Nawet jeśli w Twojej ocenie klient nie ma racji. Sama próba publicznego rozwiązania sytuacji niejednokrotnie prowadzi do zmiany opinii niezadowolonego klienta, który poczuje się “zaopiekowany”. Za to w opinii innych użytkowników, przeglądających recenzje, pokażesz, że nie bagatelizujesz problemów klientów i podchodzisz do nich prokonsumencko.

    Wspieranie ważnych inicjatyw (CSR) – skuteczna reklama restauracji

    Działania wizerunkowe, czyli komunikacja w mediach społecznościowych i dbanie o opinie, są minimum, z którymi radzi sobie większość restauracji. Aby wyjść przed szereg warto pomyśleć również o akcjach, które na dłużej zapadną w pamięć Twoim potencjalnym klientom. Co ważne – będą budzić pozytywne skojarzenia. Warto mieć to na uwadze, planując marketing restauracji, pod kątem jej działań i wizerunku.

    CSR, czyli społeczna odpowiedzialność marek, to sfera, którą wykorzystuje coraz więcej firm. Pokazują w ten sposób konsumentom troskę o ekologię, prawa zwierząt itd. Coraz większa ilość restauracji angażuje się więc we wspieranie inicjatyw, za które mogą być odpowiedzialne. Są to np. 

    • ograniczanie ilości wyrzucanego jedzenia w duchu zero/less waste (resztki przekazywane do kompostownika / oddawane za darmo lub po bardzo niskich cenach),
    • ograniczenie plastiku w trosce o środowisko
    • wspieranie schronisk, domów dziecka itd.

    Pomyśl, jak Twój biznes może przysłużyć się słusznej sprawie i komunikuj to. W ten sposób możesz zyskać przychylność i wsparcie świadomych i zaangażowanych klientów.

    Influencer marketing

    Innym sposobem na przyciągnięcie uwagi Twojej grupy docelowej jest współpraca z lokalnymi influencerami (blogi/profile kulinarne lub lifestyle’owe). Dotyczy to tych, którzy są obserwowani przez Twoich potencjalnych klientów, a co ważne – wpisują się w filozofię Twojej marki (np. promują trend slow-life) lub mają po prostu bardzo dobre zasięgi. Dzięki dobrze wybranym influencerom, zyskasz większą świadomość istnienia Twojego lokalu (reklama restauracji) wśród Twojej grupy docelowej. Pozwoli na budowę pozytywnej opinii osób, których zdanie cenią sobie obserwatorzy. Oprócz znajomych, opinie influencerów to jedne z najsilniejszych rekomendacji, które skłaniają do zakupu bądź odwiedzenia danego miejsca.

    Współpraca z agencjami – marketing restauracji zlecony profesjonalistom

    Działania wizerunkowe, takie jak komunikacja w mediach społecznościowych, powinny być więc organicznie powiązane z Twoim konceptem na biznes i bieżącym życiem restauracji. Jednak nie każdy ma czas i/lub możliwości, aby w pełni profesjonalnie o nie zadbać. Warto wspomóc się współpracą z doświadczonymi specjalistami. Na przykład:

    • w zakresie wykonania zdjęć – powierzając je fotografowi,
    • planowanie i przygotowanie publikacji w social mediach – agencji marketingowej.

    Ważne, by nie traktować tych kluczowych w dzisiejszych czasach kanałów pozyskiwania klientów “po macoszemu”. Profesjonalne treści czy zdjęcia nie muszą, a wręcz nie powinny wskazywać na to, że kanały obsługuje zewnętrzna agencja. Liczy się naturalność, angażująca Twoją społeczność komunikacja, czyli wspomniana wcześniej relacja człowiek-człowiek.

    Współpraca z agencją interaktywną, doświadczoną w działaniach marketingowych w danej branży, to przede wszystkim oszczędność czasu i większe spektrum działań mających na celu wypromowanie Twojej restauracji. Taka agencja może realizować działania poprzez np.:

    • kampanie Google Ads,
    • kampanie Facebook Ads,
    • obsługa wizytówki Google Moja Firma,
    • prowadzenie profili social media,
    • obsługa strony internetowej restauracji.

    Zwłaszcza początkujące w działaniach w internecie biznesy powinny skorzystać z doradztwa lub operacyjnego wsparcia profesjonalistów. Stworzenie kampanii reklamowych na Facebooku bądź w Google’u przy obecnych możliwościach tych systemów daje ogromne możliwości realizacji celów biznesowych. Pozwala uniknąć przepalenia budżetu przez nieumiejętne ich ustawienie czy brak czasu na optymalizację reklam. Jednak bez kampanii w internecie trudno mówić o rozwoju biznesu, zwłaszcza w obecnych realiach. Profesjonalna agencja interaktywna stworzy odpowiedni plan działań reklamowych w oparciu o Twoje cele, budżet, rynek i sezonowość.

    Podsumowanie

    Jak widzisz, spektrum możliwości działań w internecie dla gastronomii jest ogromne – i tak naprawdę ogromna część rynku już je wykorzystuje. Jakikolwiek zaniedbany obszar Twojej działalności – czy strona www, media społecznościowe, obsługa klientów, ustawienia kampanii, marketing restauracji, reklama restauracji – dają przewagę Twojej konkurencji.

    Z drugiej strony – odpowiedni plan na komunikację w internecie i wsparcie zewnętrznych partnerów w bardziej specjalistycznych i wymagających wiedzy i doświadczenia obszarach, daje potężne możliwości zbudowania silnej marki. Dbając o odpowiednie obszary, Twoja restauracja może już niebawem będzie przeżywała szturm telefonów i rezerwacji stolików przez internet 🙂

    Rozwiń z nami swój biznes on-line

    Paulina Araszkiewicz
    Autor:
    Key Account Manager

    Specjalista ds. marketingu internetowego z wieloletnim doświadczeniem. Znajomość budowy strategii marketingowych pozwala na perfekcyjną obsługę firm naszych kontrahentów - od strategii marketingowej po efektywne reklamy.

    Jedna odpowiedź do “Marketing restauracji w 2022”

    1. Świetny artykuł. Marketing internetowy restauracji to możliwość uzyskania przewag konkurencyjnych w czasach gdzie każdy klient restauracji jest ważny.

      Dodatkowo bardzo fajna rzecz z tym systemem rezerwacji bezpośrednio w Google. Jest to darmowe narzędzie rezerwacji stolika w najlepszym z możliwych miejsc. Ludzie przecież nawet nie wchodzą na stronę internetową tylko w Google sprawdzają wizytówkę – na niej właśnie mają możliwość zarezerwowania stolika.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Imię*
    E-mail*
    Treść komentarza*